Με τις Σονάτες για βιολί του Μπετόβεν, το άλμπουμ που αποτέλεσε το δισκογραφικό του ντεμπούτο με την εταιρεία Decca, ο Λεωνίδας Καβάκος είναι υποψήφιος για βραβείο Grammy στην κατηγορία της Καλύτερης Ερμηνείας Μουσικής Δωματίου/Μικρού Συνόλου. Η απονομή των βραβείων θα γίνει στις 26 Ιανουαρίου 2014 στο Λος Αντζελες και, για μια ακόμη χρονιά, το σόου αναμένεται λαμπερό.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι πρόσφατα κυκλοφόρησε και η δεύτερη ηχογράφηση του κορυφαίου διεθνώς βιολονίστα από την ίδια εταιρεία, το Κοντσέρτο για βιολί του Μπραμς με την ιστορική ορχήστρα Gewandhaus της Λειψίας υπό τον Ρικάρντο Σαγί, ο οποίος μόλις ανακοινώθηκε επισήμως ως ο νέος μουσικός διευθυντής της Σκάλας του Μιλάνου όπου θα διαδεχτεί τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ από το 2015. Το ίδιο έργο ερμήνευσε ο Καβάκος τον Νοέμβριο που μόλις πέρασε και στο Μέγαρο Μουσικής , με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βασίλη Χριστόπουλο, στην επετειακή συναυλία για τα 60χρονα του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής. [*]
Οι υποψηφιότητες από τη σελίδα των Γκράμι [*]
(στο πιάνο τον Καβάκο συνοδεύει ο Enrico Pace)
Ένα απόσπασμα του δίσκου, σε ζωντανή εκτέλεση.
Leonidas Kavakos and Enrico Pace playing Beethoven Violin Sonata No.6, Op.30 No.1 - Allegro
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ (από την Μουσιπαίδεια)
Ο Λεωνίδας Καβάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967.
Έμαθε βιολί (από 6 ετών) με δάσκαλο στα πρώτα του βήματα τον πατέρα του εκλεκτό βιολιστή της ΚΟΑ Κων/νο Καβάκο.
Αργότερα, συνέχισε τις σπουδές του στο Ελληνικό Ωδείο με τον Στέλιο Καφαντάρη, αποφοιτώντας με Α' βραβείο και χρυσό Μετάλλιο (απονεμόμενο για πρώτη φορά στην Ιστορία του Ωδείου). Στη συνέχεια έφυγε για ανώτερες σπουδές στην Αμερική, στο Πανεπιστήμιο Ιντιάνα Πλούμιγκτον (με υποτροφία "Αλ. Ωνάσης"), όπου μαθήτευσε κοντά στον διακεκριμένο Τζόζεφ Γκίνγκολντ.
Το 1984, προτού ακόμα τελειώσει τις σπουδές του, εμφανίστηκε στο Ηρώδειο και στο Φεστιβάλ Μidem των Καννών, όπου οι κριτικοί τον αποκάλεσαν "Μεγάλο Άρχοντα του βιολιού". Στη συνέχεια, το 1985, κερδίζει το Α' βραβείο και χρυσό Μετάλλιο στο Φεστιβάλ "Σιμπέλιους" του Ελσίνκι. Εκεί, η οικογένεια του Σιμπέλιους του εμπιστεύτηκε την παρτιτούρα της αρχικής γραφής του Κοντσέρτου για βιολί (1903/4) του κορυφαίου Φινλανδού συνθέτη. Το Κοντσέρτο ηχογραφήθηκε στη Φινλανδία και υπό τις 2 μορφές του (η πρώτη, σε Α' παγκόσμια εκτέλεση) και το 1991 αυτός ο δίσκος τιμήθηκε με το βραβείο Deutsche Grammophon ως η καλύτερη ηχογράφηση Κοντσέρτου της χρονιάς (ο Λ. Καβάκος έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα του έργου ώς το 2007).
Έχει συμπράξει ως σολίστ με τις σπουδαιότερες Ορχ. του Κόσμου, τις ΣΟ: του Σικάγου, της Βαλτιμόρης, του Σαιντ Λιούις, της Ινδιανάπολης και Σάντα Μπάρμπαρα, του Σιάτλ, την Εθνική Ορχ. της Ουάσιγκτον, την "Αμέρικαν" της Ν. Υόρκης, τη ΣΟ του Βερολίνου, τις Φιλαρμονικές: της Στουτγάρδης, του Λονδίνου, της Μόσχας, του Ελσίνκι, της Σκωτίας, την "Ηalle'" του Λονδίνου, κ.ο.κ.
Έχει διδάξει βιολί σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ (master classes) και έχει ηχογραφήσει δίσκους στην Αμερική, την Ιταλία και τη Φινλανδία, ενώ εμφανίσεις του έχουν μαγνητοσκοπηθεί σε διάφορες χώρες. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία και διακρίσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, όπως: το Α' Βραβείο "Σιμπέλιους", τα 3 πρώτα Ειδικά βραβεία (για έργα Μπαχ, Υζαΰ και Παγκανίνι) στον διεθνή Διαγωνισμό "Indianapolis" (1986), το A' βραβείο και χρυσό Μετάλλιο στο διαγωνισμό "Walter Naumburg" (στο Carnegie Hall της Ν. Υόρκης), το A' βραβείο και χρυσό Μετάλλιο στον Διαγωνισμό "Παγκανίνι" (1988), το βραβείο Leonardo da Vinci, και το βραβείο "Σπύρου Μοτσενίγου" της Ακαδημίας Αθηνών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι όταν κέρδισε τον Διαγωνισμό "Παγκανίνι", ο πρόεδρος της κριτικής Επιτροπής διάσημος μαέστρος Ferari δήλωνε προς τους ανταποκριτές των ευρωπ. εφημερίδων: "Ο Καβάκος είναι για το βιολί ό,τι πιο ψηλό μπορεί να αγγίξει η ανθρώπινη φαντασία". Ο δε Norman Lebrecht, από τους εγκυρότερους κριτικούς, έγραψε: "Το παίξιμο του Καβάκου μοιάζει ζυγισμένο σ' έναν γκρεμό--κοντά στο ακατόρθωτο". Αλλά και ο μοναδικός Μ. Ροστροπόβιτς, όταν συνεργάστηκε με τον Καβάκο, δήλωσε: "από ότι γνωρίζω, ο Καβάκος είναι ο σπουδαιότερος νέος μουσικός του Κόσμου...". Εκτός του Ροστροπόβιτς, ο Καβάκος έχει συνεργαστεί και με άλλους διάσημους καλλιτέχνες, όπως τον σερ Γεχούντι Μενουχίν, τον Έζα-Πέκα Σαλόμεν, τον Μαξίμ Σοστακόβιτς, τον Γιούρι Σιμόνοφ, τον Ράμαντ Λέπαρντ, κ.ά. Το 1988 ίδρυσε Τρίο (με τον τσελίστα Martti Rousi και τον πιανίστα Pe'ter Nagy) που πρωτοεμφανίστηκε στο Φεστιβάλ του Ελσίνκι και ακολούθησαν εμφανίσεις σε φινλανδικά Φεστιβάλ.
Το 1988 το Τρίο πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα ("Παλλάς" Αθηνών) και έκτοτε έχει δώσει διάφορες συναυλίες και συνεργάζεται με το ΜΜΑ. Στο πλαίσιο των Εκδηλώσεων του "Μεγάρου", ο Καβάκος διοργανώνει κάθε χρόνο ένα εβδομαδιαίο "Φεστιβάλ" μουσικής δωματιου με ιδιαίτερη απήχηση στους φιλόμουσους. Επίσης, από το 1995, στα πολλαπλά του καθήκοντα προστέθηκαν (ως μη ώφελεν...) και εκείνα του διευθυντή της ΚΟΘ. Μεταξύ των δίσκων του: «ΚΟΑ, Κοντσέρτο Μέντελσον» (1987, ΑΝΕΞΑΡΤ. 91073), «Ιnternational Violin Competition» (1987, ΚOCH), «Vivaldi: Οι 4 Εποχές» (1988 MUSICA VIVA 88006), «Paganini: 24 Capricci» (1990, DYNAMIC 66), «Έργα για βιολί» (1993, KOCH).
σχόλια