O Γαμπρός της Ευτυχίας στο ωραιότερο ελληνικό clip

Facebook Twitter
0

Όλοι αναγνωρίζουμε την ταινία. Είναι «Οι Γαμπροί της Ευτυχίας» (1962) του Σωκράτη “Studio” Καψάσκη. Την έχουμε δει δεκάδες φορές, έχουμε μάθει τις ατάκες της απ’ έξω, με τον Βασίλη Αυλωνίτη, στον πιο σπαρταριστό του ρόλο πιθανώς, αλλά και στον πιο αντι-μουσικό διάλογο (με τον… υποψήφιο Νίκο Ρίζο) που θα μπορούσε ποτέ να φανταστούμε («παίζει και πιάνο - τι να το κάνεις το πιάνο; - το πουλάς για ξυλεία αργότερα - θέλω να πω το εξής, όταν υπάρχει το πικάπ τι να το κάνεις το πιάνο; - παίζει και πικάπ»). Από την πρώτη φορά που είδα αυτό το φιλμ – ή, έστω, λίγο αργότερα – μου προξένησε τρανή εντύπωση η σκηνή στο μπαρ της Ύδρας, τη Lagoudera.


Στην αρχή ξαφνιάζει η επιλογή του συγκεκριμένου track, του“Surfer’s slide” των Richie Allen and The Pacific Surfers, που ακουγόταν στο φερώνυμο LP του 1963 στην Imperial [LP-9243], άλμπουμ που επανεξέδωσε το 2006 η Sundazed. Πώς όμως δικαιολογείται ένα κομμάτι του ’63 σε μια (ελληνική – το αφήνω αυτό για την ώρα) ταινία του ’62; Τούτο το γεγονός με οδήγησε να ψάξω το πράγμα λιγάκι παραπάνω. Βρήκα λοιπόν πως το “Surfer’s slide” είχε αρχικώς άλλον τίτλο, και ως “Not so quiet”είχε πρωτομπεί στο LP του Richie Allen 

“Stranger from Durango” [Imperial LP-9212], που βγήκε στην αρχή του 1963 (πιθανώς τον Ιανουάριο). Και πάλι όμως το πρόβλημα παρέμενε· έπρεπε, δηλαδή, να πάμε ακόμη πιο πίσω. Και πήγαμε, αφού το καλοκαίρι του 1962 (πιθανώς την 18/6/1962) βγήκε το 45άρι “Not so quiet/ A touch of blue” [Imperial 5865] και μάλλον αυτό το 45άρι ακούγεται στους Γαμπρούς της Ευτυχίας· οι οποίοι «γαμπροί…», αν κρίνω από την αμφίεση των πρωταγωνιστών, πρέπει να γυρίστηκαν το καλοκαίρι του ’62. Στο ερώτημα, τώρα, το σχετικό με τη χρήση του εν λόγω single δεν υπάρχει απάντηση. Πιθανώς, να είχε πέσει στα χέρια του Χρήστου Μουραμπά, που είχε τη μουσική επιμέλεια της ταινίας ή, πάλι, να προερχόταν από τη δισκοθήκη της Λαγουδέρας. Μπορεί να το είχε φέρει μαζί του και κάποιος από την παρέα των beats... ποιος ξέρει…

Όπως σημείωνε και ο Κώστας Αρβανίτης στο Book Press (11/2009): «Στην Ύδρα έφθασε στα μέσα Απριλίου του 1960 ο Λέοναρντ Κοέν, που έμεινε στο νησί, για να αγοράσει τελικά ένα σπίτι στα τέλη Σεπτεμβρίου.(…)… το σπίτι του στην Ύδρα έμελλε να φιλοξενήσει αρκετούς μπητ συγγραφείς. Ο πρώτος ήταν ο Άλεν Γκίνσμπεργκ, τον οποίον ο Κοέν συνάντησε στην Πλατεία Συντάγματος και τον κάλεσε στο σπίτι του στην Ύδρα, όπου πέρασε αρκετά βράδια. Πιθανώς ήταν αυτός που μετά έστειλε εκεί τον Τζακ Χίρσμαν, μαζί με την τότε σύζυγό του Ρουθ Σέιμουρ, οι οποίοι φιλοξενήθηκαν στο νησί το 1965. Ο Χάρολντ Νορς που είχε έρθει στην Ελλάδα από το 1963, φεύγοντας από το παρισινό Beat Hotel, που έκλεισε στις αρχές εκείνης της χρονιάς, πήγε στην Ύδρα, όπου γνώρισε τον Κοέν και τον Χίρσμαν και έκανε παρέα μαζί τους. Την ίδια χρονιά πήγαν στο νησί ο Σίνκλερ Μπέιλις και ο Γκρέγκορυ Κόρσο. Ο Κόρσο είχε επισκεφθεί για πρώτη φορά την Ύδρα, στην προ-Κοέν εποχή(…)».

 

(Ύδρα, αρχές των 60s. Ο Leonard Cohen τρίτος από αριστερά με την κιθάρα. Η photo είναι του LIFE, τη βρήκα στο δίκτυο πριν από καιρό, αλλά τώρα δεν μπορώ να εντοπίσω την ιντερνετική πηγή)


Hydra, Greece [ca. Dec.18] 1960
Dear J.L.
I am here, all is wonderful, and if you could send me advance on book I’d be very happy, as I am wishing to obtain a small room on the isle of Hydra, and here rest and work. Could you send it to: Gregory Joseph Corso, Poste Restante, Hydra, Greece. I hope yoy can, I could use it now.
Hope all is well, Gregory”



Είναι ένα γράμμα που στέλνει ο Gregory Corso από την Ύδρα, στο φίλο του εκδότη και ποιητή James Laughlin, στη δεύτερη επίσκεψή του στην Ελλάδα. Ο Corso είχε πρωτοέλθει στη χώρα μας τον Σεπτέμβριο του ’59, ενώ τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς είχε επισκεφθεί την Ύδρα, γράφοντας στον Don Allen του Grove Press:

 “…I guess I’m a tailor more than a poet. I got up at six this morning and saw the sun come over the Peloponnesus. This is really an extraordinary lovely island. And what fun watching the fishermen sell their fish. Am writing a long poem called, of course, Greece. When it’s done I’ll send it on to you. How’s Frank O’Hara? Do you see Ginsberg? I may go to Crete today…”.

(Από το βιβλίο “An Accidental Autobiography/ The Selected Letters of Gregory Corso” εκδ. New Directions, New York 2003).



Στην παρέα της Ύδρας, που πήρε εμπρός από τον Henry Miller και τον «Κολοσσό του Μαρουσιού» (1941) και όχι από την ταινία «Το Παιδί και το Δελφίνι» (1957) που έδωσε ώθηση στο jet-set, ανήκαν επίσης η πριγκίπισσα Zina Rachevsky, ο ολλανδός εικαστικός και εκδότης Gerard Bellaart, o συμπατριώτης του ποιητής Marko Fondse...

Να και μια μαρτυρία (υπάρχουν κι άλλες) από το blog “Who was Sinclair Beiles” (αφιερωμένο στον νοτιοαφρικανό ποιητή Sinclair Beiles): Beiles decided to stay in Greece, moving between Athens and the island of Hydra, where he befriended Canadian troubadour Leonard Cohen. ‘What you had in Greece was a wave of expatriates, writers, artists and aristocrats like Princess Zina Rachevsky. All of them outsiders and drifters’ remembers Gerard Bellaart, who hitchhiked from Rotterdam to Athens after he fell in love with Greek music that a truck driver played when he gave him a lift in Finland”.


Κοιτάζοντας το κλιπ στη Λαγουδέρα με τον Αυλωνίτη, τη Βασιλειάδου, τον Νίκο και την Έλσα Ρίζου, την Πόπη Λάζου και τη θεά Έφη Μελά, πέραν της άψογης κινηματογράφησης στο μπαρ (με την τέλεια αποτύπωση της κινητικότητας, βοηθούντος και του “Surfer’s slide”, δηλαδή του “Not so quiet”), πέραν όσων πετάει ο Αυλωνίτης κι οι υπόλοιποι, εκείνο που προξενεί μέγιστη εντύπωση (τουλάχιστον προξένησε σ’ εμένα) είναι η παρουσία του «τουρίστα», που κάνει καμάκι στη Βασιλειάδου.

Είναι απίστευτη τέτοια φιγούρα για το 1962 – μαλλί που καλύπτει το σβέρκο, αξύριστος, μουστάκι με κάτι σαν μούσι εντελώς έξω από τα συνήθη, ανοιχτό πουκάμισο με λαχούρια, χαϊμαλί περασμένο στο λαιμό. Ο άνθρωπος ενδυματολογικώς και εμφανισιακώς ήταν τουλάχιστον μια 5ετία μπροστά από την εποχή του (για να μην πω 10ετία)· για να μη μιλήσω για μια φιγούρα του σήμερα.

Κάποιος της παρέας των beat poets; Πολύ πιθανώς.

του Φώντα Τρούσσα από το http://diskoryxeion.blogspot.com

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ