Μετά το πρόγραμμα του επίσημου διαγωνιστικού τμήματος και του «Ένα Κάποιο Βλέμμα», ανακοινώθηκε και το πρόγραμμα των βασικών παράλληλων τμημάτων του φετινού Φεστιβάλ Καννών, δηλαδή εκείνων του Δεκαπενθήμερου Σκηνοθετών και της Εβδομάδας Κριτικής.
Στην Εβδομάδα Κριτικής συναντούμε στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους και μια ελληνική συμμετοχή, τον «Θρόνο του Ξέρξη» της Εύης Καλογηροπούλου, σε ανάθεση του Onassis Culture, η οποία είχε βρεθεί ξανά στο πρόγραμμα του φεστιβάλ το 2020 με το «Motorway 65».
Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο γνωστός τραγουδιστής Γιώργος Μαζωνάκης, ο οποίος θυμίζουμε ότι έχει στο βιογραφικό του και μια ταινία με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, το «Κουράστηκα να σκοτώνω τους αγαπητικούς σου». Η δράση της ταινίας εκτυλίσσεται σε ένα δυστοπικό σύμπαν, όπου απαγορεύεται το άγγιγμα.
Η επίσημη περιγραφή αναφέρει τα εξής:
Στην εργασιακή δυστοπία των ναυπηγείων του Περάματος, η χρόνια απαγόρευση της σωματικής επαφής έχει μετατρέψει τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις σε απόκοσμες προσομοιώσεις ενός καταπνιγμένου αισθησιασμού που υπερβαίνει τα ετεροκανονικά στερεότυπα της επιθυμίας. Με την υπόνοια ύπαρξης ενός πανταχού παρόντος, αλλά αόρατου ελεγκτικού μηχανισμού, ακολουθείται η αφήγηση του Γιώργου, του παλαιότερου εργάτη και υπεύθυνου στο ναυπηγείο, μέσα από την οποία σκιαγραφούνται οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται σε μια οργουελιανή καθημερινότητα όπου το οπτικό υποτάσσει το συγκινησιακό. Ο Γιώργος, μία φορά τον μήνα, κάνει τη διαδρομή από το Πέραμα στη Σαλαμίνα απέναντι. Τόσο ο ίδιος όσο και οι νέοι εργάτες κοιτάζουν μία το βουνό του Περάματος και μία απέναντι, χωρίς να ξέρουν τι να περιμένουν ή τι θα πρέπει να κάνουν.
Η πρώτη εκδοχή της ταινίας της Καλογηροπούλου είχε τον τίτλο «Ανήκω σε μένα», ένα έργο σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Αφροδίτης Παναγιωτάκου, Διευθύντριας Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, και σε ανάθεση του φεστιβάλ «You and AI: Through the Algorithmic Lens» που οργάνωσε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως (24.06-25.07.21), με μια θεματική που εστίαζε στον αλγόριθμο και στην τεχνητή νοημοσύνη, στη δημιουργικότητα και στην ηθική. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ στο Πέραμα, τον Ιούνιο
του 2021.
Από το πρόγραμμα του Δεκαπενθήμερου Σκηνοθετών ξεχωρίζει σίγουρα η πρεμιέρα του θρίλερ «Men» του Άλεξ Γκάρλαντ, το οποίο έχει ένα ανατριχιαστικό τρέιλερ και πρωταγωνίστρια την Τζέσι Μπάκλεϊ, πρόσφατα υποψήφια για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «The Lost Daughter» της Μάγκι Τζίλενχαλ, που γυρίστηκε στις Σπέτσες και θα δούμε το καλοκαίρι στις αίθουσες. Στο ίδιο τμήμα θα προβληθούν και οι νέες ταινίες της Μία Χάνσεν-Λοβ αλλά και του Πιέτρο Μαρτσέλο, το «Martin Eden» του οποίου μας είχε αρέσει πολύ.
Στο μεταξύ κυκλοφόρησε και η αφίσα του φεστιβάλ που αξιοποιεί ένα καρέ από το υπέροχο «Truman Show» του Πίτερ Γουίαρ, σε μια απόπειρα να σηματοδοτηθεί η έξοδος από μια ιδιαίτερα μαύρη περίοδο για το φεστιβάλ, για το σινεμά αλλά και για την ανθρωπότητα γενικότερα.
Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών:
Scarlet by Pietro Marcello – Opening Film
1976 by Manuela Martelli
The Water by Elena López Riera
The Dam by Ali Cherri
The Super 8 Years by Annie Ernaux & David Ernaux-Briot
Ashkal by Youssef Chebbi
The Five Devils by Léa Mysius
De Humani Corporis Fabrica by Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor
Continental Drift (South) by Lionel Baier
Enys Men by Mark Jenkin
Falcon Lake by Charlotte Le Bon
Will-o’-the-Wisp by João Pedro Rodrigues
Funny Pages by Owen Kline
God’s Creatures by Anna Rose Holmer & Saela Davis
Harkis by Philippe Faucon
Men by Alex Garland
The Mountain by Thomas Salvador
Pamfir by Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk
The Green Perfume by Nicolas Pariser – Closing Film
Paris Memories by Alice Winocour
Under the Fig Trees by Erige Sehiri
One Fine Morning by Mia Hansen-Løve
A Male by Fabian Hernández
Εβδομάδα Κριτικής:
Competition:
Aftersun
Dir. Charlotte Wells
Alma Viva (Portugal / France)
Dir. Cristèle Alves Meira
Dalva (Love according to Dalva) (Belgium / France)
Dir. Emmanuelle Nicot
La Jauría (Colombia / France)
Dir. Andrés Ramírez Pulido
Metsurin tarina (The Woodcutter Story) (Finland)
Dir. Mikko Myllylahti
Nos Cérémonies (Summer Scars) (France)
Dir. Simon Rieth
Tasavor (Imagine) (Iran)
Dir. Ali Behrad
Short Films:
Canker (China)
Dir. Lin Tu
Cuerdas (Chords) (Spain)
Dir. Estibaliz Urresola Solaguren
Dang Wo Wang Xiang Ni De Shi Hou (Will You Look At Me) (China)
Dir. Shuli Huang
Ice Merchants (Portugal / UK / France)
Dir. João Gonzalez
It’s Nice in Here (Netherlands)
Dir. Robert-Jonathan Koeyers
Las criaturas que se derriten bajo el sol (Chile / France)
Dir. Diego Céspedes
Nisam je stigao voljeti (I didn’t make it to love her) (Bosnia / Spain / UK)
Dir. Anna Fernandez De Paco
Στον Θρόνο Του Ξέρξη (On Xerxes’ Throne) (Greece)
Dir. Evi Kalogiropoulou
Raie Manta (Manta Ray) (France)
Dir. Anton Bialas
Swan dans le centre (Swan in the center) (France)
Dir. Iris Chassaigne
Special screenings
Features
When You Finish Saving The World (U.S.) – Opening Film
Dir. Jesse Eisenberg
Goutte d’Or (Sons Of Ramses) (France)
Dir. Clément Cogitore
Tout le monde aime Jeanne (Everybody loves Jeanne) (France / Portugal)
Dir. Céline Devaux
Da-eum-so-hee (Next Sohee) (South Korea) – Closing Film
Dir. Jung July
Short films
Amo (France)
Dir. Emmanuel Gras
Hideous (UK)
Dir. Yann Gonzalez
Scale (France / UK / Czech Republic / Belgium)
Dir. Joseph Pierce
Στον Θρόνο Του Ξέρξη
Με τους: Γιώργο Μαζωνάκη, Άντζελα Μπρούσκου, Μυρτώ Κοντονή, Ξένια Ντάνια, Λορένζο Σαρζάν, Kevin Zans Ansong, Jordan Genidogan, Βασίλη Κουτσογιάννη
Σκηνοθεσία: Εύη Καλογηροπούλου
Σενάριο: Γιώργος Τελτζίδης
Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Αφροδίτη Παναγιωτάκου
Παραγωγός: Αμάντα Λιβανού
Διευθυντής Φωτογραφίας: Έβαν Μαραγκουδάκης
Μοντάζ: Γιώργος Ζαφείρης
Μουσική: Kid Moxie
Ήχος: Δημήτρης Δεμοιράκος, Λέανδρος Ντούνης
Σκηνικά: Εβελίνα Δαρζέντα, Άννα Ζώτου
Κοστούμια: Γεωργία Μπούρα
Εκτέλεση Παραγωγής: Neda Film
Μια παραγωγή του Onassis Culture