Φαίνεται πως ούτε η τέχνη μένει ανεπηρέαστη από τη σαρωτική οικονομική κρίση που συνεχίζει να μαστίζει κάθε έκφανση της ζωής μας. Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύει η τελευταία λίστα των 100 ισχυρότερων ανθρώπων στην τέχνη που δημοσιεύεται ετησίως στο έγκυρο περιοδικό "The Art Review".
Έτσι, στην πρόσφατη έκδοση αυτού του ιδιότυπου «χρηματιστηρίου» της μοντέρνας τέχνης, άνθρωποι που μονοπωλούσαν την κορυφή, όπως ο εικαστικός - χαϊδεμένος μαικήνων και media- Damien Hirst και ο συλλέκτης Charles Saatchi, σημείωσαν τεράστια πτώση.
Αντίθετα την κορυφή της λίστας των ισχυρών της τέχνης κατέλαβαν άνθρωποι της τέχνης με χαμηλό προφίλ ή επιχειρηματική ευελιξία και πολλές γνωριμίες όπως ο Ελβετός curator Χάνς Ούρλιχ Όμπριστ που βρίσκεται στο νούμερο 1 ή ο γάλλος επιχειρηματίας Φρανουά Πινό, ιδιοκτήτης του οίκου δημοπρασιών Christie's (No 6).
Δύο είναι τα συμπεράσματα που εξάγονται από τη λίστα:
Το πρώτο είναι πως η έμφαση μετατοπίζεται από τα μεγάλα -και συνήθως δυσκίνητα στις ταχείες εναλλαγές τάσεων- μουσεία τέχνης, προς τις μικρότερης εμβέλειας γκαλερί, που επιτυγχάνουν να κλείσουν ονόματα ίσης ή μεγαλύτερης αξίας απ' ότι φερ' ειπείν το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ) της Νέας Υόρκης.
Το δεύτερο και ίσως σημαντικότερο είναι πως η λίστα αυτή αντικατοπτρίζει τις θεμελιώδεις αλλαγές που έχει επιφέρει η παγκόσμια οικονομική κρίση στον κόσμο της τέχνης καθώς και τις δυναμικές που έχουν αναπτυχθεί ώστε αυτή να ανταποκριθεί στα νέα οικονομικά δεδομένα.
Αξίζει να σημειωθεί πως εδραιωμένες προσωπικότητες στο χώρο της τέχνης συνεχίζουν να κρατούν υψηλές θέσεις όπως ο Γκλέν Ντόουρι του MoMA (Νο 2) και ο Λάρι Γκαγκόσιαν των ομώνυμων γκαλερί (Νο 5 ) ενώ ο Ρώσος μεγιστάνας Ρομάν Αμπράμοβιτς έφυγε εντελώς από το Top 100 των ισχυρών. Η Ελλάδα εκπροσωπείται από τον κύριο Δάκη Ιωάννου στην 36η θέση.
Ολόκληρη η λίστα του περιοδικού The Art Review βρίσκεται εδώ.
s_vj
σχόλια