Ακρόπολη: Οργή αρχαιολόγων για μαρμάρινες επιγραφές με τα ονόματα των χορηγών - Διαψεύδει το υπ. Πολιτισμού

Ακρόπολη: «Οργή» των αρχαιολόγων για μαρμάρινες επιγραφές με τα ονόματα της Μενδώνη & του Ιδρύματος Ωνάση στον αρχαιολογικό χώρο Facebook Twitter
0

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων καταγγέλλει σωρεία παραβάσεων στη σύμβαση δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση για τα έργα της Ακρόπολης, με το υπουργείο Πολιτισμού να διαψεύδει το περιεχόμενο της επίμαχης επιστολής.

«Όπως φαίνεται, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού είχε πολλούς λόγους να μην δημοσιοποιεί τη σύμβαση, να μην την καταθέτει στη Βουλή για ψήφιση και να μην τη δημοσιεύει σε ΦΕΚ, όπως προβλέπεται από τις νόμιμες διαδικασίες περί δωρεών», σχολιάζει ο ΣΕΑ που υπογραμμίζει πως «από το σώμα της Σύμβασης προκύπτουν σοβαρά ζητήματα και πρωτοφανείς όροι, όπως οι τρεις μαρμάρινες επιγραφές με αναφορά στο Ίδρυμα Ωνάση και στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εντός του αρχαιολογικού χώρου.

Στην επιστολή του, ο ΣΕΑ κατήγγειλε πως υπάρχει συμφωνία ανάρτησης τριών μαρμάρινων επιγραφών με την αναγραφή «Ο Ανελκυστήρας Πλαγιάς και ο Φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη», εντός του αρχαιολογικού χώρου: στα Προπύλαια των Αθηνών (πύλη Beulé) στο σημείο έδρασης του ανελκυστήρα (Περίπατος) και στο σημείο απόληξης του ανελκυστήρα (περιβάλλων χώρος του Ερεχθείου)!»

Κατά τον ΣΕΑ, αυτό που συμφωνήθηκε «στο άρθρο 9 -και δεν έχει προηγούμενο- είναι η αναγραφή του χορηγού όσο και του πολιτικού προϊσταμένου, επί της θητείας του οποίου έγινε η χορηγία, σε μαρμάρινη στήλη εντός του μνημείου! Πρόκειται βεβαίως για μια εκ νέου χάραξη σε μάρμαρο ονόματος φυσικού προσώπου 1700 χρόνια μετά από τα τελευταία ονόματα των αναθετών της ύστερης αρχαιότητας! Στην Ακρόπολη όπου δεν υπάρχουν καν τα ονόματα του Περικλή, του Ικτίνου, του Καλλικράτη, του Φειδία, του Μνησικλή, το Ίδρυμα Ωνάση και η Λ. Μενδώνη θέλουν να δουν τα δικά τους ονόματα χαραγμένα σε 3 μαρμάρινες στήλες! Και μάλιστα, θέτοντας στην ανυπόστατη Σύμβαση Δωρεάς έναν όρο για τον οποίο μόνο το ΚΑΣ είναι αρμόδιο να γνωμοδοτήσει.»

Διαψεύδει το υπουργείο Πολιτισμού

Το υπουργείο Πολιτισμού διαψεύδει κατηγορηματικά την επιστολή, κάνοντας λόγο για fake news και δίνοντας στη δημοσιότητα φωτογραφίες που, όπως αναφέρει, απεικονίζουν τις πινακίδες που θα αναρτηθούν εντός των επόμενων ημερών: «Η στοχοποίηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη έχει ξεπεράσει τα όρια της αντιπολιτευτικής κριτικής. Είναι δολοφονία χαρακτήρος. Ο ΣΥΡΙΖΑ, που στα 4,5 χρόνια της διακυβέρνησής του δεν έκανε απολύτως τίποτε για τον πολιτισμό, στα δύο σχεδόν χρόνια που βρίσκεται στην αντιπολίτευση αναλώνεται σε fake news στην προσπάθειά του να ακυρώσει τα έργα τα οποία γίνονται. Τα έργα στην Ακρόπολη τον έχουν ξεπεράσει. Αυτό είναι το μήνυμα από τους επισκέπτες του χώρου. Οσο ο χώρος ήταν κλειστός είχαν περιθώριο για ασύστολα ψέματα και διαστρεβλώσεις. Τώρα ΟΧΙ. Καμία πινακίδα δεν θα αναρτηθεί επί του Βράχου της Ακροπόλεως. Δίνονται στη δημοσιότητα οι φωτογραφίες των πινακίδων, που σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα  αναρτηθούν εντός των επομένων ημερών.»

Ακρόπολη: «Οργή» των αρχαιολόγων για μαρμάρινες επιγραφές με τα ονόματα της Μενδώνη & του Ιδρύματος Ωνάση στον αρχαιολογικό χώρο Facebook Twitter
Ακρόπολη: «Οργή» των αρχαιολόγων για μαρμάρινες επιγραφές με τα ονόματα της Μενδώνη & του Ιδρύματος Ωνάση στον αρχαιολογικό χώρο Facebook Twitter

Αναλυτικά η επιστολή του ΣΕΑ

Κενῆς δέ δόξης οὐδεν ἁθλιώτερον

 

Με καθυστέρηση ενός έτους κατατέθηκε στη Βουλή η Σύμβαση Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση για τα έργα της Ακρόπολης. Όπως φαίνεται, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού είχε πολλούς λόγους να μην δημοσιοποιεί τη σύμβαση, να μην την καταθέτει στη Βουλή για ψήφιση και να μην τη δημοσιεύει σε ΦΕΚ, όπως προβλέπεται από τις νόμιμες διαδικασίες περί «δωρεών».

Από το σώμα της Σύμβασης προκύπτουν σοβαρά ζητήματα ως προς την ίδια τη «νομική» της υπόσταση. Αποκαλύπτεται νέα σωρεία παρατυπιών και παρανομιών, που έρχονται να προστεθούν στις ήδη διαπιστωθείσες παρανομίες τόσο στις διαδικασίες όσο και στην εκτέλεση των έργων επί της Ακρόπολης. Πρόκειται για μια contra legem ανυπόστατη Σύμβαση που παρακάμπτει την ειδική νομοθεσία εκπόνησης και υλοποίησης αρχαιολογικού έργου, δηλαδή το άρθρο 40 του Ν. 3028/2002 και το ΠΔ 24/2019 (Α’ 39/04.03.2019) «Μελέτη και Εκτέλεση Αρχαιολογικών Έργων», ειδικό πλαίσιο που έχει θεσπιστεί για τη διασφάλιση της υλικής υπόστασης, της αυθεντικότητας, της ανάδειξης και εν γένει της προστασίας των μνημείων.

Οι παρανομίες τις οποίες έχει μεθοδεύσει και έχει εφαρμόσει η Ελληνική Κυβέρνηση με την υπογραφή αυτής της Σύμβασης, όμως, ωχριούν μπροστά στην ύβρι που είναι έτοιμοι να διαπράξουν στον βράχο της Ακρόπολης!

Στο άρθρο 9 «Αναφορά της Δωρεάς» της Σύμβασης Χορηγίας μεταξύ του Ιδρύματος Ωνάση, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Οικονομικών και της ιδιωτικής εταιρείας «ΑΡΙΟΝΑ» περιλαμβάνεται ένας πρωτοφανής για τα ελληνικά χρονικά της διαχείρισης αρχαιοτήτων όρος. Πρόκειται για την συμφωνία ανάρτησης τριών μαρμάρινων επιγραφών με την αναγραφή «Ο Ανελκυστήρας Πλαγιάς και ο Φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη», εντός του αρχαιολογικού χώρου: στα Προπύλαια των Αθηνών (πύλη Beulé) στο σημείο έδρασης του ανελκυστήρα (Περίπατος) και στο σημείο απόληξης του ανελκυστήρα (περιβάλλων χώρος του Ερεχθείου)!

Ακόμη κι αν μπορούσε κανείς να ξεπεράσει τη σοβαρή αμφισβήτηση της επιβολής ιδιωτικής χορηγίας στο κορυφαίο μνημείο της χώρας, όπου εδώ και δεκαετίες, για λόγους ηθικής αρχής, κάθε δαπάνη χρηματοδοτούνταν αποκλειστικά από τα χρήματα των ελλήνων και ευρωπαίων φορολογούμενων, δεν μπορεί να μην σταθεί στην τεράστια πρόκληση της προσβλητικής καινοτομίας.

Αυτό που συμφωνήθηκε στο άρθρο 9 -και δεν έχει προηγούμενο- είναι η αναγραφή του χορηγού όσο και του πολιτικού προϊσταμένου, επί της θητείας του οποίου έγινε η χορηγία, σε μαρμάρινη στήλη εντός του μνημείου! Πρόκειται βεβαίως για μια εκ νέου χάραξη σε μάρμαρο ονόματος φυσικού προσώπου 1700 χρόνια μετά από τα τελευταία ονόματα των αναθετών της ύστερης αρχαιότητας! Στην Ακρόπολη όπου δεν υπάρχουν καν τα ονόματα του Περικλή, του Ικτίνου, του Καλλικράτη, του Φειδία, του Μνησικλή, το Ίδρυμα Ωνάση και η Λ. Μενδώνη θέλουν να δουν τα δικά τους ονόματα χαραγμένα σε 3 μαρμάρινες στήλες! Και μάλιστα, θέτοντας στην ανυπόστατη Σύμβαση Δωρεάς έναν όρο για τον οποίο μόνο το ΚΑΣ είναι αρμόδιο να γνωμοδοτήσει.

Σε αντίθεση με όσα ψευδώς αναγράφονται στο άρθρο 9 της Σύμβασης, στη είσοδο των Προπυλαίων και στην περιοχή της πύλης Beulé, δεν υπάρχει καμία στήλη «χορηγίας». Υπάρχουν δύο μόνο τιμητικές μαρμάρινες πλάκες, η μία αφιερωμένη από την Ισπανία στην Ελλάδα (2011) και η άλλη αναφέρει την ίδια την Αθήνα ως την πρώτη πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 1985.

«Η ίδια η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, που τοποθέτησε την δεύτερη αυτή πινακίδα, δεν διανοήθηκε να βάλει ποτέ το όνομά της στην Ακρόπολη! Για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, η πινακίδα της UNESCO, η πινακίδα της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και η πινακίδα για τη χρηματοδότηση από τα προγράμματα της ΕΕ (ΕΣΠΑ) έχουν τοποθετηθεί εκτός της περίφραξης, στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου.»

Δεν πρόκειται βεβαίως για την πρώτη φορά που ένας αρχαιολογικός χώρος ή Μουσείο αποδέχεται μια δωρεά. Έως πρότινος, οι χορηγοί τιμούνταν με άλλους τρόπους. Η χείριστη αυτή πρακτική «εγκαινιάστηκε», επίσης παρανόμως μέσω υπογραφής «Σύμβασης Δωρεάς», με την αναγραφή του «δωρητή» μιας πτέρυγας της Εθνικής Πινακοθήκης στο εξωτερικό του κτηρίου που είναι νεότερο μνημείο. Τώρα αυτή η πρακτική αυτή απειλεί την ίδια την Ακρόπολη!»

Τοὺς μὲν κενοὺς ἀσκοὺς ἡ πνοὴ διίστησι, τοὺς δ' ἀνοήτους, τὸ οἴημα.

Η Ακρόπολη, το κορυφαίο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, πρέπει να προστατευτεί από την ύβρι της πρόσκαιρης πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ. Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων καλεί το ΚΑΣ και τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού με αρμοδιότητα στην Ακρόπολη να μην επιτρέψουν αυτή την ύβρι να χαραχθεί στην Ακρόπολη. Καλούμε το νομικό κόσμο τη χώρας να εξετάσει τις απαράδεκτες ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ. Καλούμε όλους τους πολίτες να σταματήσουν, με την κατακραυγή τους, την προσβολή που ετοιμάζεται να συντελεστεί στο κορυφαίο μνημείο.»

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM