Το «Ξαφνικά φέτος το καλοκαίρι» επιστρέφει για ενδέκατη συνεχόμενη χρονιά, και φέτος στο θερινό σινεμά Ριβέρα των Εξαρχείων.
Για μία ολόκληρη εβδομάδα η διοργάνωση του κινηματογραφικού site freecinema.gr και του ιδρυτή του, του κριτικού κινηματογράφου Ηλία Φραγκούλη, που αγαπά το σινεμά ρεπερτορίου, νοσταλγώντας έως και τις celluloid κόπιες, δίνει το ραντεβού της με το κοινό της Αθήνας που αναπολεί τη γνήσια ψυχαγωγία του θερινού σινεμά αλλοτινών εποχών.
Το πρόγραμμα των φετινών προβολών θα πραγματοποιηθεί το διάστημα 14-20 Ιουλίου στον αγαπημένο θερινό κινηματογράφο Ριβιέρα (Βαλτετσίου 46, Εξάρχεια), με 14 τίτλους, κλασικούς, σπάνιους ή και παραγνωρισμένους, που αξίζει να έχετε παρακολουθήσετε σε μεγάλη οθόνη. Οι επιλογές του Ηλία Φραγκούλη εστιάζουν, όπως πάντα, σε τίτλους όχι και τόσο «κουρασμένους» από επαναλήψεις, λειτουργώντας «εκπαιδευτικά» και για ένα νεότερο σινεφίλ κοινό.
Όπως αναφέρει ο ίδιος, «εκεί βρίσκει κανείς την αληθινή δύναμη του σινεμά. Που καλύπτει ιδανικά την ανάγκη μας να "φύγουμε". Αρκούν οι ταινίες, αρκεί η ψυχαγωγία που προσφέρουν, αρκεί η εμπειρία του να τα μοιράζεσαι όλα αυτά με άλλους ανθρώπους τριγύρω σου. Από τις 14 έως και τις 20 Ιουλίου, λοιπόν, ότι κι αν συμβεί στον υπόλοιπο κόσμο, όσα κι αν μας φέρει η ζωή, εμείς ας έχουμε τα φιλμ».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΑΠ’ ΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΟΥ ΑΔΑΜ / ADAM’S RIB (1949) 101′ (21:00)
του Τζορτζ Κιούκορ
Ένα αντρόγυνο δικηγόρων αναλαμβάνει θέσεις στα αντίπαλα μέτωπα μιας δίκης με κατηγορούμενη μια γυναίκα που πυροβόλησε τον σύζυγό της. Η πέμπτη από τις εννέα ταινίες που γύρισαν μαζί ο Σπένσερ Τρέισι και η Κάθριν Χέπμπορν χαρακτηρίζεται από το American Film Institute ως μία από τις δέκα καλύτερες ρομαντικές κωμωδίες στα χρονικά του αμερικανικού σινεμά. Προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και μας σύστησε το τεράστιο ταλέντο της comedienne Τζούντι Χόλιντεϊ.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΕΥΑΣ / IT STARTED WITH EVE (1941) 90′ (23:00)
του Χένρι Κόστερ
Ηλικιωμένος πολυεκατομμυριούχος επιθυμεί να γνωρίσει τη μέλλουσα νύφη του πριν κλείσει τα μάτια του για πάντα και ο απεγνωσμένος υιός του, για να προλάβει το μοιραίο, του παρουσιάζει… άλλη κοπέλα που δέχεται να την παραστήσει επί χρήμασι για μία και μοναδική φορά. Εκείνος ενθουσιάζεται, σηκώνεται από το «νεκροκρέβατο» και ζητά διαρκώς την παρέα της! Εξαιρετική και μάλλον παραγνωρισμένη κωμωδία παρεξηγήσεων, με αξέχαστη ερμηνεία από τον Τσαρλς Λότον. Προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερης μουσικής.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΜΑΥΡΟΣ ΝΑΡΚΙΣΣΟΣ / BLACK NARCISSUS (1947) 101′ (21:00)
των Μάικλ Πάουελ & Έμερικ Πρεσμπέργκερ
Καλόγριες ιεραποστολής της Αγγλικανικής Εκκλησίας παλεύουν να συντηρήσουν ένα μοναστήρι σε απόκρημνη περιοχή των Ιμαλαΐων. Η απομόνωση, οι καιρικές συνθήκες, οι πολιτισμικές αντιθέσεις και η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα των γυναικών θα προκαλέσουν συγκρούσεις που θα τις οδηγήσουν πέρα από τη λογική. Ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά φιλμ όλων των εποχών, που τιμήθηκε με Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας (μνημειώδης η δουλειά του Τζακ Κάρντιφ) και σκηνογραφίας.
ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ Μ’ ΕΝΑΝ ΞΕΝΟ / DANCE WITH A STRANGER (1985) 96′ (23:00)
του Μάικ Νιούελ
Γυναίκα «χαλαρών ηθών» γνωρίζεται με ανώριμο γόνο εύπορης οικογένειας ο οποίος αγαπά τους αυτοκινητικούς αγώνες ταχύτητας, συνάπτουν σχέση που ενοχλεί τον κοινωνικό τους περίγυρο και οδηγούνται σε μία ανεξέλεγκτα δραματική κορύφωση. Από τα φιλμ που στιγμάτισαν το αγγλικό σινεμά της δεκαετίας του ’80, μετατρέποντας σε stars τους Μιράντα Ρίτσαρντσον και Ρούπερτ Έβερετ. Βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Ρουθ Έλις, της τελευταίας γυναίκας που απαγχονίστηκε στην Αγγλία.
ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΣΧΙΣΜΕΝΟ ΠΑΡΑΠΕΤΑΣΜΑ / TORN CURTAIN (1966) 128′ (20:45)
του Άλφρεντ Χίτσκοκ
Αμερικανός φυσικός ταξιδεύει με τη βοηθό και αρραβωνιαστικιά του στην Κοπεγχάγη για επιστημονικό συνέδριο, μα εκείνη συνειδητοποιεί πως όλα αποτελούν μια «βιτρίνα», καθώς ο πραγματικός σκοπός του είναι να αυτομολήσει στο Ανατολικό Βερολίνο. Πολιτική περιπέτεια κατασκοπείας, από τα πλέον διχαστικά έργα του Χίτσκοκ, με φόντο το ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής, το οποίο γίνεται όλο και πιο επίκαιρο σήμερα. Πολ Νιούμαν και Τζούλι Άντριους προσθέτουν star power στους πρώτους ρόλους.
Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 11 / OCEAN'S ELEVEN (1960) 127′ (23:00)
του Λιούις Μάιλστοουν
Δύο βετεράνοι του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου «στρατολογούν» ακόμη εννέα συμπολεμιστές τους και προχωρούν στην υλοποίηση ενός παράτολμου σχεδίου ταυτόχρονης ληστείας πέντε casinos του Λας Βέγκας! Το original heist film της δεκαετίας του ’60, που ζήλεψε ο Στίβεν Σόντερμπεργκ το 2001. Πρωταγωνιστεί η θρυλική πεντάδα του Rat Pack (Φρανκ Σινάτρα, Ντιν Μάρτιν, Σάμι Ντέιβις Τζούνιορ, Πίτερ Λόφορντ και Τζόι Μπίσοπ), δίπλα σε ένα απίστευτο καστ χολιγουντιανών δευτεραγωνιστών.
ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΞΥΠΟΛΥΤΟΙ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ / BAREFOOT IN THE PARK (1967) 106′ (21:00)
του Τζιν Σακς
Η Κόρι και ο Πολ είναι οι νιόπαντροι, νέοι ένοικοι ενός μικροσκοπικού διαμερίσματος, στον έκτο όροφο πολυκατοικίας στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Χωρίς ασανσέρ. Και χωρίς θέρμανση. Το διάσημο θεατρικό του Νιλ Σάιμον «παντρεύει» στον κινηματογράφο τους Τζέιν Φόντα και Ρόμπερτ Ρέντφορντ, χαρίζει μια δίκαιη οσκαρική υποψηφιότητα (δεύτερου ρόλου) στην πεθερά Μίλντρεντ Νάτγουικ και θα ξεκαρδίζει πάντοτε με τη φινέτσα και τη… βιωμένη γνώση του (βασίζεται σε εμπειρίες από τον πρώτο γάμο του Σάιμον).
ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΤΡΙΤΟΣ ΔΕΝ ΧΩΡΕΙ / A NEW KIND OF LOVE (1963) 110′ (23:00)
του Μέλβιλ Σάβελσον
Αρθρογράφος εφημερίδας «εξορίζεται» στο Παρίσι επειδή κοιμήθηκε με τη σύζυγο του εκδότη του. Στην πτήση, τσακώνεται με «αντράκι» υπάλληλο αλυσίδας πολυκαταστημάτων, η οποία ταξιδεύει για να επισκεφτεί τους μεγάλους οίκους μόδας και να… κλέψει τις νέες τους συλλογές. Μαντεύετε τη συνέχεια; Μια παραγνωρισμένη, ακόμη μοντέρνα και αναπάντεχα φεμινιστική ρομαντική κομεντί με το ζεύγος των Πολ Νιούμαν και Τζόαν Γούντγουορντ σε λαμπερό και full ερωτεύσιμο Technicolor, δίπλα στο απολαυστικό μπρίο υποκριτικής της Θέλμα Ρίτερ. Ο Φρανκ Σινάτρα ερμηνεύει το τραγούδι των τίτλων.
ΔΕΥΤΕΡΑ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ / A NIGHT AT THE OPERA (1935) 96′ (21:00)
του Σαμ Γουντ
Απατεωνίσκος manager και προικοθήρας εκμεταλλεύεται ώριμη εκατομμυριούχο από την Ευρώπη, η οποία ονειρεύεται να ανέλθει στην υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης, και τη βοηθά να γίνει χορηγός σε ανέβασμα παράστασης στη Metropolitan Opera. Ρεσιτάλ σουρεαλιστικών ατακών, σωματικά gags για ασταμάτητα ουρλιαχτά γέλιου κι εκείνη η θρυλική «μπούκα» 15 (!) ατόμων σε καμπίνα πλοίου που αψηφά κάθε λογική. Οι αδελφοί Μαρξ στα καλύτερά τους. (Προβολή κόπιας celluloid φιλμ.)
ΤΟ ΓΕΛΙΟ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ / HELLZAPOPPIN’ (1941) 84′ (23:00)
του Χ. Κ. Πότερ
Δύο κωμικοί προσπαθούν να μεταφέρουν στον κινηματογράφο μια επιτυχημένη θεατρική τους παράσταση, ο σκηνοθέτης τους δεν καταλαβαίνει από χιούμορ και το studio παρασύρει τον σεναριογράφο να στήσει βασική πλοκή τυποποιημένου ρομαντικού ειδυλλίου. Μία από τις πιο «εκτροχιασμένες» κωμωδίες που… δεν είδατε ποτέ, με πρωτοφανή ευρήματα, σουρεαλιστικές ακρότητες και θρασύτατη παραβίαση του λεγόμενου «fourth wall». Η πεντάλεπτη χορευτική σκηνή των Harlem Congaroos αποτελεί πραγματικό μνημείο. (Θα προλογίσει ο stand-up κωμικός Δημήτρης Δημόπουλος.)
ΤΡΙΤΗ 19 ΙΟΥΛΙΟΥ
Η ΣΕΙΡΗΝΑ ΤΗΣ ΜΑΡΤΙΝΙΚΑ / TO HAVE AND HAVE NOT (1944) 100′ (21:00)
του Χάουαρντ Χοκς
Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, εκπατρισμένος Αμερικανός υποχρεώνεται να βοηθήσει στην επιχείρηση της μυστικής μεταφοράς ηγέτη της Γαλλικής Αντίστασης και της όμορφης γυναίκας του στο νησί της Μαρτινίκας. Από ένα βιβλίο του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, σε σεναριακή διασκευή από τον Γουίλιαμ Φόκνερ, μια «νουαρικού» ύφους περιπέτεια που ακολουθεί τα χνάρια της «Casablanca». Στα γυρίσματα του φιλμ ερωτεύτηκαν κι έγιναν ζευγάρι οι Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Λόρεν Μπακόλ.
ΩΡΑΙΟΣ ΚΑΙ ΣΕΞΥ / PLAY IT AGAIN, SAM (1972) 85′ (23:00)
του Χέρμπερτ Ρος
Ένας νευρωτικός και πρόσφατα διαζευγμένος κριτικός κινηματογράφου, που ταυτίζεται απόλυτα με τον ήρωα της «Casablanca», ακολουθεί τις συμβουλές ενός… «φαντάσματος» του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και μερικών στενών του φίλων, οι οποίοι θέλουν να τον δουν να φλερτάρει ξανά. Από τις σπάνιες περιπτώσεις ταινίας όπου ο Γούντι Άλεν δεν έχει σκηνοθετήσει έργο που έχει γράψει (για θεατρική παράσταση του Broadway, το 1969) και μονάχα πρωταγωνιστεί, δίπλα στην αγαπημένη του Νταϊάν Κίτον.
ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ / SPELLBOUND (1945) 111′ (20:45)
του Άλφρεντ Χίτσκοκ
Με τη βεβαιότητα της αθωότητάς του, μια ψυχίατρος φυγαδεύει αμνησιακό ασθενή της που κατηγορείται για φόνο και προσπαθεί μέσω της ψυχανάλυσης και της ύπνωσης να τον θεραπεύσει, αλλά και να μάθει τα πιο σοκαριστικά μυστικά τού «σκοτεινού» υποσυνείδητού του. Ένα από τα πιο μοντέρνα σε θεματολογία θρίλερ του Χίτσκοκ, το οποίο προτάθηκε για έξι Όσκαρ και τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης μουσικής (ο Μίκλος Ρόζα πρωτοτυπεί με τη χρήση του theremin εδώ). Ο Σαλβαντόρ Νταλί σχεδίασε την εξαιρετική και μνημειώδη ονειρική σκηνή που λες και «ζωντανεύει» πίνακές του.
Η ΚΡΥΦΗ ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΜΑΝΕΚΕΝ / PUZZLE OF A DOWNFALL CHILD (1970) 105′ (23:00)
του Τζέρι Σάτσμπεργκ
Διάσημο μοντέλο μόδας που κατέρρευσε ψυχολογικά κι έχει αποτραβηχτεί εντελώς από την κοινωνική ζωή, συναντά παλιό γνωστό της ο οποίος προσπαθεί να συνθέσει ένα όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικό πορτρέτο της, ώστε να γίνει η βάση μιας κινηματογραφικής ταινίας. Το ντεμπούτο του Σάτσμπεργκ στο σινεμά (μέχρι τότε εργαζόταν ως φωτογράφος μόδας και σκηνοθέτης διαφημιστικών) είναι ένα αφηγηματικά τολμηρό φιλμ που απογυμνώνει τον κόσμο του modeling και τη σημασία της ψυχανάλυσης στη Νέα Υόρκη του ’70. Αν όχι ομορφότερη από ποτέ, η Φέι Ντάναγουεϊ δίνει την ψυχή της στον πρωταγωνιστικό ρόλο, με έμπνευση από την πορεία του διάσημου στα ‘50s fashion model Ανν Σεντ-Μαρί.