Τα Χριστούγεννα στο Χονγκ Κονγκ, όπως και στις περισσότερες πόλεις του κόσμου, είναι επί της ουσίας μια γιορτή της κατανάλωσης. Ωστόσο, φέτος φαίνεται να αλλάζει αυτή η συνθήκη, καθώς οι διαδηλωτές αποφάσισαν να κάνουν ένα rebranding αυτής της γιορτής, προβάλλοντας κυρίως τον ειρηνικό και πιο δημοκρατικό χαρακτήρα της.
Ενώ, λοιπόν, διανύουμε τον έβδομο μήνα συμπλοκών μεταξύ αστυνομίας και διαδηλωτών, στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, οι δεύτεροι φαίνεται πως βρήκαν έναν τρομερά καινοτόμο τρόπο διαμαρτυρίας μέσα από το hashtag #freehkxmascard. To hashtag αυτό χρησιμοποιείται σε χριστουγεννιάτικες κάρτες που έχουν σχεδιάσει, οι οποίες δεν έχουν τα συνηθισμένα μηνύματα ειρήνης και χαράς, αλλά memes και σλόγκαν που σχετίζονται με τις κινητοποιήσεις τους.
Για παράδειγμα, στην παρακάτω κάρτα, το γνωστό τραγούδι των Χριστουγέννων «All I Want For Christmas Is...» συμπληρώνεται με πέντε από τα βασικά αιτήματα των διαδηλωτών.
Σε αρκετά από τα σχέδια που έχουν δημιουργήσει, πρωταγωνιστές είναι ορισμένες μασκότ-διαδηλωτές, όπως ο LiPig και ο Pepe. To πρώτο εξ αυτών, γνωστό και ως LIHKG Pig, αναφέρεται ουσιαστικά σε ένα φόρουμ που είχαν χρησιμοποιήσει οι διαδηλωτές για την online κινητοποίησή τους, ενώ το δεύτερο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η «Hello-Kitty του Χονγκ Κονγκ» και επιλέχθηκε κυρίως για την κυνικότητα και τις αστείες γκριμάτσες του.
One of multiple booths stationed across town to collect Christmas cards for detained protesters. pic.twitter.com/7xLicEu21S
— Rachel Cheung (@rachel_cheung1) December 14, 2019
Τα memes που χρησιμοποιούν στις χριστουγεννιάτικες κάρτες έχουν διάφορα "λουκ" και οι διαδηλωτές επιλέγουν είτε να τις μοιράζουν σε εστιατόρια είτε να τις στέλνουν σε φίλους τους στο εξωτερικό, αξιοποιώντας τες παράλληλες και στα συλλαλητήρια. Μάλιστα, σε ένα από τα εστιατόρια που έχουν μοιραστεί οι κάρτες, έχουν ήδη ξεπουλήσει δύο φορές χάρη στη δημοτικότητά τους.
Εκτός αυτού, πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν να δωρίσουν μια τέτοια κάρτα σε διαδηλωτές που έχουν φυλακιστεί, προσφέροντάς τους έτσι «μια αίσθηση ζεστασιάς, που θα τους δίνει κουράγιο τις μοναχικές νύχτες και θα τους υπενθυμίζει ότι οι άνθρωποι του Χονγκ Κονγκ δεν τους έχουν ξεχάσει».
Βέβαια, η συγκεκριμένη ιδέα της δημιουργίας χριστουγεννιάτικων καρτών για τέτοιου είδους σκοπούς δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται, με σκοπό την ενεργοποίηση των πολιτών. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Ιούνιο, οι διαδηλωτές απέκτησαν διαφημιστικό χώρο σε πάνω από δέκα μεγάλες διεθνείς εφημερίδες, κατά την περίοδο διεξαγωγής της Συνόδου κορυφής των G20.
Επομένως, οι διαδηλωτές συνεχίζουν μέχρι και σήμερα τις προσπάθειές τους για κινητοποίηση των πολιτών, όχι μόνο για όσους ζουν στο Χονγκ Κονγκ αλλά επίσης της διασποράς και των πολιτικών συμμάχων στο εξωτερικό. Και σ'αυτές τις προσπάθειες, πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν οι εικόνες που επιλέγουν.
Με πληροφορίες από Hyperallergic
σχόλια