Απάντηση στην «πρόσκληση» ΣΥΡΙΖΑ να παραδώσει την Αττική οδό στο Δημόσιο καθώς έχει εκπληρωθεί η προβλεπόμενη απόδοση της επένδυσης, δίνει με ανακοίνωση της η εταιρία συμφερόντων Γ. Μπόμπολα που διαχειρίζεται την οδό.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι η απόδοση δεν έχει εκπληρωθεί και πως δεν έχει μοιράσει ακόμη μερίσματα στους μετόχους. Παράλληλα υποστηρίζεται ότι η εταιρία ασκεί κοινωνικό έργο στην Αττική Οδό καθώς κρατά χαμηλά το αντίτιμο των διοδίων ενώ βάσει της σύμβασης θα έπρεπε να έχει αυξηθεί. Σύμφωνα με την ανακοίνωση με βάση τα προβλεπόμενα τα διόδια θα έπρεπε αυτή τη στιγμή να είναι ακριβότερα κατά 30%.
Η Αττική Οδός επισημαίνει ότι στα οκτώ χρόνια πλήρους λειτουργίας της (2005-2012), ο ετήσιος μέσος όρος των ημερήσιων διελεύσεων έφτασε τα 271.000 οχήματα και ξεπέρασε τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση (227.000), όμως το ύψος του διοδίου παρέμεινε χαμηλότερο, καθώς αντί 2,62 ευρώ (προβλεπόμενο χωρίς ΦΠΑ), κυμαίνεται στα 2,22 ευρώ (πραγματικό χωρίς ΦΠΑ). Έτσι, όπως αναφέρει, τα έσοδα από τα διόδια αντί 217 εκατ. ευρώ (προβλεπόμενο από τη σύμβαση χωρίς ΦΠΑ) βρίσκονται στα 219 εκατ. ευρώ (πραγματικό προ ΦΠΑ).
«Ειδικά από το 2009 και μετά, υπήρξε σημαντική μείωση της κυκλοφορίας λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών και κατά το 2012 οι μέσες ημερήσιες διελεύσεις περιορίστηκαν στις 216.000 με μέσο τέλος διοδίου € 2,22, χωρίς ΦΠΑ» σημειώνει η εταιρία και υποστηρίζει ότι σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, τα διόδια θα έπρεπε να είναι τώρα στα 3,84 ευρώ με το ΦΠΑ. «Η διατήρηση του τέλους διοδίου σε ποσοστό 30% χαμηλότερο από το ανώτατο διόδιο τέλος...αποτελεί κοινωνική επιλογή της Αττικής Οδού, σε συνεργασία με το ελληνικό δημόσιο» σημειώνει η ανακοίνωση της εταιρίας.
Ολόκληρη η ανακοίνωση:
«Κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα είδαν το φως της δημοσιότητας ανακριβή και διαστρεβλωμένα στοιχεία σε σχέση με τη λειτουργία της Αττικής Οδού.
Η Σύμβαση Παραχώρησης που κυρώθηκε με τον Nόμο 2445/96 προβλέπει σε λεπτομέρεια όλα τα σχετικά ζητήματα αναφορικά με τη λειτουργία της Αττικής Οδού.
Όπως ορίζεται στο άρθρο 51 του Ν2445/96, τα στοιχεία της κυκλοφορίας και των εσόδων της Αττικής Oδού καταγράφονται καθημερινά και ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο και συγκεκριμένα από την Ειδική Υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών ΕΥΔΕ/ΛΣΕΠ ως επίσης και από τους οικείους φορολογικούς μηχανισμούς. Περαιτέρω ως ορίζεται από τις Δανειακές Συμβάσεις του Έργου οι οποίες αποτελούν Προσάρτημα του Νόμου, από την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού ασκείται συνεχής και ενδελεχής έλεγχος από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία από κοινού με Όμιλο Εμπορικών Τραπεζών (Bank of Tokyo – Mitsubishi, HypoVereinsbank, κλπ) συμμετείχε στη χρηματοδότηση του έργου, το ύψος της οποίας υπερβαίνει τα επτακόσια (700) εκατομμύρια Ευρώ. Στα πλαίσια της χρηματοδότησης αυτής προβλέπονται σειρά ενδελεχών ελεγκτικών διαδικασιών τόσον από τις Υπηρεσίες των Πιστωτικών Ιδρυμάτων όσον και μέσω του εξειδικευμένου σε τέτοιας μορφής Έργα Ειδικού Τεχνικού Συμβούλου που επέλεξαν οι πιστώτριες, την Αγγλική εταιρία Halcrow Group Limited, η οποία ελέγχει συνεχώς και αδιαλείπτως μέχρι και σήμερα το Έργο, αναφερόμενη με σχετικές εκθέσεις απευθείας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις Πιστώτριες τράπεζες. Η Αττική Οδός, λόγω και της χρηματοδότησής της από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, υπόκειται στους αυστηρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς που προβλέπονται στην ΕΕ για τις συμβάσεις Παραχώρησης, που υλοποιούνται στις χώρες μέλη της.
Ειδικότερα, σας ενημερώνουμε ότι η Αττική Οδός παραδόθηκε και λειτούργησε σταδιακά από το Μάρτιο του 2001 πλήρως δε από το τέλος του 2004. Τα μέσα ετήσια πραγματικά στοιχεία σε σχέση με αυτά που αποτελούσαν την βάση του Οικονομικού Μοντέλου που αναφέρεται στο Άρθρο 4 του Ν2445/96 κατά την υπογραφή της σύμβασης είναι:
ΟΚΤΩ ΕΤΗ ΠΛΗΡOΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ : 2005 – 2012 | ||
ΕΤΗΣΙΟΣ ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ | ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ | ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ |
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΔΙΕΛΕΥΣΕΩΝ | 227.000 | 271.000 |
ΥΨΟΣ ΔΙΟΔΙΟΥ (ΧΩΡΙΣ ΦΠΑ) | € 2,62 | € 2,22 |
ΕΣΟΔΑ ΔΙΟΔΙΩΝ (ΧΩΡΙΣ ΦΠΑ) | € 217 εκατ. | € 219 εκατ. |
Ειδικά από το 2009 και μετά, υπήρξε σημαντική μείωση της κυκλοφορίας λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών και κατά το 2012 οι μέσες ημερήσιες διελεύσεις περιορίστηκαν στις 216.000 με μέσο τέλος διοδίου € 2,22, χωρίς ΦΠΑ, ενώ το κατά το άρθρο 50 του Ν.2445/96 προβλεπόμενο τέλος διοδίου, κατά τον ίδιο χρόνο,- δηλαδή το 2012-, διαμορφώνεται στα € 3,12 χωρίς ΦΠΑ και € 3,84 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Η διατήρηση του τέλους διοδίου σε ποσοστό 30% χαμηλότερο από το ανώτατο διόδιο τέλος, που προβλέπεται στο άρθρο 50 του Ν.2445/96 αποτελεί κοινωνική επιλογή της Αττικής Οδού, σε συνεργασία με το ελληνικό δημόσιο.
Ο Ν2445/96 στο Άρθρο 49 προβλέπει την πρόωρη επιστροφή του έργου στο Δημόσιο εάν η μέση απόδοση του κεφαλαίου προς τους μετόχους ξεπεράσει σε ποσοστό το 11,60%. Με απλά λόγια, προβλέπεται διακοπή της σύμβασης εάν αφού πρώτα αποπληρωθούν τα δάνεια και οι τόκοι των Τραπεζών, καλυφθούν τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης και στην συνέχεια αποπληρωθούν στους μετόχους της Αττικής Οδού (Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΟΜΙΛΟΣ J&P, ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ) τα Ίδια κεφάλαια ύψους εκατόν εβδομήντα τεσσάρων εκατομμυρίων Ευρώ τα οποία επενδύθηκαν κατά την κατασκευαστική περίοδο (πριν από 15 χρόνια περίπου) και η σχετική τους απόδοση. Μέχρι τώρα από τα έσοδα του `Έργου αποπληρώνονται δάνεια και τόκοι, ενώ 17 χρόνια μετά την έναρξη της Παραχώρησης και 12 χρόνια μετά την τμηματική έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού δεν έχει προκύψει μέχρι σήμερα καμία μερισματική ωφέλεια, ούτε ενός Ευρώ, για τους μετόχους της «Αττική Οδός ΑΕ».
Από τα παραπάνω, όπως και από τα αναλυτικά στοιχεία που διαθέτει συνεχώς κατά τα 17 έτη από την Έναρξη Παραχώρησης η Αττική Οδός στις εποπτικές και τις ελεγκτικές Αρχές, προκύπτει ότι η Σύμβαση εκτελείται αναμφισβήτητα σύμφωνα με τον Ν2445/96.
Η Αττική Οδός αποτελεί πρότυπο και πρωτοποριακό Έργο επικυρωμένης νομοθετικά συνεργασίας του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδιωτικού Τομέα, έχει δε αναγνωρισθεί και βραβευθεί διεθνώς.»