Στις Αρχές και τον χειρισμό τους στο θέμα της φονικής πυρκαγιάς στην Αττική αναφέρεται άρθρο του BBC, εστιάζοντας στα λάθη και τις παραλείψεις των ελληνικών αρχών καθώς και στις κυκλοφοριακές εκτροπές της Αστυνομίας, που έστειλαν τους οδηγούς στην πορεία της φωτιάς.
Το δημοσίευμα αναφέρεται και σε ξεχωριστή μελέτη που αποκάλυψε ότι δεν σήμανε συναγερμός με αποτέλεσμα οι κάτοικοι και οι τουρίστες να μην έχουν την παραμικρή ευκαιρία διαφυγής.
Παράλληλα, κάνει λόγο για έλλειψη συντονισμού και στην καθοριστική απόφαση μη εκκένωσης των περιοχών, που επλήγησαν από την καταστροφή.
«Ο χειρισμός της πυρκαγιάς από τις αρχές έχει ήδη επικριθεί ευρέως από τους πληγέντες. Η ελληνική κυβέρνηση επέρριψε την ευθύνη για την καταστροφή σε εμπρηστές και κατηγόρησε κατοίκους για παράνομες και αυθαίρετες κατασκευές, οι οποίες έκλεισαν τις εξόδους διαφυγής των πολιτών στο Μάτι».
Μποτιλιάρισμα και πανικός
Μία από τις πιο καταστροφικές εικόνες στο Μάτι ήταν τα δεκάδες καμμένα αυτοκίνητα σε μικρή απόσταση από την ακτή.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Βασίλη Διγαλάκη, του Πολυτεχνείου Κρήτης, τα αυτοκίνητα εξετράπησαν λανθασμένα στην περιοχή από την αστυνομία.
Αντί να γυρίσουν τα αυτοκίνητα πίσω στον κεντρικό δρόμο, τη λεωφόρο Μαραθώνος, η αστυνομία προχώρησε σε εκτροπές και έστειλε τους οδηγούς που κατευθύνονταν τόσο νότια όσο και βόρεια προς την περιοχή που θα καταστρέφονταν από τη φωτιά, δήλωσε στο BBC.
«Προφανώς έπρεπε να σταματήσουν την κυκλοφορία στη λεωφόρο Μαραθώνα, καθώς τα αυτοκίνητα θα κινούνταν προς τη φωτιά», είπε.
«Αλλά αντί να εμποδίσουν την κυκλοφορία και να ζητήσουν από τους οδηγούς να κάνουν αναστροφή, τους επέτρεψαν να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και οι μόνες διαδρομές ήταν μέσω του Ματιού», συμπλήρωσε.
Μία ανάρτηση της Αστυνομίας στο facebook την 23η Ιουλίου, λίγο πριν ανακατευθύνει την κίνηση δείχνει τι επικρατούσε.
Περιλαμβάνει τρεις εκτροπές από τη Λεωφόρο Μαραθώνος και μία τέταρτη, κοντά στην ίδια τη φωτιά, στο Κόκκινο Λιμανάκι. Το μήνυμα αυτό δημοσίευσε και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Δεκάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους καθώς προσπάθησαν να βγουν από τα αυτοκίνητά τους και να διαφύγουν, αναφέρει το άρθρο.
«Τη στιγμή εκείνη δεν υπήρχε διέξοδος. Και αν κοιτάξετε τις εικόνες των καμένων αυτοκινήτων, θα δείτε ότι εξακολουθούν να είναι μπλοκαρισμένα προς κάθε κατεύθυνση», επισημαίνει ο καθηγητής.
Οι παρατηρήσεις του υποστηρίζονται από ξεχωριστή προκαταρκτική έκθεση του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία αναφέρει ότι οι προσπάθειες εκκένωσης του Ματιού ήταν ανοργάνωτες και προκάλεσαν κυκλοφοριακή συμφόρηση και πανικό.
Δεν υπήρξε κανένας επίσημος συναγερμός για τους κατοίκους και τους τουρίστες κοντά στην παραλία, αλλά μόνο από στόμα σε στόμα από ανθρώπους που διέφευγαν δυτικά του Ματιού, συνεχίζει. Οι κάτοικοι και οι τουρίστες δεν είχαν σχεδόν καθόλου χρόνο να αντιδράσουν.
Η πυρκαγιά χρειάστηκε μόλις 30 λεπτά για να περάσει τη λεωφόρο Μαραθώνος και να φτάσει στην ακτή στις 23 Ιουλίου, εν μέσω των δυτικών ανέμων που καταγράφηκαν στην περιοχή και έφταναν μέχρι και τα 120 χιλιόμετρα την ώρα.
Συνολικά 305 αυτοκίνητα κάηκαν, σε θερμοκρασίες τόσο υψηλές ώστε οι ζάντες αλουμινίου και τα παράθυρα των αυτοκινήτων έλιωσαν.
Η ομάδα του πανεπιστημίου αναφέρει πως η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού στο Μάτι λειτούργησε ως παγίδα για τους ανθρώπους που προσπαθούσαν να ξεφύγουν.
Όπως επεσήμαναν, τα στενά δρομάκια, τα αδιέξοδα και η έλλειψη ανοιχτών χώρων, εμπόδισαν τον κόσμο να διαφύγει.
Την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος είπε ότι οι παράνομες κατασκευές από τους κατοίκους είχαν συμβάλει στην καταστροφή παρεμποδίζοντας τις διαδρομές διαφυγής.
Καμία παραίτηση έως τώρα
Δεκάδες νεκροί έχουν ταυτοποιηθεί μέχρι στιγμής, οι οποίοι εντοπίστηκαν τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα. Πραγματοποιήθηκαν οι κηδείες για κάποιους, όμως αρκετοί άνθρωποι παραμένουν αγνοούμενοι.
Οι οικογένειες ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που έχασε τη ζωή του στη φωτιά, κατέθεσαν μήνυση κατά της αστυνομίας, της πυροσβεστικής, της πολιτικής προστασίας και των επικεφαλής της περιφέρειας για το χειρισμό της τραγωδίας.
Υποστηρίζουν ότι καμία επίσημη αρχή από το Μαραθώνα ή από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης δεν προειδοποίησε τους κατοίκους, δεν έδωσε εντολές για να εκκενώσουν την περιοχή και δεν πρότεινε διαδρομές εκκένωσης.
Μεταξύ αυτών που επικρίθηκαν για την αντίδρασή τους στην πυρκαγιά είναι ο επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Καπάκης, ο οποίος τέσσερις ημέρες πριν την πυρκαγιά σε τηλεοπτική του συνέντευξη επέμεινε ότι υπήρχε άριστη αντιπυρική προετοιμασία.
Η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης στη φωτιά ώθησε τον επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη να ζητήσει από εκείνους που έχουν την πολιτική ευθύνη και όσους χειρίστηκαν σε επιχειρησιακό επίπεδο την πυρκαγιά να παραιτηθούν.
«Αναρωτιέμαι πραγματικά πώς μερικοί άνθρωποι ... μπορούν να κοιμηθούν σήμερα και να συνεχίσουν να ασκούν ευτυχώς τα καθήκοντά τους», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.
Οι επικρίσεις του θεωρήθηκε ευρέως ότι στοχεύουν στον χειρισμό της κρίσης από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Ένας υπουργός - ο κ. Τόσκας - έθεσε την παραίτησή του στη διάθεση του κ. Τσίπρα, ο οποίος δεν την δέχθηκε.
Ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε την περιοχή της καταστροφής τη Δευτέρα (30 Ιουλίου) χωρίς προειδοποίηση, αποφεύγοντας τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, αλλά και τις έντονες διαμαρτυρίες.
Αντίθετα, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος επισκέφθηκε την παράκτια περιοχή την Τετάρτη και μίλησε με επιζώντες και υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, αλλά ζήτησε από τα τηλεοπτικά συνεργεία να μην τον συνοδεύσουν εκ των προτέρων.
* H προκαταρκτική έκθεση του Πανεπιστημίου Αθηνών:
Με πληροφορίες από BBC
σχόλια