Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας

Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University
0

Τα λείψανα ενός μικρού παιδιού που θάφτηκε, κατά τον 17ο αιώνα, μπρούμυτα με ένα τριγωνικό λουκέτο κάτω από το αριστερό πόδι του αποκάλυψαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές, στο ίδιο νεκροταφείο στο Pień της βόρειας Πολωνίας, όπου πέρυσι είχαν βρεθεί τα λείψανα γυναίκας που θάφτηκε με ένα δρεπάνι στο λαιμό της και ένα λουκέτο στο δάχτυλο του ποδιού της. Ο τάφος του παιδιού απέχει μόλις πέντε μέτρα από τον τάφο της γυναίκας.

Για την ακρίβεια, το πρώτο που εντοπίστηκε ήταν η κλειδαριά, στις πρώτες χωμάτινες στρώσεις, ενώ όσο προχωρούσε η ανασκαφή στην περιοχή, αποκαλύφθηκε ο τάφος ενός παιδιού, το οποίο –κατά τις εικασίες των αρχαιολόγων- ήταν 5-7 ετών την εποχή που πέθανε. Το παιδί είχε θαφτεί με το πρόσωπο προς τα κάτω, μία τελετουργία ταφής που εφαρμοζόταν σε ανθρώπους που είχαν... δαγκωθεί από βαμπίρ: αν είχε συμβεί κάτι τέτοιο, ο νεκρός «αναγκαζόταν» να «δαγκώσει το έδαφος» ή ένα τούβλο και η στάση στην οποία θαβόταν (μπρούμυτα), θα καθιστούσε αδύνατο να σηκωθεί από τον τάφο και να βλάψει τους ζωντανούς.

Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Η τριγωνική κλειδαριά στα πόδια των νεκρών στόχο είχε να τους κρατήσει στη θέση τους, μακριά από τον κόσμο των ζωντανών / Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University
Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University

Ένα άλλο λουκέτο βρέθηκε κάτω από την αριστερή φτέρνα του παιδιού, το οποίο πιθανότατα μετακινήθηκε σε αυτή τη θέση με την αποσύνθεση των μαλακών ιστών. Αρχικά θα ήταν κλειδωμένο στο δάχτυλο του ποδιού του παιδιού. Και αυτό ήταν, επίσης, μια τελετουργία που είχε σκοπό να δέσει τον νεκρό στον τάφο και να αποτρέψει την επιστροφή του από τους νεκρούς. Ασυνήθιστα, ο τάφος βεβηλώθηκε αργότερα και όλα τα οστά αφαιρέθηκαν εκτός από αυτά των ποδιών. Μάλιστα και ακριβώς από τη διάταξη των οστών των ποδιών γνωρίζουμε ότι το παιδί θάφτηκε με το πρόσωπό του στο έδαφος.

Όπως έχει γίνει γνωστό από τους αρχαιολόγους που ήταν παρόντες σ’ αυτή την αναπάντεχη ανακάλυψη, είναι πάρα πολύ πιθανό τα οστά να ήταν διασκορπισμένα κοντά στον τάφο του παιδιού. Τα σκελετικά λείψανα ακόμα τριών παιδιών βρέθηκαν σε έναν λάκκο σε κοντινή απόσταση και ανάμεσά τους ήταν ένα θραύσμα γνάθου με πράσινο λεκέ. Η γυναίκα που θάφτηκε με το δρεπάνι στο λαιμό της είχε επίσης έναν πράσινο λεκέ στον ουρανίσκο της. Το πράσινο στο θραύσμα της σιαγόνας του παιδιού είναι πιθανό να έχει μείνει από χάλκινο νόμισμα.

Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University
Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University

Από τα τεστ που ακολούθησαν για να διαπιστωθεί η σύνθεση του λεκέ στον ουρανίσκο της γυναίκας διαπιστώθηκε ότι επρόκειτο για ίχνη χρυσού, υπερμαγγανικού καλίου και χαλκού, γεγονός που υποδηλώνει ότι επρόκειτο για κάτι εντελώς διαφορετικό η τοποθέτηση αυτού του νομίσματος στο στόμα της γυναίκας. Όχι σαν... αντίτιμο για τον «βαρκάρη», αλλά ως θεραπεία για κάτι κακό, χθόνιο για την ακρίβεια, από το οποίο έπασχε η γυναίκα.

Αυτού του είδους οι ταφές αναφέρονται στην καθομιλουμένη ως ταφές βαμπίρ, αλλά δεν έχουν καμία σχέση με τους θρύλους των βαμπίρ όπως τους γνωρίζουμε σήμερα. Οι λαϊκές δοξασίες που οδήγησαν σε αποκλίνουσες ταφές προϋπήρχαν για πολύ καιρό των θρύλων των αιμοσταγών πλασμάτων της νύχτας. Στον πυρήνα όλων αυτών των δοξασιών βρίσκεται η ιδέα ότι το άτομο που πέθανε, διέφερε επικίνδυνα από τον κανόνα, είτε στη ζωή του -την εμφάνιση, την ομιλία, τη συμπεριφορά του- είτε στη φύση της ασθένειάς του. Όποιος και αν ήταν ο λόγος, θεωρούνταν ότι μπορούσαν να σπάσουν τα δεσμά του θανάτου και να βρεθούν και πάλι ανάμεσα στους ζωντανούς, απειλώντας την υγεία και την ευημερία τους, γι’ αυτό και λαμβάνονταν τόσο σκληρές τελετουργικές προφυλάξεις για να διασφαλιστεί ότι θα παραμείνουν στη θέση τους.

Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University
Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University
Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University

Η γυναίκα με το δρεπάνι στο λαιμό της και το παιδί με το λουκέτο δεν ήταν οι μόνες αποκλίνουσες ταφές που βρέθηκαν στο νεκροταφείο του Pień. Στο βόρειο τμήμα του νεκροταφείου οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως τον τάφο μιας εγκύου γυναίκας που πέθανε την 24η εβδομάδα της εγκυμοσύνης της. Τα οστά του εμβρύου έχουν αντέξει στον χρόνο, κάτι εξαιρετικά ασυνήθιστο, ενώ μέσα στον τάφο της εγκύου βρέθηκαν μεγάλες πέτρες που πιθανότατα είχαν τοποθετηθεί πάνω στο στήθος, στον λαιμό ή το κρανίο της.

Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University
Τάφο παιδιού – βαμπίρ αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη σε περιοχή βόρεια της Πολωνίας Facebook Twitter
Φωτό: Institute of Archaeology - Nicolaus Copernicus University

Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι το συγκεκριμένο νεκροταφείο ήταν ένας αποκλειστικός χώρος ταφής για άτομα που αποκλείονταν –με τον έναν ή τον άλλον τρόπο- από την κοινωνία. Δεν υπήρχε ναός ή κάποια υποτυπώδης εκκλησία στην ευρύτερη πειροχή και δεν υπάρχει καμία ένδειξη στα ιστορικά αρχεία ότι το νεκροταφείο ήταν καθαγιασμένο έδαφος. Πρόκειται πιθανότατα για εξωθεσμικές ταφές.

Όπως έγινε γνωστό, έχουν ήδη ληφθεί δείγματα από τα σκελετικά υπολείμματα για αναλύσεις DNA και άλλες εξετάσεις που θα μπορέσουν να απαντήσουν σε ερωτήματα σχετικά με τους ανθρώπους που θάφτηκαν στο νεκροταφείο, την υγεία τους, την εμφάνισή τους, αν ήταν ντόπιοι ή μετανάστες, αν κάποιοι από αυτούς έχουν συγγένεια μεταξύ τους κ.λπ.

Με στοιχεία από Heritage Daily 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ