Με την απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ να είναι πλέον ένα πολύ σοβαρό ενδεχόμενο, οι χρήστες της πλατφόρμας που προσβλέπουν σε οικονομικό όφελος, στρέφονται ήδη προς τον ανταγωνισμό.
Εάν η Γερουσία των ΗΠΑ προχωρήσει στην απαγόρευση του TikTok (μετά την έγκριση του νομοσχεδίου από τη Βουλή των Αντιπροσώπων την περασμένη εβδομάδα), οι διαφημιστές που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για να προωθήσουν στους νέους καταναλωτές προϊόντα και υπηρεσίες, ετοιμάζουν ήδη «σχέδια έκτακτης ανάγκης». Οι Ρεπουμπλικάνοι της Βουλής των Αντιπροσώπων υπερψήφισαν την Τετάρτη (13/3) το νομοσχέδιο που αναγκάζει την κινεζική εταιρεία τεχνολογίας ByteDance να πουλήσει το TikTok μέσα σε έξι μήνες, διαφορετικά αυτό θα απαγορευτεί στις ΗΠΑ. Ο Λευκός Οίκος προέτρεψε τη Γερουσία να περάσει το νομοσχέδιο και ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δεσμεύτηκε να το υπογράψει.
Τα Reels της Meta και τα Shorts του YouTube, οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές του TikTok, πρόκειται να επωφεληθούν από αυτό το ενδεχόμενο, καθώς τα διαφημιστικά κονδύλια θα κατευθυνθούν σε αυτούς. «Η δυναμική γύρω από αυτή τη νομοθεσία είναι μεγαλύτερη από ό,τι σε προηγούμενες εθνικές προσπάθειες για τον περιορισμό ή την πώληση του TikTok και οι διαφημιστές παρακολουθούν έντονα τις εξελίξεις», επισημαίνει στο Reuters η Jasmine Enberg, κύρια αναλύτρια στην ερευνητική εταιρεία Insider Intelligence. Εάν το νομοσχέδιο προχωρήσει, «θα είμαστε σε εγρήγορση», δηλώνει ο Jack Johnston, ανώτερος διευθυντής κοινωνικής καινοτομίας στην Tinuiti, μια δημοφιλή εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ.
Το TikTok δεν σχολιάζει προς το παρόν την κατάσταση και η ByteDance έχει δηλώσει ότι θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματά της για να αποτρέψει την απαγόρευση, η οποία θα «βγάλει δισεκατομμύρια δολάρια από τις τσέπες των δημιουργών και των μικρών επιχειρήσεων».
Ακόμα τρεις εταιρείες ψηφιακού μάρκετινγκ, συμπεριλαμβανομένης της Tinuiti, είπαν στο Reuters ότι συμβουλεύουν τους πελάτες τους να διατηρήσουν μια προσέγγιση "business as usual" στο TikTok, σημειώνοντας ότι η viral εφαρμογή έχει επιβιώσει από πολλές προηγούμενες προσπάθειες περιορισμού της στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης μιας εκτελεστικής εντολής από τον τότε πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Ενώ οι διαφημιστικοί προϋπολογισμοί προγραμματίζονται μήνες νωρίτερα, οι επωνυμίες μπορούν άμεσα να αλλάξουν τους σχεδιασμούς τους, για να ανταποκριθούν σε γεγονότα.
Τα βίντεο στο TikTok έχει αποδειχθεί ότι μπορούν να ξεκινήσουν τις νέες τάσεις στη μουσική, τη μόδα και την ομορφιά και οι επωνυμίες χρησιμοποιούν κατά κόρον την εφαρμογή αυτή. Η Insider Intelligence εκτιμά ότι το TikTok θα δημιουργήσει 8,66 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από διαφημίσεις στις ΗΠΑ φέτος. Ως εκ τούτου, πολλοί πιστεύουν ότι το ενδεχόμενο πλήρους απαγόρευσης είναι απίθανο, ακόμα και τώρα και θεωρούν πως τελικά, η εφαρμογή θα πουληθεί.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι ακόμα και τα budget των εταιρειών διοχετευτούν τελικά προς τα Reels και τα Shorts, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα έχουν την ίδια απόδοση με το TikTok. «Ενώ ένα μεγάλο μέρος των χρηστών του TikTok είναι ενεργό και σε άλλες πλατφόρμες, υπάρχει ένα πολύ ισχυρό ποσοστό που χρησιμοποιεί το TikTok ως το κύριο κανάλι κατανάλωσης πολυμέσων. Τα Reels και τα Shorts ταιριάζουν πράγματι με τη μορφή περιεχομένου του TikTok, αλλά αυτό από μόνο του δεν σημαίνει ότι θα κατευθυνθούν εκεί οι χρήστες απαραίτητα», σχολιάζουν ειδικοί.