Το σφοδρό κύμα κακοκαιρίας που έπληξε σχεδόν ολόκληρη την Ελλάδα άρχισε να υποχωρεί σταδιακά, αφήνοντας πίσω του τεράστια προβλήματα σε πολλές περιοχές της χώρας.
Η σφοδρή χιονόπτωση προκάλεσε μεγάλες δυσκολίες στις μετακινήσεις, καθώς επίσης και διακοπές στην ηλεκτροδότηση και την υδροδότηση.
Πολλές περιοχές της χώρας κυρήχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με τους κατοίκους να παραμένουν αποκλεισμένοι και χωρίς ρεύμα ή νερό για αρκετές ημέρες.
Σε αρκετές περιπτώσεις ο κρατικός μηχανισμός λειτούργησε συντονισμένα, αλλά δεν έλειψαν και αυτές όπου πιάστηκε κυριολεκτικά απροετοίμαστος.
Αναμένοντας απαντήσεις και πραγματικές συνέπειες για τους υπεύθυνους συγκεντρώσαμε 5 χαρακτηριστικές περιπτώσεις:
Το φιάσκο της Μόριας
Tην ώρα που η κακοκαιρία έπληττε σχεδόν ολόκληρη την Ελλάδα, εκατοντάδες πρόσφυγες και μετανάστες στον καταυλισμό της Μόριας υπέφεραν λόγω των δυσχερών καιρικών συνθηκών.
Οι καλοκαιρινές σκηνές ήταν θαμμένες από το χιόνι και εκτεθειμένες στο πολικό ψύχος, ενώ μοναδικές πηγές θερμότητας ήταν δύο μεγάλες σκηνές της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και οι υπαίθριες φωτιές που ανάβουν καθημερινά στον καταυλισμό.
Με αρκετά μεγάλη καθυστέρηση και αφού η κατάσταση που επικρατούσε στη Μόρια έκανε το γύρο του κόσμου με τη χώρα μας να γίνεται ρεζίλι διεθνώς, αποφασίστηκε η αποστολή του αρματαγωγού του πολεμικού Ναυτικού «Λέσβος»στο νησί προκειμένουν να φιλοξενηθούν προσωρινά 500 περίπου πρόσφυγες.
Την Τετάρτη, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής 'Αμυνας Δημήτρης Βίτσας παραδέχτηκε ότι ο κρατικός μηχανισμός που ασχολείται με το προσφυγικό δεν ήταν προετοιμασμένος για το κύμα κακοκαιρίας, ενώ μιλώντας στο LiFO.gr, o υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας χαρακτήρισε «κακή» την κατάσταση στα hotspots και ανέλαβε για πολλοστή φορά την εύθυνη που αναλογεί στην κυβέρνηση. Φυσικά, κανείς δεν παραιτήθηκε.
Πάγωσαν οι αλατιέρες και οι υδροφόρες στη Θεσσαλονίκη - ΕΔΕ από τον Μπουτάρη
Η πρωτοφανής χιονόπτωση που έπληξε τη Θεσσαλονίκη προκάλεσε σοβαρά προβλήματα, με την κυκλοροφορία των οχημάτων στο κέντρο της πόλης να είναι ιδιαίτερα δύσκολη.
Τα προβλήματα εντάθηκαν ακόμη περισσότερο, με αποκλειστική ευθύνη του Δήμου Θεσσαλονίκης, αφού τις πρώτες ώρες της κακοκαιρίες οι αλατιέρες και οι υδροφόρες με το θαλασσινό νερό που είχε στη διάθεση του πάγωσαν, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθεί πάγος στους δρόμους.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης συγκάλεσε την Τετάρτη έκτακτη σύσκεψη για τα ακραία καιρικά φαινόμενα, για να εξεταστούν τυχόν λάθη και παραλείψεις.
Ο κ. Μπουτάρης με δηλώσεις του υποστήριξε πως θα προχωρήσει σε Ένορκη Διοικητική Εξέταση για το γεγονός ότι δεν λειτούργησαν οι αλατιέρες τις πρώτες ώρες της χιονόπτωσης.
«Η ευθύνη είναι απόλυτα του δημάρχου για ό,τι κακό συνέβη», τόνισε χαρακτηριστικά ο Μπουτάρης. Όσον αφορά την ΕΔΕ πρόσθεσε πως «θα προχωρήσουμε σε Ένορκη Διοικητική Εξέταση για να δούμε τι δεν πήγε καλά στην ιστορία της πολιτικής προστασίας».
Mιλώντας στον realfm 97,8, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης δήλωσε ότι θα κινήσει τις διαδικασίες, προκειμένου να διερευνηθούν οι συνθήκες λειτουργίας των οχημάτων καθαριότητας, καθώς από τις απίστευτα χαμηλές θερμοκρασίες πάγωσε ακόμα και το αλάτι με το οποίο καταβρέχονται οι δρόμοι για να μείνουν ανοιχτοί.
Ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε εσωτερικό έλεγχο προκειμένου να διερευνήσει «που έχουμε, που είναι λάθος –αν είναι λάθος- οι όποιες διαδικασίες έχουμε» και διευκρίνισε ότι άλλο πράγμα είναι ο εσωτερικός έλεγχος και άλλο η ΕΔΕ. «Ο εσωτερικός έλεγχος αρχίζει από την κορυφή και φτάνει έως τον τελευταίο εργάτη του δήμου. Την ευθύνη την έχω αναλάβει. Ο δήμαρχος δεν είναι ανεύθυνος. Είναι υπεύθυνος για ό,τι συμβαίνει στην πόλη. Αν δεν έχει αποκαταστήσει τις κανονικές διαδικασίες, τότε ευθύνεται και τότε παραιτείται» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Μεγάλα προβλήματα στην Εύβοια - Στην Κύμη οι κάτοικοι έσκαβαν τούνελ για να βγουν από τα σπίτια τους
Στο έλεος του χιονιά βρέθηκαν αρκετές περιοχές της Εύβοιας, με τον περιφερειάρχη Στερέας Ελλάδας να κυρήσσει το δήμο Κύμης - Αλιβερίου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Οι κάτοικοι της περιοχής παρέμειναν αποκλεισμένοι για αρκετές ημέρες, την ώρα που επιστρατεύτηκαν μηχανήματα του δήμου και του στρατού για να συνδράμουν στη διάνοιξη των δρόμων. Φυσικά, δεν έλειψαν και οι διακοπές ρεύματος.
Στην Κύμη, το χιόνι έφτανε ακόμη και τα 2-3 μέτρα στις αυλές των σπιτιών και οι κάτοικοι άνοιγαν τούνελ για να βγουν από το σπίτι τους και να πάνε μέχρι το σούπερ μάρκετ για να προμηθευτούν είδη πρώτης ανάγκης. Δήμος και Περιφέρεια δέχονται τα πυρά των κατοίκων από την πρώτη μέρα και κατηγορούνται για ολιγωρία και ανεπαρκή προετοιμασία.
Χάος σε Σκόπελο και Αλόννησο - Χωρίς ρεύμα και νερό για αρκετές μέρες
Τεράστια και δυσεπίλυτα παραμένουν τα προβλήματα σε Σκόπελο και Αλόνησσο μετά την κακοκαιρία που έπληξε τις Σποράδες και τις σφοδρότατες χιονοπτώσεις.
Για πέντε μέρες περίπου οι κάτοικοι των δύο νησιών παρέμειναν χωρίς νερό και ρεύμα.
Όπως μετέδωσε σήμερα, Πέμπτη, το ΑΠΕ, τα προβλήματα ηλεκτροδότησης συνεχίζονται έπειτα μετά τις μεγάλες ζημιές που υπέστη υποσταθμός της ΔΕΗ στην περιοχή της Γλώσσας, κατά τη διάρκεια σφοδρής χιονοθύελλας που έπληξε την περιοχή.
Συνεργεία της ΔΕΗ -που έχουν σταλεί από τον Βόλο-κατάφεραν να αποκαταστήσουν την Τετάρτη το βράδυ μέρος της μεγάλης ζημιάς και να δώσουν ρεύμα στη Χωρα της Σκοπέλου, ενώ το υπόλοιπο νησί παραμένει ακόμη χωρίς ηλεκτροδότηση.
Η νταλίκα που μετέφερε νέες κολώνες της ΔΕΗ δεν μπόρεσε να φτάσει στη Γλώσσα Σκοπέλου, όπου είχε εντοπιστεί και η ζημιά, επειδή «δίπλωσε» από τον πάγο στον δρόμο Χώρας-Ελιος-Γλώσσας.
Μεγάλα προβλήματα δημιουργεί και η διακοπή της παροχή νερού σε όλο το νησί, επειδή δεν λειτουργούν τα αντλιοστάσια που πάγωσαν και δεν βοηθά η χαμηλή πίεση.
Σήμερα, στη Σκόπελο, συνεργεία της Πυροσβεστικής και του Στρατού, αλλά και ειδικών δυνάμεων που έχουν φθάσει από τον Βόλο, προσπαθούν με εκχιονιστικά μηχανήματα και πεζοπόρα τμήματα που ακολουθούν, να φθάσουν στις περιοχές Πύργος, Ράχες και Πευκιά όπου υπάρχουν εγκλωβισμένοι κτηνοτρόφοι στις κτηνοτροφικές τους μονάδες από το περασμένο Σάββατο.
Ο δήμος Σκοπέλου χθες ζήτησε και κατάφερε με τη συνδρομή ελικοπτέρου της Πολεμικής Αεροπορίας να απεγκλωβίσει δύο άτομα από την περιοχή Πευκιά.
Στην Σκόπελο σήμερα και έπειτα από πολλές ημέρες επικρατεί ηλιοφάνεια, αλλά το χιόνι είναι πάρα πολύ και έχει μετατραπεί σε πάγο λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών.
Ταλαιπωρία για εκατοντάδες επιβάτες του ΟΣΕ
Οι άσχημες καιρικές συνθήκες και η σφοδρή χιονόπτωση προκάλεσαν πολλά προβλήματα στη σιδηροδρομική υποδομή, αναγκάζοντας αρκετούς συρμούς να ακινητοποιηθούν, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το υπουργείο Μεταφορών να παίζουν πινγκ-πονγκ με το «μπαλάκι» των ευθυνών.
Το Intercity 53, με 300 επιβάτες, που ξεκίνησε στις 5 το πρωί της Τετάρτης από τη Θεσσαλονίκη έφτασε στις 10 το βράδυ στον προορισμό της, την Αθήνα, ενώ την ίδια πολύωρη ταλαιπωρία έζησαν και όσοι επέβαιναν στο Intercity 55 που ξεκίνησαν στις 10 το πρωί από τη Θεσσαλονίκη και αναμενόταν να φτάσουν στον σταθμό Λαρίσης μετά από τα μεσάνυχτα.
Με μεγάλη καθυστέρηση αναμενόταν να φτάσει όμως και το Intercity 56, που ξεκίνησε στις 2.15 από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Οι δύο πρώτες αμαξοστοιχίες παρουσίασαν βλάβη στη μηχανή τους, ενώ η τρίτη καθηλώθηκε για 4 ώρες στην Τιθορέα, μέχρι να περάσει από το σημείο το Intercity 53.
Επιπλέον, περίπου 200 άτομα, που επιβιβάστηκαν στις 8 το πρωί της Τετάρτης στο τρένο από την Αθήνα προς την Καλαμπάκα, «καθηλώθηκαν» στα Παλαιοφάρσαλα, περιμένοντας να εξυπηρετηθούν με επόμενο δρομολόγιο.
Κατεπείγουσα ΕΔΕ για όσα συνέβησαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο την Τετάρτη και είχε ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, ζήτησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Με έγγραφο του προς τους προέδρους και διευθύνοντες συμβούλους των ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, το οποίο και έφερε την ένδειξη «εξαιρετικά επείγον», ο υπουργός ζήτησε τη διενέργεια κατεπείγουσας Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) για τη διερεύνηση πειθαρχικών και τυχόν ποινικών ευθυνών, τα αίτια και τους υπευθύνους όσων συνέβησαν την Τετάρτη 11-01-2017 σε μέρος της υποδομής του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και των μηχανικών βλαβών που οδήγησαν στην πολύωρη ταλαιπωρία των επιβατών.
Σε ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ υποστηρίζει ότι η τροποποίηση και η µείωση δρομολογίων λόγω προβλημάτων στη σιδηροδρομική υποδοµή και σε βλάβες του τροχαίου υλικού «δεν οφείλεται σε δική της υπαιτιότητα» και προσθέτει πως « η εύρυθµη λειτουργία της υποδοµής είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα, η δε συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η εταιρεία µας αποτελεί αντικείμενο τρίτου φορέα».
σχόλια