Αγγελική Κοτταρίδη: Πώς συνδέονται τα νέα ευρήματα στην Πομπηία με την Ελλάδα

Πομπηία: Η σύνδεση των νέων ευρημάτων με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό Facebook Twitter
Πομπηία, τοιχογραφία, ο Πάρης συναντά την ωραία Ελένη, φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας
0

Η νέα ανακάλυψη του «μαύρου δωματίου» στην Πομπηία έχει γίνει δεκτή με ενθουσιασμό από τους αρχαιολόγους αλλά και το κοινό. 

Για τις ελληνικές επιγραφές στις τοιχογραφίες που βρέθηκαν στην αρχαία πόλη της Πομπηίας αναφέρθηκε η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη σε εκπομπή της ΕΡΤ.  

Η κα Κοτταρίδη μίλησε για τον τρόπο που η Πομπηία αποτελεί την «κλειδαρότρυπα» μέσα από την οποία μπορεί κανείς να δει την ζωή στον αρχαίο κόσμο. «Η Πομπηία μας δίνει μια καταπληκτική εικόνα για το πως ήταν η ζωή στην αρχαιότητα, με τις τοιχογραφίες και τα σπίτια που ‘’σκότωσε’’ ο Βεζούβιος, τα οποία βρίσκουν οι αρχαιολόγοι σε πάρα πολύ καλή κατάσταση και μας εντυπωσιάζουν». Την ίδια ώρα όμως, «Οι ελληνικές επιγραφές δεν μας εκπλήσσουν. Η Πομπηία είναι ουσιαστικά υστεροελληνιστικός κόσμος». 

«Ναι μεν οι Ρωμαίοι κατέλαβαν διοικητικά την Ανατολή, δηλαδή τα ελληνικά βασίλεια της Ανατολής, ωστόσο κατελήφθησαν οι ίδιοι από τον ελληνικό πολιτισμό και αυτό που ακολούθησε είναι η συνέχεια του ελληνιστικού πολιτισμού για μερικούς αιώνες», εξήγησε η αρχαιολόγος. Όσον αφορά στο ρόλο της ελληνικής γλώσσας στον ρωμαϊκό κόσμο η κα. Κοτταρίδη σημείωσε: «Τα ελληνικά ήταν η lingua franca, δηλαδή η γλώσσα των λογίων στην Ανατολή, δηλαδή από Ιταλία και ανατολικά. Ποτέ δεν κυριάρχησαν τα λατινικά, σκαιωδώς υπήρχαν, εκεί υπάρχουν μόνο ελληνικά». 

«Η γλώσσα των μύθων είναι επίσης η ελληνική. Ο Βιργίλιος, όπως ξέρουμε, μεταφέρει στα λατινικά τις ιστορίες του Ομήρου αρκετούς αιώνες μετά. Αλλά το ενδιαφέρον με τις γραφές της Πομπηίας είναι ότι αντιγράφουν προϋπάρχοντα έργα καλών καλλιτεχνών, όχι όμως των μεγίστων. Συνήθως είναι καλλιτέχνες οι οποίοι αντιγράφουν παλαιότερα πρότυπα», συμπλήρωσε. 

Πομπηία: Η σύνδεση των νέων ευρημάτων με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό Facebook Twitter
Πομπηία, τοιχογραφία, ο θεός Απόλλωνας προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα, φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας

Η Πομπηία ως «παράθυρο» του αρχαίου κόσμου

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο κα. Κοτταρίδη μέσα από την Πομπηία οι αρχαιολόγοι αλλά και το κοινό μπορούν στην πραγματικότητα να δουν την αρχαία ελληνική ζωγραφική αλλά και αρχιτεκτονική. 

«Η Πομπηία μας δίνει μια πολύ καλή εικόνα για την Αλεξάνδρεια, πώς θα ήταν τα σπίτια και η ζωή στην Αλεξάνδρεια ή πώς θα ήταν η ζωή στην Αντιόχεια που τα έχουμε χάσει αυτά, γιατί ευτυχώς γι’ αυτούς, τότε δεν τα σκέπασε κανένας Βεζούβιος», είπε χαρακτηριστικά. 

«Είναι γνωστό ότι οι Ρωμαίοι αντιγράφουν συστηματικά και έργα πλαστικής και είναι μέχρι να βρεθούν οι βασιλικοί τάφοι στις Αιγές και ο τάφος του Φιλίππου κλπ, στην πραγματικότητα, ότι ξέραμε για την αρχαία ελληνική ζωγραφική ήταν μέσω της Πομπηίας», εξήγησε η αρχαιολόγος. 

Τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα στην Πομπηία

Εντυπωσιακές τοιχογραφίες αποκαλύφθηκαν σε νέα ανασκαφή στην Πομπηία, την αρχαία ρωμαϊκή πόλη που θάφτηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.

Σε μια νέα αίθουσα που ανακαλύφθηκε, μήκους 15 μέτρων και πλάτους 6 μέτρων, βρέθηκαν τοιχογραφίες στις οποίες διακρίνονται η Ωραία Ελένη, ο Πάρις, η Κασσάνδρα και ο Απόλλωνας, με ευρύτερη αναφορά στον ηρωισμό, αλλά και στην δύναμη της μοίρας. Το ψηφιδωτό δάπεδο της αίθουσας περιλαμβάνει περισσότερα από ένα εκατομμύριο μεμονωμένα λευκά πλακίδια.

Η αίθουσα αποτελεί μέρος ενός σπιτιού που άνηκε σε εύπορη οικογένεια και στον χώρο αυτό οι οικοδεσπότες έτρωγαν και συνομιλούσαν με τους φιλοξενουμένους τους. «Την νύχτα, με αναμμένα τα λυχνάρια, οι μυθικές φιγούρες των τοιχογραφιών θα έμοιαζαν σίγουρα να κινούνται» εξηγούν οι αρχαιολόγοι. 

Στη μία τοιχογραφία, ο θεός Απόλλωνας φαίνεται να προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα. Η απόρριψή του, σύμφωνα με το μύθο, είχε ως αποτέλεσμα να αγνοηθούν οι προφητείες της. Η «συνέχεια» εξιστορείται στον δεύτερο πίνακα, στον οποίο ο πρίγκιπας της Τροίας Πάρης συναντά την ωραία Ελένη - μια συνάντηση που η Κασσάνδρα γνώριζε ότι θα τους οδηγήσει στον Τρωικό Πόλεμο.

Με πληροφορίες από ΕΡΤ, BBC

 

 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ