6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις!

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter
0

THE LIFO TEAM

 

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter
Φωτό: John Hogg / LifO

Ντάντα Μαζίλο

Η λίμνη των κύκνων

H Noτιοαφρικανή χορεύτρια και χορογράφος, απόφοιτος της σχολής της Ανν Τερέζα ντε Κερσμάεκερ στις Βρυξέλες, επιλέγει τo φημισμένο, ρομαντικό μπαλέτο του Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι και αποτολμά μια ιδιότυπη διασκευή που ξεφεύγει από τα όρια και τα στερεότυπα του κλασικού μπαλέτου, λειτουργώντας ως ένα κατηγορώ απέναντι σε πάσης φύσεως ομοφοβικές διαθέσεις. Η πρώτη σκηνή της παράστασης είναι χαρακτηριστική των διαθέσεων της Μαζίλο να αποδομήσει εδραιωμένα σύμβολα και ταμπού. Δεκατέσσερις κύκνοι, άνδρες και γυναίκες, με πόδια γυμνά, φορώντας tutus, εμφανίζονται στη σκηνή με την πλάτη γυρισμένη στο κοινό και επιδίδονται σε μια κίνηση με τη λεκάνη τους που παραπέμπει σε αφρικανικούς χορούς.

Ντάντα Μαζίλο, H λίμνη των κύκνων

7-9/6. Πειραιώς 260, Κτίριο Η

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter
Φωτό: Yuan Wei Et Hai Qing / LifO

Πειραματικός Θίασος Όπερας Λιγιουάν

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος

Η όπερα Λίγιουανσι χρονολογείται από τον 11ο αιώνα και έχει τις ρίζες της στη νοτιοανατολική επαρχία Φουτζίαν της Κίνας. Συγκαταλέγεται στα παλαιότερα θεατρικά είδη και είναι μία από τις ελάχιστες παραδοσιακές μορφές έκφρασης που διατηρήθηκαν στην κομμουνιστική Κίνα. Η μουσική της αποτελείται από μελωδίες qupai, medleys δηλαδή από παλιά σωζόμενα μουσικά κομμάτια, πολλά από τα οποία φτάνουν μέχρι τις αρχαίες κινέζικες δυναστείες. Βασικό συνοδευτικό όργανο της όπερας Λίγιουανσι είναι το yajiaogu, παραδοσιακό τύμπανο που παίζεται με την εφαρμογή διαφορετικής πίεσης με τις μύτες των ποδιών. Παρά την παλαιότητά της παραμένει μέχρι σήμερα ζωντανή, συνεχίζοντας να γοητεύει το κοινό σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο Θεατρικός Οργανισμός Όπερας Λίγιουανσι που προέρχεται από την ίδια επαρχία και ασχολείται με το συγκεκριμένο είδος όπερας πάνω από 60 χρόνια παρουσιάζει στο Φεστιβάλ το έργο Η χήρα και ο γραμματιζούμενος. Ένα έργο γραμμένο με νεωτερική γραφή που χρησιμοποιεί λιτά μέσα και τοποθετεί τους ερμηνευτές στη σκηνή για να αποδώσουν με τον δικό τους τρόπο τα αντικρουόμενα συναισθήματα που βιώνει κανείς στον έρωτα, συναισθήματα ακραία και αντιφατικά, από την επιθυμία, την ντροπή και την ταπείνωση μέχρι την αντίδραση, την αντιπαλότητα και την αγάπη. Η σκηνοθεσία είναι του Τζεν Τζινπίν.

Πειραματικός Θίασος Όπερας Λιγιουάν (Φουτζίαν/Κίνα) - Τζεν Τζινπίν

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος των ΟΥΑΝ ΡΕΝΖΙΕ - ΓΙΟΟΥ ΦΕΝΟΥΕΪ

21-22/6, Πειραιώς 260, Κτίριο Δ

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter
Φωτό: Agathe Pouoponey / LifO

Εμμανυέλ Ντεμαρσύ-Μοτά

Ιonesco Suite

O Γάλλος σκηνοθέτης και οι συνεργάτες του έχουν φανερή αδυναμία στον Ιονέσκο. Δεν εξηγείται αλλιώς η απόφασή τους να επιστρέψουν φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών, μετά τον Ρινόκερο που παρουσίασαν πέρυσι, αυτήν τη φορά με ένα συλλογικό έργο βασισμένο σε διάφορα κείμενα του Γαλλορουμάνου συγγραφέα. Η καταπίεση του ατόμου και ο άνθρωπος μπροστά στον θάνατο είναι μερικά μόνο από τα θέματα που διερευνά στο έργο του ο συγγραφέας, θέματα που αναδεικνύονται πάντα μέσα από το κωμικό στοιχείο. Αυτήν ακριβώς την κωμική διάσταση του έργου του επιχειρεί να αναδείξει και η γαλλική παράσταση που έρχεται στην Πειραιώς 260, το τριήμερο 1-3 Ιουλίου. Η παράσταση παρουσιάζεται στο πλαίσιο του προγράμματος Ελλάς Γαλλία Συμμαχία 2014.

Εμμανυέλ Ντεμαρσύ-Μοτά

Ionesco Suite του Ευγένιου Ιονέσκο

1-3/7, Πειραιώς 260, Κτίριο Δ

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter

Γίρζι Κύλιαν

East Shadow

Το East Shadow του σπουδαίου Τσέχου δημιουργού Γίρζι Κύλιαν, που έκανε την ευρωπαϊκή πρεμιέρα του στο Monaco Dance Forum, είναι μία πολύ ιδιαίτερη δουλειά. Πρωτοπαρουσιάστηκε το 2013 στο Aichi Triennale στην Ιαπωνία, αφιερωμένο στη μνήμη των θυμάτων της καταστροφής στη Φουκουσίμα, για να ζωντανέψει τον τρόμο του σεισμού, τα τεράστια κύματα του τσουνάμι και την πυρηνική καταστροφή που ακολούθησε, και θέτει ερωτήματα «για τον ρόλο που μπορεί να παίξει η τέχνη όταν έρχεται αντιμέτωπη με μια τέτοια παράλογη τραγωδία». Το μπεκετικό σύμπαν του θεάτρου του παραλόγου που τον εμπνέει ίσως να μην μπορεί να συνδεθεί άμεσα με τη Φουκουσίμα, αλλά ο χορογράφος και σκηνοθέτης της παράστασης αναφέρει ότι είναι «οδυνηρά ενήμερος για το γεγονός πως οποιαδήποτε πράξη μας, ό,τι κι αν κάνουμε, είναι καταδικασμένο στην εξαφάνιση και ότι ο πλανήτης Γη θα γίνει μια μέρα στάχτες και μετά θα παγώσει μέχρι θανάτου». Το East Shadow (που ζωντανεύει στη σκηνή και στην οθόνη από τη Sabine Kupferberg και τον Gary Chryst) είναι μια τραγικωμωδία που δείχνει την καθημερινότητα με τα προβλήματά της και τα μικρά κατορθώματα, τις σχέσεις των ανθρώπων και τον συνεχή αγώνα για μια καλύτερη και πιο εύκολη ζωή, που φαίνονται ασήμαντα και φθαρτά μπροστά στην –ανά πάσα στιγμή– πιθανότητα καταστροφής του πολιτισμού όπως τον ξέρουμε.

Γίρζι Κύλιαν, East Shadow

28-29 Ιουνίου. Πειραιώς 260, Κτίριο Δ

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter
Φωτό: Justin Nicholas /LifO

Circa / ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ ΝΤΕΜΠΥΣΣΥ

Opus

Πώς μπορεί το τσίρκο να γίνει υψηλή τέχνη; Η θρυλική ομάδα τσίρκου του Yaron Lifschitz, Circa, από την Αυστραλία, συναντάει το κουαρτέτο Ντεμπυσσύ και μαζί δημιουργούν ένα απροσδόκητο θέαμα με ακροβάτες που θυμίζουν χορευτές μπαλέτου. Τους συνοδεύουν οι ήχοι από τα κουαρτέτα για έγχορδα του Σοστακόβιτς σε ζωντανή ερμηνεία από τέσσερις μουσικούς, οι οποίοι, σαν σκιές, μοιάζουν να κουβαλούν όπλα. Κορμιά που φαίνεται να νικούν τη βαρύτητα, χορευτές-πουλιά και ακροβάτες-αιλουροειδή, σχηματισμοί που θυμίζουν ανθρώπινες κάμπιες, συγχρονισμένες κινήσεις και δεξιοτεχνία που σε αφήνουν άφωνο, ένα θέαμα-ακρόαμα που διαθέτει δύναμη και ευαισθησία.

Ομάδα τσίρκου CIRCA - Κουαρτέτο εγχόρδων Ντεμπυσσύ

Opus

7-9 Ιουνίου. Πειραιώς 260, Κτίριο Δ

 6 ξένες παραγωγές που δεν πρέπει να χάσεις! Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillode Albornoz / LifO

Ανχέλικα Λίντελ

Todo el cielo sobre la tierra (El sindrome de Wendy)

Η πληθωρική καλλιτέχνις Ανχέλικα Λίντελ, ιδρύτρια του θιάσου Atra Bilis (λατινική έκφαση για τη µέλαινα χολή, στην oποία η ιατρική της αρχαιότητας απέδιδε την αιτία της μελαγχολίας), δίνει δυναμικά το «παρών», γράφοντας, σκηνοθετώντας και παίζοντας στις δικές της δημιουργίες. «Πολίτις που αντιστέκεται», όπως αυτοσυστήνεται, δεν παύει να εμπνέεται από τη φρίκη των ημερών μας και να μοιράζεται τον πόνο με τους άλλους, μέσα από μια ανατρεπτική σκηνική γραφή και την ωμή ποίηση των λέξεων. Στην παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών που φέρει τον τίτλο Todo el cielo sobre la tierra (El sindrome de Wendy) η Λίντελ συνδυάζει με τον δικό της προσωπικό τρόπο την ιστορία του Πίτερ Παν, του παιδιού που δεν ήθελε να μεγαλώσει, με τη μαζική δολοφονία 560 νέων στη Νορβηγία από τον φανατικό Anders Behring Breivik, τη Χώρα του Ποτέ (Neverland) με το νησί Utoya, όπου έλαβε χώρα το μακελειό, τη Γουέντι με το ομώνυμο σύνδρομο για τον βαθύ φόβο εγκατάλειψης και απόρριψης, το συγκινητικό βαλς «όλων των πραγμάτων που θα κάνω για σένα» με έναν δικό της μονόλογο, που έχει συνάφεια (τηρουμένων των αναλογιών) με το 4.48 Ψύχωση της Σάρα Κέιν.

Ανχέλικα Λίντελ

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη (Το σύνδρομο της Γουέντυ)

15-17 Ιουνίου

Πειραιώς 260, Κτίριο Δ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ