12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή

12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή Facebook Twitter
0

1.

Επειδή εδώ υπάρχουν μερικά από τα πιο ιστορικά δισκάδικα της Αθήνας και από τα ελάχιστα που πουλάνε δίσκους βινυλίου

Ο Imantas στη Σαρρή 46 είναι η πρώην Τζίνα, που για δεκαετίες βρισκόταν στην Ομόνοια πριν μετακομίσει στου Ψυρρή, και αγαπάει πολύ το χιπ-χοπ και τη μαύρη μουσική. Το Δισκάδικο στην Αγίας Ελεούσης 5 είναι κι αυτό παλιό δισκοπωλείο που μετακόμισε στου Ψυρρή από τους Αμπελόκηπους.

Το Μοναστηράκι είναι η χαρά του βινυλίου και το ιδανικό μέρος για diggers απ' όλο τον κόσμο: ο «Mr. Vinylios» στην Ηφαίστου 24 έχει 40.000 δίσκους στα ράφια του, ο ιστορικός «Ζαχαρίας» στην Ηφαίστου 20 έχει μετατρέψει μια ολόκληρη στοά σε ναό του βινυλίου με τεράστιο στοκ.

Το υπόγειο «7plus7» στην Ηφαίστου 20 έχει ροκ, heavy metal αλλά και παλιά ελληνικά. Τέλος, στο πιο νέο απ' όλα, στο Syd στην Πρωτογένους 13, βρίσκεις τις πιο πρόσφατες ελληνικές κυκλοφορίες, merchandise αλλά και ό,τι φρέσκο κυκλοφορεί παγκοσμίως.

2.

Επειδή εδώ βρίσκεις μαζεμένα τα πιο πολλά λαϊβάδικα της πόλης

Ιδιαίτερα, με ποικιλία ήχων και φανατικό κοινό, τα λαϊβάδικα στο Μοναστηράκι και στου Ψυρρή είναι attraction όλο τον χρόνο για Έλληνες και ξένους επισκέπτες. Εκτός από το six d.o.g.s, που έχει γίνει σήμα κατατεθέν στο Μοναστηράκι και το Ρομάντσο στο Γεράνι, υπάρχουν πολλές προτάσεις για live αθηναϊκή διασκέδαση.

Οι συναυλίες στο νεοκλασικό του Boiler, στη Βλαχάβα, γίνονται στον πρώτο όροφο, κυρίως από DIY, πανκ και πειραματικά συγκροτήματα. Το Bad Tooth στην Κακουργιοδικείου είναι από τις νέες αφίξεις και ροκάρει με τις πιο ενδιαφέρουσες εναλλακτικές μπάντες της πόλης, αλλά κάθε Τρίτη αλλάζει και γίνεται χιπ-χοπ. Τέλος, το Crust, το υπόγειο της πιτσαρίας του πιο πολυσύχναστου δρόμου του Ψυρρή, έχει ηλεκτρονικές και indie προτάσεις.

12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή Facebook Twitter
Ιδιαίτερα, με ποικιλία ήχων και φανατικό κοινό, τα λαϊβάδικα στο Μοναστηράκι και στου Ψυρρή είναι attraction όλο τον χρόνο για Έλληνες και ξένους επισκέπτες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

3.

Επειδή στο παζάρι της πλατείας Αβησσυνίας και στα γύρω παλιατζίδικα βρίσκεις μεγάλες ευκαιρίες και vintage αντικείμενα κάθε είδους

Η πλατεία Αβησσυνίας, που πήρε το όνομά της από τους αιθιοπικής καταγωγής κατοίκους της περιοχής, διαμορφώθηκε σε παζάρι το 1860 και ταυτίστηκε με το παζάρι των μεταχειρισμένων που μεταφέρθηκε εδώ από την πλατεία Δημοπρατηρίου το 1910.

Γνωστό και ως «Γιουσουρούμ», από το όνομα του Ηλία Γιουσουρούμ που είχε το πρώτο παλαιοπωλείο στην περιοχή στα τέλη του 19ου αιώνα, είναι το πιο γνωστό παζάρι της Αθήνας, όπου, εκτός από έπιπλα, πορσελάνες, βιβλία, δίσκους, DVD, παιχνίδια και κάθε είδους κομμάτια για συλλογές, βρίσκεις την πιο μεγάλη ποικιλία από αντικείμενα για το σπίτι.

Δεν απευθύνεται ακριβώς σε φτωχούς όπως τα πρώτα χρόνια, όταν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες ξεκίνησαν το εμπόριο μεταχειρισμένων, αλλά πάντα μπορείς να βρεις μια καλή ευκαιρία.

4.

Επειδή εδώ υπάρχει το μοναδικό επισκέψιμο τζαμί της Αθήνας, το τζαμί του Τζισταράκη

Γνωστό και ως «τζαμί του Κάτω Σιντριβανιού» από το σιντριβάνι που βρισκόταν δίπλα του, ή «Κουρσουνού τζαμί», χτίστηκε το 1759 από τον βοεβόδα Μουσταφά Αγά (Τζισταράκη).

Για να προμηθευτεί ασβέστη, ο Τζισταράκης γκρέμισε έναν κίονα του ναού του Ολυμπίου Διός και επειδή η καταστροφή των αρχαίων μνημείων θεωρούνταν ότι έφερνε συμφορές, για τιμωρία οι Τούρκοι τον καθαίρεσαν από το αξίωμά του.

Μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους το τζαμί άλλαξε πολλές φορές χρήσεις, έγινε στρατώνας, αποθήκη, φυλακή, ενώ τον Μάρτιο του 1834 οργανώθηκε στο εσωτερικό του χορός προς τιμήν του Όθωνα.

Το 1991 επισκευάστηκαν οι ζημιές που του προκάλεσε ο σεισμός του 1981 και σήμερα λειτουργεί ως μουσείο, παράρτημα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Είναι το μοναδικό επισκέψιμο τζαμί της Αθήνας.

5.

Για το πιο διάσημο κουλούρι της Αθήνας, ακόμα και χαράματα, μετά από ξενύχτι

Από τη δεκαετία του 1960, που άρχισε να παράγεται σε έναν μικρό φούρνο στην οδό Καραϊσκάκη, το κουλούρι του Ψυρρή είναι το σνακ που συνδέθηκε όσο κανένα με το τέλος της νυχτερινής εξόδου, αφού ο φούρνος ξεκίναγε να πουλάει ζεστά κουλούρια από τις πρώτες πρωινές ώρες.

Σήμερα εξακολουθεί να καλύπτει το 80% των αναγκών της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου σε κουλούρια, προμηθεύοντας δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες, κυλικεία, καντίνες, εστιατόρια, καφετέριες και τους πωλητές του δρόμου.

6.

Επειδή στου Ψυρρή έμεινε κάποτε ο λόρδος Βύρωνας, ζώντας έναν μεγάλο έρωτα

Στην οδό Αγίας Θέκλας 14 και Παπανικολή, στο σπίτι της εύπορης οικογένειας Μακρή, φιλοξενήθηκε το 1809 ο νεαρός λόρδος Βύρων με έναν φίλο του, τον Ρόμπερτ.

Έμειναν στο σπίτι που νοίκιασαν για δέκα εβδομάδες, αλλά στο διάστημα αυτό ο Βύρων ερωτεύτηκε τη 13χρονη κόρη της οικογένειας, τη μικρή Θηρεσία Τερέζα Μακρή, την «Καρυάτιδα» – έτσι τη χαρακτήρισε μόλις την πρωτοείδε.

Η Κόρη των Αθηνών ήταν πολύ όμορφη, αλλά πολύ μικρή, και όταν ζήτησε το χέρι της από τη μητέρα της έγινε μέγα σκάνδαλο στην Αθήνα. Ο Βύρων έφυγε απογοητευμένος και έγραψε για χάρη της το ποίημα «Η κόρη των Αθηνών» και η Τερέζα, μερικά χρόνια αργότερα, παντρεύτηκε τον Άγγλο πρόξενο στην Αθήνα.

12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή Facebook Twitter
Το αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο Εμπρός. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή Facebook Twitter
Έργα που παραμένουν στη θέση τους εδώ και χρόνια και είναι από τα λίγα που έχουν διατηρηθεί μετά το κύμα βανδαλισμών της τελευταίας διετίας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

7.

Για ιστορίες-θρύλους που θα το ακολουθούν για πάντα, όπως οι «κουτσαβάκηδες»

Το 1870 του Ψυρρή είχε μετατραπεί σε μία από τις πιο επικίνδυνες περιοχές της Αθήνας από τους περίφημους κουτσαβάκηδες, δηλαδή διάφορους μάγκες που ζούσαν στην παρανομία. Οι κουτσαβάκηδες λήστευαν και πολλές φορές δολοφονούσαν εμπόρους, με αποτέλεσμα να δημιουργούν μεγάλο φόβο στους περαστικούς.

Το σοβαρότερο περιστατικό συνέβη την Ανάσταση του 1847, όταν κάτοικοι της περιοχής έκαψαν το σπίτι του Ισπανοεβραίου τυχοδιώκτη Δαυίδ Πατσίφικο γιατί τόλμησε να προσβάλει το έθιμο της περιφοράς του Επιταφίου, συγκεκριμένα το ότι αμέσως μετά την περιφορά ακολουθούσε το έθιμο του καψίματος του Ιούδα. Το περιστατικό έμεινε στην ιστορία ως «Παρκερικά».

Η δράση των κουτσαβάκηδων έληξε τον Δεκέμβριο του 1893, όταν ο τότε αστυνομικός διευθυντής Αθηνών - Πειραιώς Δημήτριος Μπαϊρακτάρης κατάφερε να τους συλλάβει.

8.

Επειδή εδώ υπάρχουν μερικά από τα πιο όμορφα έργα στον δρόμο και μία γκαλερί που εκθέτει street art

Η Alibi Gallery (Sarri 12) έχει συνδεθεί όσο καμία άλλη τα τελευταία οκτώ χρόνια με τη street art της Αθήνας, γιατί από τους χώρους της έχουν περάσει σχεδόν όλοι οι Έλληνες και πολλοί ξένοι street artists.

Στους δρόμους και στα κτίρια γύρω από την γκαλερί υπάρχει η πιο μεγάλη ανοιχτή έκθεση αθηναϊκής street art, με έργα που παραμένουν στη θέση τους εδώ και χρόνια και είναι από τα λίγα που έχουν διατηρηθεί μετά το κύμα βανδαλισμών της τελευταίας διετίας. Cacao Rocks, b., Paparazzi, Taxis και άλλοι πολλοί που αξίζει να τους ψάξει κανείς όσο ακόμα είναι σε καλή κατάσταση και σε δημόσια θέα.

9.

Για τα skate shops και τα ποδηλατάδικα

To Μοναστηράκι και η περιοχή του Ψυρρή έγιναν σταδιακά κάτι σαν το Covent Garden και την Camden Town της Αθήνας σε μικρότερη κλίμακα, αλλά με όλα όσα ορίζουν την urban κουλτούρα του κέντρου, από μαγαζιά με είδη για γκράφιτι και είδη για σκεϊτάδες μέχρι ποδηλατάδικα που έχουν ποδήλατα για όλα τα γούστα και τις ανάγκες, αλλά και ανταλλακτικά και όσα χρειάζεται κάποιος για την κίνηση στην πόλη. VCA, Color Skates, Serkos Bikes και ένα σωρό μαγαζιά με ρούχα και παπούτσια σε απόσταση μιας βόλτας που είναι must για κάθε οπαδό της urban κουλτούρας.

12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή Facebook Twitter
Η Alibi Gallery (Sarri 12) έχει συνδεθεί όσο καμία άλλη τα τελευταία οκτώ χρόνια με τη street art της Αθήνας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
12 λόγοι που αγαπάμε τις περιοχές Μοναστηράκι και Ψυρρή Facebook Twitter
To Μοναστηράκι και η περιοχή του Ψυρρή έγιναν σταδιακά κάτι σαν το Covent Garden και την Camden Town της Αθήνας σε μικρότερη κλίμακα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

10.

Επειδή από την ταράτσα των μαγαζιών της πλατείας στο Μοναστηράκι μπορείς να δεις την καλύτερη θέα στην Ακρόπολη

Στου Ψυρρή και στο Μοναστηράκι, μέσα στο γκρίζο και τη μουντάδα της πόλης, μπορεί να ξεχωρίσει κανείς κάποιες ταράτσες που σφύζουν από κόσμο και ζωή.

Στο Couleur Locale, το Anglais, το 360 Cocktail Bar, το A for Athens και το City ΖΕΝ, μαγαζιά τα οποία φτιάχτηκαν πάνω σε άδειες στέγες πολυκατοικιών, οι επισκέπτες τους μπορούν να πιουν τον καφέ ή το κοκτέιλ τους με θέα όλο το ιστορικό κέντρο της πόλης, από την Πλάκα και τα Αναφιώτικα μέχρι ψηλά τον Παρθενώνα.

11.

Επειδή εδώ συγκεντρώνονται μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα θέατρα της πόλης

Μικρές θεατρικές ομάδες αλλά και καταξιωμένοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες στήνουν τις παραστάσεις που μπορεί να παρακολουθήσει κανείς στα πολλά θέατρα της περιοχής. Μόνο στην οδό Σαρρή υπάρχουν τρία: το Θέατρο Ήβη, το Εμπορικόν και το Θέατρο Αποθήκη.

Όμως δεν είναι μόνο αυτά. Στους γύρω δρόμους υπάρχουν το Δίπυλον, το θέατρο Θησείον, το Αντιθέατρο Μαρίας Ξενουδάκη και, φυσικά, το αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο Εμπρός. Το τελευταίο στεγάζεται στο ιστορικό, διατηρητέο πλέον κτίριο της δεκαετίας του '30, το οποίο λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας.

12.

Γιατί η οδός Πρωτογένους είναι ο πιο ζωντανός «πλανήτης» της πόλης

Πριν από μερικά χρόνια η Πρωτογένους ήταν ένα σχετικά αδιάφορο στενό που συνέδεε την οδό Αθηνάς με τη γειτονιά του Ψυρρή, ενώ κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την εξέλιξή του σε ένα από τα πιο hot στενά ολόκληρης της πόλης.

Η αρχή έγινε με το Color, το μαγαζί με ρούχα και εξοπλισμό για skate, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε το κομμωτήριο Lemon Poppy Seed. Από κει κι έπειτα δύσκολα μπορεί να κρατήσει κανείς λογαριασμό για τη σειρά με την οποία άνοιξαν τα μπαρ Τρανζίστορ και Barrett, ενώ ταυτόχρονα έγινε ο απόλυτος προορισμός για όσους αγαπούν τα second hand και όχι μόνο.

Η Γουαδελούπη, το Treasure House Boutique, το Like Yesterday's για ρούχα και οι Παλιοσυνήθειες για μεταχειρισμένα έπιπλα και αντίκες είναι τα αγαπημένα στέκια όσων ψάχνουν για vintage θησαυρούς και το δισκάδικο Syd .

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Αθήνα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;

Urban Culture / Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;

Ρωτήσαμε 4 εκπροσώπους της urban culture πώς αντιμετωπίζουν το εφήμερο της τέχνης τους, με αφορμή την πρόσφατη καταστροφή του γκράφιτι του Yiakou στο εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής –που είχε φιλοτεχνηθεί σε συνεννόηση με τον ιερέα– από έναν φανατικό πιστό
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Αθήνα / Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Ένα άψυχο φυσικό τοπίο με ξερά δέντρα και κομμένους κορμούς είναι η δυσάρεστη έκπληξη που αντικρίζει κανείς ανεβαίνοντας στον λόφο του Φιλοπάππου. Ποια είναι η ευθύνη του δήμου, τι καταγγέλλουν οι πολίτες, τι λέει το υπουργείο Πολιτισμού και τι δηλώνει η Αγνή Πικιώνη, πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Δημήτρης Πικιώνης».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Αθήνα / «Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Η Περιφέρεια Αττικής δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει κοντά ανθρώπους και πρωτοβουλίες που έχουν κοινό σημείο προβληματισμού τη βιωσιμότητα του Λεκανοπεδίου.
LIFO NEWSROOM
Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM