Σαράντα πρόσωπα από τον χώρο του πολιτισμού και της Αθήνας σε εκτυπώσεις 70x 100, καλύπτουν τους τοίχους της Πειραιώς 260 σε όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ Αθηνών από την 1η Ιουνίου έως τις 31 Ιουλίου. Είναι τα πρόσωπα που διάλεξαν ο φωτογράφος Βασίλης Βρεττός και η επιμελήτρια Ίρις Κριτικού, σε ένα πρότζεκτ που μας δείχνει τους ανθρώπους πίσω από τη σκηνή είτε πραγματικά, είτε μεταφορικά, με τίτλο «Mise en Abyme / Ο εαυτός μέσα στον εαυτό». Τα ίδια τα πρόσωπα σκηνοθετούν τον εαυτό τους και ο φωτογραφικός φακός τα απαθανατίζει. Ο κάθε ένας από τους πρωταγωνιστές συνοδεύει την σκηνοθετική του επιλογή με ένα επεξηγηματικό κείμενο: Γιατί διάλεξε να φωτογραφηθεί έτσι; Ποια αντικείμενα επέλεξε για να τον/την περιβάλλουν; Ποια πτυχή του εαυτού του θέλησε να αναδείξει; Υπάρχει κάποιο κρυμμένο μήνυμα;
«Η ιστορία ξεκίνησε τελείως τυχαία, καθώς καθόμουν με την παρέα μου και όλοι έλεγαν ότι έχουν φίλο φωτογράφο και θέλουν φωτογραφίες από αυτόν. Και έλεγαν, πειράζοντάς με, ότι δεν ήθελαν να τους φωτογραφίσω όπως θέλω εγώ. Επιστρέφοντας σπίτι μου, μου μπήκε η ιδέα ότι έχει τρομερό ενδιαφέρον να σκηνοθετήσει ο καθένας έτσι όπως θέλει, σκηνοθετώντας τον εαυτό του, αλλά, παράλληλα να μου αιτιολογεί γιατί φωτογραφήθηκε έτσι». λέει ο Βασίλης Βρεττός.
Ο Βασίλης Βρεττός ψάχνει πάντα να βρει τι υπάρχει πίσω από τη σκηνή, είτε πρόκειται για μια αληθινή, μια πρόβα ή μια σκηνή σαν την αναστήλωση της Ακρόπολης με τους μαρμαροτεχνίτες σε ώρα ανάπαυσης. Τον ενδιαφέρει δηλαδή το ενδιάμεσο, την ώρα που δεν βλέπουμε το performance, είτε αυτό είναι, είτε είναι κυριολεκτικό, είτε μεταφορικό
«Mια εικόνα από μόνη της δε βγάζει κανένα νόημα. Άρχισα λοιπόν να φωτογραφίζω φυσιογνωμίες ενδιαφέρουσες, τον Άγγελο Παπαδημητρίου, τον Στέλιο Ταχιάτη, τον Νίκο Καραθάνο. Τα είδε η Ίρις Κριτικού, η οποία ταξιδεύει και αυτή μέσα σε αυτή την ιστορία και από εκείνη τη στιγμή αρχίσαμε να τρέχουμε το πρότζεκτ μαζί, προχωρώντας, επιλέγοντας, απορρίπτοντας, συνεργαστήκαμε σε όλα τα στάδια της δουλειάς. Τους ανθρώπους συνήθως τους γνωρίζουμε μέσα από τις φωτογραφίες τους με ένα τρόπο πολύ συγκεκριμένο και εδώ θέλαμε να κάνουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό, το να γνωρίζω έναν άνθρωπο με μια διαφορετική μορφή -και αυτό μου έδειχνε και το μεγαλείο του-, ότι δεν φοβόταν να αλλάξει το προφίλ του. Να βγαίνει από το ρόλο του. Αυτό ήταν το ταξίδι που κάναμε. Και σε αυτή τη διαδικασία με εντυπωσίασε πολύ το ότι ήταν πολύ απλοί στην αποδοχή και το στήσιμο της εικόνας τους. Δεν υπήρχε ούτε δυσκολία, ούτε δυστροπία. Εμπιστεύθηκαν την ματιά μου και την εικόνα μου, με άφησαν εντελώς ελεύθερο να επιλέξω. Αυτό μου έδωσε μεγάλη χαρά.
«Η αρχική ιδέα ξεκινά από τον τρόπο που αρέσει στον Βασίλη Βρεττό να βλέπει και να φωτογραφίζει τους ανθρώπους», μας λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κριτικού. «Δηλαδή ο Βασίλης ψάχνει πάντα να βρει τι υπάρχει πίσω από τη σκηνή, είτε πρόκειται για μια αληθινή, μια πρόβα ή μια σκηνή σαν την αναστήλωση της Ακρόπολης με τους μαρμαροτεχνίτες σε ώρα ανάπαυσης. Τον ενδιαφέρει δηλαδή το ενδιάμεσο, την ώρα που δεν βλέπουμε το performance, είτε αυτό είναι, είτε είναι κυριολεκτικό, είτε μεταφορικό. Ήθελα σε αυτή τη δουλειά, να υπάρξει μια προσήλωση πιο στενή στον κόσμο του πολιτισμού και οι προδιαγραφές της ίδιας της δουλειάς βοηθούσαν την έκθεσή τους σε ένα βιομηχανικό χώρο. Τα δεδομένα είναι μεγάλες φωτογραφίες 70x100 και έχει ως ιδέα πίσω του να αποτελούν έναν τρόπο υποδοχής του κοινού, οπότε δεν αναζητήσαμε μια αίθουσα, αλλά τους εξωτερικούς χώρους της Πειραιώς 260. Θέλαμε να υπάρχει μια εκπροσώπηση κάποιων εμβληματικών χώρων όπως το Θέατρο της οδού Κυκλάδων και το Θέατρο Τέχνης και μια ισορροπία ηλικιών και ιδιοτήτων. Σκέφτηκα ότι είναι οι ατραποί του φεστιβάλ και ήθελα να υπάρχουν. Και από κεί και πέρα ο Βασίλης είναι το απόλυτο βλέμμα».
Πληροφορίες:
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260, 1 ΙΟΥΝΙΟΥ – 31 ΙΟΥΛΙΟΥ
Βασίλης Βρεττός, Mise en Abyme / Ο εαυτός μέσα στον εαυτό
Επιμέλεια Ίρις Κρητικού
Είσοδος Δωρεάν
Με την ευκαιρία της έκθεσης θα κυκλοφορήσει και ειδική έκδοση.
σχόλια