Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι. Φωτο: Manu Bloemen
0

Τον χειμώνα του 2012, δύο Αμερικανοί καλλιτέχνες, μια γυναίκα κι ένας άντρας, απεγνωσμένοι από την πίεση που ένιωθαν και μην μπορώντας να διαχειριστούν άλλο την έκθεση στο κοινό, κλείνονται σε δύο διαφορετικά δωμάτια ανώνυμων ξενοδοχείων της Δυτικής Ακτής. Καταναλώνουν γερές δόσεις Xanax, βρέχονται ως το κόκαλο με αλκοόλ και ετοιμάζονταν να βγουν στη σκηνή. Εκείνη δεν θα βγει ποτέ ξανά από αυτήν τη βραδινή περιπέτεια, καθώς βρέθηκε νεκρή στο μπάνιο του ξενοδοχείου από υπερβολική δόση. Εκείνος, όμως, γλίτωσε. Η μία ήταν η Γουίτνεϊ Χιούστον. Ο πιο τυχερός ήταν ο σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και τραγουδιστής Ζάκαρι Όμπερζαν, που έκτοτε ξεκίνησε ένα κοπιαστικό ταξίδι προς την ανάρρωση. Ένα ταξίδι που έδωσε ζωή στην παράσταση «Tell me love is real» που απόψε παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Made in USA. O Όμπερζαν, σε αυτή την ιδιαίτερη περφόρμανς που πήρε τον τίτλο της από το κομμάτι του Βuddy Ηolly «Words of love», ανακατεύει την ποπ κουλτούρα, αναζητά κοινά σημεία με την περίπτωση της Γουίτνεϊ Χιούστον, αγωνιά να βρει παρηγοριά στo «Gumboots» του Πολ Σάιμον, ταυτίζεται με τον Σερζ Γκενσμπούργκ κι ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο το «Je t' aime, moi non plus», σκαλίζει πληγές που προέκυψαν από την αέναη διαμάχη μητέρας και παιδιού, κλαίει και γελά για τους ίδιους λόγους, κοιτά στα μάτια το κοινό και ζητά μια διαβεβαίωση για το ότι στη ζωή μπορεί όλα να είναι μάταια, αλλά η αγάπη είναι αληθινή. Κάτι ανάμεσα σε θέατρο ντοκουμέντο, ντοκιμαντέρ και stand-up comedy, το οποίο επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει τι έχει συμβεί στη ζωή του δημιουργού.

Με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται.

Ισορροπώντας μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, κεντώντας το καθαρό συναίσθημα με το κιτς, ο υπέροχος Ζάκαρι Όμπερζαν, που αγαπά την «Οδύσσεια», τον Καζαντζάκη και ξέρει στίχους από το «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον» του Κ. Καβάφη, καταθέτει τη δική του εκδοχή για το πιο ουσιαστικό και πιο άτοπο από τα ερωτήματα: «είναι πραγματική η αγάπη;».


«Ο τίτλος δεν είναι ρητορική, αλλά ευθεία και σαφής ερώτηση προς το κοινό. Όταν αποφασίζεις να κάνεις μια εξομολόγηση και να εκτεθείς στο κοινό, απαιτείς κι εσύ από εκείνο μια σαφή απάντηση. Εγώ, λοιπόν, με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται», μας λέει λίγο πριν μπει στο αεροπλάνο για την Αθήνα.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Nicole Schuchardt


— Η παρουσία σας στη σκηνή λειτουργεί θεραπευτικά για εσάς;

Νομίζω πως ναι. Όχι με την έννοια του κλισέ, που όλοι θεωρούν ότι θεραπεύονται στη σκηνή, αλλά με την έννοια της βουτιάς σε μια διαδικασία αυτογνωσίας. Εγώ, όταν κάνω παράσταση, είναι για να διαβάσω δημοσίως το ημερολόγιό μου, για να αποκαλύψω πράγματα που μου έχουν συμβεί στο παρελθόν ή με βασανίζουν τώρα, όχι για να αναλύσω μια αφηρημένη ιδέα. Κάθε κομμάτι αυτής της παράστασης είναι θραύσμα του εαυτού μου. Γι' αυτό και γενικά αργώ να ετοιμάσω μια παράσταση. Μεσολαβούν πάντα διαστήματα 2-3 χρόνων για να συγκεντρώσω υλικό και τη δύναμη να μιλήσω γι' αυτό.


— Το ημερολόγιο ενός ανθρώπου είναι πολύ προσωπική ιστορία. Πώς αντέχετε να το ανοίγετε σε όλους;

Για κάποιους είναι πράγματι ένας απαραβίαστος κόσμος. Κάποιοι άλλοι το δείχνουν σε φίλους τους. Εγώ ανήκω σ' εκείνους που θεωρούν την ανάγνωσή του μπροστά στο κοινό απόπειρα επικοινωνίας. Θέλω εκείνοι που θα δουν το σόου να ξέρουν τι πέρασα το 2012, να νιώσουν τι μου συνέβη το 2013.


— Θα μας πείτε πριν το δούμε;

Διέμενα σε ένα από τα ξενοδοχεία της Δυτικής Ακτής, τις ίδιες μέρες με τη Γουίτνεϊ Χιούστον. Ένα βράδυ, όπως κι εκείνη, πήρα πάρα πολλά χάπια, ήπια. Δεν είχα τη δική της κατάληξη, αλλά όταν συνήλθα και διαπίστωσα τις απίστευτες συμπτώσεις σε συναισθήματα και καταστάσεις, θέλησα να ψάξω τι συνέβαινε στο μυαλό αυτής της γυναίκας. Μέχρι τότε δεν είχα ενδιαφερθεί για τη ζωή της. Δεν είχα την τύχη να τη συναντήσω ποτέ. Απλώς φαντάστηκα τι ένιωσε, τι συνέβη, τι την οδήγησε στο μοιραίο βράδυ.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen

— Πώς ήταν, τελικά, η Γουίτνεϊ εκείνη τη βραδιά;

Δυστυχισμένη, απεγνωσμένη και μόνη. Δεν είναι μια γυναίκα που έκανε απόπειρα αυτοκτονίας. Χρησιμοποιούσε το αλκοόλ για παυσίπονο της ψυχής της.

— Τα ξέρετε αυτά τα συναισθήματα;

Φυσικά, τα ίδια οδήγησαν κι εμένα στην υπερβολική δόση χαπιών και αλκοόλ.


— Νιώθετε ότι δεν κινδυνεύετε πια;

Αυτός είναι ένας κίνδυνος κι ένας φόβος που δεν ξεπερνάς ποτέ. Όπως λέει και ο Πολ Σάιμον: "We get better but we never get well". Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι.

 
— Έχετε πειστεί, τελικά, ότι το μόνο που μπορεί να μας κρατήσει στη ζωή είναι η αγάπη;

Ξέρω ότι αυτό έσωσε εμένα. Η αγάπη για τη ζωή δεν είναι μόνο ό,τι μας διδάσκεται, είναι κυρίως ο τρόπος που μεταβολίζουμε ό,τι μάθαμε και ό,τι ζήσαμε. Άλλωστε, συναίσθημα δεν γεννά μόνο ό,τι πήραμε αλλά και ό,τι στερηθήκαμε. Επίσης, πολύ συχνά η σύγκριση είναι εκείνη που καθορίζει τα πράγματα. Όταν ήμουν μικρός, υπήρχαν φορές που συνέκρινα τη ζωή μου με άλλων παιδιών και την έβρισκα λειψή κι άλλες που ένιωθα ο τυχερότερος στον κόσμο.


— Χωράει και στην πολιτική η αγάπη;

Ναι, με διαφορετικό τρόπο. Πάρτε για παράδειγμα τις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές. Ήταν η αναμέτρηση που καθορίστηκε από την απόλυτη έλλειψη αγάπης. Οι Αμερικανοί ψήφισαν αυτόν που μισούσαν λιγότερο.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen


Info:

«Tell me love is real»

29/11/2016, 19:00, Μικρή Σκηνή

Στις 29 Νοεμβρίου, μετά την παράσταση, θα υπάρξει συζήτηση του κοινού με τον Ζάκαρι Όμπερζαν (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία). Συντονισμός: Νίνα Αλκαλάη, θεωρητικός του χορού.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ