Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
0

Παρότι θα ήταν τουλάχιστον αφελές και ισοπεδωτικό να κατηγορήσει κανείς το Ρομαντισμό ως μήτρα του φασισμού, δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο Γερμανικός Εθνικοσοσιαλισμός φαντάζει σαν ένα άκρως παραμορφωμένο και βαθιά παθολογικό είδωλο της Ρομαντικής παράδοσης. Στον πρώτο τόμο των Υπνοβατών του Μπροχ, ο συγγραφέας δεν αποδομεί το Ρομαντισμό μόνο σαν αισθητική και φιλοσοφία, αλλά σαν μια ψυχοκοινωνική και, κυρίως, ηθική διαστρέβλωση. Ο βασικός χαρακτήρας του πρώτου τόμου της τριλογίας του Μπροχ, ο Γιόαχιμ φον Πάσενοβ, δεν είναι ούτε διανοούμενος, ούτε καλλιτέχνης ταγμένος στο Ρομαντικό ιδεώδες. Είναι ένας άνθρωπος παντελώς αποκομμένος από την αμεσότητα της εμπειρίας και την καθημερινότητα. Ορίζεται από τη στρατιωτική στολή που φορά, η οποία, εκτός από το να χωρίζει τον κόσμο σε καλό και κακό, είναι και το σύμβολο της ιδεολογικής καθαρότητας ενός εθνικισμού που έμελε να οδηγήσει την Ευρώπη στην άβυσσο. Την ίδια μέθοδο ακολουθεί και ο Γιόαχιμ με τους χαρακτήρες που τον περιτριγυρίζουν. Παύουν να είναι άνθρωποι, καθώς ο Γιόαχιμ τους μεταμορφώνει σε σύμβολα που εντάσσονται μέσα σε μια κοσμοθεωρία φωτός, σκοταδιού, καλού, κακού, υπέρβασης και πειρασμού, φύσης και τεχνολογίας. Η ηθική κατάρρευση του Γιόαχιμ επικεντρώνεται στον κοινωνικό συντηρητισμό και τη διαπροσωπική δειλία, που τον αναγκάζουν να μετατρέψει τη ζωή του σε Ρομαντική φαντασίωση, όπου τα δέντρα, οι άνθρωποι, τα άλογα, οι περαστικοί στο δρόμο, ακόμα και ο νεκρός αδελφός του μετατρέπονται απολυταρχικά και αυθαίρετα σε σημαίνουσες οντότητες.

Τίποτα δεν μένει ανέπαφο. Όλα σημαίνουν κάτι άλλο, όλα είναι προβολές της ψυχικής κατάστασης του ήρωα. Επί της ουσίας, για τον Γιόαχιμ τίποτα δεν υπάρχει δίπλα μας. Όλα είναι παγιδευμένα σε ένα βασανιστικό, υπέρτατα καθαρό και ασαφές επέκεινα που απομακρύνεται ασταμάτητα από την υποκειμενική εμπειρία σε τέτοιο βαθμό, ώστε να την υποδουλώνει. Και κατά τη γνώμη μου, η ιδεοληπτική εμμονή πως τίποτα γύρω μας δεν είναι σημαίνον, πως τίποτα δεν είναι αύταρκες και πως η ανθρώπινη εμπειρία πρέπει να είναι πάντα στραμμένη προς μια εξαϋλωμένη οντολογία, είναι η ρίζα του φασισμού, που πλάθει μυθολογίες υπερβατικότητας, καθαρότητας, ανωτερότητας και διαχρονικότητας. Ο ρομαντισμός του φασισμού είναι μια ακραία ναρκισσιστική ερμηνεία του Ρομαντισμού, όπου η εκφραστική ελευθερία, η μοναδικότητα της υποκειμενικής εμπειρίας και η υπερβατικότητα της φύσης μεταφράζονται σε μια νοσηρή συστημική εσωστρέφεια που επιβεβαιώνεται μέσω της εξάλειψης οποιουδήποτε στοιχείου θεωρηθεί μολυσματικό.

Θέμελης Γλυνάτσης

 

Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO

Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO
Ο Ρομαντισμός ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής/ LIFO

Info:

Ρομαντισμός: Μια παράσταση βασισμένη στους «Υπνοβάτες» του Hermann Broch 

Θέμελης Γλυνάτσης

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση
Μικρή Σκηνή
18-29 Μαρτίου, 2015

  

Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου

Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης

Δραματουργία: ΕλένηΤριανταφυλλοπούλου

Σκηνικά: Αδριανός Ζαχαριάς

Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα

Μουσική: Γιώργος Πούλιος

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Βίντεο: Όλγα Μπρούμα

Πιάνο: Μιχάλης Παπαπέτρου

 

Ερμηνεύουν:

Θανάσης Δόβρης (Γιόαχιμ φον Πάσενοφ)

Νέστωρ Κοψιδάς (Έντουαρντ φον Μπέρτραντ)

Σοφιάννα Θεοφάνους (Ρούζενα Χρούσκα)

Αλεξάνδρα Ντεληθέου (Ελίζαμπετ φον Μπάντενσεν)

Σωτήρης Τσακομίδης (Κύριος φον Πάσενοφ)

Ασπασία Κράλλη (Κυρία φον Πάσενοφ)

Χρήστος Κεχρής (Χέλμουτ φον Πάσενοφ)

Ιερώνυμος Καλετσάνος (Μια φιγούρα)

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, www.sgt.gr

Hermann Broch, “Die Schlafwandler. Eine Romantrilogie“ © Suhrkamp Verlag, Frankfurt a. M. 1978

  

*Οι φωτογραφίες προέρχονται από τη γενική δοκιμή που έγινε στην Μικρή Σκηνή, της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, την Τρίτη 17 Μαρτίου.

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ