Όπως είδα στο OpenCulture, μια καινούρια "ανοιχτού κώδικα" ηχογράφηση του αριστουργήματος του Μπαχ ανέβηκε στο ίντερνετ.
Και μπορούμε να την ακούσουμε και να την κατεβάσουμε δωρεάν.
ΕΔΩ.
*Λίγα λόγια για το συγκεκριμένο έργο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ:
Στα μέσα του 18ου αιώνα το – αυτονόητο σήμερα – γνώρισμα της ιστορικότητος ενός έργου δεν υφίστατο. Οι συνθέτες εκείνης της εποχής (όπως και των προγενεστέρων) υπήρξαν πολυγραφότατοι εξαιτίας του αιτήματος να παρουσιάζονται συνεχώς νέα έργα, τα οποία έπειτα από την εκτέλεσή τους έχαναν συνήθως την λειτουργική τους αξία και περιέπιπταν στην λήθη. Σε ό,τι αφορά στον J. S. Bach, η ογκώδης παραγωγή του (μέρος μόνον της οποίας διασώθηκε μέχρι τις μέρες μας) έμεινε ως επί το πλείστον σε χειρόγραφα, ενώ ελάχιστα έργα του διεδόθησαν έχοντας εκδοθεί κατά την διάρκεια της ζωής του, κυρίως επειδή χρησίμευαν για διδακτικούς σκοπούς.
Το 1742 παρουσιάζονται οι “παραλλαγές Goldberg”, BWV 988. Ο αυθεντικός τίτλος των παραλλαγών αναφέρει τα εξής: Άσκηση για πληκτροφόρο, αποτελούμενη από μια άρια με διάφορες παραλλαγές για κλαβιτσέμπαλο με δύο πληκτρολόγια. Ετοιμασμένη προς τέρψιν των ερασιτεχνών (φιλομούσων) από τον Johann Sebastian Bach… Το έργο ήταν κατά πάσαν πιθανότητα παραγγελία του ρώσου απεσταλμένου στην Δρέσδη (Σαξωνία), κόμητος Hermann Carl von Keyserlingk, ο οποίος μάλιστα είχε μεσολαβήσει το 1736, προκειμένου να λάβει ο J. S. Bach τον τίτλο του συνθέτη του βασιλικού παρεκκλησίου της αυλής της Σαξωνίας.
Τα σχετικά με το πρόβλημα αϋπνίας του κόμητος von Keyserlingk και της υποχρεώσεως του Goldberg (πιανίστα της αυλής) να παίζει μουσική κατά την διάρκεια των αγρυπνιών του, καθώς και με το δώρο του κόμητος προς τον Bach ως ανταπόδοση της εκτελέσεως της παραγγελίας του (ένα κύπελλο γεμισμένο με εκατό χρυσά λουδοβίκεια) δεν είναι ιστορικώς εξακριβωμένα. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο Goldberg παρέλαβε ένα αντίτυπο της εκδόσεως του έργου, χάριν του οποίου το όνομά του έμεινε τελικά – εκ παρανοήσεως – στην ιστορία.
[Αναλυτική προσέγγιση του έργου εδώ.]
σχόλια