Η ''Πνιγμένη κόρη'' του Γιώργου Ρωμανού και του Μάνου Χατζιδάκι

Η ''Πνιγμένη κόρη'' του Γιώργου Ρωμανού και του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
0

Τον Γιώργο Ρωμανό τον γνώρισα προ 10ετίας περίπου για μία συνέντευξη που θα έμπαινε στο περιοδικό ''ΗΧΟΣ''. Βρεθήκαμε, πιάσαμε την κουβέντα, η ώρα ή μάλλον οι ώρες περνούσαν, μα το κασετοφωνάκι δεν άνοιγε. Μετάνιωσε και δεν ήθελε να μιλήσει, όχι για το παρελθόν, αλλά γενικά, δημοσίως. Προθυμοποιήθηκε, θυμάμαι, να με μεταφέρει ως το σπίτι μου, στην άλλη μεριά της Αθήνας, όπου δέκα λεπτά αφότου μπήκαμε στο αυτοκίνητο, μου έδωσε το πράσινο φως: ''Και τώρα άνοιξε το κασετόφωνο να την κάνουμε τη συνέντευξη''.

Και μου είπε πολλά! Για το πως τον πήρε ο Μάνος Χατζιδάκις από την Παιδική Χορωδία των Ανακτόρων και του έδωσε την πρώτη εκτέλεση μαζί με τον Βασίλη Ριζιώτη στ' ''Αστέρι του βοριά'' από το soundtrack του ''America - America'' (1963) του Ελία Καζάν, για τις ''Μπαλλάντες'' (1965), το ντεμπούτο άλμπουμ του σε ηλικία 18 ετών, που διηύθυνε ο Χατζιδάκις, για τη ''Μυθολογία'' και τον ''Καπετάν - Μιχάλη'' (1966), για τα ψυχεδελικά ''Δυο μικρά γαλάζια άλογα'' (1970), για τη φυγή στη Γαλλία και το συλλεκτικό αριστουργηματικό ''Dans le grenier'' (1974), για την επιστροφή στα ελληνικά μουσικά δρώμενα αρκετά χρόνια μετά και τη συνεργασία με τον συχωρεμένο Βλάσση Μπονάτσο, καθώς επίσης και για μία τελευταία συνάντηση που ξαναείχε με τον Χατζιδάκι αρχές του 1990 στο ''Πάρτι'' στο Παγκράτι, αν τα λέω καλά. 

Λίγα χρόνια μετά τη συνέντευξη που μου έδωσε τελικά, τον βρήκα πάλι Στο Κόκκινο 105,5 να έχει εκπομπή ακριβώς μετά από τη δική μου: 20.00 - 22.00 εγώ, 22.00 - 00.00 ο Ρωμανός. Εννοείται πως έπαιζε ότι πιο προοδευτικό υπήρχε κυρίως από το χώρο της rock μουσικής, εξ ου και συχνά αργούσα να φύγω από τον σταθμό μόνο και μόνο για να τον ακούσω και να ''κλέψω'' κάνα ψαγμένο κομμάτι!

Και σαν καμιά φορά τού'λεγα ότι θα οργανώσω τραπέζι προς τιμήν του, με απέφευγε λέγοντας ότι'μαι παλαβός και ότι θά'ρθει και θα βρει να τον περιμένουν στο σπίτι μου οι...Idols! Τι γέλια που κάναμε! Δοθείσης ευκαιρίας, μια και σίγουρα θα διαβάσει το post, τον ενημερώνω πως τον έχω...καπαρώσει για ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ με θέμα την αθόρυβη μεν, τεράστια δε, πορεία του στο ελληνικό και στο διεθνές τραγούδι!

Τεράστιο intro έκανα και στο post βέβαια, διότι το θέμα μου δεν είναι ακριβώς ο καλλιτέχνης και άνθρωπος Γιώργος Ρωμανός, αλλά ένα δικό του τραγούδι από τις ''Μπαλάντες'', όπου μάλλον ο Μάνος Χατζιδάκις εμφανίζεται για πρώτη φορά στη δισκογραφία ως στιχουργός - παρακαλώ να με διορθώσει όποιος γνωρίζει προγενέστερη ηχογράφηση του ''στιχουργού'' Χατζιδάκι.

Η ''Πνιγμένη κόρη'' του Γιώργου Ρωμανού και του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter

Σπανίως ο Χατζιδάκις έντυνε με στίχους του μουσικές άλλων συνθετών, εξαιρουμένου ολόκληρου του άλμπουμ ''Παιδί της Γης'' (1977) του Νότη Μαυρουδή, όπου εκεί δεν έδωσε άδεια μόνο να μελοποιηθούν κάποια ποιήματα του, αλλά συμμετείχε και ως ερμηνευτής δίπλα στην Αρλέτα και στον Ηλία Λιούγκο!

Η ''Πνιγμένη κόρη'' του Γιώργου Ρωμανού και του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter

Οι ''Μπαλλάντες'' - κρατώ τα δύο λάμδα του εξώφυλλου - βγήκαν, λοιπόν, το 1965 και τη διεύθυνση της όλης παραγωγής τους είχε ο Χατζιδάκις, ο οποίος στο ένθετο σημείωμα έπλεκε το εγκώμιο του έφηβου πρωτοεμφανιζόμενου τραγουδοποιού:

Ο Ρωμανός είναι τραγουδιστής - συνθέτης και ποτέ απ' ότι γνωρίζω δεν είχαμε στον τόπο μας ανάλογη περίπτωση στο επίπεδο του, μια και στη Γαλλία ήδη με τον Brassens, τον Ferre και τον Brel, στην Ιταλία μερικές φορές με τον Montugno και στην Αμερική με τους διάφορους λαϊκούς τραγουδιστές, το είδος αυτό των μουσικών τροβαδούρων έχει φθάσει σε ύψη, που πολλές φορές μας θυμίζουν τις μεγάλες στιγμές των λαϊκών τραγουδιστών της Αναγεννήσεως.

Και λίγο παρακάτω:

Με τον Ρωμανό έχω τη γνώμη πως η ελληνική νεολαία αποκτά την πιο αληθινή της φωνή.

Οι ''Μπαλλάντες'' ήταν 12 στο σύνολο τους, μία σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, όπου για να παρθεί η άδεια από τον ποιητή μεσολάβησε ο Χατζιδάκις, πέντε σε στίχους του Περικλή Θαλασσινού, άλλες πέντε σε στίχους του δημιουργού και μία, η ''Πνιγμένη κόρη'' σε στίχους Χατζιδάκι, όπως είπαμε.

Τη μουσική εκτέλεση είχε αναλάβει η Πειραματική Ορχήστρα Αθηνών, που ο Χατζιδάκις είχε ιδρύσει το 1963 στην Αθήνα με τους σταθερούς συνεργάτες του, Δημήτρη Φάμπα και Γεράσιμο Μηλιαρέση στις κιθάρες, Ανδρέα Ροδουσάκη στο μπάσο, Νικόλαο Γκίνο στα πνευστά, Δημήτρη Βράσκο στο βιολί και Δημήτρη Μούτση - ο μετέπειτα γνωστός συνθέτης Δήμος Μούτσης - στη φυσαρμόνικα.

Ακούστε πως ξεκινάει η ''Πνιγμένη κόρη'' με τη φυσαρμόνικα του Μούτση πριν ''ξετυλιχθεί'' η κλασική χατζιδακική ενορχήστρωση, η οποία κάνει το τραγούδι, όσο και όλο το δίσκο μάλλον, να απέχει πολύ από αντίστοιχες απόπειρες μπαλάντας του Νέου Κύματος. 

Πραγματική παρέλαση από πρωτοφανέρωτες στιγμές νεανικής ευαισθησίας, πάλι συμφώνως με τον Μάνο Χατζιδάκι, που μας δημιουργούν την εντύπωση πως εκφράζουν δικά μας νεανικά βιώματα.

Η ''Πνιγμένη κόρη'' του Γιώργου Ρωμανού και του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter

Λεπτομέρεια: Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις έκανε την παραγωγή του Γιώργου Ρωμανού και έλεγε τα παραπάνω λόγια ήταν ακριβώς 40 ετών και ο Ρωμανός 18. Τρομερή αντίληψη περί νεανικότητας από έναν άνθρωπο που παρέμεινε νέος μέχρι το βιολογικό του τέλος.

Λεπτομέρεια δεύτερη: Εντυπωσιακό το ότι στο εξώφυλλο του δίσκου δεν φαινόταν καν ο παραγωγός - ενορχηστρωτής κλπ. Μάνος Χατζιδάκις, ήδη βραβευμένος με το Όσκαρ, που θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν τον καλύτερο ''κράχτη''. Προφανώς ο Χατζιδάκις ήθελε να τον ''πάνε'' μόνα τους τα τραγούδια τον δημιουργό τους και όχι το δικό του, εγνωσμένου κύρους, όνομα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ