[ Από την Άλκηστη Γεωργίου ]
O Δημήτρης Βεριώνης είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Peter Sellers Appreciation Society από το 2002.
Με αφορμή τα δύο σπάνια φιλμ του θρυλικού ηθοποιού, που θεωρούνταν χαμένα, και τα οποία θα προβληθούν περισσότερο από μισό αιώνα μετά στην Αγγλία, επικοινωνήσαμε μαζί του για όλες τις λεπτομέρειες.
Για ποια χαμένα φιλμ του Peter Sellers πρόκειται;
Τα δύο φιλμ που έχουν βρεθεί (Insomnia Is Good For You και Dearth Of A Salesman) αποτελούν, μαζί με το επίσης σπάνιο (αλλά με πιστοποιημένη την ύπαρξή του) Cold Comfort, μέρος μια τριλογίας 30λεπτων low budget φιλμ που γύρισε ο Peter Sellers το 1957 για λογαριασμό της βρετανικής κινηματογραφικής εταιρίας Park Lane Films. Τα φιλμ αυτά προβλήθηκαν τότε στις αίθουσες συνοδεύοντας κάποιες άλλες ταινίες.
Κατά την περίοδο που μιλάμε ο Peter Sellers ήταν ένας καθιερωμένος ραδιοφωνικός αστέρας στην Αγγλία, καθώς μαζί με τον Spike Milligan και τον Harry Secombe αποτελούσαν την κωμική ομάδα The Goons αλλάζοντας για πάντα τον ρου της βρετανικής κωμωδίας με το ανατρεπτικό, σουρεαλιστικό Goon Show (1951-1960). Εντούτοις, δεν ήταν ακόμα καθιερωμένος κινηματογραφικός σταρ.
Οι τρεις ταινίες (Insomnia Is Good For You, Dearth Of A Salesman, Cold Comfort) οι οποίες θα προβληθούν στο opening του Southend Film Festival, την 1η Μαΐου, είχαν για πρωταγωνιστή τον Peter Sellers (στον ρόλο του Hector Dimwittie) και σκηνοθέτη τον Leslie Arliss.
Στις ταινίες κυριαρχεί η αφήγηση (voice over) πάνω σε όσα βλέπουμε «επί της οθόνης». Μετά την προβολή τους το 1957, οι ταινίες πέρασαν στη λήθη ενώ η ανοδική πορεία του Sellers (ήδη πρωταγωνιστής από το 1959) τις άφησε οριστικά στην αφάνεια.
Πού και πώς βρέθηκαν αυτά τα χαμένα φιλμ;
Τα φιλμ ανακαλύφθηκαν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας από τον Robert Farrow κατά την εκκένωση του κτιρίου που φιλοξενούσε τα πάλαι ποτέ γραφεία της κινηματογραφικής εταιρίας. Ο άνθρωπος αυτός κράτησε τα κουτιά που βρήκε με σκοπό να τα χρησιμοποιήσει για την αποθήκευση δικών του φιλμ. Όταν τα άνοιξε, μετά από καιρό, βρήκε μέσα τις χαμένες αυτές ταινίες.
Επικοινώνησε στα τέλη του 2003 με εμάς (PSAS- Peter Sellers Appreciation Society) και οργανώσαμε μια πριβέ προβολή για μέλη και τιμητικά μέλη του society, τον Μάιο του 2004 στο Λονδίνο. Mε εξαίρεση την προβολή εκείνη (η οποία έγινε σε ένα κοινό όχι μεγαλύτερο των 50 ατόμων), οι ταινίες προβάλλονται για πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 50 χρόνια!
Για τις δύο ταινίες (Insomnia Is Good For You και Dearth Of A Salesman) δεν υπάρχουν πουθενά άλλες κόπιες (μέχρι να ανακαλυφθούν από τον κύριο Farrow θεωρούνταν απλά «χαμένες»), ενώ για την τρίτη ταινία (Cold Comfort) υπάρχουν κάποιες λίγες κόπιες στα χέρια συλλεκτών (όπως εγώ που έχω τη δική μου) και του BFI (British Film Institute).
Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπει κανείς τον νεαρό τότε (31 ετών) Peter Sellers να ξεδιπλώνει το πλούσιο ταλέντο του, λίγο πριν γίνει σταρ με ταινίες όπως The Mouse That Roared, The Millionaires, The Waltz Of The Toreadors, τις καταπληκτικές συνεργασίες με τον Stanley Kubrick (Lolita-1962, Dr. Strangelove Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb-1964), και φυσικά τα Pink Panthers.
Αλήθεια, θα προβληθούν ποτέ στην Ελλάδα;
Δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο, θα ήταν όμως πολύ ενδιαφέρον αν μπορούσαν να ενταχθούν στα πλαίσια κάποιου κινηματογραφικού φεστιβάλ στην Ελλάδα.
Τι είναι το Peter Sellers Appreciation Society;
To PSAS δημιουργήθηκε το 2000 από φίλους, συνεργάτες, συγγενείς και θαυμαστές του μεγάλου ηθοποιού, με σκοπό να ρίξει φως στην καριέρα και το πολύπλευρο ταλέντο του Peter Sellers αλλά και να «απαντήσει» σε κάποια δήθεν βιογραφικά ανοσιουργήματα που κυκλοφορούσαν - το χειρότερο από αυτά έγινε και ταινία.
Δυστυχώς, πέρασε σε πολύ κόσμο μια άσχημη εικόνα για τον ηθοποιό από τέτοιες σκανδαλοθηρικού τύπου βιογραφίες. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι που πραγματικά τον γνώριζαν, φίλοι, συνεργάτες, άλλοι ηθοποιοί (όπως οι άλλοι δύο Goons, Spike Milligan και Harry Secombe), καθώς και τα παιδιά του ο Michael και η Sarah, δημιούργησαν το PSAS, ιδρυτικό μέλος του οποίου είμαι κι εγώ.
Από τα τέλη του 2002 η Maxine Ventham μου παραχώρησε τη θέση της και παραμένω πρόεδρος έως σήμερα.
Σκοπός μας είναι να προωθούμε τη δουλειά και το έργο του ηθοποιού. Μέρος των δραστηριοτήτων του society είναι η έκδοση ενός 4μηνιαίου περιοδικού για τα μέλη με πολύ ιδιαίτερο συλλεκτικό υλικό, όπως φωτογραφίες, αποκλειστικά κείμενα και συνεντεύξεις, αρχειακό υλικό κ.ά.
Μιλήστε μας για την αγάπη σας για τον Peter Sellers..
Αγαπούσα τις ταινίες του Peter Sellers από παιδί. Διατηρώ αναμνήσεις από τα παιδικά μου χρόνια και τα θερινά σινεμά όπου έπαιζαν κυρίως το «Πάρτι» (The Party, 1968) ή τους «Ροζ Πάνθηρες», τις ταινίες με τον επιθεωρητή Κλουζώ.
Σιγά-σιγά άρχισα να ψάχνω περισσότερο το έργο του και να ανακαλύπτω τις πτυχές του μεγάλου του ταλέντου: Πρόκειται για έναν εκπληκτικό ηθοποιό (αδυνατεί κανείς να πιστέψει πως ο ίδιος ηθοποιός υποδύεται λ.χ τον Κλουζώ αλλά και τον Mr. Chance Gardiner στο «Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς» (Being There, 1979) ή τον Dr. Strangelove στην ομότιτλη ταινία), μεγάλος μιμητής φωνών, με πλούσια φιλμογραφία, δισκογραφία, ραδιοφωνικό έργο κ.λπ.
Ξεκίνησα να συλλέγω το έργο του στις αρχές της δεκαετίας του '90 και πιθανότατα έχω μια από τις πληρέστερες συλλογές παγκοσμίως. Κάποια στιγμή ξεκίνησα να φτιάχνω και ένα βιβλίο για το έργο του, έκανα πολύ έρευνα και δεκάδες συνεντεύξεις στην Αγγλία, αλλά για διάφορους λόγους αυτά μείνανε τελικά πίσω.
Με ενδιαφέρει το έργο του ηθοποιού, η συντήρηση και η προώθησή του, όχι η ειδωλοποίησή του. Και νομίζω πως σε αυτό τον τομέα καταφέρνουμε αρκετά πράγματα, είτε το PSAS είτε εγώ προσωπικά.
Σχετικά με τον Peter Sellers
Πίσω από τον πιο ακριβοπληρωμένο κωμικό της δεκαετίας του '60 και σταρ του Hollywood, υπήρχε ένα πολύ ανήσυχο καλλιτεχνικό πνεύμα που επεδίωξε, με ανάμεικτα αποτελέσματα, να δώσει τη δική του οπτική στην κωμωδία (και όχι μόνο).
Το σουρεαλιστικό του χιούμορ και η πραγματικά εξαιρετική του κωμική αίσθηση δε βρήκε πάντα στον κινηματογράφο το πιο γόνιμο έδαφος.
Εκεί που πραγματικά μεγαλούργησε ο Sellers ήταν οι στιγμές που κάποιος εμπνευσμένος σκηνοθέτης όπως λ.χ o Kubrick ή ο Edwards ή ο Ashby του έδωσε το περιθώριο να αυτοσχεδιάσει, να επεκτείνει το ρόλο του ή να δοκιμάσει τα όριά του. Χαρακτηριστικά ο Kubrick έλεγε πως κάποιες στιγμές ο Sellers έφτανε σε κωμική έκσταση.
Επίσης, το σουρεαλιστικό, ανατρεπτικό ραδιοφωνικό Goon Show (προπομπός των Monty Python) αποτέλεσε την αγαπημένη στιγμή του ίδιου toy Sellers και ακόμα μνημονεύεται και έχει χιλιάδες οπαδούς στην Αγγλία αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο (μεταξύ των οποίων και ο ίδιος ο Κάρολος).
Κύριε Βεριώνη, μπορείτε να ξεχωρίσετε πέντε, ας πούμε, αγαπημένες σας ταινίες με τον Peter Sellers;
Αν πρέπει να επιλέξω μόνο πέντε θα διάλεγα ως πιο αγαπημένες τις παρακάτω:
1. Dr. Strangelove Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb (1964)- (στα ελληνικά- SOS Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα) του Stanley Kubrick
2. The Party (1968)- του Blake Edwards
3. Α Shot In The Dark (1964)- (η δεύτερη ταινία με ήρωα τον επιθεωρητή Κλουζώ, ανεπίσημα της σειράς Ροζ Πάνθηρας)
4. Being There (1979)- του Hal Ashby
5. Hoffman (1970)- του Alvin Rakoff
Ωστόσο, η σειρά ταινιών του Ροζ Πάνθηρα, το "Lolita" (1962) του Kubrick, το σπάνιο δραματικό "The Blockhouse" (1972), τα all-star cast "What's New Pussycat? (1966) και "Murder By Death" (1976), αλλά και οι ταινίες της λεγόμενης Αγγλικής περιόδου του Sellers ("I'm All Right, Jack" (1959), "The Dock Brief" (1963), και "The Ladykillers" (1956), είναι αξεπέραστα φιλμ.
Επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον έχουν και οι κωμικές ηχογραφήσεις του Sellers (χαρακτηριστικό δείγμα αυτές πάνω σε τραγούδια των Beatles).
_________________________________________
** O Δημήτρης Βεριώνης γεννήθηκε και κατοικεί στον Καρέα, στην Αθήνα.
Είναι τραγουδοποιός κι έχει κυκλοφορήσει δύο προσωπικούς δίσκους («Το Πιο Όμορφο Παράθυρο Της Πόλης» το 2006 και «Κάτω Απ' Το Ίδιο Φεγγάρι» το 2012).
Είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Peter Sellers Appreciation Society από το 2002.
Παράλληλα, έχει λάβει μέρος στη συγγραφή του βιβλίου "Spike Milligan: His Part In Our Lives" της Maxine Ventham (Robson Books, 2002) και έχει κάνει έρευνα για το βιβλίο "Mr. Strangelove" (του Ed Sikov, Pan Books, 2002).
**Peter Sellers Appreciation Society - Facebook
*** Όλο το φωτογραφικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στο ποστ είναι από το προσωπικό αρχείο του Δημήτρη Βεριώνη
σχόλια