Η νέα δουλειά της Vera Lutter στην έκθεση Fragments of Time Past στη Gagosian

Η νέα δουλειά της Vera Lutter στην έκθεση Fragments of Time Past στη Gagosian Facebook Twitter
Vera Lutter, Temple of Athena, Acropolis: August 25, 2021, 2021 Gelatin silver print, 20 × 24 inches (50.8 × 61 cm), unique© Vera Lutter Vera Lutter, Temple of Athena, Acropolis: August 25, 2021, 2021 Gelatin silver print, 20 × 24 inches (50.8 × 61 cm), unique © Vera Lutter
0

Υπάρχει απλά τόση συγκλονιστική ομορφιά και μεγαλοπρέπεια και κλίμακα στην Αθήνα. Πάντα με εντυπωσίαζε το τι κίνησε τους ανθρώπους εκείνου του καιρού να κατασκευάσουν αυτά τα οικοδομήματα.
—Vera Lutter

Η Gagosian ανακοινώνει την παρουσίαση της νέας δουλειάς της Vera Lutter στην έκθεση Fragments of Time Past, με φωτογραφίες από την αρχαία αρχιτεκτονική της Αττικής καθώς και εικόνες από τους ελληνικούς ναούς της Ποσειδωνίας (Paestum) στην Κάτω Ιταλία και από κλασικά γλυπτά που στεγάζονται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση που έχει πραγματοποιήσει η Lutter στην Αθήνα εδώ και πάνω από δεκαπέντε χρόνια με τα εγκαίνια να έχουν προγραμματιστεί για τις 7 Απριλίου 2022.

Μετά από εκδοτικό αίτημα του New York Times Magazine—το πρώτο που της έχει προταθεί—η Lutter επισκέφτηκε την Ακρόπολη και την Ακαδημία Πλάτωνος στην Αθήνα καθώς και το Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο τον Αύγουστο του 2021, παρά τις ακραίες υψηλές θερμοκρασίες και τις πυρκαγιές που έπλητταν την Ελλάδα εκείνη την περίοδο. Καθώς ο χρόνος έκθεσης των φωτογραφιών της είναι μεγάλος, οι επισκέπτες που περιδιάβαιναν τους αρχαιολογικούς χώρους δεν άφησαν ορατά ίχνη στις εικόνες, ενώ τα ακαθόριστα όρια της κίνησης των δέντρων έρχονται σε αντίθεση με τη συμπαγή σταθερότητα της αρχιτεκτονικής. Αξιοποιώντας τις ανθεκτικές στον χρόνο πτυχές του μέσου της—σε αντιδιαστολή με το θεωρητικώς φευγαλέο της «καθοριστικής στιγμής»—και απέχοντας από χειρισμούς στον σκοτεινό θάλαμο ή από ψηφιακές αλλοιώσεις, η Lutter συνομιλεί με τις βασικές αρχές της φωτογραφίας. Η κλίμακα, η υλικότητα και η χρονικότητα της διαδικασίας της δημιουργούν εικόνες που μεταμορφώνουν τα αρχαία θέματα, αποκαλύπτοντας την ομορφιά τους με πρωτόγνωρους, εντυπωσιακά σύγχρονους τρόπους.

Η Lutter τραβάει τις φωτογραφίες της με φωτογραφικές μηχανές χωρίς φακούς και με μικροσκοπικό διάφραγμα, τις οποίες κατασκευάζει η ίδια αξιοποιώντας σαν camera obscura αντικείμενα που κυμαίνονται από μπαούλα ως κοντέινερ και ολόκληρα δωμάτια. Τοποθετώντας φωτοευαίσθητο χαρτί στο πίσω τοίχωμά τους, χρησιμοποιεί μεγάλους χρόνους έκθεσης που μπορεί να διαρκούν από ώρες έως και μήνες. Οι τελικές εικόνες είναι μοναδικές: απευθείας αποτυπώσεις του φωτεινού ίχνους των θεμάτων της σε αρνητική τονικότητα, με ουρανούς απιθάνως σκοτεινούς και γωνιές κτιρίων κρυμμένες στη σκιά να μεταμορφώνονται σε εκτυφλωτικό λευκό. Η γοητεία την οποία ασκεί ο χρόνος στην Lutter την έχει οδηγήσει σε τόπους πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους, από σύγχρονα αστικά τοπία έως αρχαιολογικούς χώρους. Οι εικόνες της είναι διαλογισμοί στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργικότητας και στην ανθεκτικότητα των δομημένων κατασκευών.

Για να φωτογραφίσει τους δωρικούς ναούς της Ποσειδωνίας το 2015, η Lutter χρησιμοποίησε σαν φωτογραφική μηχανή ένα μεγάλο κοντέινερ, δημιουργώντας εκτεταμένες εικόνες που λειτουργούν ως σχόλιο στην κλίμακα της μνημειώδους αρχιτεκτονικής. Στις εικόνες των ναών της κλασικής εποχής έρχονται ως συμπλήρωμα φωτογραφίες ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (2012–13) που απεικονίζουν επί μέρους αγάλματα και συλλογές μικρότερων έργων σε μια προθήκη, συλλαμβάνοντας ταυτόχρονα αρχαία θραύσματα και τους γύρω εκθεσιακούς χώρους. Τα έργα αυτά συνδέονται με εκείνα της πιο πρόσφατης έκθεσης που έχει πραγματοποιήσει η Lutter σε μουσειακό χώρο, και συγκεκριμένα στο Los Angeles County Museum of Art (2021), με τίτλο Museum in the Camera, που παρουσιάζουν μεγάλης κλίμακας εικόνες της αρχιτεκτονικής, των αιθουσών και των συλλογών του μουσείου τις οποίες φωτογράφισε κατά τη διάρκεια της διετούς παραμονής της εκεί.

Η έκθεση Fragments of Time Past θα συνοδεύεται από ένα βιβλίο με τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση καθώς και ένα δοκίμιο της Jean Dykstra.

VERA LUTTER
Fragments of Time Past

7 Απριλίου-28 Μαΐου

Gagosian |  Αναπήρων Πολέμου 22

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο απολογισμός του Εθνικού θεάτρου την τριετία 2022-2025

Πολιτισμός / Ο απολογισμός του Εθνικού Θεάτρου για την τριετία 2022-2025

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος παρουσίασε τον καλλιτεχνικό και οικονομικό απολογισμό της τριετίας της θητείας του λίγο πριν την ανακοίνωση του ονόματος του διαδόχου του.
LIFO NEWSROOM
Στίβεν Φράι: «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν εδώ και πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα»

Πολιτισμός / Στίβεν Φράι: «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν εδώ και πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα»

«Είμαι ικανός να νιώσω και ντροπή εξαιτίας της χώρας μου» τόνισε στην ομιλία του στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης ο διακεκριμένος Βρετανός ηθοποιός, Στίβεν Φράι
LIFO NEWSROOM
Η τελετή απονομής των International Opera Awards 2025 για πρώτη φορά στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Πολιτισμός / Η τελετή απονομής των International Opera Awards για πρώτη φορά στην Εθνική Λυρική Σκηνή

«Η μεγάλη διεθνής διοργάνωση ξεχωρίζει τα σπουδαιότερα καλλιτεχνικά επιτεύγματα στον κόσμο της λυρικής τέχνης και επιβραβεύει νεότερους αλλά και διακεκριμένους καλλιτέχνες της όπερας», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Γιώργος Κουμεντάκης
LIFO NEWSROOM
GRAIL AWARDS 2025:Βραβεία και 29 Έπαινοι στη 2η διοργάνωση των Ελληνικών Βραβείων Αρχιτεκτονικής, Εσωτερικών Χώρων και Φωτισμού

Πολιτισμός / GRAIL AWARDS 2025:Βραβεία και 29 Έπαινοι στη 2η διοργάνωση των Ελληνικών Βραβείων Αρχιτεκτονικής, Εσωτερικών Χώρων και Φωτισμού

Ο θεσμός των Βραβείων Αρχιτεκτονικής, Εσωτερικών Χώρων και Φωτισμού GRAIL, ένωσε την εγχώρια δημιουργική σκηνή, στοχεύοντας σταθερά και σθεναρά, στην εξωστρέφεια της ελληνικής αρχιτεκτονικής εντός και εκτός
LIFO NEWSROOM
Γάτες, αμβλώσεις και εφιαλτικά σαββατοκύριακα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Γάτες, αμβλώσεις και εφιαλτικά Σαββατοκύριακα από αύριο στους κινηματογράφους

Ένας μεγάλος αριθμός νέων ταινιών κυκλοφορεί στους κινηματογράφους αυτή την εβδομάδα, με την παράσταση να κλέβουν το πραγματικά υπέροχο και οσκαρικό animation «Flow» και το σκληρό, δύσθυμο, μα απαραίτητο «April» της Λέα Κουλουμπεγκασβίλι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ