Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή

Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή Facebook Twitter
Η καταστροφή, συγκλόνισε το έθνος και οδήγησε σε μακροχρόνιες έρευνες για το πώς αυτό το πυκνοκατοικημένο κτίριο κατοικιών επετράπη να μεταβληθεί σε παγίδα θανάτου. Φωτο: AP / Tim Ireland
0

Η τραγωδία του Γκρένφελ, που ήταν η πιο πολύνεκρη πυρκαγιά σε κτίριο κατοικιών στη Βρετανία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και η αιτία που στοίχισε τη ζωή σε 72 ανθρώπους τον Ιούνιο 2017, γίνεται παράσταση του έργου που έγραψε ο συντάκτης σε θέματα άμυνας και ασφάλειας του Γκάρντιαν Ρίτσαρντ Νόρτον Τέιλορ που έχει καλύψει με το ρεπορτάζ του ζητήματα διαφθοράς και θα ανέβει στο θέατρο Tabernacle του Λονδίνου.

Είναι το όγδοο έργο του Νόρτον-Τέιλορ σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Νίκολας Κεντ και οι δυο συνεργάτες ανεβάζουν έργα που έχουν σχέση  με πορίσματα που έχουν αποσπάσει σχεδόν κατά λέξη από δημόσιες έρευνες ή δίκες. Ο Νόρτον Τέιλορ θεωρεί το θέατρο ως μια επιπλέον πλατφόρμα για τους δημοσιογράφους που μπορούν εκεί να εκθέτουν τις αδικίες και να παρουσιάζουν τα σκάνδαλα με περισσότερες από 20.000 λέξεις, αντί για μερικές εκατοντάδες που γράφουν σε ένα άρθρο εφημερίδας.

Η οργή για την πυρκαγιά στον Πύργο Γκρένφελ δεν έχει καταλαγιάσει ακόμα και μετά από τέσσερα χρόνια.  Το 2019 όταν παρουσιάστηκε δημόσια η έκθεση της καταστροφής, διαπιστώθηκε ότι οι σοβαρές αστοχίες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας του Λονδίνου κόστισαν σε ζωές που θα μπορούσαν να έχουν σωθεί.

Η καταστροφή, συγκλόνισε το έθνος και οδήγησε σε μακροχρόνιες έρευνες για το πώς αυτό το πυκνοκατοικημένο κτίριο κατοικιών επετράπη να μεταβληθεί σε παγίδα θανάτου. Στην πρώτη φάση της, η δημόσια έρευνα με επικεφαλής τον συνταξιούχο δικαστή Μάρτιν Μουρ-Μπικ εξέτασε λεπτομερώς την αλληλουχία των γεγονότων στον πύργο των 23 ορόφων τη νύκτα της 14ης Ιουνίου 2017, περιλαμβανομένου του τρόπου που οι πυροσβέστες αντιμετώπισαν την πύρινη κόλαση.

Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή Facebook Twitter
14 Ιουνίου 2017, το Γκρένφελ στις φλόγες | Φωτο: AP / Tim Ireland

Στην έκθεσή του, ο Μουρ-Μπικ έπλεξε το εγκώμιο «της αφοσίωσης στο καθήκον με εξαιρετικό θάρρος και αυταπάρνηση» που επέδειξαν οι πυροσβέστες στον τόπο της πυρκαγιάς. Μερικοί απ' αυτούς σκαρφάλωσαν ψηλά στο φλεγόμενο κτίριο για να βοηθήσουν κατοίκους να διαφύγουν. Όμως υπογράμμισε αριθμό θεσμικών αδυναμιών μεταξύ των επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας, λέγοντας ότι η εκπαίδευση και οι προετοιμασίες για ένα περιστατικό, όπως αυτό της φωτιάς στον Γκρένφελ, ήταν σε σοβαρό βαθμό ανεπαρκείς και πως σοβαρά λάθη έγιναν εκείνη τη νύκτα. Στην έκθεση αναφέρεται ότι οι επιχειρησιακοί υπεύθυνοι εκείνη τη νύχτα επέμειναν στη στρατηγική του «μείνετε εκεί όπου βρίσκεστε», πράγμα που σήμαινε ότι στους κατοίκους δινόταν τηλεφωνικά η συμβουλή να παραμείνουν στα διαμερίσματά τους. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι θα υπήρχαν λιγότεροι νεκροί, αν η απόφαση να αλλάξει η συμβουλή είχε ληφθεί μία ώρα ή και περισσότερο νωρίτερα.

Άλλα μείζονα θέματα, όπως το τι πήγε στραβά με τον σχεδιασμό, τη συντήρηση και την ανακαίνιση του πύργου, το αν οι οικοδομικοί κανονισμοί ακολουθήθηκαν και αν ήταν επαρκείς, αποτελούν τμήμα μιας δεύτερης φάσης της έρευνας, η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί. Στην έκθεση για την πρώτη φάση, διέρρευσε πως η πυρκαγιά ξέσπασε εξαιτίας βραχυκυκλώματος σ' ένα ψυγείο σε διαμέρισμα του τετάρτου ορόφου.

Το έργο Grenfell: Value Engineering, έχει γραφτεί εξ΄ολοκλήρου από τα στοιχεία που δόθηκαν και αφορούσαν τους εργολάβους και τους εκπροσώπους του δημοτικού συμβουλίου που ήταν υπεύθυνοι για την ανακαίνιση του κτιρίου το 2015-16. Πήρε τον τίτλο του από τις εξοικονομήσεις 800.000 λιρών που ζητήθηκαν από τον κτιριακό κολοσσό Rydon, για να κερδίσει το συμβόλαιο για ανακαίνιση του πύργου.

Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή Facebook Twitter
Φωτο: Matt Dunham/ AP

Ως αποτέλεσμα αυτής της μείωσης του κόστους, η πυρίμαχη επένδυση ψευδαργύρου που είχε αρχικά καθοριστεί για χρήση στο Γκρένφελ αντικαταστάθηκε από την εύφλεκτη επένδυση από σύνθετο υλικό αλουμινίου με πυρήνα πολυαιθυλενίου. Όλοι γνωρίζουμε τι συνέβη στη συνέχεια.

Ο συγγραφέας και ο σκηνοθέτης παρουσιάζουν έργα που έχουν ως επί το πλείστον αποσπάσει κατά λέξη από δημόσιες έρευνες ή δίκες: τα προηγούμενα έργα περιλαμβάνουν το «Χρώμα της Δικαιοσύνης», βασισμένο στην έρευνα για τη δολοφονία του Στίβεν Λόρενς και τη «Νυρεμβέργη», σχετικά με τη δίκη των ναζί εγκληματιών πολέμου το 1946.

Ο Νόρτον-Τέιλορ έμεινε εμβρόντητος από την έκταση της διαφθοράς που οδήγησε στην τραγωδία. Η μείωση του κόστους, η αδιαφορία για τη ζωή των ανθρώπων συμπυκνώνεται στο έργο με έναν ιδιαιτέρως ενοχλητικό τρόπο, οι δοκιμές της πυρασφάλειας «διορθώθηκαν» για να εγκριθεί το κτίριο και οι υπεύθυνοι υπέγραψαν την ανάπλαση χωρίς να έχουν κάνει ελέγχους. Η κατασκευαστική εταιρεία αποκαλούσε τους κατοίκους όταν διαμαρτυρήθηκαν «γνωστούς ταραχοποιούς» και ο άπειρος 25χρονος γιος ενός επικεφαλής της βιομηχανίας επένδυσης διορίστηκε υπεύθυνος της διαχείρισης του έργου της ανακαίνισης του πύργου. Οι νόμιμες ανησυχίες των κατοίκων απορρίφθηκαν από τους εργολάβους που ενδιαφέρθηκαν μόνο για την αύξηση του κέρδους τους.

Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή Facebook Twitter
Η εικόνα του κατεστραμμένου κτιρίου που ήταν ένα "μνημείο" διαφθοράς | Φωτο: AP / Tim Ireland

Ο Νόρτον-Τέιλορ βλέπει τις συνθήκες που οδήγησαν στην καταστροφική ανακαίνιση του πύργου ως μικρόκοσμο της ευρύτερης σήψης μέσα στον πολιτισμό μας. «Αυτό που βγαίνει στο έργο είναι η ανικανότητα, η διαφθορά, το ψέμα», λέει. «Βάλτε τα όλα μαζί και θα δημιουργηθεί ένας μικρόκοσμος λαθών και σε άλλες περιοχές της βρετανικής κοινωνίας». Το έργο αφορά την εξωφρενική συμπεριφορά των εμπλεκόμενων εταιρειών.

Το έργο που είναι μια ιστορική καταγραφή διαφθοράς, απληστίας και ανικανότητας θα κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Tabernacle, στο Λονδίνο, από τις 13 Οκτωβρίου-έως τις 13 Νοεμβρίου 2021.

Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή Facebook Twitter
Ο καμένος σκελετός του Πύργου Γκρένφελ | Φωτο: AP / Tim Ireland
Πόση αλήθεια αντέχει το θέατρο; Η πολύνεκρη τραγωδία του Γκρένφελ στη σκηνή Facebook Twitter
Η οργή για το Γκρένφελ δεν έχει καταλαγιάσει | Φωτο: AP / Tim Ireland
 
Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM