«She’s gone»: Ρούχο της Ελένης Τοπαλούδη και άλλων δολοφονημένων γυναικών στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

«She’s gone»: Ρούχο της Ελένης Τοπαλούδη και άλλων δολοφονημένων γυναικών στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Facebook Twitter
0

Ένα ηχηρό μήνυμα μέσα από την εκκωφαντική σιωπή 12 ρούχων δολοφονημένων γυναικών και ενάντια στο παγκόσμιο φαινόμενο της έμφυλης βίας και των γυναικοκτονιών στέλνει η έκθεση She's gone (Για ένα αδειανό πουκάμισο) η οποία εγκαινιάστηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Η έκθεση που τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και συνδιοργανώθηκε από την Πρεσβεία του Ισραήλ και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, εγκαινιάστηκε σήμερα 25 Νοεμβρίου, που είναι Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών. Δημιουργοί της εγκατάστασης είναι οι Ισραηλινοί Κέρεν Γκόλντσταϊν σκηνοθέτις ντοκιμαντέρ και ακτιβίστρια κατά της έμφυλης βίας και ο 'Αντι Λεβί συν-διευθυντής της έκθεσης και σχεδιαστής.

«Όλα ξεκίνησαν πριν από πέντε χρόνια, Ιανουάριο μήνα, όταν μία ακόμα κοπέλα, 23 ετών, δολοφονήθηκε από τον άντρα της στο Ισραήλ. Δολοφονήθηκε με τους μικρούς γιους της. Δολοφονήθηκε γιατί ο άντρας της ζήλευε, γιατί ήθελε να φύγει. Και τότε σκέφτηκα τι μπορώ να κάνω εγώ για να κρατήσω την ανάμνηση της ζωντανή. Γιατί ήξερα ότι μετά κανείς δεν θα μιλούσε ξανά για αυτό. Εγώ είμαι καλλιτέχνης, δεν έχω λύσεις για το πρόβλημα. Αλλά πρέπει να βρω μια ιδέα για να την κρατήσουμε στο μυαλό μας. Και τότε σκέφτηκα τι μπορεί να γίνεται στα ρούχα των γυναικών που δεν ζουν πια. Ξεκίνησα λοιπόν να αναζητώ τις οικογένειες, τις συνάντησα με σε ένα κλίμα έντονης λύπης και συγκίνησης και τους ζήτησα τα ρούχα. Κάποιες οικογένειες μου έδωσαν αμέσως τα ρούχα, άλλες για να μου τα δώσουν έπρεπε να κερδίσω την εμπιστοσύνη τους πρώτα», διηγείται στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), η Κέρεν Γκόλντσταϊν.

Η έκθεση αποτελείται από ρούχα, που φορούσαν οι δολοφονημένες γυναίκες. Ένα πράσινο μπλουζάκι, ένα παλτό από ψεύτικη γούνα, ένα μακρύ κεντημένο φόρεμα, ένα τζιν παντελόνι, ένα τυχερό φούτερ, φορεμένο πριν από κάθε διαγώνισμα, ένα τοπ και ένα σακάκι, αγορασμένα ειδικά για γάμο. Τα ρούχα αυτά είναι σιωπηλές μαρτυρίες από ζωές γυναικών γεμάτες νόημα, ελπίδες και όνειρα, που αφαιρέθηκαν απότομα και βίαια. Κρατούν μέσα τους ιστορίες απουσίας, θλίψης και ορφάνιας.

Σε κάθε ρούχο τοποθετείται μία μικρή ετικέτα με το όνομα του θύματος, την ημερομηνία, τον τρόπο και το όργανο της δολοφονίας, καθώς και την ποινή του δικαστηρίου, εφόσον υπάρχει καθώς ορισμένες περιπτώσεις δεν έχουν ακόμα διαλευκανθεί.

Από την Ελλάδα, ένα ρούχο της Ελένης Τοπαλούδη, η δολοφονία της οποίας συγκλόνισε την κοινή γνώμη, το 2018, περιλαμβάνεται στην έκθεση, ευγενική προσφορά της οικογένειάς της, με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων.

«Θέλω να μιλήσω για λογαριασμό τους γιατί καμία από αυτές δεν μπορεί να μιλήσει. Είμαι η φωνή αυτών των δολοφονημένων γυναικών. Συγκέντρωσα 11 ρούχα. Η νεαρότερη κοπέλα είναι μόνο 13 ετών αραβικής καταγωγής Δολοφονήθηκε από τον ξάδερφό της γιατί της ζήτησε να τον παντρευτεί και του είπε όχι», τονίζει η Κέρεν Γκόλντσταϊν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και προσθέτει: «Όταν κατάλαβα πόσο ισχυρό είναι το μήνυμα που στέλνουμε και πόσο συγκινεί τους ανθρώπους ξεκίνησα να ταξιδεύω ανά τον κόσμο. Στόχος μας είναι να συγκεντρώσουμε ρούχα από όσες χώρες μπορούμε και να τα παρουσιάσουμε στο κτίριο του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη όταν έχουμε αρκετά».

Η έκθεση πραγματοποιείται εδώ και τέσσερα χρόνια κυρίως στο Ισραήλ. Έχει παρουσιαστεί επίσης στην Γενεύη και την Βιέννη, αυτή την περίοδο θα είναι ανοικτή για το κοινό στην Αθήνα με ελεύθερη είσοδο και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στην Ουάσινγκτον. Η Κέρεν υπολογίζει ότι μέχρι στιγμής περίπου 500.000 την έχουν επισκεφθεί.

«Η τέχνη από μόνη της δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Αλλά μπορεί να φυτέψει σπόρους και να αγγίξει καρδιές. Όταν όμως συνεργάζεται μπορεί να πετύχει πολλά. Στη δική μας περίπτωση πρόκειται για ακτιβισμό με καλλιτεχνικά στοιχεία. Όταν γίνονται τέτοιες συνεργασίες, μπορεί να πετύχει πράγματα που δεν μπορούν παραδοσιακές πράξεις ακτιβισμού. Γιατί μπορεί κανείς να συμφωνήσει με το μήνυμα μιας πορείας αλλά δεν καταγράφεται συνήθως στην καρδιά σου και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο εσύ συμπεριφέρεσαι. Αλλά η καλή τέχνη είναι αυτό που συμβαίνει μέσα σου αφού δεις ένα έργο τέχνης», σημειώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο 'Αντι Λεβί και προσθέτει: «Το θέμα της έκθεσης είναι κάτι ισχυρό και τραγικό αλλά η εγκατάσταση είναι πολύ ‘'καθαρή'' και ήσυχη. Ο τρόμος είναι κάτι που δημιουργείται στο μυαλό μας, δεν είναι κάτι που δημιουργείται από την ίδια την έκθεση. Δεν υπάρχει αίμα, δεν υπάρχουν δάκρυα. Είναι ευαίσθητη και σιωπηρή. Και η σιωπή είναι κάτι που μας ενεργοποιεί εσωτερικά».

Καταλήγοντας εξομολογείται: «Δεν μπορώ να εκφράσω πόσο σημαντικό είναι αυτό το εγχείρημα για μένα. Είναι πραγματική ευκαιρία και πραγματικό προνόμιο να μπορώ να κάνω κάτι για αυτό το φλέγον ζήτημα, το οποίο τελειώνει με τις δολοφονίες των γυναικών αλλά ξεκινά με μικρές λεπτομέρειες στη ζωή. Όπως το ότι γυναίκες έχουν πιο χαμηλούς μισθούς ή αστεία για τις γυναίκες, ή σχόλια από έναν σύντροφο τα οποία μειώνουν μια γυναίκα. Εμένα με έκανε να συγκεντρωθώ και να συνειδητοποιήσω όλες αυτές τις μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά και να γίνω καλύτερος άνθρωπος».

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου και οι ώρες επισκέψεων για το κοινό είναι Δευτέρα έως και Κυριακή 18:00-22:00.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν φαινόταν επικίνδυνος, λέει ο ψυχίατρος που εξέτασε τον οδηγό πριν σκοτώσει την 36χρονη στην Κρήτη

Ελλάδα / Δεν φαινόταν επικίνδυνος, λέει ο ψυχίατρος που εξέτασε τον οδηγό πριν σκοτώσει την 36χρονη στην Κρήτη

Ο δράστης είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο μετά από καταγγελία της συντρόφου του, η οποία τον θεώρησε επικίνδυνο. Ωστόσο, οι γιατροί έκριναν ότι δεν έχρηζε νοσηλείας και του χορηγήθηκε φαρμακευτική αγωγή, την οποία δεν δέχτηκε
LIFO NEWSROOM
Ηράκλειο: Το τροχαίο δυστύχημα ήταν τελικά δολοφονία - Τον φυγάδευσαν περαστικοί για να μην εξαφανιστεί

Ελλάδα / Κρήτη: Το τροχαίο ήταν τελικά δολοφονία - Περαστικοί εγκλώβισαν τον 33χρονο για να μην εξαφανιστεί

Ο δράστης είχε πιαστεί στο παρελθόν με επικίνδυνα όπλα στην κατοχή του, ενώ είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική μετά από αίτημα της συντρόφου του, αλλά πήρε συνοπτικά εξιτήριο
LIFO NEWSROOM
Στο νοσοκομείο ο Κώστας Αγοραστός - Δέχθηκε επίθεση από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών

Ελλάδα / Στο νοσοκομείο ο Αγοραστός - Δέχθηκε επίθεση από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών

Πανδαιμόνιο πριν το περιφερειακό συμβούλιο Θεσσαλίας - Συγγενείς των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών αποδοκίμασαν τον πρώην περιφερειάρχη - Στο νοσοκομείο με μώλωπες κατέληξε ο Κώστας Αγοραστός
LIFO NEWSROOM
Δολοφονία Εύβοια: «Είχε ξεσπάσματα, ήταν βρώμικος και δεν αντέχαμε άλλο» λένε οι δράστες

Ελλάδα / Δολοφονία Εύβοια: «Είχε ξεσπάσματα, ήταν βρώμικος, δεν αντέχαμε άλλο» λένε τα αδέλφια που σκότωσαν τον πατέρα τους

Τι υποστήριξαν ο 22χρονος και η 26χρονη που δολοφόνησαν τον πατέρα τους και προσπάθησαν να παραπλανήσουν την ΕΛΑΣ σκηνοθετώντας τη φρικτή πράξη τους
LIFO NEWSROOM
Κρήτη: Bίντεο - ντοκουμέντο από στιγμή φονική παράσυρσης 33χρονης

Ελλάδα / Κρήτη: Βίντεο - ντοκουμέντο ανατρέπει τα δεδομένα και δείχνει απρόκλητη δολοφονία 36χρονης

Ο δράστης περιμένει τη γυναίκα να βγει από το αυτοκίνητό της, επιταχύνει το ΙΧ του και την παρασύρει πεζή προκαλώντας τον θάνατό της - Από την σφοδρότητα της πρόσκρουσης ανατράπηκε το αυτοκίνητο του δράστη
LIFO NEWSROOM