Αν ξεχωρίζαμε τις πιο πολυσύχναστες περιοχές της Αθήνας αυτήν τη στιγμή, το Χαλάνδρι θα είχε σίγουρα μια θέση στη λίστα. Τα εξαιρετικά εστιατόρια, οι δεκάδες τρόποι για να διασκεδάσει κανείς και η μεγάλη του αγορά το έχουν μετατρέψει, ουσιαστικά, σε μια αυτόνομη πόλη που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από καμία άλλη.
Πέραν, όμως, της αγοράς του, το Χαλάνδρι αποτελεί έναν από τους πιο πράσινους και οικολογικούς δήμους της πόλης, με το εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, το δεύτερο μετά την Κηφισιά, 5,1 χιλιομέτρων συνολικά, και τα πρωτοποριακά προγράμματα ανακύκλωσης σκουπιδιών.
Μιλήσαμε με τον δήμαρχο Χαλανδρίου, Σίμο Ρούσσο, για την ανάπτυξη στην περιοχή, τις πράσινες πολιτικές και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος, κυρίως στο κομμάτι του κυκλοφοριακού.
Για πρώτη φόρα σχεδιάζεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα βιώσιμης αστικής κινητικότητας που θα αλλάξει τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη και θα ανακοινωθεί σύντομα.
— Ο δήμος Χαλανδρίου, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, υλοποιεί πρόγραμμα συλλογής οικιακών ζυμώσιμων απορριμμάτων στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Waste4Think, Horizon 2020. Μιλήστε μας γι' αυτή την πρωτοβουλία.
Το πρόγραμμα Waste4Think εφαρμόζεται από το 2015 στο Χαλάνδρι με την εθελοντική συμμετοχή 1.000 κατοίκων και σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Αποτελεί μια πρωτοπόρο καινοτομία σε ευρωπαϊκό επίπεδο και εφαρμόζεται πιλοτικά σε τέσσερις ευρωπαϊκές πόλεις: στο Χαλάνδρι, στο Cascais της Πορτογαλίας, στο Zamudio της Ισπανίας και στο Seveso της Ιταλίας.
Το πρόγραμμα στο Χαλάνδρι έχει εξαιρετικά αποτελέσματα, καθώς πέτυχε να δημιουργήσει εναλλακτικό καύσιμο υψηλών αποδόσεων, το οποίο σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί πολύ σύντομα για τις ανάγκες κίνησης των οχημάτων. Στόχος του δήμου είναι να επεκταθεί το πρόγραμμα, που έως τώρα εφαρμόζεται πιλοτικά, σε όλη την πόλη.
Ελπίζουμε ότι στο μέλλον το 60% των απορριμμάτων της πόλης δεν θα καταλήγει στον ΧΥΤΑ αλλά θα παράγει φιλικό προς το περιβάλλον βιοκαύσιμο για θέρμανση, κίνηση αλλά και για χρήση στην τσιμεντοβιομηχανία.
— Το Χαλάνδρι είναι η περιοχή με τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους στην Αττική. Πώς ο δήμος προσπαθεί να ενισχύσει το ποδήλατο και τι καλό μπορεί να φέρει στην πόλη κάτι τέτοιο;
Το Χαλάνδρι όντως αποτελεί μια περιοχή με εκτενές δίκτυο ποδηλατοδρόμων, το οποίο όμως αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα και κρύβει επικίνδυνες διαδρομές λόγω κακοτεχνιών του παρελθόντος.
Η παρούσα δημοτική αρχή προσπαθεί με παρεμβάσεις και αναπλάσεις να βελτιώσει υφιστάμενες κακοτεχνίες, ενώ προχωράει σε αποξηλώσεις παλιών και επικίνδυνων ποδηλατοδρόμων, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο, κατασκευάζοντας καινούργιους, έτσι ώστε να προσφέρει στους ποδηλάτες ασφαλέστερη πρόσβαση.
Παράλληλα, για πρώτη φόρα σχεδιάζεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα βιώσιμης αστικής κινητικότητας που θα αλλάξει τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη και θα ανακοινωθεί σύντομα.
Φυσικά, βρισκόμαστε πάντα δίπλα στο ποδηλάτη, στηρίζοντας δράσεις και εκδηλώσεις που αφορούν το ποδήλατο. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι ο δήμος διαθέτει πλέον, εκτός από νέους ποδηλατοδρόμους, γήπεδο skate και πλήρως ανακαινισμένα και αδειοδοτημένα αθλητικά κέντρα.
— Η περιοχή τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πόλος έλξης πολλών Αθηναίων για διασκέδαση και επίσκεψη. Πώς ο δήμος προσπαθεί να καταπολεμήσει το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και την αδυναμία, πολλές φορές, των επισκεπτών της να βρουν πάρκινγκ εύκολα στους δρόμους του δήμου;
Το Χαλάνδρι αποτελεί μια περιοχή με ποιοτικά στέκια διασκέδασης, εστίασης αλλά και με μια ιδιαίτερα καλή αγορά που ο κόσμος έχει αγαπήσει.
Το κυκλοφοριακό όντως αποτελεί πρόβλημα, το οποίο όμως μελετάται, όπως προαναφέραμε, ενώ το πρόβλημα του πάρκινγκ έχει βελτιωθεί ήδη αρκετά με τα επτά ιδιωτικά πάρκινγκ που έχουν ανοίξει και, κατόπιν των προσπαθειών του δήμου, με την πύκνωση των δρομολογίων της δημοτικής συγκοινωνίας, την αγορά νέων λεωφορείων που προσφέρουν στους δημότες καλύτερες συνθήκες μετακίνησης, τις βελτιώσεις στους ποδηλατοδρόμους, τις αναπλάσεις των πεζοδρόμων αλλά και την επανασύσταση της δημοτικής αστυνομίας που, παρά τον πολύ μικρό ρόλο της λόγω έλλειψης προσωπικού, καταφέρνει να εποπτεύει σημεία όπως οι ειδικές θέσεις ΑμεΑ κ.λπ.
— Στο Χαλάνδρι ζει σημαντικός πληθυσμός Ρομά. Ο δήμος, μάλιστα, διαθέτει Κέντρο Κοινότητας για την υποδοχή, την ενημέρωση και τη συνεργασία τους με δομές του δήμου. Πόσο σημαντικό είναι να διασφαλιστεί η ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο, ώστε να μην είναι αποκομμένοι από την πόλη;
Αυτή ακριβώς η διασφάλιση της ομαλής ένταξη στο κοινωνικό σύνολο στην οποία αναφέρεστε αποτελεί στόχο και το κύριο μέλημα του Κέντρου Κοινότητας και της διοίκησης.
Ένα εξαιρετικό παράδειγμα των αποτελεσμάτων που μπορεί να έχει αυτή η προσπάθεια αποτελεί το πρόσφατο καθολικό γκρέμισμα των παραπηγμάτων του καταυλισμού των Ρομά στο Πάτημα με την πλήρη συναίνεσή τους.
Η κατεδάφιση αυτή έλυσε ένα χρόνιο πρόβλημα, ανοίγοντας τον δρόμο για τη συναινετική κοινωνική ένταξη, ενώ επήλθε έπειτα από πολλές προσπάθειες που καταργούν στερεότυπα και προσφέρουν ίσες ευκαιρίες και αυτονόητη υπεράσπιση των αναφαίρετων ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
— Ένα από τα ομορφότερα κτήματα του Χαλανδρίου, το αρχοντικό Πραπόπουλου, τα τελευταία χρόνια είναι κατειλημμένο από ομάδες του αντιεξουσιαστικού χώρου. Πώς διαχειρίζεστε το συγκεκριμένο θέμα;
Με σεβασμό στους ανθρώπους που επέλεξαν να ζουν κάτω από τόσο ιδιαίτερες συνθήκες. Το αρχοντικό Πραπόπουλου ανήκει σε ιδιώτες και το ιδιοκτησιακό του καθεστώς είναι περίπλοκο. Πάντως, τα μέλη της κατάληψης δεν έχουν δημιουργήσει προβλήματα και συντηρούν, όσο είναι δυνατόν, αυτό το παλιό κτίριο.
— Τι πιστεύετε ότι κάνει το Χαλάνδρι να ξεχωρίζει απ' όλους τους άλλους δήμους της Αττικής;
Ο αντιφατικός χαρακτήρας του. Δίπλα στο πολύβουο κέντρο βρίσκεται η Ρεματιά με τη βιοποικιλότητα, το πράσινο και τα κτίριά της που χτίστηκαν χωρίς κανέναν σχεδιασμό τις εποχές της ευημερίας, οι χιλιάδες νέοι κάτοικοι αλλά και οι παλιές παρέες που κρατάνε χρόνια, οι πρόσφυγες που διατηρούν τη μνήμη και η νεολαία που με τον δικό της τρόπο ζωντανεύει την πόλη.
Το Χαλάνδρι έχει προσωπικότητα, είναι πόλη ζωντανή, με αξιαγάπητους κατοίκους και πολλά όμορφα μυστικά που αξίζει να ανακαλύψετε.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO
σχόλια