Για τον Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος έχουν γραφτεί χιλιάδες σελίδες με αναλύσεις και εντυπώσεις, έχει σχολιαστεί κάθε λεπτομέρεια, κάθε φιγούρα του τριπτύχου που αποτελεί σταθερά εδώ και πολλά χρόνια ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα του μουσείου Πράδο στη Μαδρίτη και είναι σίγουρα ο πιο δημοφιλής πίνακας του μοναδικού Ολλανδού ζωγράφου.
Ανάμεσα στα μακάβρια και αλλόκοτα πλάσματα της κόλασής του, υπάρχει μια λεπτομέρεια που πολλοί είχαν προσέξει, αλλά κανείς δεν είχε ασχοληθεί σοβαρά μαζί της: σε έναν από τους γυμνούς αμαρτωλούς που βασανίζονται ανάμεσα σε τεράστια μουσικά όργανα, υπάρχει και κάποιος πλακωμένος από κάτι που μοιάζει με λύρα και λαούτο μαζί, ο οποίος έχει μια παρτιτούρα γραμμένη στον πισινό του. Σε όλους φαινόταν λογικό να είναι γραμμένη μια παρτιτούρα σε πισινό, αλλά κανείς δεν είχε σκεφτεί να επιχειρήσει να την αποκρυπτογραφήσει και να παίξει το κομμάτι που δείχνει ο πίνακας, μέχρι που μια φοιτήτρια ονόματι Amelia Hamrick το τόλμησε, το ανέβασε στο tumblr της και από τότε έχει γίνει είδηση σχεδόν σε κάθε site του κόσμου.
Το κομμάτι είναι φρικτό, μάλλον ο Μπος ζωγράφισε ό,τι να’ναι, όπως και σε κάθε παρτιτούρα που φαίνεται στον πίνακα (υπάρχουν αρκετές κρυμμένες), αλλά η Amelia που έκανε τον κόπο και το αποκρυπτογράφησε και το πέρασε σε νέα παρτιτούρα έκανε και μια μικρή διασκευή. Και με τη διασκευή είναι το ίδιο χάλια.
Παρόλα αυτά, είναι το κομμάτι της κόλασης, που είναι γραμμένο στον κώλο ενός αμαρτωλού στον Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος και μόνο γι’ αυτό έχει ξεχωριστή αξία.
σχόλια