Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών, κάτι που θα φέρει αυξήσεις για όσους έχουν παλιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Τα σενάρια για τις αλλαγές που θα έρθουν μπαίνουν στην τελική ευθεία και ο σχεδιασμός είναι τα νέα δεδομένα να ισχύσουν από το 2021, δηλαδή από τα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στο τέλος της φετινής χρονιάς, σύμφωνα με την εφημερίδα «Ημερησία».
Στο επίκεντρο των αλλαγών θα είναι το νέο ευρωπαϊκό πρότυπο υπολογισμού των εκπομπών ρύπων από τα οχήματα, το λεγόμενο WLTP (Worldwide Light Vehicles Test Procedure). Κάτι που θα πρέπει να εφαρμόσει η Ελλάδα, βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική. Το νέο πρότυπο έπρεπε να είχε τεθεί σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου, αλλά δόθηκε παράταση ως τις 29 Φεβρουαρίου, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας.
Πέρα από την ενσωμάτωση του WLTP, εξετάζεται να λαμβάνονται υπόψη παράμετροι όπως η παλαιότητα και η εμπορική αξία των αυτοκινήτων, για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας. Το υπουργείο Οικονομικών θέλει- με τις αλλαγές στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας- να προκύψει ένα πιο δίκαιο πλαίσιο, αλλά και πιο αποτελεσματικό για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Το ευρωπαϊκό πρότυπο υπολογισμού των εκπομπών ρύπων (WLTP) θεωρείται πιο ακριβές και αντιπροσωπευτικό του πόσο ρυπογόνο είναι κάθε όχημα. Βασικό του χαρακτηριστικό, σε σχέση με το υφιστάμενο πρότυπο μέτρησης των εκπεμπόμενων ρύπων, είναι να εμφανίζει υψηλότερο όγκο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.
Αυτό, από μόνο του, θα οδηγούσε σε μεγάλη αύξηση των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα των οποίων τα τέλη υπολογίζονται με βάση τους ρύπους. Δηλαδή αυτά που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά. Το οικονομικό επιτελείο έχει δώσει στους εμπειρογνώμονες που σχεδιάζουν τα νέα τέλη κυκλοφορίας τις εξής κατευθυντήριες γραμμές:
- Αλλαγή της κλίμακας υπολογισμού των τελών βάσει των ρύπων, προκειμένου να μην υπάρξουν κατά μέσον όρο επιβαρύνσεις σε σχέση με τα σημερινά τέλη.
- Αλλαγές στις κλίμακες υπολογισμού των τελών βάσει του κυβισμού που ισχύουν για οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί έως και τις 31 Οκτωβρίου 2010. Οι αλλαγές θα έχουν ως στόχο την αύξηση του φορολογικού κόστους κυκλοφορίας οχημάτων πολύ μεγάλης ηλικίας (π.χ. άνω των 20 ετών)
- Διατήρηση της απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας των ηλεκτρικών οχημάτων.