«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα

«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα Facebook Twitter
H έκθεση αποτελεί ένα μικρό αφιέρωμα στο έργο του σπουδαίου Έλληνα αρχιτέκτονα, στοχαστή και ζωγράφου που με καταγωγή από τη Σάμο έζησε και αγάπησε το νησί του Σαρωνικού με τον μονάκριβο πνευματικό και καλλιτεχνικό ίσκιο, την Αίγινα.
0

«Πώς θα χτίσουµε;
Μικρό ξωκλήσι, µικρό καλύβι-καλυβάκι, µικρό µοναστηράκι – µεγάλο µοναστήρι.
Πέτρες, άγριες κακοτράχαλες, καλντερίµια, ξερολιθιές, πελεκητές γωνίες.
Τάξη.
Ναοί πάνω από τις ξερολιθιές»
έγραφε ο Κυριάκος Κρόκος.

Στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο του Δήμου Αίγινας πραγματοποιείται η έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου με τίτλο «με οδηγό τη μνήμη».

Την ιδέα-υλοποίηση της έκθεσης έχει η αρχιτέκτων Λέτη Αρβανίτη- Κρόκου ενώ η αρχαιολόγος, ιστορικός της τέχνης Ίρις Κρητικού υπογράφει το κείμενο της έκθεσης.

H έκθεση αποτελεί ένα μικρό αφιέρωμα στο έργο του σπουδαίου Έλληνα αρχιτέκτονα, στοχαστή και ζωγράφου που με καταγωγή από τη Σάμο έζησε και αγάπησε το νησί του Σαρωνικού με τον μονάκριβο πνευματικό και καλλιτεχνικό ίσκιο, την Αίγινα.

«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα Facebook Twitter
Τα έργα του, επιλεγμένα από το προσωπικό του αρχείο από την Λέτη Αρβανίτη-Κρόκου, αποτυπώνουν με τις λιτές φόρμες και τον χρωστήρα τους την μνήμη των δύο νησιών.

Τα έργα του, επιλεγμένα από το προσωπικό του αρχείο από την Λέτη Αρβανίτη-Κρόκου, αποτυπώνουν με τις λιτές φόρμες και τον χρωστήρα τους την μνήμη των δύο νησιών, έτσι όπως αυτή ενσταλάχτηκε στο έργο του κορυφαίου δημιουργού και παρουσιάζονται στην πλειοψηφία τους για πρώτη φορά.

Περισσότερα από πενήντα -άγνωστα τα περισσότερα- έργα μικρού και μεσαίου μεγέθους, ζωγραφισμένα κυρίως με ελαφριά ύλη ή μικτή τεχνική, μιλούν για τον τόπο τους. Τη γενέθλια Σάμο αλλά και τον άχρονο -αττικό σχεδόν- τόπο της Αίγινας με τα πρωτογενή περιγράμματα, την παλίμψηστη ζώσα εικονοποιητική μυθολογία και το περιρρέον εκχύλισμα που αποτυπώνονται διάφανα στο ζωγραφικό έργο του Κρόκου.

«Τα ζωγραφικά κοιτάσματα του Κυριάκου Κρόκου αναδεικνύουν τη μονάκριβη ικανότητα του σπουδαίου αυτού στοχαστή να εκχωρεί στην ανοιχτή γραμμή του ορίζοντα μα και στο μυστικό αυλιδάκι της καθημερινότητάς του ένα σπάνιο εικαστικό βλέμμα. Να συμπυκνώνει με ρέουσες γραμμές και λιγοστό χρώμα στο χαρτί την ποιητική του ελάχιστου, με τον ίδιο χειροποίητο τρόπο που το πράττει και στο πολύτιμο αρχιτεκτονικό σύμπαν του», γράφει η Ίρις Κρητικού με αφορμή την έκθεση.

«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα Facebook Twitter
Περισσότερα από πενήντα -άγνωστα τα περισσότερα- έργα μικρού και μεσαίου μεγέθους, ζωγραφισμένα κυρίως με ελαφριά ύλη ή μικτή τεχνική, μιλούν για τον τόπο τους.

«Ραδινά νεοκλασικά και σπιτάκια-φρούρια, εκκλησάκια και ορεινά καλυβάκια, απαλοί λόφοι, αρχαίοι ναοί και κλειστές θάλασσες, θύσανοι και αλογάκια στην άμμο, αυλές χοντροκόκκινες και ρόδινα σύννεφα, κιόσκια, καμπίνες και τέντες στο βάθος, στύλοι, αδέσποτοι φοίνικες και βαρκούλες πλέουσες, αλώνια και πέτρινες μάντρες, κορίτσια-φαγιούμ με κορδέλες λευκές και θερινές κολυμβήτριες αλλά κι ένα αεράκι αδιάκοπο από φωτεινές ώχρες και πηχτά μπλε – ιδού η Σάμος, ιδού η Αίγινα, «το μικρό νησί στον ορίζοντα». Με εικόνες. Χωρίς λέξεις. Με εικόνες ξανά».

«Έργα που μοιάζουν στην πρώτη τους εντύπωση αφαιρετικά, σχεδόν ταπεινά, που επιλέγουν τη μικρή κλίμακα, που χρησιμοποιούν ελάχιστα μέσα. Αυτή ωστόσο η οικονομία, είναι εκείνη ακριβώς που επιβάλλει η ίδια η φυσιογνωμία των δύο νησιών. Η δίχως εξάρσεις κατακτημένη εγγενής ελληνικότητα και η αναβλύζουσα λαϊκότητα που έλουσε με το φως και τα σπλάχνα της και συντρόφευσε ως τα έγκατα της δημιουργίας τον Κρόκο. Κάνοντάς τον να ακολουθεί σε τεριρέμ ψιθυριστικό και από μνήμης, τον Πικιώνη και τον Τσαρούχη. Χαϊδεύοντας και αναπλάθοντας όγκους ανάγλυφους, εμφυσώντας ζωή με ετούτη τη συνταρακτική διαφάνεια και την ελάχιστη διάθλαση του φωτός που καθιστά σημαίνον το βάρος των ελλειπτικών αποτυπώσεων, το ίχνος του μικρότερου περιγράμματος».

«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα Facebook Twitter
Έργο του Κυριάκου Κρόκου.

«Η ενδοχώρα αυτής της ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου που αποκαλύπτει με γενναιοδωρία αρχετυπική την πρωτογενή ουσία των πραγμάτων με τη θαυμαστή ετούτη επίκληση ελάχιστων μέσων, προτού καν αποτυπωθεί στο χαρτί, διασώζεται ως τρυφερή πατριδογνωσία. Σπιτάκια χειρολάξευτα και ονειρικές ακτές που φτερουγίζουν στον νου, και στο βλέμμα, αποτυπώνονται με τρόπο ελάσσονα. Τρέπονται εδώ με απέριττη γλώσσα σε γενέθλια γη, σε ανασυσταθείσα πατρίδα.

Σε ενεργοποιημένες κοιτίδες κατοικημένης μνήμης, σε τρυφερό θυμίαμα. Επιστρέφοντας «στις πηγές της πρώτης αίσθησης», αυτές που έκαναν τον δημιουργό «να αποφασίσει να έχει αυτή τη ματιά για τον κόσμο και όχι μια άλλη».

«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα Facebook Twitter
Έργο του Κυριάκου Κρόκου.
«Με οδηγό τη μνήμη», μια έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κρόκου στην Αίγινα Facebook Twitter
Έργο του Κυριάκου Κρόκου.

Πληροφορίες:
Κυριάκος Κρόκος «με οδηγό τη μνήμη»
Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο του Δήμου Αίγινας
Σπύρου Ρόδη 16 (παράλληλος στον παραλιακό δρόμο του λιμανιού)
Εγκαίνια: Παρασκευή 28 Ιουλίου στις 20.00
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10:30 – 13:00 & 19:00 – 21:30

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM