Tι ανακαλύψαμε χθες στο Φεστιβάλ αντεργκράουντ κινηματογράφου της Λευκωσίας

Tι ανακαλύψαμε χθες στο Φεστιβάλ αντεργκράουντ κινηματογράφου της Λευκωσίας Facebook Twitter
0

Από τον Αντώνη Μποσκοίτη

Ένα τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη ''κρυμμένο'' στην καταπληκτική γιαπωνέζικη αντεργκράουντ ταινία Throw away your books, rally in the streets (1971) του Shuji Terayama . Το τραγούδι "Το ψωμί 'ναι στο τραπέζι" ακούγεται από το 53.03!

 

 

Ακόμη δε μπορώ να συνειδητοποιήσω τι ήταν αυτό το κινηματογραφικό διαμάντι που παρακολουθήσαμε χθες βράδυ, τρίτη μέρα του Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις Εναλλακτικού Κινηματογράφου της Λευκωσίας. Επρόκειτο για τη γιαπωνέζικη ταινία με τον επαναστατικό τίτλο Throw away your books, rally in the streets του Shuji Terayama, παραγωγής 1971!

 

Tι ανακαλύψαμε χθες στο Φεστιβάλ αντεργκράουντ κινηματογράφου της Λευκωσίας Facebook Twitter
Throw away your books, rally in the streets (1971)

Tι ανακαλύψαμε χθες στο Φεστιβάλ αντεργκράουντ κινηματογράφου της Λευκωσίας Facebook Twitter
Throw away your books, rally in the streets (1971)

Tι ανακαλύψαμε χθες στο Φεστιβάλ αντεργκράουντ κινηματογράφου της Λευκωσίας Facebook Twitter
Throw away your books, rally in the streets (1971)

Tι ανακαλύψαμε χθες στο Φεστιβάλ αντεργκράουντ κινηματογράφου της Λευκωσίας Facebook Twitter
Throw away your books, rally in the streets (1971)

 

Ένας έφηβος, μέλος μιας παράξενης φτωχής οικογένειας με τον πατέρα να κυνηγάει πιτσιρίκες, τη γιαγιά να τά'χει χαμένα σχεδόν και τη μικρή αδερφή να αγαπάει το κατοικίδιο κουνέλι με μία εμμονή σεξουαλικού τύπου, προσπαθεί να επιβιώσει και να βρει διεξόδους μέσω μιας ποδοσφαιρικής ομάδας. Ταυτόχρονα περιφέρεται ανάμεσα σε μαστουρωμένους χίπηδες και χάνεται σ΄ένα κόσμο ψυχεδελικών παραισθήσεων, συνειδητοποιώντας την εισβολή της Αμερικής και των καταναλωτικών αγαθών της στην Ιαπωνία και στη μίζερη κοινωνική του τάξη.

 

Αυτό είναι με δυο λόγια το story της πρωτότυπης αυτής ταινίας που συχνά, κατά τη διάρκεια της, ανατρέχει στον Marx και στον Mayakovski, στη nouvelle vague, το αντιπολεμικό κίνημα και τη σεξουαλική ελευθεριότητα των χρόνων που γυρίστηκε, αλλά και στον κόσμο των ναρκωτικών που έκαναν θραύση στην επαναστατημένη νεολαία.

 

Από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό βλέπεται σαν ένα ψυχεδελικό trip με τα πολύχρωμα φίλτρα που μεταχειρίστηκε ο διευθυντής φωτογραφίας, την κάμερα του σκηνοθέτη σε ξέφρενες χορογραφίες και κυρίως τη χρήση της rock μουσικής - η ταινία είναι πνιγμένη στη μουσική από άγνωστα γιαπωνέζικα συγκροτήματα και καλλιτέχνες όπως ο Itsuro Shimoda, ο Araki Ichiro, ο Kuni Kawashi κ.α. Ως εδώ καλά!

 

Προς το τέλος της, όμως, και μάλιστα σε μία πολύ κομβική σκηνή, όπου ένας απελπισμένος τύπος φωνάζει ότι η Ιαπωνία είναι μια σαύρα μέσα σ' ένα μπουκάλι κόκα - κόλα, καλώντας τη χώρα του να πάρει θέση απέναντι στην αμερικανοποίηση της, ακούγεται αυτό εδώ:

 

 

Μίκης Θεοδωράκης, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Σούλα Μπιρμπίλη σε μία γιαπωνέζικη αντεργκράουντ ταινία! Οποία έκπληξις! Ένα τραγούδι από τη θεατρική Γειτονιά των Αγγέλων που πρωτοτραγούδησε ο Γιάννης Πουλόπουλος να παίζει το δικό του μεγάλο ρόλο σε μία χίπικη ταινία από τη μακρινή Άπω Ανατολή, ενόσω στην Ελλάδα υπήρχε χούντα και η μουσική του Θεοδωράκη ήταν απαγορευμένη!

 

Μου κάνει εντύπωση, πάντως, πόσο ψαγμένος μουσικά ήταν ο Γιαπωνέζος! Πως να έφτασε στα χέρια του η ηχογράφηση αυτή;

 

Το εν λόγω κομμάτι, Το ψωμί' ναι στο τραπέζι, κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών με ερμηνεύτρια τη ''νεοκυματική'' Σούλα Μπιρμπίλη λίγα χρόνια μετά από την έκδοση του δίσκου Η Γειτονιά των Αγγέλων (1963). Ύστερα ξέσπασε η δικτατορία, ο Θεοδωράκης φυγαδεύτηκε στο εξωτερικό, μαζί και οι δίσκοι του, η μουσική του φυσικά. Το 2004, άλλωστε, είχα γνωρίσει στο Sheffield της Αγγλίας, τον Robert Irwing, σκηνογράφο θεάτρου και στενό φίλο του Μίνωα Βολανάκη, ο οποίος μου έλεγε πώς αρμοδιότητα του από το 1970 έως το ΄72 ήταν να παραλαμβάνει δίσκους του Θεοδωράκη από την Ελλάδα, καμουφλαρισμένους με άλλα εξώφυλλα, και να τους στέλνει στα δισκοπωλεία όλου του πλανήτη! Κάπως έτσι, λοιπόν, το δισκάκι μ' αυτό το τραγούδι να έφτασε στα χέρια του σκηνοθέτη Shuji Terayama και να το χρησιμοποίησε στην αριστερή - αναρχική, κατά τη γνώμη μου - αντεργκράουντ ταινία του!

 

Σε εποχές δύσκολες, ένα όμορφο κομπλιμέντο από την Ιαπωνία στη χώρα μας και στον πιο διάσημο παγκοσμίως μουσικοσυνθέτη της! Για την ιστορία να πούμε ότι τη Σούλα Μπιρμπίλη συνοδεύει με την κιθάρα του ο Νότης Μαυρουδής! 

 

 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ