Κομισιόν: Παραπέμπει την Ελλάδα στο δικαστήριο της ΕΕ για τους χάρτες κινδύνου για πλημμύρα

Κομισιόν: Νομικές διαδικασίες κατά της Ελλάδας για τις πλημμύρες Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi
0

Η Κομισιόν παρέπεμψε την Ελλάδα στο δικαστήριο της ΕΕ, για τους χάρτες κινδύνου για πλημμύρες

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε χθες νομικές διαδικασίες κατά της Ελλάδας επειδή δεν επικαιροποίησε τους χάρτες κινδύνου πλημμύρας και επικινδυνότητας πλημμύρας, όπως απαιτεί η νομοθεσία της ΕΕ.  

Γιατί παραπέμπεται η Ελλάδα για τους χάρτες κινδύνου για πλημμύρες 

Σύμφωνα με το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, η Ελλάδα δεν ενημέρωσε τους χάρτες μέχρι τον Μάρτιο του 2020, όπως ορίζει η οδηγία του 2007/60/ΕΚ για τις πλημμύρες, καθιστώντας την τη μόνη χώρα μέλος που δεν συμμορφώθηκε.

Το άρθρο 14 παράγραφος 2 την εν λόγω οδηγίας υποχρέωνε τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν και, εφόσον απαιτείται, να επικαιροποιήσουν τους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας και τους χάρτες κινδύνων πλημμύρας έως τις 22 Δεκεμβρίου 2019 ενώ, σύμφωνα με το άρθρο 15 παράγραφος 1, τα κράτη μέλη όφειλαν να κοινοποιήσουν στην Επιτροπή την επανεξέταση και, κατά περίπτωση, την επικαιροποίηση των εν λόγω χαρτών τρεις μήνες μετά την εν λόγω ημερομηνία, δηλαδή έως τις 22 Μαρτίου 2020.

Όπως αναφέρει η Κομισιόν, η ελληνική κυβέρνηση δήλωσε αρχικά ότι θα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ έως τον Ιούνιο του 2023, αλλά πριν από το καλοκαίρι δήλωσε ότι δεν μπορεί να συμμορφωθεί πριν από το τέλος του έτους, ανέφερε η Επιτροπή, αναφέροντας την καθυστέρηση ως βασικό λόγο για την προσφυγή της χώρας στη δικαιοσύνη.

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ τόνισε ότι οι χάρτες αποτελούν «βασικά μέσα» για την πρόληψη των πλημμυρών και τη διαχείριση των κινδύνων, καθώς «συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τις περιοχές που κινδυνεύουν από πλημμύρες και βοηθούν τις κοινότητες να αναπτύξουν στρατηγικές για τη μείωση των κινδύνων αυτών».

Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν από την πολιτική προστασία, τους πυροσβέστες και άλλες ομάδες για τον «σχεδιασμό αντιδράσεων έκτακτης ανάγκης», αλλά και για την «υποστήριξη αποφάσεων για την εξασφάλιση» των περιοχών,. Επίσης θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην ενημέρωση «για τον σχεδιασμό χρήσεων γης και για την αστική ανάπτυξη, ιδίως για την αποφυγή δημιουργίας νέων κινδύνων», πρόσθεσαν οι Βρυξέλλες.

Δεδομένου ότι η Επιτροπή δεν έλαβε τις απαιτούμενες πληροφορίες από την Ελλάδα, απέστειλε προειδοποιητική επιστολή τον Φεβρουάριο του 2022 και, στη συνέχεια, τον Σεπτέμβριο του 2022, απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη. Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας, καθώς οι υφιστάμενοι χάρτες δεν έχουν επανεξεταστεί.

Η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος μέλος που δεν έχει συμμορφωθεί με την υποχρέωση αυτή. Οι χάρτες είναι απαραίτητοι για την κατάρτιση αξιόπιστων σχεδίων διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας, τα οποία θα έπρεπε να είχαν καταρτιστεί έως τις 22 Δεκεμβρίου 2021 και να είχαν υποβληθεί έως τις 22 Μαρτίου 2022. Έχει κινηθεί επίσης διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας [INFR(2022)2191] για την καθυστερημένη έγκριση των εν λόγω σχεδίων διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας.

Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν καταβάλει μέχρι σήμερα οι ελληνικές αρχές δεν ήταν ικανοποιητικές. 

Το ιστορικό της υπόθεσης παραπομπής για τις πλημμύρες

Τον Φεβρουάριο του 2022 εστάλη προειδοποιητική επιστολή σε επτά κράτη μέλη που δεν είχαν συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της οδηγίας για τις πλημμύρες, όσον αφορά την επικαιροποίηση των χαρτών κινδύνων πλημμύρας και επικινδυνότητας πλημμύρας (Βουλγαρία, Κύπρος, Ελλάδα, Λιθουανία, Ρουμανία, Λουξεμβούργο και Σλοβακία). Το Λουξεμβούργο συμμορφώθηκε και η υπόθεση έκλεισε. Τον Σεπτέμβριο του 2022 εστάλησαν αιτιολογημένες γνώμες στα υπόλοιπα έξι κράτη μέλη. Όλα τα κράτη μέλη έχουν πλέον συμμορφωθεί, εκτός από την Ελλάδα.

Αρχικά, η Ελλάδα ανακοίνωσε ότι θα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της έως τον Ιούνιο του 2023. Ωστόσο, πριν από το καλοκαίρι, η Ελλάδα εξήγησε ότι η συμμόρφωση δεν προβλέπεται πριν από το τέλος του 2023. Δεδομένου ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα δεν τηρήθηκε, η Επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας επί παραβάσει παραπέμποντας την υπόθεση στο δικαστήριο της ΕΕ.

Η απάντηση του υπουργείου

Την δική του απάντηση μετά την δημοσιοποίηση του θέματος έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σημειώνει πως η ολοκλήρωση των επικαιροποιημένων χαρτών επικινδυνότητας πλημμύρας και των επικαιροποιημένων χαρτών κινδύνων πλημμύρας αναμένεται έως τις 30 Νοεμβρίου. Σημειώνει δε πως έχει ήδη, ενημερωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

«Τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας επικαιροποιούνται σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2007/60 κάθε 6 χρόνια. Τα αρχικά Σχέδια ολοκληρώθηκαν τον Ιούλιο του 2018, με 2,5 χρόνια καθυστέρηση, σε σχέση με την προβλεπόμενη προθεσμία της Οδηγίας (22.12.2015). Όπως επισημάνθηκε και στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος, οι χάρτες πρέπει να επικαιροποιηθούν με βάση τα τελευταία κλιματικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των καταιγίδων Ιανός, Elias και Daniel, διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος οι χάρτες να είναι παραπλανητικοί», καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.

Η είδηση αυτή για τις συστάσεις της Κομισιόν προς τη χώρα μας συνέπεσε με την χθεσινή ανακοίνωση πως την Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα ενημερώσει τη Βουλή για τα κυβερνητικά μέτρα ανασυγκρότησης των περιοχών της Θεσσαλίας και του Έβρου. Η ενημέρωση από τον πρωθυπουργό θα γίνει με τη διαδικασία του άρθρου 142Α του Κανονισμού της Βουλής, στο πλαίσιο της οποίας, οι πρόεδροι των Κοινοβουλευτικών Ομάδων της αντιπολίτευσης μπορούν να αναπτύξουν τις απόψεις τους για το περιεχόμενο της ανακοίνωσης της κυβέρνησης.

Ελλάδα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

Ελλάδα / Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

«Ευχόμαστε να είναι ο κύριος σεισμός, διότι έχει επίκεντρο στην λίμνη Τριχωνίδα κάτω από το Θέρμο, που είχε προκαλέσει τις μεγάλες ζημιές η σεισμική δόνηση τον Απρίλιο του 2007» τόνισε
LIFO NEWSROOM
Eurostat: Πρωτιά για Ελλάδα και Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023

Ελλάδα / Eurostat: Πρωτιά για Ελλάδα και Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023

Η Μεσίνα στην Ιταλία ήταν το πιο πολυσύχναστο επιβατικό λιμάνι της Ε.Ε., με 11,3 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ ακολουθούν το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στην Ιταλία με 11,1 εκατομμύρια επιβάτες και ο Πειραιάς με 9,6 εκατομμύρια
LIFO NEWSROOM