Εξαθέσιο υδροπλάνο, το οποίο παρουσιάστηκε ως το πρώτο λειτουργικό ηλεκτροκίνητο εμπορικό αεροσκάφος στον κόσμο, ολοκλήρωσε επιτυχώς την πρώτη του δοκιμαστική πτήση χθες Τρίτη στο Βανκούβερ, σύμφωνα με δημοσιογράφο του Γαλλικού Πρακτορείου που την παρακολούθησε.
Το αεροσκάφος της καναδικής εταιρείας αερομεταφορών Harbour Air Seaplanes, ένα Beaver DHC-2 της Ντε Χάβιλαντ — κατασκευάστηκε πριν από 62 χρόνια — εφοδιασμένο πλέον με ηλεκτρικό κινητήρα, έκανε τη δοκιμαστική πτήση, διάρκειας περίπου 15 λεπτών, χθες το πρωί, υπό τα βλέμματα περίπου εκατό περίεργων και δημοσιογράφων. «Αυτή είναι η έναρξη της εποχής της ηλεκτρικής αεροπορίας», υποστήριξε ο Ρόι Γκανζάρσκι, πρόεδρος της εταιρείας magni-X του Σιάτλ (ΗΠΑ), που παράγει τον ηλεκτροκινητήρα 750 ίππων με τον οποίο εφοδιάστηκε το αεροπλάνο της Harbour Air, η οποία θεωρείται η μεγαλύτερη εταιρεία αερομεταφορών με υδροπλάνα στη Βόρεια Αμερική.
Το κίτρινο και μπλε αεροσκάφος πιλοτάρισε ο Γκρεγκ ΜακΝτούγκαλ, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Harbour Air Seaplanes, που διαθέτει περίπου σαράντα υδροπλάνα και μεταφέρει κάθε χρόνο κάπου 500.000 επιβάτες, εκτελώντας δρομολόγια μικρών αποστάσεων κατά μήκος των ακτών της Βρετανικής Κολούμπια στον Ειρηνικό. «Στόχος μας είναι να κάνουμε ηλεκτροκίνητο όλο τον στόλο μας, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην προχωρήσουμε», είπε. Ο ΜακΝτούγκαλ εκτίμησε ωστόσο ότι ο εξηλεκτρισμός του στόλου της εταιρείας του δεν θα αρχίσει πριν περάσουν δύο χρόνια: πρέπει πρώτα να γίνουν αρκετές δοκιμές ακόμη, να επαληθευτεί η αξιοπιστία του κινητήρα, κατόπιν να εξασφαλιστούν πιστοποιήσεις και άδειες από τις αρχές για την εμπορική του εκμετάλλευση, εξήγησε.
«Για μένα ήταν σαν να πιλοτάριζα κανονικό Μπίβερ, μόνο που ήταν ένα Μπίβερ που είχε πάρει ηλεκτρικά στεροειδή», αστειεύτηκε ο ίδιος μετά τη σύντομη πτήση κατά μήκος του ποταμού Φρέιζερ, πλάι στο αεροδρόμιο του Βανκούβερ. «Στην πραγματικότητα, χρειάστηκε να περιορίσω την ισχύ» του κινητήρα, πρόσθεσε. Λόγω της δυναμικότητας της μπαταρίας του, το «e-Beaver» που δοκιμάστηκε χθες έχει αυτονομία που περιορίζεται στα 160 χιλιόμετρα. Πάντως η εμβέλεια αυτή αρκεί για τις περισσότερες από τις πτήσεις της Harbour Air Seaplanes, διαβεβαίωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της.
Οι πτήσεις χαμηλού κόστους με ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη μπορούν να μεταμορφώσει τον τρόπο μετακίνησης, ειδικά για ανθρώπους που πάνε στη δουλειά, έκρινε ο ίδιος. «Αν ο κόσμος είναι διατεθειμένος να οδηγεί για μια ώρα για να πάει στη δουλειά του, γιατί να μην πάρει μια πτήση 15 λεπτών;» διερωτήθηκε. Ερωτηθείς για τη δοκιμαστική πτήση, ο υπουργός Μεταφορών του Καναδά Μαρκ Γκαρνό δήλωσε ότι του προξένησε έντονο ενδιαφέρον «διότι μπορεί να δείξει τον δρόμο προς τις πτήσεις με μεγαλύτερο σεβασμό για το περιβάλλον». Οι Πράσινοι του Καναδά εξάλλου χαιρέτισαν «ένα σημαντικό βήμα», την «έναρξη μιας νέας εποχής για την αεροπορία και της μεταμόρφωσης των υδροπλάνων της Harbour Air στον πρώτο εντελώς ηλεκτρικό εμπορικό στόλο». Στα εμπορικά αεροσκάφη αντιστοιχεί περί το 2% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), σύμφωνα με τα δεδομένα του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ).
Τον Οκτώβριο, στην πιο πρόσφατη Γενική Συνέλευση αυτού του εξειδικευμένου οργανισμού του ΟΗΕ με έδρα το Μόντρεαλ, οι 193 χώρες μέλη του δεσμεύθηκαν να εργαστούν για την επίτευξη του μακροπρόθεσμου στόχου (2050) να περιοριστούν δραστικά οι εκπομπές CO2 των διεθνών πτήσεων. Ο στόχος αυτός θα συζητηθεί στην επόμενη — διεξάγεται ανά τριετία — Γενική Συνέλευση του ΔΟΠΑ, το 2022.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ/AFP
σχόλια