Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης

Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης Facebook Twitter
0
Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης Facebook Twitter

Προχθές, προτελευταία μέρα του 7ου Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας, η διοργάνωση τίμησε τον σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη για το σύνολο του έργου του. Προηγουμένως, προβλήθηκαν δύο ντοκιμαντέρ του για τη σειρά ''Παρασκήνιο'': ένα παλιό, από τη δεκαετία του 1970, για την Αλίκη Βουγιουκλάκη κι ένα πιο πρόσφατο για τον ''Δράκο'' του Νίκου Κούνδουρου. Λογικό, λοιπόν, η κουβέντα να άναβε περί ''εμπορικού'' και ''καλλιτεχνικού'' κινηματογράφου και εν προκειμένω περί ''μικροαστισμού'', όπως αυτός εκφράστηκε στο εγχώριο σινεμά μέσω Βουγιουκλάκη και περί ''τέχνης αυθεντικής'', όπως αυτή εκφράστηκε αντίστοιχα μέσω Κούνδουρου.

Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης Facebook Twitter

Είπε πολλά στην ομιλία του ο Παπαστάθης. Προσπαθώντας τώρα να θυμηθώ ορισμένα απ' αυτά, χαρακτήρισε τη γενιά του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου των 70s, τη γενιά του δηλαδή, εφάμιλλη μ' αυτή των λογοτεχνών - ποιητών του 1930, αναφέρθηκε εκτενώς στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, αλλά και στο ότι η ιστορία και η ελληνικότητα απασχόλησε τόσο τον ίδιο στη δουλειά του, όσο και όλους τους σκηνοθέτες της σειράς του. Σε ότι αφορά τον σημερινό ελληνικό κινηματογράφο, δήλωσε ότι του αρέσει ο ''Κυνόδοντας'' του ''κυρίου Λάνθιμου'', όπως τον ανάφερε χαρακτηριστικά, το πρώτο μέρος της ''Στρέλλας'' του Κούτρα, κάποιες ταινίες του Τσίτου και άλλων νέων σκηνοθετών που τώρα δε θυμάμαι. Το συμπέρασμα ήταν σε γενικές γραμμές, όχι μόνο από τον ομιλητή Παπαστάθη, αλλά και από το ακροατήριο, σκηνοθέτες κυρίως ηλικίας sixty plus, πως τα νέα παιδιά που βγαίνουν σήμερα στα διεθνή φεστιβάλ και θριαμβεύουν, έχουν πρόβλημα ανάδειξης εθνικότητας και δε διαφαίνεται στο έργο τους η πολυπόθητη ελληνικότητα. 

Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης Facebook Twitter

Διαφωνώ κάθετα και όχι έτσι απλά, από αντίδραση, θέλοντας να υπερασπίσω κι εγώ κάπως τους σκηνοθέτες της δικής μου σειράς. Δεν θα μιλήσω για την ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά, μια κι ακόμη δεν έχει βγει στις αίθουσες, αλλά κανείς δε στάθηκε στο ''Αγόρι'' που ''τρώει το φαγητό του πουλιού'' του Έκτορα Λυγίζου; Πρόκειται για μία ελληνική ταινία που σάρωσε τα βραβεία εντός και εκτός Ελλάδας και η τελευταία σεκάνς της νομίζω δε θα μπορούσε να περιγράψει αρτιότερα την τρέχουσα κατάσταση στη χώρα μας - με τρόπο ποιητικό μάλιστα και λυρικό, απ' αυτόν που γουστάρει ο Παπαστάθης: Μεσ' στον κατεστραμμένο βιομηχανικό χώρο, εκεί που το αγόρι κρύβει το - σκεπασμένο με την ελληνική σημαία - κλουβί με το πουλί, η κάμερα από ψηλά μας δείχνει τεράστια αγάλματα ηρώων της Επανάστασης του 1821, γκρεμισμένα, τσακισμένα με τα πρόσωπα βυθισμένα μεσ' στη βρωμιά και τα χώματα.

Υπάρχει άραγε πιο ποιητική σκηνή απ' αυτήν στον ελληνικό, για να μην πω στον διεθνή κινηματογράφο, με έναν σκηνοθέτη νέο να ομιλεί έτσι περί εθνικότητας και συγκεκριμένα περί ελληνικότητας του;

Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης Facebook Twitter

Πάμε τώρα στον βετεράνο κινηματογραφιστή Λευτέρη Χαρωνίτη, που χθες βράδυ τιμήθηκε με κάποιο βραβείο για την τελευταία του ταινία, η οποία διαγωνιζόταν στο φεστιβάλ.

Ο Χαρωνίτης μας εξέπληξε με τη σύντομη ομιλία του! Δήλωσε χορτασμένος από βραβεία και θα ήθελε - είπε - τα φεστιβάλ να τιμούν περισσότερο τους νέους και να αποζητούν την παρουσία τους και τη συμμετοχή τους. Προσωπικά το εξέλαβα έως και σα να δυσανασχέτησε με το βραβείο που του έδιναν. Γι' αυτό ίσως ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται να ξαναστείλει ταινία του σε κανένα φεστιβάλ και πως απλά θα παρίσταται σε αφιερώματα στο έργο του, που θα του γίνονται ενδεχομένως.

Λάκης Παπαστάθης - Λευτέρης Χαρωνίτης Facebook Twitter

Διόλου παράξενο που δεν καταχειροκροτήθηκε ο Χαρωνίτης, όπως θα έπρεπε να συμβεί. Στην τελετή λήξης του φεστιβάλ, άλλωστε, το παρόν έδωσαν οι τοπικοί άρχοντες και οι παπάδες μαζί με σκηνοθέτες της γενιάς του 1970 στην πλειοψηφία τους. Αφού εγώ που είμαι κάτω από 40 ετών, ένιωσα λίγο σαν τη μύγα μεσ' στο γάλα και ένιωσα τρομερή ανακούφιση μόνο όταν είδα τελευταία μέρα να σκάνε στο ξενοδοχείο μικρομηκάδες σκηνοθέτες, 25 και 30 ετών - κι αυτοί πέντε-έξι ήταν, όχι περισσότεροι.

Τα συγχαρητήρια, όμως, τα πήρε ο Χαρωνίτης όταν τελείωσε η τελετή και βγήκαμε όλοι έξω. Όχι για την ταινία του και το βραβείο που πήρε, αλλά για αυτές του τις γενναιόδωρες δηλώσεις την ώρα που έπαιρνε ακριβώς το βραβείο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ