Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior

Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
Ο οίκος Dior επέλεξε την Αθήνα για να παρουσιάσει τη συλλογή Cruise 2022. EPA/THEODORE MANOLOPOULOS
0

Ένα ναυτικό καπέλο, αυτό των θαλασσινών και των ψαράδων, που φορούσαν από τον Αριστοτέλη Ωνάση μέχρι τον Ζορμπά, ένα σκουρόχρωμο ναυτικό κασκέτο πρωταγωνίστησε στην πασαρέλα του Dior.

Είναι ένα από τα αντικείμενα που γοήτευσαν σαν αξεσουάρ την καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Dior, Μαρία Γκράτσια Κιούρι, όταν πρώτα ανακάλυψε σε μια επίσκεψή της στη Νηματουργία Μέντης- Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) του Μουσείου Μπενάκη, το πρώτο επιχειρηματικό και διαδραστικό μουσείο της χώρας.

«Είναι μεγάλη τιμή να κάνουμε αυτό το όνειρο πραγματικότητα στην καρδιά μιας πρωτεύουσας τεράστιας ομορφιάς, μέσα από ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών ανταλλαγών. Οι αρχετυπικές δεξιότητες και η παράδοση της χώρας σας με συναρπάζουν και θα έχω τη χαρά και το προνόμιο να τις ενσωματώσω στη συλλογή μου», είχε δηλώσει η Κιούρι που μέσα στα νήματα και τα μηχανήματα του Μέντη, ανάμεσα σε κορδονιέρες και τις καρουλίστρες και ενώ ερευνούσε τη συλλογή της Cruise 2022 που είναι εμπνευσμένη από την Ελλάδα «σκόνταψε» σε αυτούς τους χειροποίητους θησαυρούς και είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει αυτή την ελληνική χειροτεχνία στη συλλογή της.

Η ιδέα της ήταν να χρησιμοποιήσει το κορδόνι για να κατασκευάσει ένα καπέλο. Ο σπουδαίος πιλοποιός και σχεδιαστής καπέλων Στίβεν Τζόουνς, από τις πιο διάσημες προσωπικότητες σε αυτό το χώρο και τους πιο ριζοσπαστικούς και σημαντικούς σχεδιαστές και κατασκευαστές του κόσμου στα τέλη του 20ού και στις αρχές του 21ου αιώνα και με χρόνια συνεργασίας με τον οίκο Dior από την εποχή του Galliano, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το περίφημο και εντυπωσιακό κορδόνι στην κατασκευή ενός καπέλου, του περίφημου ψαράδικου καπέλου που αντλεί την καταγωγή του από το νησί της Ύδρας και να το μετασχηματίσει σε ένα κομμάτι της εμπνευσμένης από την Ελλάδα συλλογής Dior.

Η απόφαση δεν ήταν μόνο να εντάξουν στη συλλογή το ναυτικό ανδρικό καπέλο, ένα 100% ελληνικό καπέλο, χειροποίητο, αλλά και να το κατασκευάσουν στην Ελλάδα. Κατευθύνθηκαν στη Δραπετσώνα σε ένα εργαστήριο ακμαίο μέχρι σήμερα, των κληρονόμων του Ιωάννη Z. Τσαλαβούτα που ιδρύθηκε το 1936 στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, στον Πειραιά. Τα εγγόνια του συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση και κατασκευάζει σήμερα τα παγκοσμίου φήμης του καπέλα, όπως το αυθεντικό ελληνικό καπέλο του ψαρά, αλλά και καπέλα για ένστολους, πηλίκια, 36 συνολικά είδη καπέλων που καλύπτουν τις ανάγκες της αγοράς, συμπληρώνουν κυρίως στολές και είναι όλα χειροποίητα με απαράμιλλη ποιότητα. Ένας από τους εγγονούς του Ι. Τσαλαβούτα μιλώντας για τη διαδικασία της παραγωγής λέει ότι «το καπέλο έχει μείνει αναλλοίωτο μέσα στο χρόνο και κατασκευάζεται με τον ίδιο τρόπο ακόμα και σήμερα».

Το κλασικό ψαράδικο καπέλο έχει μια γκρό κορδέλα στο γείσο του και ένα κορδόνι από την μια μεριά μέχρι την άλλη του γείσου που η μια μεριά του είναι σε σταθερό κούμπωμα ενώ η άλλη ξεκουμπώνει για να αγκαλιάσει το πηγούνι έτσι ώστε να μην κινδυνεύει να χάσει κάποιος το καπέλο του από τον αέρα.

Ο Τζόουνς, δουλεύοντας στενά με το εργαστήριο που βρίσκεται τη Δραπετσώνα και με την Κιούρι άρχισαν να επεξεργάζονται την ανάπτυξη μιας νέας ιδέας σε ένα κλασικό σχέδιο.

Το πρώτο προϊόν που παρήγγειλαν ήταν μια μικρή τρέσα, ένα ρέλι, που ράφτηκε πάνω στο γείσο του καπέλου, εκεί που υπήρχε η κορδέλα και μετά ένα σχεδιάστηκε ένα κορδόνι στη θέση του παραδοσιακού, για το γείσο.  

«Τα κορδόνια είναι για εμάς πολύ σημαντικά γιατί εκτός από τη χρήση σε αυτή την περίπτωση έχουν και συμβολική σημασία» είπε ο Τζόουνς. Όταν οι ναυτικοί επέστρεφαν από τη θάλασσα η γυναίκες τα ξεκούμπωναν και έβαζαν το κορδόνι στη θέση του και αυτό ήταν ένα σύμβολο τύχης που σήμαινε το σπίτι, την οικογένεια και την ευτυχία».

Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
EUROKINISSI/POOL CHRISTIAN DIOR
Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
EUROKINISSI/POOL CHRISTIAN DIOR
Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
EUROKINISSI/POOL CHRISTIAN DIOR

Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι προσπάθησε να προσαρμόσει σε κάτι μεταγενέστερο το παραδοσιακό αυτό καπέλο και να κάνει μια αρμονική σύνδεση όλων των στοιχείων.

Η κατασκευή του καπέλου έχει παραμείνει ίδια και δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό, ενώ οι αλλαγές που έγιναν είναι μικρές στην εξωτερική όψη και καταλήγουν σε ένα παρόμοιο σχέδιο με το κλασικό ελληνικό και παραδοσιακό καπέλο.

Οι πινελιές που προστέθηκαν είναι το σκουρόχρωμο ανάγλυφο λογότυπο του οίκου Ντιορ, διακριτικό και σχεδόν αόρατο και τα ζακάρ, στην ύφανση, ανάγλυφα φύλλα ελιάς σαν λεπτομέρεια στην σύνθεση.

Με το χειροποίητο αυτό αξεσουάρ με ιστορία και παράδοση να κουβαλά τη μαγεία, τη σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη ζεστασιά του ανθρώπινου χεριού το κλασικό καπέλο του ψαρά θα ταξιδέψει όχι μόνο μέσα στις θάλασσες, αλλά και σε όλα τα σημεία του ορίζοντα, εκεί που ταξιδεύει, σε όλο τον κόσμο η συλλογή Ντιορ.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM