Ο νέος δρόμος του μεταξιού είναι ένα γιγαντιαίο έργο υποδομής το οποίο, όπως λέει το Πεκίνο, θα ωφελήσει τους πάντες. Όμως στο ντοκιμαντέρ της Deutsche Welle, όπως παρουσιάζεται σε αυτό το πρώτο μέρος, φαίνεται ότι κυρίως ωφελούνται τα συμφέροντα της Κίνας και οι γεωπολιτικές της φιλοδοξίες.
Ο παλιός δρόμος του μεταξιού αποτελεί αδιαμφισβήτητα έναν θρύλο, όμως ο νέος δρόμος μετάξι είναι ένα πραγματικό megaproject. Η Κίνα θέλει να επανασυνδέσει τον κόσμο μέσω ενός δικτύου οδών, σιδηροδρόμων, λιμένων και αερολιμένων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Μια ομάδα δημοσιογράφων ταξιδεύει δια θαλάσσης και ξηράς στον νέο δρόμο του μεταξιού δείχνοντας πώς η Κίνα, με το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα στην ιστορία, επεκτείνει την επιρροή της σε όλο τον κόσμο.
Το ταξίδι τους αρχίζει στο Σενζέν, στο Δέλτα του ποταμού Περλ, εκεί όπου ξεκίνησε η θρυλική άνοδος της Κίνας σε μια οικονομική υπερδύναμη, πριν από 40 χρόνια. Το πείραμα της οικονομίας της αγοράς εκεί δημιούργησε δυναμικές που επέτρεψαν στο Σενζέν να εξελιχθεί σε μια mega-μητρόπολη.
Η ομάδα παίρνει ένα πλοίο που μεταφέρει container προς τη Νοτιοανατολική Ασία. Η πρώτη στάση του είναι η πόλη-λιμάνι του Sihanoukville στην Καμπότζη. Ένα αστείο που κυκλοφορεί εκεί είναι ότι: "τώρα μπορείτε να ταξιδέψετε στην Κίνα χωρίς διαβατήριο και χωρίς να εγκαταλείψετε τη χώρα σας". Το Sihanoukville είναι πλέον σχεδόν μέρος της ίδιας της Κίνας!
Οι Κινέζοι χρηματοδότησαν ουσιαστικά όλα όσα χτίστηκαν εδώ στο πρόσφατο παρελθόν: την επέκταση του λιμανιού, τους νέους δρόμους, τις γέφυρες και τα εργοστάσια. Πολλοί Καμποτζιανοί είναι δυσαρεστημένοι και αισθάνονται ηττημένοι. Η άνοδος των τιμών και των ενοικίων κάνει τους φτωχούς ακόμα φτωχότερους. Όμως για τους ιδιοκτήτες γης και σπιτιών από την άλλη είναι μια ευκαιρία να κάνουν την καλή.
Στη Μυανμάρ, η αντίσταση έχει ξεκινήσει και ολοένα και αυξάνεται. Οι ντόπιοι στο Kachin απέκλεισαν με επιτυχία την δημιουργία ενός νέου φράγματος αναρωτώμενοι «γιατί οι Κινέζοι να παράγουν ενέργεια για τη δική τους χώρα αφήνοντας τους ίδιους τους ντόπιους χωρίς ηλεκτρική ενέργεια»; Η κυβέρνηση της Μυανμάρ έβαλε φρένο στην πραγματοποίηση του τεράστιου πρότζεκτ και έτσι το Κινεζικό σχέδιο για τη δημιουργία του φράγματος δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Η εθνική οδός Karakorum από το Kashgar στην Κίνα μέσω της «Στέγης του Κόσμου» στο Ισλαμαμπάντ του Πακιστάν είναι ένας από τους πιο δύσκολους και επικίνδυνους δρόμους σε αυτόν τον μαγευτικό ορεινό κόσμο. Μόλις η κατασκευή του δρόμου ολοκληρώνεται, συχνά καταστρέφεται μια και πέφτουν πέτρες. Αυτές οι κατολισθήσεις μπλοκάρουν τον αυτοκινητόδρομο λες και τα βουνά Karakorum προσπαθούν να αρνηθούν στην Κίνα την στρατηγική πρόσβαση στην Αραβική Θάλασσα. Το πρώτο μέρος της έκθεσης των δημοσιογράφων της Deutsche Welle καταλήγει στο Ισλαμαμπάντ.
Πηγή: Deutsche Welle Documentary