Μείωση του παράκτιου δημόσιου χώρου και μεγαλύτερη κατάληψη του αιγιαλού από ομπρέλες, ξαπλώστρες και τουριστικές δραστηριότητες φέρεται να προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Σχετικά με τον αιγιαλό, η πρόταση νόμου αυξάνει στα 500 τ.μ. (από 300 που είναι σήμερα) το εμβαδόν της υπό παραχώρηση χρήσης αιγιαλού ή παραλίας μειώνοντας συνακόλουθα το ποσοστό του χώρου που θα πρέπει να παραμείνει ελεύθερος, όπως μεταδίδει η εφημερίδα «Έθνος». Παράλληλα προβλέπεται ότι όσοι παραβαίνουν τη νομοθεσία προχωρώντας σε βραχυχρόνια κατάληψη αιγιαλού ή παραλίας θα αποκλείονται από οποιαδήποτε παραχώρηση για ένα χρόνο αντί για 5 που ισχύει μέχρι σήμερα.
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου ορίζει ότι «Είναι δυνατή η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και πλεύσιμου ποταμού, για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού, ιδίως για εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής, ξαπλωστρών, ομπρελών, λειτουργία αυτοκινούμενου ή ρυμουλκούμενου τροχήλατου αναψυκτηρίου, καθώς και τραπεζοκαθισμάτων, εφόσον εξασφαλίζεται η ελεύθερη διέλευση του κοινού και ανάλογα με τη σύσταση του εδάφους του αιγιαλού» προσθέτοντας ότι το εμβαδόν κάθε παραχώρησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) τετραγωνικά μέτρα.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να παραμένει ελεύθερη έκταση αιγιαλού σε ποσοστό τουλάχιστον 50% (σήμερα είναι 60%) του συνολικού εμβαδού του, ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αιγιαλού, μη υπολογιζόμενου του χώρου που είναι δυσπρόσιτος και μη αξιοποιήσιμος και με τους περιορισμούς, ως προς το ποσοστό κάλυψης του αιγιαλού, που ορίζονται στην απόφαση παραχώρησης.
Στις περιπτώσεις όμορων προς τον αιγιαλό/παραλία τουριστικών εγκαταστάσεων μπορεί να παραχωρείται με αντάλλαγμα η απλή χρήση αιγιαλού, παραλίας, όχθης ή παρόχθιας ζώνης, χωρίς δημοπρασία, για χρονικό διάστημα μέχρι τρία χρόνια. Ο περιορισμός του εμβαδού κάθε παραχώρησης της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης ή παρόχθιας ζώνης, σε 500 τ.μ. Σε περίπτωση ύπαρξης συνεχόμενων όμορων επιχειρήσεων προβλέπεται ότι θα καταλείπεται από τις προβολές των ορίων κάθε επιχείρησης ελεύθερη ζώνη τουλάχιστον δύο μέτρων εκατέρωθεν των ορίων τους ή και ακόμα μικρότερη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αν η πρόσοψη της επιχείρησης είναι μικρότερη των 6 μέτρων, η ελεύθερη ζώνη μειώνεται κατά 50% εκατέρωθεν των ορίων της. Αν μεταξύ των χώρων που ασκείται η δραστηριότητα της επιχείρησης και των κοινόχρηστων χώρων παρεμβάλλεται δημοτική οδός, η ιδιότητα του όμορου διατηρείται. Το ίδιο ισχύει και όταν μεταξύ της επιχείρησης και των ανωτέρω κοινοχρήστων χώρων παρεμβάλλεται πλατεία. Αν υπάρχουν περισσότερες από μία επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται με πρόσοψη σε πλατεία όμορη των ανωτέρω κοινόχρηστων χώρων, διενεργείται δημοπρασία για την παραχώρηση τμημάτων αυτών, η οποία μπορεί να διεξαχθεί και ηλεκτρονικά.
Ακόμη, περιορίζεται σε ένα έτος από πέντε που ισχύει, το χρονικό διάστημα αποκλεισμού των οριζόμενων φυσικών και νομικών προσώπων από οποιαδήποτε παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου, πυθμένα και υπεδάφους του πυθμένα θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού όσων έχουν προχωρήσει σε παράνομη κατάληψη αιγιαλού ή παραλίας.
Παράλληλα το νομοσχέδιο εισάγει πολεοδομικές αλλαγές και για τη λειτουργία των Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α) επιτρέποντας όλες τις κατηγορίες και χρήσεις γης – ακόμα και τα καζίνο. Θα δίνεται η δυνατότητα με μία απλή Κοινή Υπουργική Απόφαση μετά την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος να τροποποιείται η οριοθέτησης της ΠΟΤΑ έως και κατά 15% αθροιστικά. Σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 10% της αρχικώς οριοθετημένης έκτασης. Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα απόσπασης τμήματος ή τμημάτων ήδη οριοθετημένης ΠΟΤΑ και χαρακτηρισμού της ως νέας αυτοτελούς. Οι υπεύθυνοι της ΠΟΤΑ θα μπορούν να κάνουν χρήση των διατάξεων περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και για την εξαγορά, μετατόπιση, ενσωμάτωση ακόμα και κατάργηση οδών που δεν εξυπηρετούν το κοινό ή τρίτους στις εκτάσεις ΠΟΤΑ.
Τουριστικά καταλύματα
Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι οδικά δίκτυα καθώς και ρέματα που διατρέχουν εκτάσεις που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία των αναφερόμενων οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων, σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων και εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής δεν συνιστούν κατάτμηση αυτών και δεν προσμετρώνται για τον υπολογισμό του ελάχιστου εμβαδού των ιδιοκτησιών. Για τον υπολογισμό των μεγεθών δόμησης (συντελεστές δόμησης, ποσοστό κάλυψης, πυκνότητα κλινών ανά στρέμμα) η έκταση του ακινήτου θα νοείται ως ενιαίο σύνολο, ενώ οι οικοδομικές άδειες και εγκρίσεις αφορούν το σύνολο της έκτασης.
Δασικές Εκτάσεις
Στο σχέδιο νόμου ορίζεται επίσης ότι επιτρέπεται η επέμβαση σε δημόσια δάση, δημόσιες δασικές εκτάσεις και δημόσιες εκτάσεις για τη δημιουργία χιονοδρομικών κέντρων, εγκαταστάσεων αξιοποίησης ιαματικών πηγών - υδροθεραπευτηρίων, κέντρων θαλασσοθεραπείας και ξενοδοχειακών καταλυμάτων κατηγορίας 4 ή 5 αστέρων, καθώς και η δημιουργία γηπέδων γκολφ. Ειδικά για το τελευταίο – όπως επισημαίνεται στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους - η επέμβαση θα αφορά πλέοντο σύνολο των απαραίτητων εγκαταστάσεων για την άσκηση του αθλήματος του γκολφ και όχι περιοριστικά τη διάνοιξη και δημιουργία διόδων διαδρομών γκολφ, όπως ισχύει σήμερα.
Λιμάνια/μαρίνες
Διευρύνονται τα όρια της χερσαίας ζώνης των μαρινών από 50.000 σε 80.000 τ.μ. Ο υπουργός Τουρισμού μπορεί να προχωρεί σε διαγωνιστική διαδικασία για την ανεύρεση φορέα διαχείρισης σε χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες και ανάδειξης φορέα που θα αναλάβει τη συγκεκριμένη ζώνη αγκυροβολίου ή καταφυγίου τουριστικών σκαφών. Προβλέπεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα ενεργεί ως «Αρχή Σχεδιασμού» για τους τουριστικούς λιμένες που αξιοποιούνται αυτοτελώς από αυτό.