Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι. Φωτο: Manu Bloemen
0

Τον χειμώνα του 2012, δύο Αμερικανοί καλλιτέχνες, μια γυναίκα κι ένας άντρας, απεγνωσμένοι από την πίεση που ένιωθαν και μην μπορώντας να διαχειριστούν άλλο την έκθεση στο κοινό, κλείνονται σε δύο διαφορετικά δωμάτια ανώνυμων ξενοδοχείων της Δυτικής Ακτής. Καταναλώνουν γερές δόσεις Xanax, βρέχονται ως το κόκαλο με αλκοόλ και ετοιμάζονταν να βγουν στη σκηνή. Εκείνη δεν θα βγει ποτέ ξανά από αυτήν τη βραδινή περιπέτεια, καθώς βρέθηκε νεκρή στο μπάνιο του ξενοδοχείου από υπερβολική δόση. Εκείνος, όμως, γλίτωσε. Η μία ήταν η Γουίτνεϊ Χιούστον. Ο πιο τυχερός ήταν ο σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και τραγουδιστής Ζάκαρι Όμπερζαν, που έκτοτε ξεκίνησε ένα κοπιαστικό ταξίδι προς την ανάρρωση. Ένα ταξίδι που έδωσε ζωή στην παράσταση «Tell me love is real» που απόψε παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Made in USA. O Όμπερζαν, σε αυτή την ιδιαίτερη περφόρμανς που πήρε τον τίτλο της από το κομμάτι του Βuddy Ηolly «Words of love», ανακατεύει την ποπ κουλτούρα, αναζητά κοινά σημεία με την περίπτωση της Γουίτνεϊ Χιούστον, αγωνιά να βρει παρηγοριά στo «Gumboots» του Πολ Σάιμον, ταυτίζεται με τον Σερζ Γκενσμπούργκ κι ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο το «Je t' aime, moi non plus», σκαλίζει πληγές που προέκυψαν από την αέναη διαμάχη μητέρας και παιδιού, κλαίει και γελά για τους ίδιους λόγους, κοιτά στα μάτια το κοινό και ζητά μια διαβεβαίωση για το ότι στη ζωή μπορεί όλα να είναι μάταια, αλλά η αγάπη είναι αληθινή. Κάτι ανάμεσα σε θέατρο ντοκουμέντο, ντοκιμαντέρ και stand-up comedy, το οποίο επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει τι έχει συμβεί στη ζωή του δημιουργού.

Με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται.

Ισορροπώντας μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, κεντώντας το καθαρό συναίσθημα με το κιτς, ο υπέροχος Ζάκαρι Όμπερζαν, που αγαπά την «Οδύσσεια», τον Καζαντζάκη και ξέρει στίχους από το «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον» του Κ. Καβάφη, καταθέτει τη δική του εκδοχή για το πιο ουσιαστικό και πιο άτοπο από τα ερωτήματα: «είναι πραγματική η αγάπη;».


«Ο τίτλος δεν είναι ρητορική, αλλά ευθεία και σαφής ερώτηση προς το κοινό. Όταν αποφασίζεις να κάνεις μια εξομολόγηση και να εκτεθείς στο κοινό, απαιτείς κι εσύ από εκείνο μια σαφή απάντηση. Εγώ, λοιπόν, με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται», μας λέει λίγο πριν μπει στο αεροπλάνο για την Αθήνα.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Nicole Schuchardt


— Η παρουσία σας στη σκηνή λειτουργεί θεραπευτικά για εσάς;

Νομίζω πως ναι. Όχι με την έννοια του κλισέ, που όλοι θεωρούν ότι θεραπεύονται στη σκηνή, αλλά με την έννοια της βουτιάς σε μια διαδικασία αυτογνωσίας. Εγώ, όταν κάνω παράσταση, είναι για να διαβάσω δημοσίως το ημερολόγιό μου, για να αποκαλύψω πράγματα που μου έχουν συμβεί στο παρελθόν ή με βασανίζουν τώρα, όχι για να αναλύσω μια αφηρημένη ιδέα. Κάθε κομμάτι αυτής της παράστασης είναι θραύσμα του εαυτού μου. Γι' αυτό και γενικά αργώ να ετοιμάσω μια παράσταση. Μεσολαβούν πάντα διαστήματα 2-3 χρόνων για να συγκεντρώσω υλικό και τη δύναμη να μιλήσω γι' αυτό.


— Το ημερολόγιο ενός ανθρώπου είναι πολύ προσωπική ιστορία. Πώς αντέχετε να το ανοίγετε σε όλους;

Για κάποιους είναι πράγματι ένας απαραβίαστος κόσμος. Κάποιοι άλλοι το δείχνουν σε φίλους τους. Εγώ ανήκω σ' εκείνους που θεωρούν την ανάγνωσή του μπροστά στο κοινό απόπειρα επικοινωνίας. Θέλω εκείνοι που θα δουν το σόου να ξέρουν τι πέρασα το 2012, να νιώσουν τι μου συνέβη το 2013.


— Θα μας πείτε πριν το δούμε;

Διέμενα σε ένα από τα ξενοδοχεία της Δυτικής Ακτής, τις ίδιες μέρες με τη Γουίτνεϊ Χιούστον. Ένα βράδυ, όπως κι εκείνη, πήρα πάρα πολλά χάπια, ήπια. Δεν είχα τη δική της κατάληξη, αλλά όταν συνήλθα και διαπίστωσα τις απίστευτες συμπτώσεις σε συναισθήματα και καταστάσεις, θέλησα να ψάξω τι συνέβαινε στο μυαλό αυτής της γυναίκας. Μέχρι τότε δεν είχα ενδιαφερθεί για τη ζωή της. Δεν είχα την τύχη να τη συναντήσω ποτέ. Απλώς φαντάστηκα τι ένιωσε, τι συνέβη, τι την οδήγησε στο μοιραίο βράδυ.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen

— Πώς ήταν, τελικά, η Γουίτνεϊ εκείνη τη βραδιά;

Δυστυχισμένη, απεγνωσμένη και μόνη. Δεν είναι μια γυναίκα που έκανε απόπειρα αυτοκτονίας. Χρησιμοποιούσε το αλκοόλ για παυσίπονο της ψυχής της.

— Τα ξέρετε αυτά τα συναισθήματα;

Φυσικά, τα ίδια οδήγησαν κι εμένα στην υπερβολική δόση χαπιών και αλκοόλ.


— Νιώθετε ότι δεν κινδυνεύετε πια;

Αυτός είναι ένας κίνδυνος κι ένας φόβος που δεν ξεπερνάς ποτέ. Όπως λέει και ο Πολ Σάιμον: "We get better but we never get well". Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι.

 
— Έχετε πειστεί, τελικά, ότι το μόνο που μπορεί να μας κρατήσει στη ζωή είναι η αγάπη;

Ξέρω ότι αυτό έσωσε εμένα. Η αγάπη για τη ζωή δεν είναι μόνο ό,τι μας διδάσκεται, είναι κυρίως ο τρόπος που μεταβολίζουμε ό,τι μάθαμε και ό,τι ζήσαμε. Άλλωστε, συναίσθημα δεν γεννά μόνο ό,τι πήραμε αλλά και ό,τι στερηθήκαμε. Επίσης, πολύ συχνά η σύγκριση είναι εκείνη που καθορίζει τα πράγματα. Όταν ήμουν μικρός, υπήρχαν φορές που συνέκρινα τη ζωή μου με άλλων παιδιών και την έβρισκα λειψή κι άλλες που ένιωθα ο τυχερότερος στον κόσμο.


— Χωράει και στην πολιτική η αγάπη;

Ναι, με διαφορετικό τρόπο. Πάρτε για παράδειγμα τις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές. Ήταν η αναμέτρηση που καθορίστηκε από την απόλυτη έλλειψη αγάπης. Οι Αμερικανοί ψήφισαν αυτόν που μισούσαν λιγότερο.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen


Info:

«Tell me love is real»

29/11/2016, 19:00, Μικρή Σκηνή

Στις 29 Νοεμβρίου, μετά την παράσταση, θα υπάρξει συζήτηση του κοινού με τον Ζάκαρι Όμπερζαν (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία). Συντονισμός: Νίνα Αλκαλάη, θεωρητικός του χορού.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ