ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ο επίμονος συγγραφέας.

Ο επίμονος συγγραφέας. Facebook Twitter
0

Όταν μια χώρα βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο μεταξύ καταπίεσης και προόδου, τότε παράγει και υψηλής ποιότητας τέχνη. Σε αυτό το σημείο μπορούμε να πούμε ότι βρίσκεται η Τουρκία. Δεν είναι τυχαίο πως μια από τις κορυφαίες πνευματικές φωνές αυτή την στιγμή σε ολόκληρο τον πλανήτη είναι ο νομπελίστας συγγραφέας Ορχάν Παμούκ. Ο πολυβραβευμένος λογοτέχνης, βέβαια, δεν καθιερώθηκε στο παγκόσμιο στερέωμα μόνο από το μεγάλο συγγραφικό του ταλέντο, αλλά επειδή πήρε το ρίσκο να τοποθετηθεί εναντίον του πολιτικού και κοινωνικού κατεστημένου της χώρας του, αναμοχλεύοντας ταμπού και στερεότυπα που δεν τα αγγίζεις ούτε γι' αστείο. Οι τοποθετήσεις του εμπεριείχαν τεράστιο ρίσκο: δημόσιο κάψιμο των βιβλίων του, απειλές για φυλάκιση αλλά και κατά της ίδιας του της ζωής. Βέβαια, η στάση που τήρησε το «βαθύ κράτος» της Τουρκίας έδωσε ακόμα περισσότερη αίγλη στη φήμη του Παμούκ (αποκορύφωμα το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2006), καθιστώντας τον σύμβολο πνευματικότητας και αντίδρασης. Και αθωότητας, αφού το τελευταίο του μεγάλο εγχείρημα είναι το Μουσείο Αθωότητας (βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημά του) που επιμελείται, με μεγάλη συλλογή από εικόνες, κειμήλια και λαογραφικά στοιχεία της Κωνσταντινούπολης.

Γεννιέται στις 7 Ιουνίου του 1952 στο Νισάντασι της Κωνσταντινούπολης. Γόνος μιας ευκατάστατης οικογένειας, προσπαθεί στην αρχή να ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα του και να σπουδάσεις Μηχανικός. Τα παρατάει γρήγορα για να ασχοληθεί με τη συγγραφή, αν και, από όσα γράφει ο ίδιος στο Ιστανμπούλ, το όνειρό του ήταν να γίνει ζωγράφος. Στα 23 του, όμως, αποφασίζει πως στη λογοτεχνία βρίσκεται το μέλλον του. Η πρώτη του απόπειρα (Σκοτάδι και Φως) αποσπά το πρώτο βραβείο στον Διαγωνισμό Μυθιστορήματος της «Milliyet Press» (1979). Από τότε, είναι πραγματικά εκ-πληκτικό πόσα βραβεία έχει κερδίσει στην Τουρκία και στο εξωτερικό και πώς τα βιβλία του γίνονται ανάρπαστα σε μικρό χρονικό διάστημα.

Το 1984 ο Παμούκ κέρδισε το Βραβείο Μυθιστορήματος Μανταραλί για το Σιωπηλό Σπίτι, το δεύτερο μυθιστόρημά του. Με τη γαλλική μετάφραση του μυθιστορήματος αυτού κέρδισε το 1991 το Prix de la découverte Européenne. Το Λευκό Κάστρο (1985) κέρδισε το 1990 το Independent award for foreign fiction και διέδωσε τη φήμη του στο εξωτερικό. Το 1990, το μυθιστόρημα- σήμα κατατεθέν του με τον χαρακτηριστικό τίτλο Το Μαύρο Βιβλίο έδωσε μια νέα πνοή στην τουρκική λογοτεχνία. Το 1995, το μυθιστόρημά του Νέα Ζωή έγινε μπεστ-σέλερ στην Τουρκία, σημειώνοντας μάλιστα τις γρηγορότερες πωλήσεις στην τουρκική ιστορία. Το 2003 κέρδισε το πιο προσοδοφόρο βραβείο της διεθνούς λογοτεχνίας, το IMPAC Dublin Award, για το βιβλίο Το όνομά μου είναι Κόκκινος (2000), που μεταφράστηκε σε 24 γλώσσες. Το Χιόνι (2002), που ο ίδιος έχει πει πως είναι από τα πιο πολιτικά του μυθιστορήματα, τοποθετήθηκε από τους «New York Times» στα δέκα καλύτερα βιβλία που δεν γράφτηκαν στην αγγλική γλώσσα. Τέλος, με το αυτοβιογραφικό Ιστανμπούλ, η Πόλη χρησιμοποιήθηκε με τέτοιο τρόπο στη λογοτεχνία που τη συνέκριναν με την Αγία Πετρούπολη του Τολστόι και την Αλεξάνδρεια του Ντάρελ.

Η μέθοδος είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του Ορχάν Παμούκ. Στηρίζεται τόσο στην έμπνευση όσο και στην εργασία. Εργάζεται καθημερινά και δεν σταματάει, αν δεν έχει τελειώσει έναν συγκεκριμένο αριθμό σελίδων. «Ο κόσμος είναι ταυτόχρονα πεδίο μάχης και χώρος, όχι διασκέδασης, αλλά ευτυχίας», δήλωσε πρόσφατα στα «ΝΕΑ». Με μεθοδικότητα και ρίσκο προσπάθησε κατά καιρούς να αλλάξει και τα τουρκικά στερεότυπα. Όταν σε μια συνέντευξή του το 2005 δήλωσε πως «στην Τουρκία σκοτώθηκαν ένα εκατομμύριο Αρμένιοι και 30.000 Κούρδοι», βρέθηκε αντιμέτωπος με την κατηγορία της προδοσίας και κινδύνεψε να πάει στη φυλακή. Μάλιστα, στις 2 Απριλίου έγινε μια διαδήλωση ανθρώπων που αντιδρούσαν στα λεγόμενα του Παμούκ, οι οποίοι έκαψαν τα βιβλία του και απαίτησαν από το τουρκικό κράτος να τον δικάσει. Όλα αυτά συνέβησαν, όπως εξηγεί ο ίδιος, επειδή αποκάλυψε τις αποσιωπήσεις της τουρκικής ιστορίας. Η φήμη του Παμούκ είναι τόσο μεγάλη που δημιουργεί αντιπάλους που δεν έχουν, όμως, καμία σχέση με την τέχνη. Η βράβευσή του με το Νόμπελ το 2006 του έδωσε τη δυνατότητα να μπορεί να θίξει πιο εύκολα θέματα δημοκρατικότητας στην Τουρκία, χωρίς να φοβάται πια τόσο πολύ τις απειλές που δέχεται για τη ζωή του από τους εξτρεμιστές.

Μια από τις πενήντα γλώσσες που έχουν μεταφραστεί τα βιβλία του είναι τα ελληνικά. Οι εκδόσεις Ωκεανίδα εξέδωσαν τελευταία και τα Άλλα Χρώματα (στην Τουρκία εκδόθηκε το 1999). Είναι μια συλλογή από κείμενα που περιγράφουν εικόνες από τη ζωή του: πώς έβγαλε το πρώτο του διαβατήριο, το πρώτο του ταξίδι στην Ευρώπη, τον θάνατο του πατέρα του, τη φιλία με την κόρη του, τη Ρουγιά, αλλά και τη ζωή του στην Ιστανμπούλ και τη Νέα Υόρκη, τη συγγραφή των βιβλίων του και την πρόσφατη πολύκροτη δίκη του. Ακόμα, εκεί μπορείτε να διαβάσετε τον λόγο του στην απονομή του Νόμπελ, όπου υπό τον τίτλο «Η βαλίτσα του πατέρα μου» περιγράφει τι σημαίνει να είσαι συγγραφέας: εμπνευσμένος, ευφάνταστος και ρισκαδόρος.

Αρχείο
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ