Γιατί το "Rectify" είναι η πιο εξαίρετη σειρά - που δεν είδες ποτέ. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Γιατί το "Rectify" είναι η πιο εξαίρετη σειρά - που δεν είδες ποτέ. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Ένα πρωινό στα 18 του, ο Ντάνιελ (καλό κι ευαίσθητο παιδί, κατά γενική ομολογία) ξύπνησε μετά από ένα ιδιαιτέρως άγριο πάρτι, με φριχτό πονοκέφαλο και πλήρες blackout για να πληροφορηθεί, καθώς του περνάνε τις χειροπέδες, ότι είναι ο βασικός ύποπτος για τον βιασμό και τη δολοφονία της 16χρονης φίλης του.
6

Θα περίμενε ίσως κανείς ότι η παρθενική σειρά του καναλιού Sundance θα είχε κάτι από την indie «ψαγμενιά» και τον αέρα μιας trendy και θολής συχνά πρωτοπορίας που κατά κανόνα χαρακτηρίζει τις ταινίες που προβάλλονται κάθε χρόνο στο ομώνυμο κινηματογραφικό φεστιβάλ. Καμία σχέση. Το «Rectify» (η λέξη μπορεί να αποδοθεί ως «επανορθώνω», «διορθώνω» ή και «λυτρώνω») είναι ένα οικογενειακό δράμα και μια εξαίσια σπουδή χαρακτήρων, παλαιάς κοπής σχεδόν, που επικεντρώνεται στις απόπειρες κοινωνικής επανένταξης του κεντρικού χαρακτήρα –ένας υπαρξιακός αντιήρωας που κουβαλά μπόλικο Καμύ και Ντοστογιέφσκι μέσα του− μετά από 20 χρόνια σχεδόν στην απομόνωση (ως θανατοποινίτης) για ένα έγκλημα που (μάλλον) δεν έκανε. Ένα πρωινό στα 18 του, ο Ντάνιελ (καλό κι ευαίσθητο παιδί, κατά γενική ομολογία) ξύπνησε μετά από ένα ιδιαιτέρως άγριο πάρτι, με φριχτό πονοκέφαλο και πλήρες blackout για να πληροφορηθεί, καθώς του περνάνε τις χειροπέδες, ότι είναι ο βασικός ύποπτος για τον βιασμό και τη δολοφονία της 16χρονης φίλης του. Η διαδικασία επίλυσης (το αστυνομικό procedural) όμως του μυστηρίου γύρω από τα γεγονότα εκείνης της αποφράδας νυκτός που προκάλεσαν την καταστροφή πολλών ζωών και την αποσύνθεση μιας ολόκληρης κοινότητας τίθεται σε δεύτερη μοίρα από τον δημιουργό της σειράς, Ray McKinnon (μεγάλη μούρη και ως ηθοποιός). Αυτό που επικρατεί είναι μια συναρπαστική «ανθρωπίλα», η συμπόνια, η ταπεινοφροσύνη, η ντομπροσύνη και άλλες παλιομοδίτικες αρετές, οι εξαιρετικοί διάλογοι και το ονειρικό γύρισμα με φόντο το κλονισμένο φως της Τζόρτζια και αυτούς τους ψηλούς, φουσκωτούς γίγαντες που λικνίζονται από τον αέρα έξω από τα βενζινάδικα και τα βουλκανιζατέρ της αμερικανικής ενδοχώρας.

To «Rectify» αγαπήθηκε πολύ από λίγους. Ποτέ δεν είναι αργά όμως στην εποχή του αέναου streaming και είναι απολύτως βέβαιο ότι στο μέλλον θα δοξαστεί όπως του αρμόζει.

Γιατί το "Rectify" είναι η πιο εξαίρετη σειρά - που δεν είδες ποτέ. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής της σειράς Aden Young


«Είναι μακρύς ακόμα ο δρόμος, αλλά μπορούμε πια να ελπίζουμε, γιατί όχι;». Μέχρι εκεί φτάνουν οι επιφοιτήσεις και οι προσμονές των πρωταγωνιστών της σειράς, που εγκαταλείπουν κάθε πολυτελή ιδέα περί διαχείρισης ελευθερίας προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα βαριά και άδικα ζόρια που έχουν να αντιμετωπίσουν μπας και καταφέρουν να αναισθητοποιήσουν τα ακόμα πιο βαριά ψυχικά τραύματα και να συνεχίσουν με κάποια αυτοπεποίθηση την ανηφόρα. Και συχνά σκέφτονται φωναχτά, συναντώντας τις πιο μύχιες σκέψεις του θεατή, με αποτέλεσμα μερικούς από τους πιο συγκλονιστικούς μονολόγους που έχουν παρουσιαστεί στην οθόνη. Το σενάριο χαρίζει πολλά δώρα (και αβίαστο χρόνο) σε όλο το εξαιρετικό καστ, αλλά είναι η πονεμένη και μελαγχολική μορφή του Aden Young στον κεντρικό ρόλο (αδύνατον πραγματικά να τον διανοηθείς πια σε οποιονδήποτε άλλο ρόλο) που στοιχειώνει τα δρώμενα. «Είναι σαν να είσαι υπεράνω των πραγμάτων, σαν να είσαι αγνός» του λένε, για να απαντήσει «ούτε κατά διάνοια». Και συνεχίζει: «Κάτι σου κάνει το να μην μπορείς για τόσο καιρό να σε αγγίξουν με κάποιο θετικό τρόπο. Αρχίζεις να παλινδρομείς ανάμεσα στην απέχθεια κάθε αγγίγματος και στην αναζήτησή του σε κάθε πιθανή μορφή, ακόμα και την πιο αρνητική... Εκείνο το μέρος δεν είχε παράθυρα, μόνο τοίχους που τους περιστοίχιζαν άλλοι τοίχοι. Ποτέ δεν μπορούσα να ξέρω αν βρέχει ή να ακούσω ακόμα και τον πιο δυνατό κεραυνό. Δεν είναι τόσο φριχτό όσο ακούγεται, αφού, έτσι κι αλλιώς, δεν είχα κανονική αίσθηση των πραγμάτων, οπότε δεν μου λείπανε. Αν δεν μπορούσα να τα νιώσω, δεν ήταν αληθινά. Αληθινός ήταν μόνο ο χρόνος ανάμεσα στα δευτερόλεπτα, τα βιβλία μου κι ο φίλος από τον διπλανό τοίχο... Τώρα που είμαι εδώ, έξω, σ' αυτόν τον κόσμο όπου όλα σημαδεύονται από τις ώρες, τις ημερομηνίες, τα γεγονότα, βρίσκομαι σε μια κατάσταση διαρκούς προσμονής. Τι ακριβώς προσμένω δεν είμαι σίγουρος, ούτε και είναι απαραίτητα ένα ευχάριστο συναίσθημα...»  

Σε μια πρόσφατη συνέντευξή του, ο Aden Young θυμήθηκε ένα απόγευμα λίγο μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων του πρώτου κύκλου, πριν από τρία χρόνια περίπου. Είχε φύγει από το σπίτι για κάτι ψώνια, μετά από ώρες δεν είχε επιστρέψει και η γυναίκα του τον έψαχνε εναγωνίως στο κινητό. «Δεν μπορούσα να κουνηθώ. Είχα παραλύσει και φοβόμουν ότι θα πέσω κάτω. Ήμουν εντελώς καλά. Είχα την υγεία μου. Τα παιδιά μου ήταν μια χαρά. Είχα μια υπέροχη γυναίκα. Για πρώτη φορά στην καριέρα μου είχα καταφέρει να ξεπληρώσω τις πιστωτικές κάρτες. Κι όμως, ο Ντάνιελ ήταν εκεί και μου έλεγε "μην κουνηθείς. Ο πόνος είναι μεγάλος, κι αν μετακινηθείς, θα πονέσεις ακόμα πιο πολύ". Είναι σαν να πονάει έντονα η πλάτη σου. Φοβόμουν να γυρίσω το κεφάλι μου. Φοβόμουν να δω τον κόσμο πέρα από τη βιτρίνα». Κάπως έτσι ήταν και η παραλυτική επίδραση που είχε η σειρά στους φανατικούς θεατές της. To «Rectify» αγαπήθηκε πολύ από λίγους. Ποτέ δεν είναι αργά όμως στην εποχή του αέναου streaming και είναι απολύτως βέβαιο ότι στο μέλλον θα δοξαστεί όπως του αρμόζει.

Γιατί το "Rectify" είναι η πιο εξαίρετη σειρά - που δεν είδες ποτέ. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Adelaide Clemens και Aden Young
TV & Media
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Να αντισταθούμε στην κακιστοκρατία»: Μετά από 25 χρόνια, ο Πολ Κρούγκμαν αποχαιρετά τους New York Times

Media / «Να αντισταθούμε στην κακιστοκρατία»: Μετά από 25 χρόνια, ο Πολ Κρούγκμαν αποχαιρετά τους New York Times

Στην τελευταία του στήλη για την εφημερίδα ο επιφανής αρθρογράφος και κάτοχος του Νόμπελ Οικονομίας αναζητά την ελπίδα σε μια εποχή βαθιάς πικρίας και δυσαρέσκειας.
THE LIFO TEAM

σχόλια

5 σχόλια
Η σειρά είναι πολύ συγκινητική όμως καλλιτεχνικά ανιαρή και φλατ: δεν έχει δηλαδή παραπάνω ψωμί για ανάλυση και συλλογισμο από μια οποιαδήποτε μελό σειρά/ταινία αμερικάνικης κοπής. Νομίζω πως ο Πολιτάκης δεν θα καταδεχόταν να δει την σειρα αν δεν παιζόταν στο σαντανς. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί το συγκεκριμένο κανάλι αγόρασε την σειρά (την είχαν απορρίψει προηγουμένως δύο άλλοι σταθμοί), όμως δεν ξαφνιάζομαι: το αντίστοιχο φεστιβάλ προβάλει και ταινίες σκουπίδια και το κοινό προσκυνάει. Θα προτιμούσα μια απενοχοποιημένη ανάλυση για την δύναμη του μελό.
''Θα προτιμούσα μια απενοχοποιημένη ανάλυση για την δύναμη του μελό''Το twin peaks λειτουργεί και σαν σάτιρα πάνω στις σαπουνόπερες και τα μελό. Υπομονή λίγους μήνες ακόμα.
Δυστυχώς το Rectify και το The Leftovers δεν έχουν λάβει την αναγνώριση που αξίζουν! Και αξίζουν τόνους αναγνώρισης!@thnsnstr ''μελό μέχρι θανάτου''Μάλλον δεν ξέρεις καν τι θα πει μελό. Αργό που είπες είναι, μελό ΔΕΝ είναι. Στα όρια του μελό κινείται το the leftovers. Αλλά από την άλλη μόνο 1 επεισόδιο είδες και το βγαλες και αμερικανιά, οπότε...''οσκαρικές-πολύ-θα-ήθελα-να-έχω-βάθος-αλλά-είμαι-αμερικάνος- ερμηνείες''Ότι δλδ οι αμερικανοί ηθοποιοί δε μπορούν να προσδώσουν βάθος σε ένα ρόλο αλλά μόνο οι Άγγλοι, που είναι της μόδας σήμερα (μας τα χουν πρήξει πραγματικά λες και την κάνει καλύτερη ταινία η ύπαρξη έστω και ενός Άγγλου σε μία ταινία) ή οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι. Συγγνώμη, αλλά εγώ νόμιζα ότι η ικανότητα ενός ηθοποιού δεν εξαρτάται από την εθνικότητα. Και όχι μόνο αυτό. Σύμφωνα με τον πληθυσμό τους έχουν και περισσότερους καλούς ηθοποιούς (όχι σε ποσοστό)''Αν δεν ήταν στο sundance tv και δεν είχε βγει στον αέρα την περίοδο που στην αμερική γινόταν της κακομοίρας για την θανατική ποινή η σειρά δεν θα είχε ούτε αυτούς τους ελάχιστους τηλεθεατές.''Επειδή εσύ είδες το making a murderer τώρα τελευταία (ή δεν το έιδες, απλώς είδες ότι προβάλλεται), δε σημαίνει ότι οι Αμερικάνοι (και ΟΛΟΣ Ο ΥΠΟΛΟΙΠΟΣ ΚΟΣΜΟΣ) ασχολούνται μόνο τα τελευταία χρόνια με το πρόβλημα...
Σοφτ αμερικάνα τύπου στάρμπακς, μελό μέχρι θανάτου, ρυθμός σαπουνόπερας, κλισέ ατάκες και χαρακήρες, τηλεοπτικής αισθητικής σενάριο και σκηνοθεσια (να σκεφτείς οτι για να μπουμε στο κλίμα ακούγονται συνέχεια αφύσικοι διάλογοι τύπου «θυμάσαι οτι εγώ τον έβαλα στην φυλακή; - ναί, θυμάμαι» και ,«Πατέρα θα χάσουμε πελάτες αν τον προσλάβεις στο μαγαζι, στο έχω ξαναπεί»), ανιαρές «οσκαρικές-πολύ-θα-ήθελα-να-έχω-βάθος-αλλά-είμαι-αμερικάνος- ερμηνείες (αργόσυρτη, βαριά φωνή, παύσεις, παύσεις, παύσεις), επιτειδευμένη νότια προφορά, ανυπόφορο ψευτο-indie soundtrack (κατευθείαν από διαφήμιση), κλπ, κλπ. Αν δεν ήταν στο sundance tv και δεν είχε βγει στον αέρα την περίοδο που στην αμερική γινόταν της κακομοίρας για την θανατική ποινή η σειρά δεν θα είχε ούτε αυτούς τους ελάχιστους τηλεθεατές.