Τέμπη- Σύμβουλος διοίκησης ΟΣΕ: Ο σταθμάρχης μπορούσε να δει το τρένο στο λάθος ρεύμα για 5,5 χλμ.

Δυστύχημα στα Τέμπη Facebook Twitter
Ο σταθμάρχης μπορούσε να δει το επιβατικό τρένο, για 5,5 χλμ. πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη (Φωτ.: EUROKINISSI)
0

Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορούσε επί 5,5 χλμ. να δει την επιβατική αμαξοστοιχία να κινείται στο λάθος ρεύμα και να προλάβει το δυστύχημα στα Τέμπη, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερζάκης. 

Στον σταθμό της Λάρισας υπάρχει πίνακας χειρισμού σηματοδότησης, εξήγησε ο κ. Τερζάκης, ο οποίος επέτρεπε στον σταθμάρχη να δει πως το τρένο κινούνταν σε λάθος ρεύμα και να προλάβει τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων, στο δυστύχημα στα Τέμπη, το οποίο κόστισε τη ζωή τουλάχιστον 57 ανθρώπων, σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία. 

«Στη Λάρισα υπάρχει τοπικό σύστημα σηματοδότησης που λειτουργεί και το οποίο επιτηρούσε το τρένο προχθές μέχρι και 5,5 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας. Ο σταθμάρχης μπορούσε να δει το τρένο», δήλωσε αρχικά ο κ. Τερζάκης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. 

«Ο σταθμός της Λάρισας έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποια απόσταση πριν και μετά τον σταθμό υπάρχουν φωτοσήματα, αλλαγές και κυκλώματα γραμμής που δείχνουν την παρουσία του τρένου», σημείωσε ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ. 

Ο πίνακας λειτουργεί, υπογράμμισε, συμπληρώνοντας πως τον έλεγξε ο ίδιος προτού πάει στο σημείο ο ανακριτής. Ερωτηθείς αν ο σταθμάρχης έκανε δεύτερο λάθος, έπειτα από εκείνο με την αλλαγή των κλειδιών, καθώς μπορούσε να σταματήσει τα τρένα αν έβλεπε τον πίνακα, ο κ. Τερζάκης απάντησε: 

«Αν έβλεπε τον πίνακα για 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει το τρένο και θα μπορούσε να είχε δει ότι είχε μπει στην αντίθετη διαδρομή. Αν το είχε δει, θα μπορούσε να αποφευχθεί το μοιραίο. Το γιατί δεν έγινε δεν μπορώ να σας το πω εγώ. Υπάρχουν ραδιοεπικοινωνίες, θα μπορούσε να πει “σταματήστε”». 

Δυστύχημα στα Τέμπη: Ο διάλογος του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό 

Ήδη έχουν έρθει στη δημοσιότητα οι διάλογοι του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας, όπως και με τον κλειδούχο, πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη. 

Ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ ρωτήθηκε εάν ο μηχανοδηγός μπορεί να αντιδράσει, ή πρέπει να κάνει αυτό που του λέει ο σταθμάρχης. 

«Ο σταθμάρχης είναι αυτός που εντέλει άπαντες να κυκλοφορούν στη γραμμή, άρα ο μηχανοδηγός οφείλει να ακούει τις εντολές του σταθμάρχη. Όμως, όταν του δώσει μια εντολή περίεργη, έχει τη δυνατότητα ο μηχανοδηγός να διευκρινίσει την εντολή που πήρε. Και αυτή η τελευταία δικλείδα ασφαλείας, που δεν ήταν απόλυτα υποχρεωμένος ο μηχανοδηγός να την κάνει», απάντησε ο κ. Τερεζάκης. 

Στον διάλογο που έχει έρθει στη δημοσιότητα, ο μηχανοδηγός ακούγεται να ρωτά δεύτερη φορά, κάτι που σημείωσε και ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ. 

«Ίσως, χωρίς να έχει υποχρέωση, ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να είχε διευκρινίσει "κύριε σταθμάρχα με έβαλες σε γραμμή αντίθετη, καθόδου, είμαστε εντάξει;". Όταν ένα τρένο μπαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση πάντα γίνεται μια περαιτέρω διευκρίνιση. Δεν είναι πρωτόκολλο, αυτό προβλέπει πως ακούς την εντολή του σταθμάρχη», συμπλήρωσε. 

Ακόμη, ο κ. Τερεζάκης εξήγησε πως ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας άκουγε τον συγκεκριμένο διάλογο, όμως, δεν αναφέρθηκε πουθενά σε αυτή τη συζήτηση ότι το εμπορικό τρένο κινούνταν ανάποδα στη γραμμή καθόδου. 

«Αν τηρούνται τα πρωτόκολλα, δεν μπορούν να οδηγήσουν σε τέτοια τραγικά δυστυχήματα» 

Ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ ρωτήθηκε γιατί η πορεία ενός τρένου εξαρτάται από το αν ο σταθμάρχης θα γυρίσει το κλειδί και δεν υπάρχει μια δικλείδα ασφαλείας προκειμένου να αποφευχθεί ένα ανθρώπινο λάθος. 

Απαντώντας, αναφέρθηκε στην τηλεδιοίκηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, σημειώνοντας πως αυτή «έπεσε» μετά το 2012, για διάφορους λόγους. 

«Μέχρι το 2010-11-12 υπήρχε τηλεδιοίκηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο από το Κιάτο μέχρι το αεροδρόμιο και από την έξοδο της Αθήνας, το ΣΚΑ, μέχρι τη Θεσσαλονίκη, την Ειδομένη και τον Προμαχώνα. Για διάφορους λόγους μετά έπεσε, η σηματοδότηση άρχισε να υπολειτουργεί», δήλωσε ο κ. Τερεζάκης. 

Οι λόγοι, ανέφερε, ήταν και οικονομική. ««Υπήρχε και η μείωση του προσωπικού, που σταδιακά έγινε στον οργανισμό, οπότε όλο το σύστημα υπέφερε και άρχισε να απαξιώνεται από τις κοπές και κλοπές καλωδίων», συμπλήρωσε. 

Ερωτηθείς αν τα τρένα του 2010 ήταν πιο ασφαλή σε σύγκριση με τα σημερινά, είπε: «Ο σκοπός ύπαρξης της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης είναι η αύξηση του επιπέδου ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, νομίζω σας έχω απαντήσει». 

Τέλος, σημείωσε πως ακόμη και όταν πέφτει η τηλεδιοίκηση, «ο οργανισμός έχει κανονισμό που επιτρέπει να κάνει κυκλοφορία βάσει πρωτοκόλλων και ασφάλειας. Αν τηρούνται αυτά τα πρωτόκολλα από τους σταθμάρχες, τους μηχανοδηγούς και τους κλειδούχους, δεν τίθεται θέμα να μπορέσει να οδηγήσει αυτό σε τέτοια τραγικά δυστυχήματα». 

Ελλάδα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήμαρχος Αράχωβας για μποτιλιάρισμα: Μεγάλο αυτοκίνητο οδικής βοήθειας δεν είχε αλυσίδες και έκλεισε τις δύο λωρίδες

Ελλάδα / Δήμαρχος Αράχωβας για μποτιλιάρισμα: Μεγάλο αυτοκίνητο οδικής βοήθειας δεν είχε αλυσίδες και έκλεισε τις δύο λωρίδες

«Η Τροχαία έκανε ελέγχους αλλά αν κλείσουν και τα δύο τα ρεύματα, θα μπλοκαριστεί και η Τροχαία και τα εκχιονιστικά μέσα στις ουρές» εξήγησε
LIFO NEWSROOM