«Υιοθέτησε» ένα πρωτάκι

 «Υιοθέτησε» ένα πρωτάκι Facebook Twitter
Εκτάκι αγκαλιάζει το πρωτάκι του σε παλαιότερη γιορτή λήξης του σχολείου. Κάθε χρόνο, πρώτη και έκτη κάνουν κοινή εμφάνιση στη γιορτή. Τα ζευγαράκια μπαίνουν χέρι-χέρι και παρουσιάζουν κάτι μαζί.
12

 

Ένας νέος θεσμός αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια σε δημοτικά σχολεία της χώρας: εκτάκια «υιοθετούν» πρωτάκια. Τα παιδιά διδάσκονται τη συνεργασία και τη συνύπαρξη και οι μικροί μαθητές αισθάνονται πιο ασφαλείς σε ένα καινούριο περιβάλλον. Πρόκειται για μία δημιουργική απάντηση απέναντι σε κάθε ίχνος εκφοβισμού, που μπορεί να αναπτυχθεί εντός του σχολείου.

Σε ένα από τα σχολεία της Αθήνας, που έχουν εφαρμόσει αυτόν τον θεσμό, πηγαίνουν η Εβελίνα και η Εβίτα, κόρες της Άσπας Τσαμαδή, η οποία περιγράφει στο LIFO.gr τη διαδικασία της «υιοθεσίας».

Πρόκειται για μία απλή ιδέα, που μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε σχολείο, η οποία όμως έχει τη δύναμη να κάνει την καθημερινή ζωή των μαθητών ομορφότερη

«Από τότε που η μεγάλη μου κόρη πήγε πρώτη δημοτικού, παρακολουθώ από κοντά τον καταπληκτικό θεσμό της "υιοθεσίας" που υπάρχει στο σχολείο τους. Στην αρχή της χρονιάς, κάθε πρωτάκι του σχολείου υιοθετείται από ένα εκτάκι. Το εκτάκι αναλαμβάνει να το προστατεύει, να το καθοδηγεί και να το βοηθάει καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Έτσι το πρωτάκι ξέρει ότι μπορεί να απευθυνθεί και κάπου αλλού εκτός από τους δασκάλους του για οτιδήποτε το απασχολεί. Και τα εκτάκια κρατούν συνεχώς τα μάτια τους ανοιχτά για οτιδήποτε μπορεί να χρειαστούν τα πρωτάκια τους», αναφέρει.

Οι δάσκαλοι αναλαμβάνουν να εξηγήσουν τη διαδικασία στους μαθητές και οι πρώτες συναντήσεις γίνονται υπό την επίβλεψή τους. Όπως εξηγεί η Άσπα, η αντιστοίχιση των τμημάτων γίνεται ως εξής: το Στ1 υιοθετεί παιδιά από το Α1, το Στ2 από από το Α2 κοκ. Στην περίπτωση της Εβελίνας, η πρώτη γνωριμία των παιδιών έγινε στο προαύλιο, όταν τα δύο τμήματα κανόνισαν να κάνουν μια μέρα κοινή ώρα γυμναστική. Οι δυο γυμνάστριες των τμημάτων συνεργάστηκαν ώστε τα παιδιά να παίξουν παιχνίδια γνωριμίας, ενώ στη συνέχεια οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν και να γνωριστούν.

Η δεύτερη συνάντηση έγινε όταν τα εκτάκια πήγαν «επίσημη επίσκεψη» στην πρώτη, με σκοπό να ολοκληρωθεί η διαδικασία της υιοθεσίας, που γίνεται με κλήρωση. Μάλιστα, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών γίνονται και οι απαραίτητες προσαρμογές. Για παράδειγμα, μπορεί ένα πρωτάκι να υιοθετηθεί από δύο εκτάκια, σε περίπτωση που τα εκτάκια είναι περισσότερα. Τα παιδιά της έκτης πήγαν στη συνάντηση αυτή με γεμάτα χέρια: είχαν φτιάξει χάρτινα καραβάκια που είχαν γεμίσει με λιχουδιές, και τα πρόσφεραν στα παιδιά της πρώτης.

«Πέρα όμως από τις αρχικές συναντήσεις, τα πράγματα παίρνουν το δρόμο τους από μόνα τους. Για παράδειγμα την πρώτη μέρα τα παιδιά θα βρεθούν στο διάλειμμα και θα πουν ένα "γεια". Την επόμενη θα ξαναβρεθούν και θα πουν ένα "γεια, τι κάνεις;". Την επόμενη θα πουν μια κουβέντα παραπάνω. Σιγά-σιγά γνωρίζονται και οι διάλογοι γίνονται μεγαλύτεροι. Αρχίζουν να παίζουν! Για μένα αυτό το σημείο έχει ιδιαίτερη αξία. Το να βλέπω δηλαδή τα παιδιά της έκτης -που όπως και να το κάνουμε έχουν μεγαλώσει και έχουν άλλα ενδιαφέροντα- να αφιερώνουν χρόνο να παίξουν με τα πρωτάκια τους. Δεν συμβαίνει φυσικά κάθε μέρα, αλλά συμβαίνει. Και η σχέση του παιδιού της πρώτης με το παιδί της έκτης εξακολουθεί να ανθίζει καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς», σημειώνει η Άσπα.

Η Εβελίνα, η μεγαλύτερή της κόρη, που φέτος βρίσκεται στην έκτη δημοτικού, έχει ζήσει τη διαδικασία και από τις δύο πλευρές. Φέτος, ως εκτάκι, έχει αναπτύξει μία τρυφερή σχέση με το πρωτάκι της, όπως αναφέρει η Άσπα. «Θυμάμαι ένα μεσημέρι που βγήκε από το σχολείο και μου είπε ότι χρωστάει λεφτά στο κυλικείο, γιατί είχε αγοράσει κάτι χωρίς να έχει μαζί της χρήματα. Αυτό είναι κάτι που δεν το συνηθίζει... Όταν δεν έχει μαζί της χρήματα, δεν πηγαίνει στο κυλικείο! Εξάλλου εκείνη την ημέρα είχε πάρει μαζί της φαγητό από το σπίτι. Της ζήτησα περισσότερες εξηγήσεις. Μου είπε ότι στο διάλειμμα ήρθε και τη βρήκε το πρωτάκι της και της είπε ότι του είχε πέσει το τοστ στο πάτωμα. Και ήταν στεναχωρημένο γιατί δεν είχε μαζί του άλλο φαγητό. Και εκείνη φυσικά, το συνόδευσε στο κυλικείο για να αγοράσει ό,τι ήθελε, αναλαμβάνοντας η ίδια το κόστος».

 «Υιοθέτησε» ένα πρωτάκι Facebook Twitter
Κάρτα που είχε γράψει η Εβίτα ως πρωτάκι, στο εκτάκι της τη Στέλλα.

Ιδιαίτερα στενή σχέση είχε αναπτύξει όμως και η Εβίτα, η μικρότερη κόρη της Άσπας, με το εκτάκι της, όταν εκείνη ήταν στην πρώτη δημοτικού. «Τα Χριστούγεννα εκείνης της χρονιάς που αντάλλαξαν κάρτες, η κόρη μου της έγραφε πόσο την αγαπάει και ότι δεν ήθελε να αποχωριστούν στο τέλος της χρονιάς. "Δεν θέλω να πας στην πρώτη γυμνασίου, μείνε σε παρακαλώ", της έγραφε. "Σε αγαπώ"».

Η Άσπα δεν γνωρίζει για κάποιο περιστατικό εκφοβισμού στο συγκεκριμένο σχολείο και πιστεύει ότι ο θεσμός της «υιοθεσίας» έχει βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. «Παρ' όλο που η ατμόσφαιρα στο σχολείο είναι συνήθως ειρηνική, διαφωνίες και καυγάδες μεταξύ των παιδιών υπάρχουν - όπως υπάρχουν και σε κάθε σχολείο. Για περιστατικά εκφοβισμού όμως, δεν γνωρίζω. Πιστεύω ότι ο θεσμός της "υιοθεσίας" έχει παίξει σημαντικό ρόλο, καθώς έχει μάθει στα παιδιά να συνεργάζονται, να ζητάνε βοήθεια και να προσέχουν το ένα το άλλο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Σκοπός του θεσμού είναι να βοηθήσει τα πρωτάκια να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον. Από το προστατευμένο περιβάλλον του νηπιαγωγείου, μπαίνουν σε ένα χώρο που μοιάζει τεράστιος και τρομαχτικός. Και τότε έρχονται τα μεγαλύτερα παιδιά, παίρνουν τα πρωτάκια υπό την προστασία τους και αναλαμβάνουν να γίνει η προσαρμογή με τον πλέον αρμονικό τρόπο», προσθέτει.

Σύμφωνα με την ίδια, «ο θεσμός είναι εξαιρετικός. Τα μεγαλύτερα παιδιά αναπτύσσουν υπευθυνότητα. Τα μικρότερα κάνουν τα πρώτα τους βήματα μέσα σε μια ατμόσφαιρα προστασίας και αγάπης. Πρόκειται για μία απλή ιδέα, που μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε σχολείο, η οποία όμως έχει τη δύναμη να κάνει την καθημερινή ζωή των μαθητών ομορφότερη».

Περισσότερα για αυτόν τον πρωτότυπο θεσμό της υιοθεσίας μπορείτε να διαβάσετε στο blog της Άσπας: aspaonline.gr.

Ελλάδα
12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

Ελλάδα / Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

«Ευχόμαστε να είναι ο κύριος σεισμός, διότι έχει επίκεντρο στην λίμνη Τριχωνίδα κάτω από το Θέρμο, που είχε προκαλέσει τις μεγάλες ζημιές η σεισμική δόνηση τον Απρίλιο του 2007» τόνισε
LIFO NEWSROOM

σχόλια

6 σχόλια
Τσιλ όλοι σας, ο θεσμός υπήρχε εκεί από τότε και ο θεσμός υπάρχει εκεί από πάντα, υπήρχε στην τηλεόραση το '99, οι Έλληνες τελευταίοι κτλ κτλ. Οκ, εδώ δεν υπήρχε μέχρι πρόσφατα, αναπτύχθηκε τώρα. Να κράξουμε και γι αυτό; Καλό δεν είναι που υπάρχει τώρα; Φαίνεται να μη δουλεύει; Φαίνεται να μην κάνει καλό; Δε μπόρω ποτέ να καταλάβω γιατί δεν έχουμε ποτέ να πούμε μια καλή κουβέντα για κάτι καλό που γίνεται και ΠΑΝΤΑ πρέπει να βρούμε κάτι να κράξουμε.
Κράζω το ότι ο θεσμός παρουσιάζεται σα κάτι καινοτόμο χωρίς αναφορά στην ξενική του προέλευση. Είναι γνωστό άλλωστε ότι η Ελλάδα όσο τουλάχιστον ξέρω, μόνο εισάγει παιδαγωγική, δεν συμβάλει στο τίποτα στη διεθνή παιδαγωγική πρακτική. Η παιδαγωγική δε που εισάγει, προέρχεται κυρίως από τα Αγγλοσαξωνικά κράτη και έχει διαφορά φάσης 5, 10 ή παραπάνω χρόνια. Η κριτική που ασκώ έχει σκοπό να προβληματιστούμε λίγο, σε καμία περίπτωση δεν κράζω το θεσμό που μπορεί να αποδειχθεί σωτήριος.
Ο θεσμός υπάρχει στα Αγγλοσαξονικά σχολεία (φαντάζομαι και σε άλλες χώρες) πολλά χρόνια τώρα και είναι λίγο θλιβερό να παρουσιάζεται σα 'καινοτομία' το 2015 στην Ελλάδα. Οι 'Ελληνες τελευταίοι και καταϊδρωμένοι πάντα σε θέματα παιδείας.
Δεν θέλω να σας το χαλάσω αλλά ήταν μια σειρά που λεγόταν "Το διάλλειμα" όπου σε ένα επεισόδιο έκαναν κάτι παρόμοιο. Είναι αυτό εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=nSeKw35MaXs μόνο που το έκαναν για να τρέξουν σε έναν αγώνα αλλά η ιδέα είναι η ίδια!! και είναι γυρισμένο το 1999, τότε που δεν υπήρχε ο όρος bulling και που αν κάποιος μας πείραζε ή τον πειράζαμε εμείς παίζαμε και ξύλο και δεν τρέχαμε στις μανάδες κλαμένοι. Μάθαμε να ανταποκρινόμαστε στην πραγματικότητα από το σχολείο και όχι όταν θα βγαίναμε στον κόσμο και μας την πέφτανε οι άλλοι να μην ξέρουμε τι να κάνουμε. Αυτές οι αμερικανιές ρε σεις θα μας φάνε...
Το bullying δεν είναι αυτό που περιγράφεις. Οι αψιμαχίες μεταξύ παιδιών είναι κάτι πολύ συνηθισμένο, και πολύ συχνά τα παιδιά τις ξεπερνάνε μόνα τους. Το bullying είναι στοχευμένη, συνεχής κακοποίηση από έναv ισχυρότερο θύτη σε κάποιον πιο αδύναμο (σωματικά ή κοινωνικά), o οποίος το βιώνει τραυματικά. Το θύμα χρήζει προστασίας - η κακοποίηση δεν είναι σε καμία περίπτωση εποικοδομητική εμπειρία που σε "σκληραγωγεί" ή σε διαπαιδαγωγεί.
Δυστυχώς αυτός είναι o σχολικός εκφοβισμός που καταλήγει σε αψιμαχίες. Ναι τις ξεπερνούσαν μόνα τους. Τα σημερινά παιδιά το μόνο που σκέφτονται είναι να πάνε σπίτι και να γράψουν στα "κοινωνικής δικτύωσης" μέσα ότι έπεσαν θύμα σχολικου εκφοβισμού. Και να μάθετε και κάτι άλλο όταν στο σχολείο κάποιος έκανε κάτι άσχημο σε κάποιον άλλον με απώτερο σκοπό να τον μειώσει τότε κατέληγε να είναι μόνος τους απέναντι απ΄όλους. Δεν χωρούσαν σχολικοί εκφοβισμοί όταν πήγαινα εγώ σχολείο. Τουλάχιστον έτσι μάθαμε να μεγαλώνουμε και δόξα το θεό μάθαμε να μην βάζουμε το κεφάλι κάτω όταν τα βρίσκουμε σκούρα αλλά να αντιμετωπίζουμε την σκληρή ζωή στα ίσια.
να υποθέσω αυτοί που πατάνε όχι δεν έχουν τσακωθεί ποτέ στο σχολείο με κάποιον που τους ενοχλούσε. εμ βέβαια εδώ εμείς τσακωνόμασταν όταν πειράζαν ακόμα και κάποιον άλλον απλά και μόνο για να τον υπερασπιστούμε γιατί απλά τον ξέραμε εσείς να υποθέσω κοιτούσατε από το παράθυρο της τάξης ή την άκρη της αυλής...
Είσαι τόσο εκτός θέματος που είναι θλιβερό. Ο σχολικός εκφοβισμός υπήρχε από πάντα, απλά τώρα ενδιαφέρθηκαν κάποιοι και απέκτησε ορολογία. Αν σε σπάγαν στο ξύλο τρεις από την έκτη κάθε μερα, να δεις πώς θα έτρεχες στη μανούλα σου κλαμένος. Το bullying δεν αναφέρεται στους γενικούς καβγάδες των παιδιών αλλά σε επικίνδυνες καταστάσεις που δεν μπορεί το παιδάκι να αντιμετωπίσει μόνο του. Σε λυπάμαι.
Mister Mitse, παρά την εμπειρία σου, το βλέπεις λάθος. Το ότι σου άφησε τόσο θυμό (φαίνεται από το ύφος γραφής), κάτι σημαίνει αυτό. Κι εγώ δεν έτρεξα στη μαμα μου όταν ήμουν θύμα bullying στο δημοτικό και το γυμνάσιο, αλλά δεν κράζω αυτούς που δραστηριοποιούνται ενάντια σε αυτό και προσπαθούν να το σταματήσουν με άλλα μέσα εκτός από την κατ ιδίαν αντιμετώπιση. Δεν θα τις βγάλω να τις συγκρίνουμε, αλλά είμαι κοπέλα, ανάπηρη, και με κορόιδευαν & με χτυπούσαν αγόρια. Μακάρι να υπήρχε συντονισμένη προσπάθεια τότε. Κολλάς στις λέξεις και μπλοκάρεις. Άστο.
Και γιατί όχι και σε γυμνάσια και λύκεια; Απ την αρχή της χρονιας! Φανταστείτε έναν αδύναμο ά γυμνασίου που πέφτει θύμα. Αν είχε επίσημα έναν "φίλο" απ τη γ γυμνασίου, ίσως οι νταήδες να ήξεραν ότι θα αντιμετώπιζαν την αντίδρασή του. Ίσως ο μεγαλύτερος να εθετε σε "συναγερμό" καθηγητές, γονείς κλπ κάτι που δε γίνεται συχνά! Θα χε ίσως ο μικρός έναν "θεσμοθετημένο σύμμαχο" λοιπόν. Νομίζω αυτό γίνεται και σε κολλεγια της Αμερικής σε μεγάλες ηλικίες, για συνεργασία, βοήθεια και ένταξη στο περιβάλλον.
τι ομορφη ιδεα, ποση ανθρωπια και ζεστασια μαθαινουν τα παιδια απο αυτες τις μικρες ηλικιιες.Ετσι χτιζονται οι χαρακτηρες ,με απλα βηματα,μπραβο σε αυτους που ειχαν την πρωτοβουλια να εφαρμορσθει μακαρι σε ολα τα σχολεια.