Αν και το όνομα του οίκου Λανβέν βρίσκεται σήμερα στην κορυφή των ονομάτων της μόδας χάριν στον δημιουργικό διευθυντή του οίκου Alber Elbaz, είναι ελάχιστα γνωστή η ίδια η ιδρύτρια του οίκου και η ζωή της. Πραγματικά, έγραψε η Vogue, το 1927, αυτή είναι μια από τις σπουδαίες γυναίκες του κόσμου.
Η Ζαν Λανβέν, ένα από τα έντεκα παιδιά της οικογένειας ξεκίνησε την καριέρα της σαν βοηθός του πατέρα της που ήταν καπελάς και είχε το παρατσούκλι «το μικρό λεωφορείο» γιατί έτρεχε και ανέβαινε στην πίσω μεριά των μέσων μαζικής μεταφοράς για να γλυτώσει το κόμιστρο. Μέσα σε πέντε χρόνια άρχισε να δουλεύει για λογαριασμό της.
Η Λανβέν διέθετε δεξιοτεχνία, αίσθηση του χρώματος και της σιλουέτας. Το έργο της έχει απήχηση ακόμα και σήμερα. Τα σχέδιά της εξακολουθούν να δελεάζουν τον κόσμο της μόδας.
Μεταπήδησε από τα καπέλα στα ρούχα, όταν έγινε μητέρα και γέννησε την κόρη της Marguerite, αργότερα γνωστή ως Marie-Blanche de Polignac, της οποίας φορούσαν Lanvin και οι τυχερές της κούκλες. Από εκείνη τη στιγμή η ιστορία της άλλαξε με ταχύτητα χιονοστιβάδας. Τα μικρά φορέματα που έφτιαχνε για την κόρη της ήταν τόσο γοητευτικά που και οι άλλες μαμάδες όταν τα έβλεπαν τα ζητούσαν για τις δικές τους κόρες. Ακολούθησαν οι μεγαλύτερες κόρες και στο τέλος οι ίδιες οι μαμάδες.
Όπως η Λανβέν, πολλοί από τους σχεδιαστές που ντύνουν τις “μαμάδες” πριν και μετά τον πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο είναι γυναίκες. Καθεμιά έχει το στιλ της. Η Βιονέ κάνει αυτά τα καταπληκτικά κοψίματα και η Σανέλ χρησιμοποιεί το ζέρσεϊ. Το 1917 η Λανβέν ονομάστηκε η νεράιδα-νονά της νέας κοπέλας. Η φήμη της εξαπλώθηκε όταν άρχισε να σχεδιάζει ρούχα για την μητέρα και την κόρη, μια τάση της μόδας που επανέρχεται συχνά και βασίστηκε σε μια φωτογραφία της Ζαν και της Μαργκερίτ με ρούχα για πάρτι. Η Λανβέν πιστεύει στον αυθορμητισμό και το ένστικτο. Κανένα από τα φουστάνια της δεν είναι αποτέλεσμα μελέτης ή στρατηγικής. Όπως λέει η ίδια «με παρασύρει το συναίσθημα και οι τεχνικές μου γνώσεις με βοηθούν να κάνω τα ρούχα πραγματικότητα».
Το 1927, γιορτάζει τα τριάντα χρόνια της κόρης της Marguerite με τη δημιουργία του θρυλικού αρώματος Arpège. Η κόρη της αποτέλεσε το μεγάλο κέντρο της έμπνευσής της. Η Λανβέν έμενε μακριά από τα κοινωνικά γεγονότα, παραμένοντας διακριτική, ακούγοντας μόνο τις δικές της φιλοδοξίες και τα συναισθήματά της. Ήταν καλά εναρμονισμένη με τον ρυθμό της εποχής της και κατάλαβε τις ανάγκες της, ώστε να δημιουργήσει μια τέλεια απάντηση. Έτσι ήταν σε θέση να επιβάλλει την ιδέα της μόδας όταν ήταν μόνο μια αφηρημένη έννοια, αναπτύσσοντας διαφορετικές δημιουργικές ικανότητες.
Η Ζαν Λανβέν σε πρόβες στον οίκο της
Η επιτυχία του οίκου Λανβέν έχει αποδοθεί συχνά στη λατρεία της νεότητας. Ωστόσο οι δημιουργίες της έχουν πολλά επίπεδα. Τα χρώματα που χρησιμοποιεί είναι μοναδικά, το μπλέ της είναι εμπνευσμένο από τους πίνακες του Fra Angelico. Είναι φιλοπερίεργη, μανιώδης ταξιδιώτης και συλλέκτης, πράγμα το οποίο ενσωματώθηκε σε καλλιτεχνικές, εθνικές και ιστορικές αναφορές στο έργο της. Η Λανβέν διαθέτει το σπάνιο χάρισμα να σφραγίζει τα μοντέλα της με το άυλο κομμάτι της δικής της προσωπικότητας.
Η μεγάλη της επιτυχία είναι η robe de style, ένα φόρεμα μέχρι τον αστράγαλο που κάνει μπροστά ελαφρύ μπουφάν. Είναι εμπνευσμένο από την βικτωριανή εποχή την Ευγενία και τη βασίλισσα Βικτώρια. Για την Λανβέν είναι ο τέλειος καμβάς επάνω στον οποίο μπορεί να εφαρμόσει τα σπουδαία της διακοσμητικά μοτίβα. Είναι το είδος των φορεμάτων που μπορεί να φανταστεί κανείς όταν διαβάζει τον μεγάλο Γκάτσμπι και τα πάρτι του με τις γυναίκες και τους άντρες να πηγαινοέρχονται, ψιθυρίζοντας και πίνοντας σαμπάνια κάτω από τα αστέρια.
Η Λανβέν διέθετε δεξιοτεχνία, αίσθηση του χρώματος και της σιλουέτας. Το έργο της έχει απήχηση ακόμα και σήμερα. Τα σχέδιά της εξακολουθούν να δελεάζουν τον κόσμο της μόδας. Η Λανβέν διοίκησε την εταιρεία της με σύνεση και μέχρι σήμερα αυτός ο οίκος των 126 ετών εξακολουθεί να έχει την περιέργεια της ιδρύτριάς του για τη σύγχρονη τέχνη, τις νέες μορφές, και τους πολιτισμούς του κόσμου. Η αφοσίωση και το όραμά της και η ουσία της δημιουργίας παραμένουν ζωντανά και στον δεύτερο αιώνα που διανύει ο οίκος.
Στο Παρίσι, μέχρι τις 23 Αυγούστου, υπάρχει στο Palais Galliera η πρώτη αναδρομική έκθεση με περισσότερα aπό 100 μοντέλα από τις καταπληκτικές συλλογές του οίκου Lanvin. Η σκληρή δουλειά και η διαισθητική κατανόηση του σύγχρονου κόσμου μπορούν μόνο εν μέρει να εξηγήσουν την εξαιρετική επιτυχία αυτής της διακριτικής γυναίκας, μιας μεγάλης κυρίας της υψηλής ραπτικής.
σχόλια