Αφού έγιναν γνωστά τα μέτρα με τα οποία θα εορταστεί φέτος το Πάσχα στη χώρα μας, σειρά παίρνουν οι εκτιμήσεις για το πόσο θα κοστίσει το πασχαλινό τραπέζι.
Η τιμή του τυπικού πασχαλινού καλαθιού φέτος στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν θα έχει ουσιαστική διαφορά φέτος σε σύγκριση με το 2020, ενώ αυξημένες αναμένονται οι τιμές των αμνοεριφίων στην αγορά, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Συγκεκριμένα, το μέσο τυπικό πασχαλινό καλάθι του 2021- στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται αμνοερίφια- υπολογίζεται στα 41,70 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 0,7% σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά (41,40 ευρώ).
Το συμπέρασμα αυτό βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας, όπως και σε στοιχεία από την εφαρμογή e-katanalotis.
Το ΙΕΛΚΑ διαπίστωσε ότι το μέσο εύρος τιμών- διαφορά μικρότερης και μέγιστης τιμής του τυπικού πασχαλινού καλαθιού- παραμένει υψηλό, με 36%, κάτι που δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών.
Επίσης εκτιμάται ότι για μία ακόμη χρονιά θα παίξουν σημαντικό ρόλο οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες, που αφορούν σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα κάνουν αυτές τις επιλογές.
Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ οι τιμές δεν έχουν διαμορφωθεί ακόμη.
Ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές προς τα πάνω, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς. Η μειωμένη διάθεση προϊόντων από τη Βρετανία προς την ΕΕ λόγω Brexit οδήγησε σε απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα, ειδικά προς την Ιταλία και την Ισπανία, σημειώνει το ΙΕΛΚΑ.
Επίσης, το Ινστιτούτο επισημαίνει ότι το γεγονός πως το ορθόδοξο Πάσχα «πέφτει» τόσο αργά φέτος σημαίνει ότι τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών- τα οποία ζητούν κυρίως οι καταναλωτές- είναι λιγότερα, γιατί τέτοια εποχή τα ζώα έχουν μεγαλώσει. Η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά.
Τέλος, το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει πως στις έρευνές του καταγράφει ότι τα μέτρα για τον κορωνοϊό περιορίζουν τις διατροφικές και αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών.
Συγκεκριμένα, σημειώνει ότι τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα, όπως και ότι δεν υπάρχει ούτε αυτή τη χρονιά η επιλογή του πασχαλινού τραπεζιού σε επιχείρηση της εστίασης. Παράλληλα αναφέρει ότι περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν στο σπίτι γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη, σε σχέση με το παρελθόν. Ενδεικτικά το Ινστιτούτο αναφέρει πως το ποσοστό που φτιάχνει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από 51% σε 62%.