Ελαφρύς Πίντσον
Ένας από τους σημαντικότερους (και πιο αινιγματικούς συγγραφείς) της εποχής επιστρέφει μ’ ένα μυθιστόρημα με ίσες δόσεις νουάρ και ψυχεδέλειας και σκηνικό μια παραλία στην Καλιφόρνια στα τέλη της δεκαετίας του '60.
Ο ντέντεκτιβ Ντοκ Σπορτέλο παρασύρεται από μια πρώην ερωμένη του στα ίχνη της απαγωγής ενός δισεκατομμυριούχου, με τον οποίο η γυναίκα είναι ακόμη ερωτευμένη. Ο Ντοκ, μέσα από σύννεφα μαριχουάνας και παραισθήσεις από ουσίες (μην ξεχνάμε, το μυθιστόρημα είναι τοποθετημένο στην ανάλογη εποχή), προσπαθεί να βρει την άκρη σ’ αυτή την πολύ περίεργη εξαφάνιση. Στην πορεία, ο ήρωας γίνεται δέσμιος ενός κόσμου με παράξενα κίνητρα που έχει για πρωταγωνιστές σέρφερ, προαγωγούς, ροκάδες και μια μυστήρια προσωπικότητα με το όνομα «Xρυσές Μασέλες». Ένα απολαυστικό ανάγνωσμα, που ενώ στην επιφάνεια μοιάζει να μην έχει τη δομή ενός κλασικού Πίντσον, στην πορεία ο αναγνώστης ανακαλύπτει πως όλα όσα χαρακτηρίζουν το λογοτεχνικό έργο αυτού του αινιγματικού και ιδιόρρυθμου συγγραφέα είναι εκεί. Παράλληλα, να επισημάνουμε πως το μυθιστόρημα είναι διάσπαρτο από μουσικές αναφορές, ένα αληθινό μουσικό καλειδοσκόπιο της εποχής. Όπως έχει επισημάνει η δημοσιογράφος Μαρία Μαρκουλή στο billboard (billboard.com.gr): «Από την πρώτη μουσική αναφορά, στην πρώτη κιόλας σελίδα, όπου οι Country Joe and The Fish κάνουν την εμφάνισή τους στο t-shirt της Shasta, της φίλης του Doc, ως το τελευταίο music entry του Πίντσον με το “God only knows” από τους Beach Boys, δεν χορταίνω ν’ “ακούω” μουσικές. Θέλω να φιλήσω κάθε σελίδα του - είναι σαν jukebox με χαρτί και μελάνι. Όταν δεν ακούς surf music στο βιβλίο, ακούς τον ήχο που κάνουν τα surf όταν χτυπάνε στα κύματα, την άμεση σχέση των οποίων ο Πίντσον αναφέρει, περιγράφοντας τον ήχο των Boards σαν “Makaha sound”, έναν θηριώδη, δηλαδή, ήχο σαν τα φημισμένα γιγάντια κύματα στο Makaha της Χαβάης». Το βιβλίο κυκλοφορεί τον Ιούνιο. Μ. Μ .
Τόμας Πίντσον - EΜΦΥΤΟ ΕΛAΤΤΩΜΑ. Mτφρ.: Γιώργος Κυριαζής, Eκδόσεις Καστανιώτη
Φωτογραφικό σαφάρι
Μια εικονογραφημένη περιπέτεια των ταξιδιών της Lizy Manola αποτελεί το φωτογραφικό λεύκωμα Certain Realities που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις πολυτελών βιβλίων Assouline.
Η φωτογράφος Lizy Manola φαίνεται να είναι μονίμως σε μια κίνηση και σ’ ένα ταξίδι με τη φωτογραφική της μηχανή ανά χείρας και τα μάτια ανοιχτά για να απαθανατίσει στιγμές της καθημερινότητας και πρόσωπα άλλοτε οικεία και άλλοτε όχι και τόσο. Όπως εξομολογείται η ίδια στην εισαγωγή του βιβλίου της, «η έλλειψη της ανθρώπινης παρουσίας στο κάδρο μου δεν με αντιπροσωπεύει», γεγονός ολοφάνερο, μια και τα τοπία σπανίζουν στις φωτογραφίες της.
Ασπρόμαυρες κι έγχρωμες εικόνες από την Ινδία και τη Βιρμανία έως την Ισπανία, την Ιταλία και την Ελλάδα, από την Κούβα και την Καραϊβική μέχρι τη Ρωσία, την Ουγγαρία και τη Γαλλία, από το Περού και τις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι το Ομάν, τη Ρουμανία και το Μαρόκο, συνθέτουν ένα πολύχρωμο λαογραφικό μωσαϊκό με εικόνες που σφύζουν από ζωή, χωρίς να κουβαλούν τίποτα το περιττό, ενώ ταυτόχρονα είναι συναρπαστικές κι αποκαλυπτικές.
Ολόκληρο το λεύκωμα είναι εμπλουτισμένο με ταξιδιωτικές εντυπώσεις που αποκαλύπτουν τις ομοιότητες και τις διαφορές του παγκόσμιου χάρτη, ενώ ταυτόχρονα επιβεβαιώνουν την ιδέα της ενότητας του κόσμου. Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες του, ταξιδεύουμε κι ονειρευόμαστε κι εμείς με τη σειρά μας μέρη μακρινά αλλά και κοντινά και δεν έχουμε παρά να ακολουθήσουμε τη Lizy, που μας καλεί όλους «με μια κάμερα να διαβούμε τα όρια του χρόνου, του τόπου και της πολιτικής». Μ.Κ.
To λεύκωμα «Certain Realities» της Lizy Manola κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αssouline. Στις 24 Μαΐου στις 20:30 θα γίνει η παρουσίασή του στο Μουσείο Μπενάκη, στο Κτίριο της οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου).
Η επιστροφή της Άλκης Ζέη
Ανανεωμένο ενδιαφέρον για μία από τις πιο σημαντικές Eλληνίδες συγγραφείς με τη συνολική επανέκδοση του έργου της από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Η μεγάλη Ελληνίδα συγγραφέας μεταφέρεται στο Μεταίχμιο και επανεκδίδει όλα της τα βιβλία αναθεωρημένα (πλην του Ψεύτη Παππού) και με νέα εξώφυλλα, φιλοτεχνημένα από τη Σοφία Ζαραμπούκα. Η Ζέη έχει παραδώσει ένα λογοτεχνικό έργο όπου οι προσωπικές τις εμπειρίες μετατρέπονται σε μυθιστορηματική ύλη. Ανήκοντας σε μια γενιά της οποίας οι ατομικές φιλοδοξίες υποχώρησαν μπροστά στα συλλογικά οράματα και στα συνταρακτικά γεγονότα που αναγκαστικά ισοπέδωναν την προσωπική ζωή κι έχοντας συμβαδίσει με την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας, η συγγραφέας αποτυπώνει πάντα στα βιβλία της σημαντικές ιστορικές στιγμές για χάρη των νεότερων γενεών, χωρίς ποτέ να προσπαθεί να νουθετήσει τον αναγνώστη. Η Ζέη έχει συντροφέψει με τα βιβλία της πολλές γενιές Ελλήνων και φαίνεται πως η πένα της έχει ακόμη τη δυνατότητα να επηρεάζει. Τα βιβλία κυκλοφορούν τον Ιούνιο. Μ.Μ.
Άλκη Ζέη: «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», «Το καπλάνι της βιτρίνας», «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου», «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της», «Η μωβ ομπρέλα», «Κοντά στις ράγες», «Ο θείος Πλάτων», «Αρβυλάκια και γόβες», «Μια Κυριακή του Απρίλη», «Θέατρο για παιδιά», «Τα παπούτσια του Αννίβα», εκδόσεις Μεταίχμιο
MH TO XAΣΕΤΕ
Oι εκδόσεις Μεταίχμιο υποδέχονται τη συγγραφέα Άλκη Ζέη με μια βραδιά αφιερωμένη στο έργο της. Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2011, γύρω στις 8:30 το βράδυ, στην ταράτσα του ΠΟΛΥΧΩΡΟΥ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα).
Ο χωρισμός ματώνει δεν σκοτώνει
Mια επιστολή του ποιητή των μακρυσμένων θαλασσών και των γαλάζιων πόντων από την αλληλογραφία του με την αδελφή του Τζένια και την Έλγκα.
Σε μια ώρα θα πάρω το τραίνο για το Barry Dock. Στο Bordeaux πήγα στο Arcachon μ’ έναν Κύπριο, ένα λαμπρό παιδί. Καθίσαμε ώρες στη θαυμάσια πλαζ. Εγώ διασκεδάζω καθώς βλέπεις. Είσαι, μου γράφεις, πολύ στενοχωρημένη με τη μετακόμιση. Έχεις πολύ δίκιο. Κι εγώ στενοχωρήθηκα πάρα πολύ. Δεν ξέρω αν το καινούργιο είναι βολικό.
Προσπαθώ αυτές τις υπόλοιπες 20 μέρες που θα εξασκήσω ακόμη το επάγγελμα του ναυτικού να βλέπω όσο μπορώ περισσότερο. Καταλαβαίνεις; Σ’ είκοσι μέρες θα ’μαι πάλι μαζί σας. Θ’ αργήσω να ξαναφύγω. Ίσως να μην ξαναταξιδέψω. Όμως πιστεψέ με πως το mal du depart με κατέχει τώρα περισσότερο από ποτέ! Να ’στε βέβαιοι πως θα το κρύβω χωρίς θεατρικότητες. Δεν θα παραστήσω ποτέ πια το θύμα, αφού, αντιθέτως, υπήρξατε σεις θύματά μου.
Θα μου ’φτανε μόνο τ’ ό,τι είδα μια νύχτα στο παλιό Αλγέρι. Όμως υπήρξα πάντοτε άπληστος και εγωιστής! Έχω κρεμάσει στο κρεβάτι μου δίπλα όλες τις φωτογραφίες που μου ’στειλες. Έχω ξεκρεμάσει όλους τους θεατρίνους που είχα καρφώσει στην αρχή. Ο Άγγελος είχε πάντοτε δίκιο.
«Άλλα πιστεύουν, άλλα λένε κι άλλα πράττουν». Όμως τους είχα αγαπήσει γιατί το ρητό τους ήταν ρητό μου! Ξέρεις καλά, ίσως κι από μένα καλύτερα, πως δεν έχω αγαπήσει ποτέ μου!
Ο δρόμος ήταν ανηφορικός, στενός με σκαλιά. Ο οδηγός μου φορούσε αλτζερίνικο φέσι. Στις σκάλες του τεράστιου ερειπωμένου σπιτιού γριές Αραπίνες εκάπνιζαν και ρουφιάνοι ξυπόλυτοι καθάριζαν τα μαχαίρια τους. Στην κάμαρά της είχε κρεμασμένες χαλκογραφίες παλιές μ’ αισχρές παραστάσεις. Φορούσε ένα λευκό νυχτικό και τα μαλλιά της, μακριά και κατάμαυρα, της κρύβαν το πρόσωπο καθώς τα ’πλενε μην έχοντας τίποτ’ άλλο να κάνει. Θα ’τανε κωμικό και ανόητο αν τη ρωτούσε κανείς από πού καταγόταν. Μιλούσε λίγες λέξεις από όλες τις γλώσσες. Τα πόδια της και τα χέρια της ήταν γεμάτα ασημένιους χαλκάδες. Τα χείλη της, καθώς λέει ο Παπαντωνίου, είχαν τη νικοτίνη τόσων ανδρών. Κάτου από το προσκέφαλό της είχε, για το φόβο των μαύρων, κρυμμένο ένα μαχαίρι με ασημένια λαβή.
Μα γιατί σε ζαλίζω με πράγματα που δεν σου κάνουν εντύπωση πια γιατί τα ’χω πει χιλιάδες φορές πριν χωρίς να τα ’χω δει ακόμη. Εγώ δεν έχω αγαπήσει ποτέ μου! Τα «ωραία κορίτσια» μ’ ενθουσιάζουν, όμως δεν είναι για μένα. Τα χέρια μου είναι λερωμένα πολύ. Λατρεύω τις γυναίκες που δεν υπάρχει γι’ αυτές ορίζοντας και ουρανός.
Au revoir
Κόλιας
Νίκος Καββαδίας - ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΔΕΛΦΗ ΤΟΥ ΤΖΕΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΓΚΑ. Σελ.: 194, τιμή: €16,00, Εκδόσεις Άγρα
Ο ψυχεδελικός κόσμος των Kalos&Klio
Ο ιστορικός τέχνης Θανάσης Μουτσόπουλος συνομιλεί με το καλλιτεχνικό δίδυμο των Kalos&Klio, που ζουν κι εργάζονται στη Θεσσαλονίκη, σε μια σπάνια εικαστική έκδοση.
Οι εικαστικοί καλλιτέχνες Kalos&Klio συνθέτουν μοτίβα, ένα μείγμα από «άυλες εικόνες, φωτογραφικής κυρίως προέλευσης, φθαρμένα έπιπλα, γύψινα γλυπτά και αγνώστου ταυτότητας αντικείμενα. Μια ιδιαίτερη εμμονή τους, η θρησκευτική εικονογραφία, γλυπτική και ξυλογλυπτική, τα διακοσμητικά μοτίβα, η υπερβολή και η εξτραβαγκάντζα σε κάθε τους εκδοχή», όπως σημειώνει στο βιβλίο του Kalos&Klio: Ένα εγχειρίδιο χρήσης του ψηφιακού κόσμου και των σκουπιδιών του πλανήτη ο Θανάσης Μουτσόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής της Ιστο- ρίας της Τέχνης και της Θεωρίας του Πολιτισμού στο Πολυτεχνείο της Κρήτης. Επίσης, «ως πρώτη ύλη χρησιμοποιούν αναλώσιμες εικόνες αντικειμένων, φωτογραφικές λήψεις για κάθε χρήση, προερχόμενες από κάθε πολιτισμό κι εποχή, επιπλέον φορτισμένες από εκατομμύρια άγνωστους χρήστες διαδικτύου». Το τελικό έργο παρουσιάζεται είτε άυλο, ψηφιακά, είτε τυπώνεται πάνω σε επιφάνειες, ταπετσαρίες, υφάσματα, ρούχα, καλύμματα επίπλων, πιάτα και πλακάκια. Οι Kalos&Klio δημιουργούν έργα art and design, πιστεύοντας ότι η τέχνη πρέπει να είναι συνυφασμένη με την καθημερινή ζωή, και ο κ. Μουτσόπουλος κάνει μια υπέροχη κι αρκετά λεπτομερειακή καταγραφή του μέχρι στιγμής έργου τους. Μ.Κ.
Θανάσης Μουτσόπουλος - KALOS&KLIO: ΕΝΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΚΟΥΠΙΔΙΩΝ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ. Σελ: 120 , τιμή: €13,50, Εκδόσεις Ιανός
Leni Riefenstahl
Μια καινούργια βιογραφία για τη Λένι Ρίφενσταλ ανανεώνει το ενδιαφέρον για τη ζωή της γυναίκας πίσω από το OLYMPIA.
Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ ΡΙΦΕΝΣΤΑΛ φαίνεται πως όσο περνά ο καιρός μεγαλώνει. Με μια μεγάλη βιβλιογραφία που φωτίζει όλες τις πλευρές της ζωής της, το πλήρες φωτογραφικό της έργο να εκδίδεται από μεγάλους εκδοτικούς οίκους και τις ταινίες της να επανακυκλοφορούν σε αποκατεστημένες εκδόσεις, η Ρίφενσταλ έχει πλέον εδραιωθεί ως σύμβολο. Νέα είσοδος η βιογραφία της από τον Γερμανό ακαδημαϊκό Mάριο Λέης. Στη βιογραφία του Λέης για μία από τις εμβληματικότερες μορφές της Ευρώπης του 20ού αιώνα ο αναγνώστης ανακαλύπτει την πολύπλευρη ζωή μιας καλλιτέχνιδας που σφράγισε τον αιώνα στον οποίο έζησε. Χορεύτρια στη Γερμανία του ‘20, ηθοποιός σε βουβές ταινίες, σκηνοθέτις, φωτογράφος, δύτης. Η Ρίφενσταλ υπήρξε ένα ζωντανό παράδειγμα αυτού που αποκαλούμε «θέληση και δίψα για ζωή». Η γυναίκα-σύμβολο, που σημάδεψε τη σύγχρονη ιστορία μέσα από την πολυτάραχη, αμφιλεγόμενη, εξαιτίας της σχέσης της με το Γ’ Ράιχ, και δραστήρια ζωή της, δεν έπαψε μέχρι το τέλος της να δημιουργεί μέσα από το πρωτοπόρο της πνεύμα και την αστείρευτη νεανικότητά της. Ολόκληρη η ζωή της υπήρξε μια περιπέτεια. Ακούραστη, απαθανάτισε σε κάθε σημείο του κόσμου το φυσικό κάλλος, εφαρμόζοντας κάθε φορά καινοτόμες τεχνικές. Ακόμη και μετά τα εκατοστά της γενέθλια, στις 22 Αυγούστου 2002, φόρεσε τη στολή του δύτη για να φωτογραφίσει καρχαρίες στα γαλαζοπράσινα νερά του ωκεανού. Κάθε νέα έκδοση για τη ζωή της Ρίφενσταλ είναι ένα σημαντικό γεγονός. Το βιβλίο κυκλοφορεί τον Ιούνιο. M.M.
Mάριο Λέης - ΛΕΝΙ ΡΙΦΕΝΣΤΑΛ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ. Μτφρ.: Ιωάννα Αβραμίδου, Εκδόσεις Μελάνι
46.000 μίλια γύρω από τον κόσμο
Μαθήματα ζωής από έναν άνθρωπο που γύρισε τον πλανήτη Γη πάνω σε δυο ρόδες.
Ο Alastair Humphreys αυτοσυστήνεται ως ποδηλάτης, συγγραφέας, φωτογράφος, κυνηγός της περιπέτειας, μπλόγκερ κι ομιλητής που προσπαθεί να δώσει κίνητρα στους ακροατές του. Κυρίως αυτό το τελευταίο το επιτυγχάνει με το βιβλίο του Ζήσε το όνειρό σου, αφού στην ουσία προσπαθεί να μας ωθήσει να πραγματοποιήσουμε τα πιο τρελά μας όνειρα.
Αυτός ο περιπετειώδης Άγγλος, λοιπόν, κατάφερε να γυρίσει όλο τον κόσμο με το ποδήλατό του, διανύοντας 46.000 μίλια μέσα σε συνολικά τέσσερα χρόνια, και θέλησε, μετά από αυτόν του τον άθλο, να βοηθήσει αυτούς που θέλουν να κυνηγήσουν τα όνειρά τους και ν’ αντιμετωπίσουν τους φόβους και τις αμφιβολίες τους. Σύμφωνα με τον ίδιο, «Ζούμε μια φορά κι ο χρόνος περνάει πολύ γρήγορα. Δεν μπορούμε ν’ αφιερώνουμε πολύ καιρό σε θεωρίες για το πώς να ζούμε τη ζωή μας. Είναι πολύ καλύτερο να τη ζήσουμε: ας βγούμε, λοιπόν, κι ας ταξιδέψουμε στους δρόμους που πάντα ονειρευόμασταν, πριν να είναι πολύ αργά!».
Επιπλέον, ολόκληρο το βιβλίο εικονογραφείται με δικές του, πανέμορφες και συχνά εντυπωσιακές φωτογραφίες απ’ όλο τον κόσμο. Μ.Κ.
Alastair Humphreys - ΖΗΣΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΣΟΥ. Μτφρ.: Ελένη Τουλούπη, Σελ.: 128, τιμή: €12,13, Εκδόσεις Διόπτρα
σχόλια