Ο Δημήτρης Πουλικάκος στο στούντιο του MEGA με Πρετεντέρη, Ψαριανό, Βορίδη & ΣΙΑ

Ο Δημήτρης Πουλικάκος στο στούντιο του MEGA με Πρετεντέρη, Ψαριανό, Βορίδη & ΣΙΑ Facebook Twitter
0

Τη χθεσινοβραδινή εκπομπή του Πρετεντέρη στο MEGA θα τη θυμόμαστε για πολύ καιρό. Ο τίτλος της έθετε το ερώτημα αν ήρθε ή όχι το τέλος της Χρυσής Αυγής, ενώ ο παρουσιαστής της - ο ίδιος, οι σύμβουλοι του; δε μπορώ να το γνωρίζω - είχε τη φαεινή ιδέα να καλέσει στο στούντιο τον Δημήτρη Πουλικάκο.

Ο Πουλικάκος, του αρέσει - δεν του αρέσει του ίδιου ο χαρακτηρισμός, είναι ένα σύμβολο του αντιεξουσιαστικού χώρου. Ένας καλλιτέχνης που βίωσε για τα καλά στο πετσί του αυτό που λέμε κρατική καταστολή, που πάλεψε για χρόνια με τους προσωπικούς του δαίμονες και που μέχρι σήμερα, στα 70 του, είναι πάντα στην πρώτη γραμμή της κινηματικής - κοινωνικής διαμαρτυρίας.

Κι ας μην ανήκε ποτέ σε κόμματα ή κινήματα: Δεν υπήρξα πουθενά οργανωμένος, ούτε στον αναρχικό χώρο, αφού ο αναρχικός, το λέει κι από μόνη της η λέξη, κανονικά δεν ομαδοποιείται. Θα έλεγα ότι είμαι άναρχος...μου είχε δηλώσει σχετικά σε συνέντευξη του το καλοκαίρι του 2009 για το περιοδικό Δίφωνο.

 

Αναρχικός ή έστω άναρχος υποτίθεται όμως ότι ήταν κάποτε ο Γρηγόρης Ψαριανός της ΔΗΜΑΡ, αυτός που πριν από τριάντα χρόνια κατέθεσε στίχους στο τραγούδι Εκλογές του Τζίμη Πανούση με τις Μουσικές Ταξιαρχίες: Στης Βουλής τα έδρανα/ αχ, εγώ να έκλανα..., ένα χαριτωμένο τραγουδάκι για όλη την οικογένεια, όπως θά'λεγε σκωπτικά και ο Πανούσης, γραμμένο από έναν άνθρωπο που εδώ και καιρό διέγραψε με μια μονοκοντυλιά το όποιο παρελθόν του και φοβούμενος πια τη διαβόητη θεωρία των δύο άκρων, δε δίστασε χθες βράδυ να καταδικάσει το λαοφιλές σύνθημα Μπάτσοι - Γουρούνια - Δολοφόνοι.

Υπό αυτή την έννοια δεν καταλαβαίνω γιατί να χρεώνουμε μόνίμως στον Βορίδη το κάκιστο ΕΠΕΝίτικο παρελθόν του και όχι σε εκπροσώπους της πολιτικής ζωής σαν τον Ψαριανό το εξίσου κάκιστο παρόν τους.

Ο μόνος που βγήκε αλώβητος από αυτόν τον τηλεοπτικό αχταρμά ήταν σαφώς ο Δημήτρης Πουλικάκος. Ντυμένος ανεπίσημα, rock θα έλεγε κανείς, σηματοδότησε το τέλος μιας εποχής με σαφείς ιδεολογικές προτάσεις και ταξικούς διαχωρισμούς, αλλά και την είσοδο μιας νέας, όπου κυριαρχεί η ασάφεια, η ιδεολογική σύγχυση και η αβεβαιότητα για την καθαρότητα και την εφαρμογή των κοινωνικών στόχων.

Η ανάγκη του Πουλικάκου στο στούντιο του MEGA ήταν να συναντήσει τον απλό κοινωνικό μύθο του Brecht, με τα λαϊκά του στοιχεία και την αμεσότατη δήλωση της πολιτικής του θέσης: Να! είπε σε κάποια φάση, κάνοντας την κίνηση Στ'αρχίδια μας, ενώ αμέσως μετά το φώναξε καθαρά Να πα'να γαμηθούν, παραπέμποντας έντονα στους κομπέρ του βερολινέζικου καμπαρέ, κύριο υλικό κατασκευής των ηρώων και των μυθοπλασιών του Brecht.

Ο Πουλικάκος πήγε στο πιο γιάπικο και μνημονιακό στούντιο της εγχώριας ιδιωτικής τηλεόρασης και επιβλήθηκε με βαθύ σαρκασμό και διαπεραστική ειρωνεία, προβάλλοντας το κωμικό και το τραγικό στοιχείο της κουλτούρας του υποπρολεταριάτου.

Κι ας άρχισαν τις χαριτωμενιές Πρετεντέρης, Βορίδης & ΣΙΑ: Μεγαλώσαμε με Πουλικάκο είπε ο ένας, κάποιος άλλος θυμήθηκε το Σκόνη, πέτρες, λάσπη και πήγε λέγοντας η ιστορία. Ωστόσο φαινόταν καθαρά από τα βλέμματα και τις αμήχανες κουβέντες των παρευρισκόμενων δίπλα του: Έβλεπαν την ώρα εκείνη τον Πουλικάκο σαν το κοράκι που μιλάει και εξηγεί στους τυχαίους διαβάτες τους στοιχειώδεις κανόνες του ήθους, οι οποίοι τυχαίοι διαβάτες πολύ θα ήθελαν να πιάσουν στο τέλος το κοράκι και να το φάνε. Η στάση των ομιλητών του πάνελ απέναντι σ' αυτά που τους έλεγε με τον τρόπο του ο Πουλικάκος εξέφρασε τη θνησιγένεια του σύγχρονου πολιτισμού, που σαν νέος Κρόνος καταβροχθίζει όλες τις αξίες που ο ίδιος γέννησε και κυρίως τις φωνές που προσπαθούν να τον αφυπνίσουν. 

Τέλος, όλα αυτά τα βαρύγδουπα του στυλ Ο Πουλικάκος ξεφτίλισε Πρετεντέρη και Βορίδη, εγώ τ' ακούω βερεσέ. Κανέναν δεν είχε πρόθεση να ξεφτιλίσει ο Πουλικάκος, αφού κάτι τέτοιο δε θα ταίριαζε - έχω την αίσθηση - με το χαρακτήρα του.

Και μια και η εκπομπή γινόταν με θέμα την Ακροδεξιά στην Ελλάδα, όλους τους είδα σαν φορείς και εκπροσώπους ενός παλιού ιεραρχικού πολιτισμού, αρχαϊκού και μυστικιστικού, σχεδόν σκοταδιστικού. Ο Δημήτρης Πουλικάκος ήταν φως - φανάρι ο εκπρόσωπος του κλασικού ελληνικού πνεύματος με τον ανθρωποκεντρισμό του και με κινητήριους άξονες τον ορθολογισμό και τον πραγματισμό. 

Μακάρι να τον βλέπουμε συχνότερα σε τέτοιου είδους τηλεοπτικά πάνελ.

* Στο επόμενο post θα αναδημοσιεύσω από το Δίφωνο εκείνη τη συνέντευξη του Δημήτρη Πουλικάκου, την οποία θα χαρακτήριζα συνέντευξη ζωής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ