ΤO ATHENS OPEN AIR FILM FESTIVAL σε συνδιοργάνωση με την «Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» οργανώνει μια μοναδική καλλιτεχνική δράση από 23 έως 26 Ιουλίου με δωρεάν κινηματογραφικές προβολές στην περιοχή. Οι προβολές περιλαμβάνουν από το final cut του Αποκάλυψη Τώρα του Φράνσις Φορντ Κόπολα, που κάνει τα υπόλοιπα αριστουργήματα να φαντάζουν λιγότερο αριστουργήματα, ως την Αγέλαστο Πέτρα του Φίλιππου Κουτσαφτή, που λόγω θεματολογίας και μόνο θα έπρεπε να προβάλλεται μονίμως στην Ελευσίνα.
Ωστόσο, αν μία προβολή ξεχωρίζει, είναι εκείνη του Νοσφεράτου – Μια Συμφωνία Τρόμου (Nosferatu –Eine Symphonie Des Grauens, 1922) του Φρίντριχ Βίλεμ Μουρνάου. Όχι μόνο γιατί πρόκειται για μια εμβληματική δημιουργία τρόμου, για ένα χαρακτηριστικό δείγμα του γερμανικού εξπρεσιονισμού, για μια κινηματογραφική συμφωνία του φωτός και του σκοταδιού, αλλά κι επειδή η συγκεκριμένη προβολή θα πραγματοποιηθεί συνοδεία πρωτότυπης, ζωντανής μουσικής από τον συνθέτη και τσελίστα Νίκο Βελιώτη. Εκπρόσωπος της εναλλακτικής πειραματικής και ροκ μουσικής, με πλούσια δισκογραφία και πολυάριθμες εμφανίσεις σε διεθνή φεστιβάλ, ο Νίκος Βελιώτης μας έχει ετοιμάσει μια μοναδική βραδιά σε συνεργασία με τους ανθρώπους του φεστιβάλ. Aπευθυνθήκαμε στον ίδιο για να μάθουμε περισσότερα για τη βραδιά, αλλά και για την σχέση του με την ταινία.
Εκτός από το εικαστικό αποτέλεσμα, τα σκηνικά και την ευρηματικότητα, στοιχεία τα οποία τα βλέπει κανείς με δέος ακόμα σήμερα αυτό που έχει γοητεύσει ιδιαίτερα είναι οι διάφορες ιστορίες πίσω και γύρω από το έργο.
— Πώς αισθανθήκατε όταν σας πρότεινε το φεστιβάλ να συνθέσετε μουσική για την προβολή του Νοσφεράτου;
Μου ήρθε κάπως ξαφνικά, αλλά αισθάνθηκα ενθουσιασμό, ειδικά όταν έμαθα και ποια θα είναι ταινία. Αλλά και μία επιφύλαξη, καθώς δεν έχω ξανασυνοδεύσει ζωντανά μία ταινία, τουλάχιστον όχι μεγάλου μήκους και με καθαρή αφήγηση. Έχω ασχοληθεί με μουσική για ταινία τρόμου στο παρελθόν σε εντελώς διαφορετικό πλαίσιο (το soundtrack για το «Hagazussa» του Lukas Feigelfeld που κάναμε με τους ΜΜΜΔ) οπότε νομίζω είναι μία καλή ευκαιρία να δοκιμάσω και την ζωντανή εκτέλεση.
— Ο πλήρης τίτλος του Νοσφεράτου είναι «Νοσφεράτου: Μια Συμφωνία Τρόμου». Να περιμένουμε μια συμφωνία τρόμου και από εσάς το βράδυ της προβολής;
Θα πρέπει να κρίνουμε από το αποτέλεσμα και να συμφωνήσουμε (ή να διαφωνήσουμε) στο τέλος γι' αυτό… Όπως και να 'χει η πρόθεση μου είναι να ενισχύσω την ατμόσφαιρα της εικόνας αξιοποιώντας τους ήχους που έχω στο κεφάλι μου.
— Τι σας γοητεύει στην ταινία του Μουρνάου;
Εκτός από το εικαστικό αποτέλεσμα, τα σκηνικά και την ευρηματικότητα, στοιχεία τα οποία τα βλέπει κανείς με δέος ακόμα σήμερα αυτό που έχει γοητεύσει ιδιαίτερα είναι οι διάφορες ιστορίες πίσω και γύρω από το έργο. Το γεγονός πως ξεκίνησε ως μία κινηματογραφική διασκευή του Δράκουλα αλλά μετεξελίχθηκε σε παραλλαγή της ιστορίας για διάφορους πρακτικούς λόγους κι έτσι γεννήθηκε ο Νοσφεράτου. Και όλα αυτά από μία εταιρεία παραγωγής με το αινιγματικό όνομα «Prana» η οποία χρεοκόπησε. Επίσης οι επιμέρους προσωπικές ιστορίες των συντελεστών. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες, απλά θα αναφέρω πως το επίθετο του Max Schreck ο οποίος ενσαρκώνει τον Νοσφεράτου στα γερμανικά σημαίνει «τρόμος».
— Παλαιότερα ήταν το σύνηθες το score μιας ταινίας να παίζεται από ζωντανή ορχήστρα. Πιστεύετε ότι αυτή είναι μια πρακτική που θα έπρεπε να βλέπουμε συχνότερα και σήμερα;
Έχω την αίσθηση, χωρίς να είμαι και απολύτως σίγουρος, πως ήδη υπάρχει μία τάση προς αυτή την κατεύθυνση.
— Και μια τελευταία ερώτηση. Ποιο είναι το αγαπημένο σας μουσικό score ταινίας τρόμου;
Είμαι ανάμεσα στον Carpenter και τους Goblin. Για το Halloween και το Suspiria (του Dario Argento) αντίστοιχα.
*= Η προβολή θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο (24/07) στις 21.15 στον Χώρο Στάθμευσης Παλαιού Ελαιουργείου (Κανελλοπούλου 1, Παραλία Ελευσίνας). Είσοδος επιτρέπεται μόνο με δελτία εισόδου, για τα οποία απαιτείται προκράτηση.