Κοκκινοσκουφίτσα – Το πρώτο αίμα
Λένα Κιτσοπούλου
Όταν η ανατρεπτική και αιρετική ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτις Λένα Κιτσοπούλου αποφασίζει να στήσει μία παράσταση πάνω στο πλέον «ύποπτο» παιδικό παραμύθι, δεν μπορεί παρά να περιμένουμε να χυθεί άπλετο φως σ’ αυτό που συνήθως θεωρούμε μία αθώα ιστορία. Γι’ αυτό και η ανάθεση της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών στην τολμηρή δημιουργό είναι από τις πιο αναμενόμενες προτάσεις της φετινής σεζόν. Η γνωστή μας «Κοκκινοσκουφίτσα» των αδελφών Γκριμ, με υπότιτλο «Το πρώτο αίμα» -σαφής αναφορά στην διάσημη ταινία του Σιλβέστερ Σταλόνε, The First Blood– θα μας αποκαλύψει μια άλλη διάσταση της παιδούλας που πήρε τον δρόμο του δάσους για να επισκεφτεί τη γιαγιά της. Στην εκδοχή της Κιτσοπούλου όλα ανατρέπονται χάρη σε μια αναπάντεχης ανάγνωσης και αναψηλάφηση του διδακτικού μύθου. Όπως λέει η ίδια: «Ο λύκος θα μας φάει όλους, έτσι κι αλλιώς, κι επίσης, ας μιλάμε με αγνώστους, γιατί τους γνωστούς τους είδαμε και τους βαρεθήκαμε». Κι έτσι, η δικιά της Κοκκινοσκουφίτσα αποφασίζει να εκδικηθεί (ας αποδεχτούμε την πιθανότητα να είναι ένα κακό κορίτσι, καθόλου ιδανικό και υποταγμένο) και τότε ταμπού, συμβάσεις και στερεότυπα καταρρίπτονται. Ο στόχος της Κιτσοπούλου και του σταθερού team συνεργατών της είναι η απομυθοποίηση παραμυθιών που έχουν και πολιτικοκοινωνικές διαστάσεις και ως διαχρονικές «αθώες» ιστοριούλες με τις οποίες μεγαλώνουμε αποκαλύπτονται κίβδηλες ιστορικές αφηγήσεις.
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Μικρή σκηνή, 14-25 Μαϊου 2014
Χρήστος Παρίδης
Οι συναυλίες της άνοιξης
Από τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις των διοργανωτών, το καλοκαίρι, από απόψεως συναυλιών και μουσικών εκδηλώσεων, προβλέπεται να είναι από τα πιο ενδιαφέροντα που έχει ζήσει ποτέ η Αθήνα. Μέχρι τότε, στον ενάμιση μήνα που μεσολαβεί κυριαρχούν οι εμφανίσεις του Ομάρ Σουλεϊμάν, του Tricky (δυστυχώς, την ίδια μέρα!) και η επιστροφή του Forest Swords στην Αθήνα, αυτήν τη φορά σε πιο κατάλληλη ώρα.
Από τον M. Hulot
Forest Swords
Από τα λίγα νέα ονόματα που αξίζει το respect και τα ενθουσιώδη σχόλια που μαζεύει παγκοσμίως, με έναν δίσκο που ήταν από τους κορυφαίους του 2013 (το «Engravings») και ένα live που είναι μυσταγωγική εμπειρία. Είναι από τις περιπτώσεις μουσικών που αξίζει να παρακολουθήσεις την εξέλιξή του, χαμηλών τόνων, με τον μινιμαλισμό να κυριαρχεί και στην προσωπική ζωή και στο έργο του. Οι σκοτεινή ατμόσφαιρα και η ομίχλη το αγγλικού Wirral στο οποίο μεγάλωσε μεταφέρονται στη μουσική του και παντρεύονται με αργούς dub ρυθμούς, χιπ χοπ και r&b σε πολύ αργές στροφές και στοιχεία από πιο πειραματικά είδη, όπως η musiqueconcrète και η drone, με έναν τρόπο εξαιρετικό και αποτέλεσμα πολύ πιο συναρπαστικό από αυτό που φαντάζεσαι.
Πέμπτη 24/4, Sixd.o.g.s
Omar Souleyman
Πολύ ξεχωριστή περίπτωση μουσικού, που από τους συριακούς γάμους και τα πανηγύρια βρέθηκε να συνεργάζεται με τον κορυφαίους καλλιτέχνες της ποπ κουλτούρας, όπως ο Four Tet, η Björk, ο Caribou και ο Damon Albarn, και μετά από 500 περίπου άλμπουμ (!) και είκοσι χρόνων πορεία κατάφερε να γίνει γνωστός σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Αθήνα έρχεται με τη βαριά κληρονομιά του wedding singer και την παραδοσιακή φορεσιά της πατρίδας του που κουβαλάει πάντα μαζί του και υπόσχεται μια συναρπαστική βραδιά πέρα από hype και τις υπερβολές των media.
Παρασκευή 11/4, Gagarin 205
Tricky
Δεν χρειάζεται πολλές περιγραφές και σχόλια ο Tricky. Από την ημέρα που εμφανίστηκε με τον πρώτο δίσκο των Massive Attack μέχρι και τον πρόσφατο «False Idols», η 20χρονη πορεία του είναι γεμάτη από συγκλονιστικά κομμάτια και στιγμές καλλιτεχνικού μεγαλείου που δεν αντέχουν απλώς μέσα στον χρόνο αλλά δυναμώνουν κι έχουν γίνει κλασικά. Το κοινό του στην Ελλάδα είναι φανατικό και αυτή η εμφάνισή του αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον –έρχεται αναγεννημένος, με νέα τραγουδίστρια και εξαιρετικά καινούργια κομμάτια.
Παρασκευή 11/4, Fuzz
Επίσης:
The Fuzztones 24/5, Gagarin 205
Deafheaven 28/5, Gagarin 205
An Club Uncle Acid and the Deadbeats, 11/4
Clutch, 24/6, Fuzz
Mohammad, 14/5, Six d.o.g.s
Melter #2 Elg, Fusiller, Κωστής Δρυγιανάκης, Sister Overdrive, 20/4
Christian Death @ Death Disco, 31/5
Pontiak, 21/5, Six d.o.g.s
My empty phantom, 29/5, Six D.o.g.s
Planet of Zeus, 23/5, Gagarin 205
Νέον Διαδρομές
A Thousand Doors
Η έκθεση «A Thousand Doors» που διοργανώνει ο πολιτιστικός οργανισμός ΝΕΟΝ σε συνεργασία µε τη Whitechapel Gallery του Λονδίνου θα πραγματοποιηθεί στους χώρους της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, εξαντλώντας όλες τις δυνατότητές της, από τη βιβλιοθήκη μέχρι τους κήπους της. Έργα δημόσιας τέχνης (public art) Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που προκύπτουν μέσα από ευρεία ποικιλία εκφραστικών µέσων, όπως οι βιντεο-εγκαταστάσεις, τα ηχητικά έργα, οι γλυπτικές εγκαταστάσεις και άλλα, με τη συμμετοχή σημαντικών καλλιτεχνών όπως οι Edward Allington, Matthew Barney, Christian Boltanski, Pavel Büchler, Michael Dean, Nina Fischer και Maroan el Sani, Ceal Floyer, Isa Genzken, Shuruq Harb, Nigel Henderson, Georg Herold, Susan Hiller, Hannah Höch, John Latham, Mark Manders, Juan Muñoz, Giuseppe Penone, Elizabeth Price, Michael Rakowitz, Annie Ratti, Meriç Algün Ringborg, Daniel Silver, Francis Upritchard, Adrián Villar Rojas, Jane και Louise Wilson, Γιάννης Κουνέλλης. Επίσης, παίρνουν μέρος οι Έλληνες Πάκυ Βλασσοπούλου, Κώστας Ιωαννίδης, Βαλεντίνα Κάργα και Νίκος Ναυρίδης σε νέες αναθέσεις.
Ένα παράλληλο πρόγραμμα εκδηλώσεων θα συμπεριλαμβάνει δωρεάν ξεναγήσεις και ανοιχτές συζητήσεις. Η πρόσβαση στους κήπους και στους χώρους της Γενναδείου θα είναι καθημερινά ελεύθερη, καθώς θα υποδέχεται έργα σπουδαίων εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης: μια εγκατάσταση του Ισπανού Juan Muñoz στη δενδροστοιχία του κήπου, ένα γλυπτό δέντρο του Ιταλού Giuseppe Penone, ανάθεση από τη Whitechapel Gallery το 2012, ένα γλυπτό ποίημα του Georg Herold, ενώ η Βαλεντίνα Κάργα θα αναβιώσει την Περιπατητική Σχολή του Αριστοτέλη σε περιηγήσεις στους κήπους.
Η επιμέλεια είναι της Iwona Blazwick, διευθύντριας της Whitechapel Gallery, 4/5-30/6/14.
Χρήστος Παρίδης
Αντιγόνη του Ανούιγ
Comédie-Française
Αυτή είναι μια Αντιγόνη που δεν μοιάζει καθόλου με του Σοφοκλή. Ο Ανούιγ έγραψε το έργο στην καρδιά της γερμανικής κατοχής, σαν σύμβολο αντίστασης. Ήταν αυτό που χρειαζόταν ο κόσμος. Τα ιδανικά της ηρωίδας, η αντιπαράθεση του ρεαλισμού της εξουσίας και του ιδεαλισμού της Αντιγόνης συμβόλιζαν την αντίσταση σε κάθε είδους καταπίεση.
Αυτή είναι, ούτως ή άλλως, η ρίζα της ηρωίδας του. Η τραγωδία του Ανούιγ είναι μια τραγωδία χωρίς θεούς. Ένα έργο στο οποίο τίθενται προβληματισμοί που σχετίζονται με την πολιτική. Τι περιμένουμε από το κράτος; Πώς ορίζουμε την ατομική ελευθερία; Ο μύθος αντιστρέφεται και κάνει χώρο σε μια πιο οικεία αφήγηση. Εδώ πρόκειται για ένα παιδί που φιλοδοξεί να παραμείνει καθαρό, να μη χάσει τα ιδανικά του. Ειδικά τα θέματα της παιδικής ηλικίας και της καθαρότητας αντηχούν στον Ανούιγ με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Τα παιδιά δεν μπαίνουν στον τρόπο των ενηλίκων, δεν θα μολυνθούν από τον κόσμο των συμβιβασμών. Η Αντιγόνη, όπως τη συνέλαβε ο σκηνοθέτης της παράστασης Marc Paquien,προτάσσειτην επίκαιρη όσο ποτέ ρητορική του έργου και μας φέρνει την Comédie-Française, έναν θίασο ο οποίος δεν συνηθίζει να δίνει παραστάσεις εκτός έδρας λόγω του μεγάλου ρεπερτορίου και των πολύπλοκων υποχρεώσεων των ηθοποιών του, μετά από 52 χρόνια στην Ελλάδα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ελλάς-Γαλλία-Συμμαχία 2014!». Η ερμηνεία της Φρανσουάζ Γκιγιάρ στον πρωταγωνιστικό ρόλο βραβεύτηκε στη Γαλλία πέρσι ως η καλύτερη της χρονιάς.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 26 και 27 Απριλίου
Αργυρώ Μποζώνη
Στέφανος Τσιβόπουλος
History Zero
Η επίσημη εκπροσώπηση της Ελλάδα στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας με την εγκατάσταση «History Zero» («Ιστορία Μηδέν») του εικαστικού Στέφανου Τσιβόπουλου επιστρέφει έναν χρόνο μετά στην Αθήνα. Η επιλογή του συγκεκριμένου καλλιτέχνη πέρσι αποτέλεσε μια ευτυχή στιγμή για το Ελληνικό Περίπτερο, καθώς η ιδιοσυγκρασία και η ευαισθησία του αναδεικνύουν πάντα ένα σταθερό αίτημα: την ατομική και συλλογική ευθύνη της κοινωνίας, θέματα που έτσι κι αλλιώς άπτονται της ελληνικής κατάστασης, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια. Στο έργο-ανάθεση για τη Βενετία που εγκαινιάστηκε τον Μάιο του 2013 ο Τσιβόπουλος παρουσιάζει τρεις παράλληλες βιντεοσκοπημένες ιστορίες: ενός μαύρου μετανάστη που διασχίζει την Αθήνα, σπρώχνοντας ένα καρότσι σούπερ μάρκετ και συλλέγοντας σκραπ, ενός Γερμανού καλλιτέχνη (Άρης Σερβετάλης) που περιφέρεται στην Αθήνα φωτογραφίζοντας με iΡad τις πιο αλλόκοτες πλευρές της πόλης και, τέλος, μιας γυναίκας (Ράνια Οικονομίδου) η οποία ζει σε ένα πολυτελές οίκημα γεμάτο έργα τέχνης, που πάσχει όμως από Αλτσχάιμερ και κατασκευάζει λουλούδια οριγκάμι με χαρτονομίσματα. Το βασικό ερώτημα που τίθεται μέσα από τις τρεις αυτές ιστορίες είναι ποια είναι η αξία του χρήματος και ποιες σχέσεις εγείρει η χρήση του. Η εγκατάσταση συμπληρώνεται από ένα αρχείο 32 ντοκουμέντων, μαρτυρίες και παραδείγματα εναλλακτικών, μη-νομισματικών συστημάτων ανταλλαγών. Μια ευθεία αμφισβήτηση της ομογενοποιητικής πολιτικής δύναμης του κοινού νομίσματος με φόντο τη βαθιά ύφεση που ζούμε ως χώρα αλλά και ως διεθνής κοινότητα, ενώ παράλληλα αναθεωρούνται όλες μας οι αξίες. Μήπως, εν τέλει, υπάρχει η ανάγκη ενός νέου σημείου εκκίνησης και ανάκτησης δυνάμεων από το μηδέν;
Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Συραγώς Τσιάρα.
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 23/5-28/9/2014
Χρήστος Παρίδης
Situation Rooms
Rimini Prοtokoll
Δεν θα το χαρακτήριζες ούτε αμιγώς θέατρο αλλά ούτε και σινεμά. Δεν θα το περιέγραφες ούτε ως βιντεο-εγκατάσταση αλλά ούτε και ως βιντεο-γκέιμ. Κι όμως, η παραστασιακή εγκατάσταση Situation Rooms των Rimini Protokoll εμπεριέχει στοιχεία όλων των προαναφερθέντων ειδών. Η δράση συμβαίνει μέσα σε ένα υπερμεγέθες σκηνικό, ένα σπίτι δύο επιπέδων με πολλαπλούς χώρους-δωμάτια που μας «ταξιδεύουν» σε εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους περιβάλλοντα. Από τα πολυτελή γραφεία τραπεζών στην Ελβετία σε ένα νεκροταφείο στο Μεξικό και από την αυλή ενός λαϊκού σπιτιού στη Ναμπλούς στο κατάλυμα μιας οικογένειας Σουδανών μεταναστών στη βόρεια Αφρική στη Λιβύη. Είκοσι προβληματικές «καταστάσεις», μαρτυρίες πραγματικών ανθρώπων, οι οποίοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εμπλέκονται με τη βία, τον πόλεμο, τα όπλα. Η γνωστή ομάδα του θεάτρου-ντοκουμέντου που επεξεργάζεται ιστορίες ανθρώπων με την επαγγελματική ή κοινωνική τους ιδιότητα επί σκηνής αυτήν τη φορά επιστράτευσε την τεχνολογία για μία πρωτότυπη «παράσταση» στα όρια του πολυ-σινεμά. Είκοσι άτομα κάθε φορά εισβάλλουν στο σκηνικό με ένα iΡad ανά χείρας και με τα ακουστικά στα αυτιά, ακολουθώντας τις οδηγίες που τους υποδεικνύουν η εικόνα και η εξιστόρηση των γεγονότων. Παρακολουθούν τα δρώμενα να συμβαίνουν σαν κινηματογραφημένη δράση και κάθε φορά γίνεται ο κάθε θεατής δρων ερμηνευτής, καθώς συμμετέχει ενεργά εκτελώντας οδηγίες, υποδυόμενος, ενίοτε μέσα στον ίδιο τον σκηνικό χώρο, τους χαρακτήρες, μέσα από διηγήσεις που άλλοτε λαμβάνουν χώρα στην Ινδία, άλλοτε στο Πακιστάν, στη Γερμανία, το Ισραήλ και όπου αλλού τα πλοκάμια του πολέμου και του εμπορίου όπλων ανθίζει. Ένα διαδραστικό θεατρικό «παιχνίδι» το οποίο παρακολουθείς και στο οποίο συμμετέχεις μαζί με όσους συναντάς σε κάθε σου βήμα. Μπορεί να μπερδευτεί κανείς, να χάσει τη σωστή πορεία μέσα στο δαιδαλώδες σκηνικό, αλλά στο τέλος όλοι μαζί οδηγούνται σε μια αποκαλυπτική κορύφωση, όχι και τόσο αισιόδοξη.
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Κτίριο 56, Πειραιώς 254, 27/4-3/5 2014.
Xρήστος Παρίδης
σχόλια