«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter

«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση

0

Ο Ντέιβιντ Μπέιλι συντάραξε συθέμελα τη βιομηχανία της μόδας με τις πρώτες κιόλας φωτογραφίες του στις αρχές της δεκαετίας του '60. Οι εικόνες του αποτελούσαν την πλήρη αντίθεση με ό,τι ίσχυε στον χώρο μέχρι τότε, αντικαθιστώντας την στατική και στεγνή πόζα με τον δυναμισμό, τη φρεσκάδα και την ενεργητικότητα και ενθαρρύνοντας τα μοντέλα του να προβάλλουν ελεύθερα τις προσωπικότητές τους στον φακό του.

Αμέσως σχεδόν, του προσφέρθηκε μόνιμη εργασία στην Vogue, όπου και διαμόρφωσε ριζικά τη φωτογραφία μόδας όπως την ξέρουμε, εγκαθιδρύοντας παράλληλα την ιδέα του «σούπερ μόντελ» μέσω της συνεργασίας του με την εμβληματική Τζιν Σρίμπτον.

Η φωτογραφία που τον συγκλόνισε σε τρυφερή ηλικία και του αποκάλυψε τη δύναμη της εικόνας, δεν ήταν το πορτραίτο κάποιου διάσημου, αλλά ένα πρωτοσέλιδο που είχε δει παιδάκι κατά τους βομβαρδισμούς του Λονδίνου.

Αυτή η πιο κρίσιμη περίοδος στην πολυσχιδή καριέρα του 81χρονου φωτογράφου εορτάζεται με τη μεγάλη έκθεση που διοργανώνεται μέχρι το τέλος του Μαρτίου στην γκαλερί Gagosian του Λονδίνου, με τίτλο The Sixties. Ανάμεσα στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της έκθεσης, περιλαμβάνονται και εκπληκτικά πορτραίτα συμβόλων της εποχής, όπως η σύντροφος κάποτε του Μπέιλι, Σρίμπτον, η Τζέιν Μπίρκιν, ο Μάικλ Κέιν, ο Μικ Τζάγκερ και η πρώην σύζυγός του, Κατρίν Ντενέβ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το ταλέντο του να συλλαμβάνει την ουσία τόσο αινιγματικών συχνά μορφών, προέρχεται από την έμφυτη ικανότητά του να κάνει τα αντικείμενά του φακού του να νιώθουν άνετα: «Στις φωτογραφήσεις μου, ελάχιστη φωτογραφία συμβαίνει. Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι πολλή κουβέντα και γνωριμία και γύρω στο δέκα τοις εκατό χρήση της κάμερας. Κοινή λογική μου φαίνεται αυτό, προσωπικά».

«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Catherine Deneuve, 1966. © David Bailey; Courtesy of Gagosian

Κάποιοι επώνυμοι πάντως ήταν λιγότεροι πρόθυμοι από άλλους να αφεθούν χαλαροί στον φακό του, όπως θυμάται σήμερα: «Ο Άντι Γουόρχολ ήταν παροιμιακά εσωστρεφής. Όταν τον φωτογράφιζα, ήταν να σα κυνηγάω καπνό. Είναι εκεί μπροστά σου, τον βλέπεις, όταν πας όμως να τον πιάσεις, σκορπά και χάνεται».

Η φωτογραφία όμως που τον συγκλόνισε σε τρυφερή ηλικία και του αποκάλυψε τη δύναμη της εικόνας, δεν ήταν το πορτραίτο κάποιου διάσημου, αλλά ένα πρωτοσέλιδο που είχε δει παιδάκι κατά τους βομβαρδισμούς του Λονδίνου.

Ήταν η φωτογραφία στην πρώτη σελίδα της Daily Mirror ενός πιλότου το αεροσκάφος του οποίου είχε καταρριφθεί και ο ίδιος κειτόταν στα συντρίμμια παραμορφωμένος από τα εγκαύματα. «Πέθανα από την τρομάρα μου», θυμάται. «Η πραγματική έμπνευση για το έργο μου όμως, ήρθε κυρίως από την κινηματογραφική αίθουσα όπου έβλεπα ταινίες πρωί και βράδυ».

Το έργο του διανύει έξι δεκαετίες ήδη και περιλαμβάνει πορτραίτα των πάντων σχεδόν, από την Κέιτ Μος και τον Χέλμουτ Νιούτον μέχρι τον Σίσιλ Μπίτον και τη Βασίλισσα Ελισάβετ. Μόνο ένας του διέφυγε, όπως λέει: «Η Τίνα Μπράουν (η περιβόητη πρώην διευθύντρια του Vanity Fair και του New Yorker) κι εγώ προσπαθούσαμε για χρόνια να κλείσουμε μια φωτογράφηση με τον Φιντέλ Κάστρο. Στην πραγματικότητα, δεν είχα όρεξη να κάτσω και να περιμένω γύρω στις έξι εβδομάδες στην Κούβα μέχρι να τον συναντήσω. Τελικά, πήγε ο Χερμπ Ριτς, αλλά ούτε κι αυτός τα κατάφερε».

«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
David Hockney, 1969. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Jane Birkin, 1969. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Jean Shrimpton, 1965. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Man Ray, 1968. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Marianne Faithful, 1964. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Michael Caine, 1965. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Mick Jagger. © David Bailey, Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
«Ο Άντι Γουόρχολ ήταν παροιμιακά εσωστρεφής. Είναι εκεί μπροστά σου, τον βλέπεις, όταν πας όμως να τον πιάσεις, σκορπά και χάνεται». Andy Warhol, 1965 © David Bailey; Courtesy of Gagosian
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM