«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα

«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα Facebook Twitter
Επιδιώκοντας μια αδιόρατη συνομιλία με τον κόσμο του Τιμ Μπάρτον και σαφέστατα επηρεασμένος από τον Μπρεχτ, ο Σίμος Κακάλας ζωντανεύει τη δραματική ιστορία δημιουργώντας ένα γοητευτικό, ατμοσφαιρικό και απόκοσμο σύμπαν από γκόθικ στοιχεία. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Τι αλήθεια χρειάζεται ένα σκηνικό για να περιγράψει το αθηναϊκό γκοθ των αρχών του 20ού αιώνα και να φιλοξενήσει μια τρομακτική ιστορία που διαδραματίζεται στις σκονισμένες φτωχογειτονιές μιας παραπλανητικά ειδυλλιακής Αθήνας;

Ένα φτωχικό θλιβερό σπίτι με αντικείμενα αλλόκοτα και στραβά τοποθετημένα, σαν να βγήκαν από το εξπρεσιονιστικό «Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι». Ένα κρεβάτι πάνω στο οποίο θα γεννηθούν και θα πεθάνουν όλες οι προσδοκίες. Ένα μικρό, μισάνοικτο παράθυρο για τις λιγοστές ανάσες. Ένα σχοινί με κάτι μισοριγμένα απλωμένα ρούχα, μια ιδέα αυλής κι ένα δέντρο για να σκιαγραφούν το αστικό τοπίο της εποχής. Και πρωταγωνιστές δυστυχείς και κακοζωισμένους που ανυποψίαστοι ετοιμάζονται να βουτήξουν στην κόλαση που τους επιφυλάσσει το πεπρωμένο.

Η Κερένια κούκλα, το κορυφαίο «αθηναίικο μυθιστόρημα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου που σκανδάλισε τους λογοτεχνικούς κύκλους του 1900 γίνεται όπερα και στις 7 Μαρτίου κάνει πρεμιέρα στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η διάθεση είναι απολύτως πεσιμιστική, τα στοιχεία μπρεχτικά, η αγάπη παθιασμένη, ο ρεαλισμός περνά ως νύξη, η τρυφερότητα αδιόρατη, η θλίψη αβάσταχτη, το λιμπρέτο ακροβατήσει μεταξύ λυρισμού και γλωσσικού ρυθμού της εποχής.

Επιδιώκοντας μια αδιόρατη συνομιλία με τον κόσμο του Τιμ Μπάρτον και σαφέστατα επηρεασμένος από τον Μπρεχτ, ο Σίμος Κακάλας ζωντανεύει τη δραματική ιστορία δημιουργώντας ένα γοητευτικό, ατμοσφαιρικό και απόκοσμο σύμπαν από γκόθικ στοιχεία, κινηματογραφικές εικόνες, ρεαλιστικές μάσκες και αναμνήσεις από μια Αθήνα άλλης εποχής.

Η μουσική του Τάσου Ρωσόπουλου τα ντύνει όλα ιδανικά, το λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου αναπαράγει αυτούσια την ομιλία της εποχής.

Στη σκιά της Ακρόπολης και «παρά τον βράχον του Φιλοπάππου», ο λυρικός παρεμβατικός λόγος του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου ξετυλίγει ένα αστικό δράμα ταπεινών και καταφρονεμένων ανθρώπων που τίποτα δεν έχουν να ζηλέψουν από τους τραγικούς ήρωες ενός αρχαίου δράματος.

Η διάθεση είναι απολύτως πεσιμιστική, τα στοιχεία μπρεχτικά, η αγάπη παθιασμένη, ο ρεαλισμός περνά ως νύξη, η τρυφερότητα αδιόρατη, η θλίψη αβάσταχτη, το λιμπρέτο ακροβατεί μεταξύ λυρισμού και γλωσσικού ρυθμού της εποχής.

«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα Facebook Twitter
Ευκολίες πολλές δεν είχε σε αυτό το έργο. Είναι ολοκαίνουργιο (παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ), δεν ξέρει πού να «πατήσει» για να το στήσει, δεν το έχει ηχογραφημένο. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η υπόθεση έχει ως εξής: Ο ωραίος Νίκος και η ασθενική Βεργινία ζουν σε ένα ταπεινό σπίτι στη λαϊκή Γαργαρέττα του 1900. Οι φθονερές γειτόνισσες εξωθούν με τη νοοτροπία τους την άρρωστη σε κατάρρευση. Η θεία Ελέγκω φέρνει για βοήθεια στο σπίτι την όμορφη Λιόλια.

Ο ερχομός της άβγαλτης νέας ελκύει το ενδιαφέρον του Νίκου και δίνει τη χαριστική βολή στην ευάλωτη Βεργινία η οποία –στη θέα του ερωτευμένου ζευγαριού– πεθαίνει.

Το ζευγάρι συνεχίζει να συζεί αστεφάνωτο, όμως, η ανάμνηση της πεθαμένης δηλητηριάζει τη ζωή τόσο τη δική τους όσο και του παιδιού που φέρνουν στην ζωή. Ο κύκλος του δράματος δεν θα κλείσει αν δεν τιμωρηθούν όλοι ανεξαιρέτως.

Το βιβλίο του Χρηστομάνου (πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα Πατρίς το 1908 και εκδόθηκε ως αυτοτελές βιβλίο το 1911) αφήνει έντονη αίσθηση Αθήνας αλλά το σκηνικό στην παράσταση, ακόμα πιο κλειστοφοβικό, επιμένει να ζουμάρει στο εσωτερικό των σπιτιών.

Γιατί; «Κατ' αρχάς γιατί είναι οι χώροι στους οποίους προκαλούνται όλα τα δράματα. Αυτά ήθελα να δείξω και όχι την εξωτική Αθήνα του 1900 την οποία, λόγω νοσταλγίας που προκαλεί, αποφάσισα να βγάλω από την παράσταση. Έχουμε δει εκατό φορές αυτήν την πλευρά της πόλης. Μπορεί σήμερα να την εξιδανικεύουμε αλλά δεν είναι για να την αναπολείς.

»Η νοσταλγία και η ανάμνηση της παιδικής ηλικίας δημιουργούν πάντοτε ένα παραπλανητικό φίλτρο. Είναι σαν τους μπαμπάδες που ανεξαρτήτως ηλικίας θα λένε μονίμως στα παιδιά τους πόσο καλύτερα ήταν τα δικά τους παιχνίδια σε σχέση με τα σημερινά. Στην επιστροφή πάντα όλα είναι όμορφα. Αλλά εγώ που δεν συμφωνώ με αυτό είπα να αποφύγω την vintage λατρεία.

»Η πατίνα που δημιουργεί στις αναμνήσεις ο χρόνος θα μπορούσε να είναι ένα ατού αλλά ας μην εξωραΐζουμε άλλο την παιδική μας ηλικία. Ο στρατός, το σχολείο, η οικογένεια, η κατάσταση στην κοινωνία ήταν ιδανικά μόνο στις αφηγήσεις».

Η εποχή, λοιπόν, υπάρχει ως υπαινιγμός. «Δεν κάνουμε ντοκιμαντέρ, δεν υπάρχει πιστότητα στον νατουραλισμό, όλα είναι σαν να θυμίζουν κάτι από το τότε. Όχι σαν να το αναπαριστούν. Θέλησα να εκμεταλλευτώ περισσότερο τα γκόθικ στοιχεία του έργου παρά την αθηναϊκή ανάμνηση του Λυκαβηττού, των τριών –στεγνών πια– ποταμών, των καρτ ποστάλ» λέει ο σκηνοθέτης σε ένα διάλειμμα από τις πρόβες.

Ευκολίες πολλές δεν είχε σε αυτό το έργο. Είναι ολοκαίνουριο (παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ), δεν ξέρει πού να «πατήσει» για να το στήσει, δεν το έχει ηχογραφημένο. Πάει ψαχουλεύοντας κι ελπίζει ότι τελικά κράτησε τον πόνο, τις ανθρώπινες πληγές, την αίσθηση της τιμωρίας από τη μοίρα και ξεφορτώθηκε εντέχνως τη σκόνη του παλιοκαιρισμένου βιβλίου, της νοσταλγίας, του μελό.

«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα Facebook Twitter
Ο Αρκάδιος Ρακόπουλος στο ρόλο του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Πλάι στη σκηνή, καθισμένοι στις δυο σειρές από καρέκλες, οι πρωταγωνιστές του δράματος. Όλα τα πρόσωπα ελεύθερα. Μάσκες μόνο φορούν ο αφηγητής (ο ίδιος ο Χρηστομάνος όπως και στο βιβλίο) κι οι κουτσομπόλες, έτσι για να θυμάται κανείς πως ο συγγραφέας με τον τρόπο που τις σκιαγραφεί στηλιτεύει την ευκολία τους στη δημόσια διαπόμπευση προσώπων.

Άλλωστε το κορυφαίο αυτό συμβολιστικό έργο προκάλεσε σάλο στην εποχή του, τόσο για τη δημοτική γλώσσα, που του στοίχισε πολλές εκδοτικές περιπέτειες, όσο και για την τολμηρότητα του θέματος, που πήγαινε κόντρα στον καθωσπρεπισμό.

«Ο Χρηστομάνος από τη μία θέλει να πει ότι ο κακόβουλος σχολιασμός και η κοινή γνώμη φέρονται βάναυσα στις ψυχές των ανθρώπων. Από την άλλη δεν παίρνει ηθική θέση απέναντι στους χαρακτήρες κι επίσης αντιμετωπίζει με τρυφερότητα όλους τους ήρωές του, στοιχεία πολύ τολμηρά για μια εποχή που ασφυκτιά από καθωσπρεπισμό και αγκυλώσεις. Μιλά, για παράδειγμα, για την τυχαιότητα της ζωής όταν τότε ο κόσμος απέδιδε τα πάντα στη θρησκεία και τη μοίρα».

Μια ιστορία φτιαγμένη σαν ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ με στοιχειωμένους και φαντάσματα που επιστρέφουν και ζητούν τον λόγο για τις ανθρώπινες πράξεις. Όλα πλεγμένα γύρω από το τρίπτυχο ζωής, θανάτου, μεταφυσικών στοιχείων που σβήνουν κάθε ρεαλιστική λεπτομέρεια.

«Και όπως όλες οι καλές αφηγήσεις του είδους αφήνουν έναν υπαινιγμό ότι όλα συμβαίνουν στο κεφάλι σου» λέει ο Κακάλας κλείνοντάς μας το μάτι. Αλήθεια, μήπως τελικά η Κερένια Κούκλα είναι και δική μας επινόηση;

Ιnfo

Τάσος Ρωσόπουλος - Η Κερένια Κούκλα

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτη παρουσίαση / Παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

 

Λιμπρέτο: Γιάννης Σβώλος, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου

Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας

Σκηνικά: Κέννυ ΜακΛέλλαν

Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής

Ερμηνεύουν: Αρκάδιος Ρακόπουλος, Θεοδώρα Μπάκα, Γιάννης Καλύβας, Στελίνα Αποστολοπούλου, Τζούλια Σουγλάκου, Σοφία Κυανίδου, Λυδία Αγγελοπούλου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Λυδία Ζερβάνου, Διονύσης Τσαντίνης, Γιάννης Φίλιας, Δημήτρης Ναλμπάντης, Κωστής Μαυρογένης, Νίκος Βασιλείου και το Ergon Ensemble

 

07, 08, 15, 16, 17, 21, 22, 23/3, 20:30 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ