Το οτι υπάρχει κάτι στρεβλό στο πως έχει δομηθεί σχεδόν από τη ιδρυσή του και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ΕΣΡ το έχει καταλάβει και ο πιο ανίδεος περι των ραδιοτηλεοπτικών. Όχι μόνο από τις αστραποβολημένες από ΥΕΝΕΔική σοβαροφάνεια αποφάσεις του κατά καιρούς, οι οποίες αποτελούν και τη κορυφή του παγόβουνου, αλλά από τον ίδιο του τον ρόλο και τις αρμοδιότητες μέσα στη ραδιοτηλεοπτική αρένα και την πολιτικοεπιχειρηματική διαπλοκή που αδυνατεί να αντιμετωπίσει ουσιαστικά.
Ο Αλέξανδρος Οικονόμου δικηγόρος και ειδικός επιστήμονας του ΕΣΡ με άρθρο του στη Καθημερινή αναφέρθηκε με τόλμη και ακρίβεια σε πράγματα και καταστάσεις που τις γνωρίζει από μέσα και μας εξηγεί τι ακριβώς ευθύνεται για τις συσσωρευμένες πια δυσλειτουργίες του θεσμού αυτού. Σύμφωνα λοιπόν με τον συντάκτη του άρθρου:
Υπάρχει αδυναμία των πολιτικών προσώπων να επιλέξουν τα μέλη της Ανεξάρτητης Αρχής,
Χρειάζεται πλήρης δημοσιότητα και διαφάνεια ως προς τα προτεινόμενα πρόσωπα με διαδικασία ακροάσεως αυτών, έτσι ώστε να αποδεικνύεται η επάρκειά τους.
Ως προς τα πρόσωπα, όσοι μέχρι σήμερα έχουν επιλεγεί ως μέλη του ΕΣΡ αγνοούν (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) τη λειτουργία του ραδιοτηλεοπτικού συστήματος.
Ανασταλτικοί παράγοντες στην αποτελεσματικότητα του έργου της Αρχής είναι ακόμη η μερική απασχόληση των μελών στο έργο τους και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μελών ανήκει στην κατηγορία των συνταξιούχων.
Για τον μέσο Ελληνα, το ΕΣΡ είναι γνωστό για έναν και μοναδικό λόγο: επειδή επιβάλλει πρόστιμα στα κανάλια. Η εικόνα αυτή του Συμβουλίου βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με τον συνταγματικό του ρόλο και με το εύρος των αρμοδιοτήτων που του έχουν ανατεθεί. Προέχει η διαμόρφωση εξειδικευμένων κανόνων, σε ορισμένες περιπτώσεις σε συνεργασία με τους εποπτευόμενους φορείς, η διαρκής αξιολόγηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου και των δεδομένων της αγοράς και η έγκαιρη προσαρμογή των κανόνων στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις. Εφόσον πρέπει να επιβληθεί κύρωση, τότε αυτή οφείλει να είναι τόσο βαριά ώστε να αποτρέπει τον παραβάτη να επαναλάβει το λάθος του.
Στη χώρα μας, με την ευθύνη όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, το ΕΣΡ δεν διαθέτει ουσιαστικές εξουσίες διαμόρφωσης κανόνων και άρα δεν μπορεί να παρέμβει ρυθμιστικά στον τομέα που εποπτεύει.
Ως προς τους κανόνες δεοντολογίας, η Ανεξάρτητη Αρχή δεν έχει αυτόνομη κανονιστική αρμοδιότητα, ενώ οι κανόνες της πολυφωνίας, ιδιαίτερα κατά τις προεκλογικές περιόδους, διαμορφώνονται από τα ίδια τα πολιτικά κόμματα.
Οι προτάσεις για αλλαγές ως προς το καθεστώς των μελών θα περιελάμβαναν μείωση αριθμού μελών από επτά σε πέντε, υποχρέωση γνώσης του αντικειμένου για τον ορισμό του μέλους, πλήρη και αποκλειστική απασχόληση όλων των μελών, θέσπιση ορίου ηλικίας.
Υπάρχει κάποιος πολιτικός για να το ακούσει;
σχόλια