1Γιατί έχουμε ένα «καλό» χέρι και ένα «κακό»; Δεν θα βόλευαν δύο ισάξια καλά; Ανώνυμος
Όχι, δεν θα βόλευαν, τουλάχιστον όσο νομίζουμε. Πάρε για παράδειγμα τη γραφή: ένα χέρι γράφει τα γράμματα και το άλλο στρώνει και κρατάει τον μπούσουλα της σελίδας. Δεν υπάρχει καλό χέρι και κακό, και τα δύο έχουν την αποστολή τους. Πολύ συχνά είναι η «δεύτερη φωνή» που συμπληρώνει και αναδεικνύει το βάθος και τη πολυπλοκότητα μιας μελωδίας.
2Όταν σας έδειξαν την τεχνητή αναπνοή, έκανες πρακτική εξάσκηση και στην ειδική κούκλα; Γιατί μόνο έτσι τη μαθαίνεις σωστά. Ευχαριστώ. Μαρία Βασιλάκη
Ναι, βεβαίως, και στην ειδική κούκλα, να δεις πώς τη λένε, και στην ειδική βρεφική κούκλα. Αυτή δε, η δεύτερη η κούκλα μωρό, με ξεφτίλισε. Της έχουν φυτέψει οι εκπαιδευτές ένα φασόλι, και στο μάθημα πρέπει να τη χτυπήσεις με σωστή τεχνική στην πλάτη για να πεταχτεί έξω το φασόλι. Όλες οι συμμαθήτριες το κατάφεραν, έβγαλαν το φασόλι από το βρέφος, και μόνο εγώ πάλευα, μέχρι που έπεσαν οι τίτλοι τέλους, που σημαίνει ότι θεωρητικά το δικό μου «βρέφος» είχε πνιγεί! Έπαθα σοκ. Έκανα δέκα χρόνια να βρω το θάρρος να κάνω παιδί. Και όταν έκανα και μια μέρα κατάπιε ένα απ' αυτά τα πλαστικά σκατουλάκια, άρχισα να το βαράω μετά μανίας στην πλάτη. Παρά λίγο να του τη σπάσω! Και το μελάνιασα το μωρό από τις καρπαζιές και το σκατουλάκι δεν το έφτυσε ποτέ. Ευτυχώς, το έκανε κακά την άλλη μέρα.
3Πώς λεγόταν ο νεαρός που παρουσιάσατε στην εκπομπή σας που τραγουδά αποκλειστικά Ντύλαν; (Δεν συγκράτησα το όνομά του.) Ε.Σ.
Βαγγέλης Μαρκαντώνης. Πρώην μέλος του συγκροτήματος Ανοιχτή Θάλασσα που διαλύθηκε. Δεν σκοπεύει να πετάξει το υπόλοιπο της ζωής του παίζοντας αποκλειστικά Μπομπ, απλώς έκανε ένα (κατά τη γνώμη μου υπέροχο) «μουσικό διάλειμμα, προγραμματίζοντας μια σειρά από αμιγώς ντυλανικές εμφανίσεις. Α, επίσης, είναι νιόπαντρος και η οικογένειά του σύντομα θα αυξηθεί κατά ένα μέλος. Τις καλύτερες ευχές μας και σύντομα σε βαθιά νερά!
4Γιατί λέμε «νομισματοκοπείο» αλλά λέμε «καφεκοπτείο»; Είμαι φιλόλογος και μετά από σκέψη και συζήτηση και με άλλον φιλόλογο κατέληξα σε μια άποψη που ίσως ερμηνεύει τον σχηματισμό των δυο αυτών λέξεων. Το θέμα του ρήματος κόπτω, από το οποίο συντίθενται οι δυο παραπάνω λέξεις είναι το κοπ-.Το τ οφείλεται σε j που περιεχόταν στο θέμα του ρήματος στην αρχαιότερη μορφή του (αυτό το γράμμα διασώθηκε στο λατινικό αλφάβητο ,όχι όμως και στο δικό μας). Στη λέξη, ας πούμε, κοπή, που είναι παράγωγο του ρήματος κόπτω, υπάρχει το κανονικό θέμα χωρίς το πρόσφυμα j, που μετατράπηκε σε τ. Στη μεν, λοιπόν, λέξη νομισματοκοπείο, που είναι παλαιότερη, διασώθηκε το θέμα κοπ-. Η λέξη, όμως, καφεκοπτείο, εμπεριέχει το τ, επειδή είναι μεταγενέστερη, τρέχουσας χρήσης, σχηματισμένη στα τέλη του 19ου αι., όταν πλέον ως θέμα του κόπτω γίνεται αντιληπτό το κοπτ- και όχι το κοπ- .Φιλικά, Φανή Παπαπαναγιώτου
Άουτς! Ζήλεψα! Ευχαριστώ, Φανή. Και όλους που συνέβαλαν στη δύσκολη αυτή ερώτηση. Καλά μυαλά σ' όλους μας.
5Πού ανάγεται, Ρίκα μου, το έθιμό μας να θρονιαζόμαστε σε ένα τραπέζι και να τρώμε στις συνεστιάσεις μας με φίλους και δικούς; (Κυριακές, Πάσχα, Χριστούγεννα, γενέθλια κ.λπ.). Ανώνυμος
«24. Η ομαδική διαβίωση του ανθρώπου προκύπτει από αναγκαιότητες της ίδιας της βιολογίας του. Η αναπαραγωγή στον άνθρωπο είναι διαφυλετική-αμφιγονική. Έτσι, η ανάγκη ενεργητικής αναζήτησης και σταθερής συνεύρεσης μεταξύ των ατόμων διαφορετικού φύλου (μια ανάγκη που ικανοποιεί τόσο ατομικές, όσο και ειδολογικές «ζητήσεις» στο επίπεδο της αναπαραγωγής) προώθησε τη διαδικασία ομαδικής συμβίωσης και κατέστησε τον αγελαίο τρόπο ζωής κεκτημένο στον αγώνα του ανθρώπου για την επιβίωσή του».
Βρήκα το παραπάνω απόσπασμα στην παρακάτω πηγή και μου φάνηκε αρκετά επεξηγηματικό σε σχέση με την απορία σου. Διεθνής Σχολή «Λογική της Ιστορίας». Τίτλος: «Βιολογικό και κοινωνικό». Μια ιστορική προσέγγιση των αντιφάσεων της έμβιας ύλης, του Κυριάκου Ιωαννίδη (ιατρού, υπ. διδάκτορα Φιλοσοφίας Πολυτεχνείου Κρήτης), εκδ. ΟΥΤΟΠΙΑ, τ.87, 11-12.2009, σελ. 69-92.
6Γιατί το Ισραήλ συμμετέχει στη Γιουροβίζιον; Ανώνυμος
Σου αντιγράφω ακριβώς τι λέει το καταστατικό της EBU (Εuropean Broacasting Union), που είναι ο φορέας-αφεντικό πολυάριθμων εκδηλώσεων και τηλεοπτικών γεγονότων, συμπεριλαμβανομένου και του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού Τραγουδιού, για την ιδιότητα ενεργού μέλους.
«Η ιδιότητα ενεργού μέλους της EBU είναι ανοιχτή σε ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς ή ομάδες ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών από χώρα-μέλος της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών (ΙΤU) που βρίσκεται στην Ευρωπαϊκή Ζώνη Ραδιοτηλεοπτικής Μετάδοσης -το λεγόμενο footprint- ή από χώρα-μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης, η οποία βρίσκεται εκτός της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ραδιοτηλεοπτικής Μετάδοσης. Τα ενεργά μέλη, εφόσον το επιθυμούν, αιτούνται τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό τραγουδιού της Γιουροβίζιον. Με τις προδιαγραφές αυτές, λοιπόν, αιτούνται και συμμετέχουν χώρες που βρίσκονται εκτός γεωγραφικών ευρωπαϊκών συνόρων, όπως το Ισραήλ αλλά και το Ατζερμπαϊτζάν και η Γεωργία» Και ο νοών νοείτω, Ανώνυμε.
σχόλια