Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
0

Όταν το περασμένο Σάββατο εγκαινιάσθηκε η έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" στο Noordbrabants Museum, δύο σημαντικά έργα έλειπαν.

Οι πίνακες "Η Θεραπεία της Τρέλας" και "Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου" επρόκειτο να παρουσιαστούν, μαζί με την μερίδα του λέοντος των σωζόμενων έργων του Ιερώνυμου Μπος, στα πλαίσια της έκθεσης επ' ευκαιρία της 500ης επετείου του θανάτου ενός από τους πλέον ενδιαφέροντες και συναρπαστικούς Ολλανδούς καλλιτέχνες του ύστερου Μεσαίωνα. 

 

Ο δανεισμός όμως των δύο έργων που ανήκουν στην συλλογή του Εθνικού Μουσείου του Πράδο ακυρώθηκε. Ο Charles de Mooij, διευθυντής του Noordbrabants Museum σε δηλώσεις του την Τρίτη ανέφερε: "Τα αιτήματα δανεισμού δύο εκ των έργων αποδείχθηκαν ανεπιτυχή την τελευταία στιγμή αλλά θα είναι προς έκθεση στο Πράδο αργότερα φέτος. Το Πράδο είναι εκείνο που οφείλει να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους τα εν λόγω έργα δεν δανείστηκαν στο Noordbrabants Museum."

 

Την ίδια ημέρα το Πράδο επιβεβαίωσε τον μη δανεισμό των συγκεκριμένων έργων αλλά και τον δανεισμό του τρίπτυχου "Το κάρο με τα άχυρα" και ενός άλλου πίνακα χωρίς να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις. 

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Το κοινό απολαμβάνει το τρίπτυχο "Το κάρο με το άχυρο", δάνειο από την συλλογή του Εθνικού Μουσείου του Πράδο για την έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" που πραγματοποιείται στο Noordbrabants Museum.

Η ρήξη ανάμεσα στα δύο ιδρύματα ξεκίνησε στα τέλη Οκτωβρίου, όταν η Ομάδα για την Έρευνα και την Συντήρηση του έργου του Ιερώνυμου Μπος - BRCP - διέρρευσε την υποβάθμιση των εν λόγω πινάκων από τους ερευνητές της. Η ερευνητική ομάδα παρήγαγε έναν catalogue raisonné χιλίων σελίδων, στον οποίο προέβη σε νέες αξιολογήσεις της γνησιότητας των έργων του ζωγράφου. Απέδωσε στον Μπος έναν άλλο "Πειρασμό του Αγίου Αντωνίου", ένα μικρό έργο που ανήκει στο Nelson-Atkins Museum of Art στο Κάνσας Σίτυ και το οποίο μέχρι πρότινος θεωρούνταν έργο μαθητή του, ενώ για τον "Πειρασμό" που ανήκει στο Πράδο απεφάνθησαν ότι "επ' ουδενί δεν πρόκειται για έργο του ιδίου του Μπος." Όσο για την "Θεραπεία της Τρέλας", εξέφρασαν την πεποίθηση τους ότι κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για αντίγραφο του αυθεντικού πίνακα που φιλοτέχνησε κάποιος από τον κύκλο του. Τα ευρήματα βασίστηκαν στην φυσική εξέταση και την εξέταση υπό ακτίνες Χ, οι οποίες σύμφωνα με τους ερευνητές αποκάλυψαν ότι τα έργα έφεραν ελάχιστα δείγματα των χαρακτηριστικών της διαδικασίας εργασίας που ακολουθούσε ο ζωγράφος.  

 

Η ερευνητική ομάδα παρήγαγε έναν catalogue raisonne χιλίων σελίδων, στον οποίο προέβη σε νέες αξιολογήσεις της γνησιότητας των έργων του ζωγράφου. 

Η Pilar Silva Maroto, επικεφαλής του τμήματος Φλαμανδικής, Βορείου Σχολής και Ισπανικής ζωγραφικής του Πράδο, έκανε ρελάνς αμφισβητώντας τα ευρήματα της ομάδας μιλώντας στην NRC Handelsblad, μια ολλάνδική εφημερίδα. "Αναρωτιέμαι αν οι άνθρωποι αυτοί διαθέτουν την απαραίτητη πραγματογνωμοσύνη" φέρεται να δήλωσε. 

Το Πράδο τόνισε ότι συνεργάστηκε από το 2008 με το Noordbrabandts Museum για την προετοιμασία της έκθεσης "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" και πέρυσι δεσμεύθηκε για τον δανεισμό τεσσάρων έργων από την συλλογή του. 

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
"Η Θεραπεία της Τρέλας", το ένα από τα αμφισβητούμενα έργα της συλλογής του Πράδο.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη, το μαδριλένικο μουσείο εξήγησε ότι υπαναχώρησε στον δανεισμό διότι το ολλανδικό μουσείο προτίθετο να εκθέσει τα έργα "Η Θεραπεία της Τρέλας" και "Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου" με την σήμανση ότι "δεν είναι έργα του Μπος" και συνεπώς κατ' αυτόν τον τρόπο "απέτυχε να συμμορφωθεί με τις προϋποθέσεις της συμφωνίας δανεισμού ανάμεσα στα δύο ιδρύματα."

Η κίνηση αυτή κατά το Πράδο "όχι μόνο αντιτίθεται στις συμβατικές υποχρεώσεις του δανεισμού αλλά επίσης υπονοεί ότι το Museo del Prado αποδέχεται και εξουσιοδοτεί τους προτεινόμενους προσδιορισμούς."

 

Ο Matthijs Ilsink, συντονιστής του BRCP και ένας εκ των επιμελητών της ρετροσπεκτίβας δήλωσε ότι τόσο εκείνος, όσο και ακόμα ένας ερευνητής είχαν ενημερώσει το Πράδο εδώ και μήνες και ότι η αρχική αντίδραση των Ισπανών ήταν "σχετικά χαλαρή." 

Το Πράδο αμφισβήτησε την εκδοχή αυτή δηλώνοντας ότι "ενημερώθηκε από τα μέσα ενημέρωσης στα τέλη Οκτωβρίου."  

Στις 5 Νοεμβρίου το Εθνικό Μουσείο του Πράδο μάλιστα είχε υποβάλλει επίσημη καταγγελία στο Noordbrabants Museum, "σχετικά με τις (τουλάχιστον) αντιεπαγγελματικές ενέργειες για την παρουσίαση των συμπερασμάτων" και αιτήθηκε περαιτέρω πληροφοριών από τους ερευνητές. Σύμφωνα με το ισπανικό μουσείο, μόνο τότε οι ερευνητές έστειλαν αποσπάσματα του πρόσφατα ολοκληρωμένου καταλόγου όπου αμφισβητούνταν η γνησιότητα των έργων.  

Παρά την δυσαρέσκεια για τις ενέργειες αυτές, το Πράδο επέδειξε μεγαλοψυχία προχωρώντας στον προσυμφωνημένο δανεισμό ενός άλλου αντιγράφου του Μπος και του τριπτύχου "Το κάρο με το άχυρο" το οποίο αποτελεί το στολίδι των εκθεμάτων και το εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης. 

 

Η έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" θα διαρκέσει έως τις 8 Μαΐου 2016, στο Noordbrabants Museum, στο 's-Hertogenbosch των Κάτω Χωρών.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ